Suomen Akatemia

Välivuosi ei heikennä opiskelumenestystä

Jaa
Välivuosi lukion ja yliopisto-opintojen aloittamisen välillä ei heikennä nuoren opiskeluintoa tai opinnoissa suoriutumista opiskelun alettua. Toisaalta ne nuoret, jotka jatkavat yliopisto-opintoihin heti lukion jälkeen, ovat sisukkaampia opiskelussaan ja sitoutuneempia opintotavoitteisiin. Suoraan yliopistoon siirtyvät nuoret ovat tosin stressaantuneempia kuin välivuoden jälkeen opintonsa aloittavat opiskelijat. Tutkimustulokset on saatu Suomen Akatemian Tulevaisuuden oppiminen ja osaaminen (TULOS) -ohjelman hankkeessa.

”Siirtymä lukiosta jatko-opintoihin on nuorelle vaativa elämänvaihe, ja useita nuoria vaivaa uupumus lukion lopussa. Suomessa yliopiston vaativat pääsykokeet ajoittuvat ylioppilaskirjoitusten läheisyyteen ja edellyttävät nuorilta paljon opiskelua. Välivuosi tarjoaa monille mahdollisuuden ottaa hengähdystauko, pohtia tulevia valintoja ja kehittää myönteistä tulevaisuudenkuvaa”, tutkimusta johtava professori Katariina Salmela-Aro kuvailee.

Siirtymävaihe lukiosta jatko-opintoihin on muutenkin nuoren kehityksen kannalta keskeinen elämänvaihe, jossa nuori miettii tulevaisuuden kannalta tärkeitä valintoja koulutussuunnista ja uratavoitteista. ”Siinäkin mielessä välivuosi voi jollekin kevään abiturienteista olla hyvä vaihtoehto”, professori Salmela-Aro sanoo.

Tulevaisuuden oppiminen ja osaaminen -akatemiaohjelman hankkeessa tutkittiin ensimmäistä kertaa sitä, miten välivuosi näkyy nuoren opiskelumotivaatiossa ja tulevalla koulutuspolulla. Tutkimus toteutettiin Suomessa FinEdu-pitkittäistutkimuksen avulla. Siinä nuoria on seurattu usean vuoden ajan lukioajoista eteenpäin. Samaan aikaan vastaavanlainen tutkimus toteutettiin yhteistyössä australialaistutkijoiden kanssa paikallisten nuorten keskuudessa.

”Välivuosi lukion ja jatko-opintojen välillä ei ole meidän tutkimustulostemme valossa haitallinen. Varsinkaan jos nuori pitää vain yhden välivuoden. Kun verrataan heitä niihin nuoriin, jotka jatkavat opintoihin suoraan lukiosta, välivuoden pitäneet saavat heidät nopeasti kiinni opintoinnostuksessa ja panostamisessa opintoihin”, Katariina Salmela-Aro sanoo.

Sen sijaan jos välivuosia on useampi kuin yksi, nuorella saattaa olla enemmän hankaluuksia opinnoissa suoriutumisessa ja opiskelumotivaatiossa. ”Monet nuoret jäävät siirtymävaiheessa aika yksin, mikä saattaa tehdä siirtymästä uuteen opiskeluvaiheeseen hyvin haastavan.”

Tutkimustulosten mukaan ne nuoret, jotka siirtyvät jatko-opintoihin heti lukion jälkeen, ovat opiskeluissaan sisukkaampia ja tavoitteisiinsa sitoutuneempia kuin välivuoden pitäneet. Suoraan opiskelemaan siirtyneet myös uskoivat kykyihinsä saavuttaa tavoitteensa enemmän kuin välivuoden jälkeen opiskelemaan tulleet. Toisaalta he kokevat opiskelun ja opintotavoitteisiin pyrkimisen stressaavampana kuin välivuoden pitäneet opiskelijat.

”Tutkimustulosten mukaan näyttää lisäksi siltä, että välivuoden pitäneet opiskelijat ovat hivenen alttiimpia jättämään opinnot kesken myöhemmin kuin ne nuoret, jotka siirtyvät yliopistoon heti lukion jälkeen”, professori Salmela-Aro sanoo.

Tutkimus on julkaistu Developmental Psychology -lehdessä:
I wish I had (not) taken a gap-year? The psychological and attainment outcomes of different post-school pathways.

Parker, Philip D.; Thoemmes, Felix; Duineveld, Jasper J.; Salmela-Aro, Katariina

Developmental Psychology, Vol 51(3), Mar 2015, 323-333. http://dx.doi.org/10.1037/a0038667


Lisätietoja:
Professori Katariina Salmela-Aro, Cicero learning, Helsingin yliopisto ja Jyväskylän yliopisto, p. 050 4155283, katariina.salmela-aro (at) helsinki.fi

Suomen Akatemian viestintä
Riitta Tirronen
tiedotuspäällikkö
p. 029 533 5118
riitta.tirronen (at) aka.fi

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Suomen Akatemia
Suomen Akatemia
Hakaniemenranta 6, PL 131
00531 HELSINKI

029 533 5000http://www.aka.fi/fi

Suomen Akatemia rahoittaa korkealaatuista tieteellistä tutkimusta, toimii tieteen ja tiedepolitiikan asiantuntijana sekä vahvistaa tieteen ja tutkimustyön asemaa yhteiskunnassa. Pyrimme toiminnassamme siihen, että suomalainen tutkimus uusiutuu, monipuolistuu ja kansainvälistyy. Luomme edellytyksiä tutkijankoulutukselle ja tutkijanuralle, kansainvälistymiselle ja tutkimustulosten hyödyntämiselle. Katamme kaikki tieteen ja tutkimuksen alat. Vuonna 2025 rahoitamme tutkimusta lähes 515 miljoonalla eurolla. Akatemia toimii opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalla.

 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Suomen Akatemia

Rejäl satsning från Finlands Akademi på nyskapande forskning19.6.2025 08:56:58 EEST | Pressmeddelande

Finlands Akademi har fattat beslut om vilka projekt som beviljas bidrag i vinterutlysningen, Akademins stora utdelning av forskningsfinansiering. I vinterutlysningen 2025 beviljade Akademin drygt 220 miljoner euro i finansiering för ett brett spektrum av forskning inom olika vetenskapliga discipliner. Med denna summa finansieras 121 nya akademiforskare, tolv nya kliniska forskare och 269 nya akademiprojekt (räknat enligt delprojekt). Dessa mångsidiga forskningsprojekt representerar internationell spetskompetens inom sina respektive områden. Genom den banbrytande forskning som Akademin finansierar skapas kompetens som gynnar hela samhället.

Suomen Akatemialta huomattava rahoitus uutta luovaan tutkimukseen19.6.2025 08:56:58 EEST | Tiedote

Suomen Akatemia on päättänyt rahoitettavat tutkimushankkeet keskeisessä rahoitushaussaan. Rahoitusta myönnettiin talvihaussa 2025 yli 220 miljoonaa euroa kattavasti eri tieteenalojen tutkimuskokonaisuuksiin. Yhteensä Akatemia rahoittaa 121 uutta akatemiatutkijaa, 12 kliinistä tutkijaa ja 269 akatemiahanketta osahankkeet mukaan luettuna. Monipuoliset tutkimushankkeet edustavat omien tieteenalojensa kansainvälistä kärkeä. Rahoitettavalla uudella tutkimuksella luodaan osaamista koko yhteiskunnan käyttöön.

Research Council of Finland grants significant funding for innovative scientific research19.6.2025 08:56:58 EEST | Press release

The Research Council of Finland (RCF) has decided on the research projects to be funded in its main funding call. The RCF’s total funding awarded in the 2025 winter call comes to more than 220 million euros, granted for a wide range of research across different scientific disciplines. The funding goes towards 121 new Academy Research Fellows, twelve new Clinical Researchers and 269 new Academy Projects (counted by subproject). This vast array of research projects represents the international forefront of the research fields involved. The funded research will contribute to creating new knowledge and skills that will benefit society as a whole.

Finlands Akademi fattade bidragsbeslut inom programmet för idrottsforskning19.5.2025 09:17:32 EEST | Pressmeddelande

Finlands Akademis akademiprogram för idrottsforskning (ACTIVE) främjar forskningens kvalitet, förnyelse och genomslag inom fysisk aktivitet, motion och idrott. I programmets senaste ansökningsomgång fördelade Akademin totalt 2,43 miljoner euro till tre enskilda projekt och två konsortier. Inom utlysningen inkom 36 ansökningar för en total summa på nästan 18 miljoner euro.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye