Säckinsamlingen sysselsätter hundratals ungdomar

4H-ungdomarna gör ett viktigt miljöarbete genom att samla in gödsel- och utsädessäckar från jordbruket. Årets målsättning för säckinsamlingen är rekordstort: en miljon kilogram plast.

Yara Suomi i samarbete med Suomen 4H-liitto, Finlands svenska 4H och de lokala 4H-föreningarna arrangerar säckinsamlingen Rejäl handling.  Insamlingens huvudfinansiär är Yara Suomi Oy. I Insamlingen deltar även Agrimarket, K-lantbruk, Peltosiemen Oy och Tilasiemen Oy.

Insamlingen sysselsätter hundratals ungdomar och för många av dessa ungdomar är säckinsamlingen det första sommarjobbet. Jord- och skogsbruksministeriets kanslichef Jaana Husu-Kallio är beskyddare för säckinsamlingen.

Fler insamlingsplatser

Årets målsättning är rekord stort: en miljon kilogram plast. För att nå målsättningen  har antalet insamlingsplatser ökats till omkring 300.

Insamlingen förverkligas så att jordbrukarna hämtar de tomma säckarna till 4H-föreningarnas insamlingsplatser som finns i nästan varje kommun. Sorteringen och packningen sköts av 4H-ungdomar och Yara står för transporten av säckarna från insamlingsstället till återvinning. För jordbrukarna är det avgiftsfritt att hämta säckarna till insamlingen. Säckarnas samlas in i hela landet under tiden maj- augusti. I södra Finland börjar insamlingen 15 maj och i Österbotten 1 juni.

Till insamlingen duger endast Yaras 40 kg och 650 kg gödselsäckar och gödselpallarnas skyddshuvor. Utöver dem tas även Agrimarkets, K-lantbruks, Peltosiemen och Tilasiemen utsädesstorsäckar emot. Övriga tillverkares säckar kan inte tas emot, eftersom de inte deltar i kostnaderna för säckinsamlingen.

I fjol var insamlingsresultatet 674 ton plast, med andra ord samlades över 50 procent av säckarna som levererats till jordbruken in. 4H-ungdomarna har samlat gödsel- och utsädessäckar allt sedan år 1975. Under dessa årtionden har över 34 miljoner kilogram plast samlats in. Efter tvätt, söndermalning och smältning används säckarna till returplast. Utan säckinsamlingen skulle plastsäckarna hamna på avstjälpningsplatserna.

Insamlingstiderna och -platserna: www.fs4h.fi/sackinsamling

Tilläggsinformation:

Petra Ingo Informatör tel. 043 824 8703 petra.ingo(a)fs4h.fi

Seija Luomanperä Viestintäpäällikkö p. 050 552 1540 seija.luomanpera(a)yara.com

Finlands svenska 4H är en barn- och ungdomsorganisation med dryga 4500 medlemmar i Svenskfinland. I verksamheten aktiveras barn och ungdomar, stärks den sociala kompetensen och färdigheterna för arbetslivet, samt väcks intresse för landsbygden. I 4H lär vi genom att göra.

Följ Finlands svenska 4H

Senaste pressmeddelandena från Finlands svenska 4H