Valtion tilinpäätös voitaisiin vahvistaa, joskin tilinpäätöskertomuksessa on parannettavaa
Valtion tilinpäätöksen tarkastus on kohdistunut valtion talousarvion toteumalaskelmaan, tuotto- ja kululaskelmaan, taseeseen, rahoituslaskelmaan ja liitetietoihin sekä tilinpäätöstietojen perustana oleva valtion keskuskirjanpitoon. Kokonaisuudessaan valtion tilinpäätös vuodelta 2006 on laadittu voimassa olevien säännösten ja määräysten mukaisesti.
Valtion tilinpäätöskertomus on hallituksen valtiontaloudellinen kertomus eduskunnalle, jonka tulee antaa riittävä ja oikea kuva valtiontalouden lisäksi myös hallinnon yhteiskunnallisen vaikuttavuuden ja toiminnallisen tuloksellisuuden kehityksestä.
Tavoitteista jäämisestä ei aina kerrota tilinpäätöskertomuksessa
Tarkastusviraston mukaan oikean ja riittävän kuvan antaminen yhteiskunnallisesta vaikuttavuudesta edellyttää joidenkin puutteiden korjaamista valtion tilinpäätöskertomuksessa. Esimerkiksi yhteiskunnallisten tavoitteiden tunnuslukuja ja arviointiperusteita ei ole olemassa tai niitä ei ole tilinpäätöskertomuksessa esitetty, mikä johtaa pelkän toiminnan kuvailuun ilman käsitystä tavoitteiden saavuttamisesta. Talousarvioesityksessä esitetyt tunnusluvut ovat myös osin toiset kuin tilinpäätöskertomuksessa, mikä heikentää yhteyttä ja vaikeuttaa vertailua.
Kokonaiskuvan saamista yhteiskunnallisista vaikutuksista hankaloittaa myös se, että syy- ja seuraussuhteita on tilinpäätöskertomuksessa yksinkertaistettu liikaa. Positiiviset vaikutukset ja tavoitteiden suuntainen kehitys on raportoitu. Sen sijaan kielteiset ja haitalliset vaikutukset on osin sivuutettu. Tavoitteista jääminen sekä ongelmat jätetään usein kertomatta eikä niiden syitä selvitetä. Lisäksi toiminnan riskit ja vaikutus kokonaisuuteen sekä vaikutusten pysyvyys ovat jääneet huomiotta.
Valtiontaloudellista raportointia uudistettaessa on valtion liikelaitoksista eduskunnalle annettavien tietojen esittämistapa muuttunut hajanaisemmaksi ja tietojen määrä vähentynyt. Esimerkiksi liikelaitosten palvelutavoitteista raportointi on äärimmäisen niukkaa. Tiedot täyttävätkin huonosti eduskunnan valtion tilinpäätöskertomukseen kohdistamat kehittämistoiveet.
Tuloksellisuuden ja määrärahojen suhde ei hahmotu riittävän hyvin
Tarkastusvirasto tarkastaa vuosittain laajemmin kahden ministeriön tuloksellisuusraportointia. Vuonna 2006 tarkastuksen kohteina olivat ulkoasiainministeriö ja liikenne- ja viestintäministeriö. Kummankin hallinnonalan osalta ongelmana on, etteivät talousarvioesityksen perustelussa esitetyt tulostavoitteet ja määrärahat kytkeydy riittävän selkeästi toiminnan tuloksellisuuteen ja toisiinsa.
Liikenne- ja viestintäministeriön osalta olisi esimerkiksi tärkeää hahmottaa nykyistä selkeämmin väyläverkon palvelutason ja väyläinvestointien sekä väylänhoidon kustannusten yhteydet talousarvioesityksen perusteluissa esitettyjen laajojen yhteiskuntapoliittisten tavoitteiden toteuttamiseen. Ulkoasiainministeriön hallinnonalan suurimman menoerän, kehitysyhteistyön, vaikuttavuudelle tulisi voida esittää paremmin seurattavia tavoitteita ja raportoinnissa tulisi kiinnittää huomiota aiempaa enemmän myös riskeihin ja toiminnan kielteisiin vaikutuksiin.
Ulkoasianministeriön strategisten tavoitteiden jäsentely sekä erityisesti arvioitavien teemojen jäsentely on onnistunut. Liikenne- ja viestintäministeriön raportoinnissa on selkeästi ollut pyrkimyksenä yhdistää raportointi asiakokonaisuuksittain tulostavoitteisiin ja vähentää toiminnan yleistä kuvailua.
Tuloksellisuuden laskentatoimi vaatii kehittämistä
Varainhoitovuoden 2006 tilintarkastuksissa todettiin 50 tilivirastossa 99:stä virheellisiä menettelyjä, joista sisällytettiin tilintarkastuskertomukseen kielteinen laillisuuskannanotto talousarvioon ja taloudenhoitoa koskevien keskeisten säännösten noudattamisesta. Merkittävin syy huomautuksiin olivat puutteet tuloksellisuuden laskentatoimen järjestämisessä ja maksullisen toiminnan vuosituloksen esittämisessä. Virheitä esiintyi myös menojen ja tulojen varainhoitovuodelle kohdentamisessa.
Tilintarkastuksissa havaittiin epäyhtenäisiä menettelyjä aktivoitaessa pitkäkestoisten investointihankkeiden hankintamenoja taseeseen sekä virheitä Valtiokonttorille toimitetuissa valtuuksia koskevissa tiedoissa. Tilintarkastuksissa kiinnitettiin lisäksi huomiota rahastoimattomien valtiolle lahjoitettujen varojen sijoittamista koskeviin menettelyihin. Näiden osalta kirjanpidon ohjeistukseen, ohjaukseen ja valvontaan on syytä kiinnittää huomiota.
Lisätietoja:
Pääjohtaja Tuomas Pöysti, p. (09) 432 5700, tuomas.poysti@vtv.fi
Ylijohtaja Vesa Jatkola, p. (09) 432 5704, vesa.jatkola@vtv.fi
Ylijohtaja Marjatta Kimmonen, p. (09) 432 5703, marjatta.kimmonen@vtv.fi
Johdon asiantuntija Tytti Yli-Viikari, p. (09) 432 5779, tytti.yli-viikari@vtv.fi
***
Valtiontalouden tarkastusviraston kertomus eduskunnalle toiminnastaan sekä erilliskertomus valtion tilinpäätöksen tarkastuksesta ovat luettavissa luovutuspäivästä lähtien tarkastusviraston verkkosivuilla (http://www.vtv.fi). Kertomuksia voi lisäksi tilata tarkastusvirastosta puhelimitse (09-432 5746) tai sähköpostitse (tilaukset@vtv.fi).
Tietoja julkaisijasta
Valtiontalouden tarkastusvirasto (VTV) on eduskunnan yhteydessä toimiva ylin kansallinen tarkastusviranomainen, joka tarkastaa valtion taloudenhoitoa ja omaisuuden hallintaa sekä valvoo puolue- ja vaalirahoitusta. Tarkastustyöllä virasto varmistaa, että valtion varoja käytetään eduskunnan päättämiin kohteisiin lakia noudattaen ja järkevästi.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta VTV Valtiontalouden tarkastusvirasto
Ett starkare myndighetssamarbete vore nödvändigt för att göra handläggningen av brottmål smidigare19.6.2025 07:00:00 EEST | Pressmeddelande
Handläggningen av brottmål har förlängts hos alla myndigheter i kedjan och förvaltningen har försökt göra processen smidigare på många sätt. En effektiv utveckling skulle förutsätta ett verkningsfullt myndighetssamarbete, som saknas för närvarande.
Vahvempi viranomaisyhteistyö olisi tarpeen rikosasioiden käsittelyn sujuvoittamiseksi19.6.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
Rikosasioiden käsittely on pidentynyt kaikissa ketjun viranomaisissa, ja hallinto on monin keinoin yrittänyt sujuvoittaa prosessia. Tuloksellinen kehittäminen edellyttäisi vaikuttavaa viranomaisyhteistyötä, joka nykyisellään puuttuu.
I välfärdsområdesvalet lämnade 88 procent och i kommunalvalet 85 procent in sin redovisning av valfinansieringen i tid17.6.2025 09:14:22 EEST | Pressmeddelande
628 välfärdsområdespolitiker och 2397 kommunpolitiker lämnade inte in sin redovisning av valfinansieringen inom den utsatta tiden.
Aluevaaleissa 88 prosenttia ja kuntavaaleissa 85 prosenttia palautti vaalirahoitusilmoituksensa ajoissa17.6.2025 09:14:22 EEST | Tiedote
628 hyvinvointialueiden poliitikkoa ja 2397 kuntapoliitikkoa ei palauttanut vaalirahoitusilmoitustaan määräaikaan mennessä.
Den kontinuerliga skuldsättningen är särskilt oroväckande i den nuvarande säkerhetsmiljön9.6.2025 09:01:00 EEST | Pressmeddelande
Statens revisionsverk publicerade våren 2025 en bedömning utförd av den finanspolitiska övervakningen om utvecklingen av de offentliga finanserna och om skötseln av finanserna.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme