Lasten turvalaitteiden asianmukainen käyttö pelastaisi henkiä
Liikennevakuutuskeskus
Vakuutusyhtiöiden liikenneturvallisuustoimikunta VALT
Tiedote 4.6.2015
Lasten turvalaitteiden asianmukainen käyttö pelastaisi henkiä
Vuosina 2004–2013 tapahtui yhteensä 112 kuolemaan johtanutta moottoriajoneuvo-onnettomuutta, joissa oli mukana ainakin yksi alle 10-vuotias lapsi. Tuoreen Lasten turvalaite -raportin mukaan onnettomuuksissa kuolleista alle kouluikäisistä lapsista olisi voinut jopa 78 % (14) pelastua, jos heillä olisi ollut käytössä asianmukaiset turvalaitteet.
Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat tutkivat kymmenen vuoden aikana kaikkiaan 2 413 kuolemaan johtanutta moottoriajoneuvo-onnettomuutta, joissa oli mukana 5 813 henkilöä. Näissä onnettomuuksissa oli mukana myös alle 10-vuotiaita lapsia. Heistä 29 kuoli, 11 vammautui vakavasti, 38 vammautui lievästi ja 66 selvisi vammoitta.
Muissa ajoneuvoissa, kuten matkailuautoissa, traktoreissa ja moottorikelkoissa, menehtyi tarkasteluajankohdan aikana yhteensä viisi alle 10-vuotiasta lasta. Tiedot käyvät ilmi Liikennevakuutuskeskuksen tuoreesta Lasten turvalaite -raportista.
Asianmukainen turvalaite myös lyhyille matkoille
Tieliikennelain mukaan lapsi tarvitsee oman turvalaitteen, kunnes hän on vähintään 135 cm pitkä eli noin 10-vuotiaaksi saakka. Pääsääntöisesti onnettomuuksissa mukana olleilla lapsilla oli turvalaitteet hyvin käytössä: alle 6-vuotiaista henkilö- tai pakettiautoissa olleista lapsista 90 % käytti jotain turvalaitetta. Etenkin alle 1-vuotiaista suurin osa matkusti asianmukaisesti turvakaukalossa tai turvaistuimessa selkä menosuuntaan päin. Kuitenkin jo 4-vuotiaista suurin osa käytti korokeistuinta tai pelkkää auton turvavyötä. 5-vuotiaasta eteenpäin onnettomuuksissa mukana olleet lapset olivat käyttäneet usein pelkästään auton omaa turvavyötä.
- Vaikka lapsella olisi ollut onnettomuushetkellä jokin turvalaite käytössä, se ei ole kuitenkaan välttämättä suojannut lasta parhaalla mahdollisella tavalla. Laitteen tulee olla sopivan kokoinen ja oikein kiinnitetty, vaikka matka olisi lyhyt, liikenneturvallisuustutkija Niina Sihvola Liikennevakuutuskeskuksesta muistuttaa.
Tutkijalautakuntien arvion mukaan onnettomuuksissa kuolleista alle 6-vuotiaista lapsista 78 % olisi voinut pelastua, jos heillä olisi ollut käytössä asianmukainen turvalaite.
- Kesälomalle suunnatessa kannattaa myös muistaa, että auton tavaratilassa olevat raskaat tavarat, kuten renkaat, voivat törmäyksessä aiheuttaa selkänojan pettämisen ja siten asianmukaisessakin turvalaitteessa olevan lapsen vammautumisen, Sihvola täydentää.
Lisätietoja:
Liite: VALT Lasten turvalaite -raportti
- Liikenneturvallisuustutkija Niina Sihvola, puh. 040 450 4561
niina.sihvola(at)vakuutuskeskus.fi - Liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari, puh. 040 450 4627
kalle.parkkari(at)vakuutuskeskus.fi - Viestintä, puh. 040 450 4700
www.lvk.fi
Lisätietoja lasten turvalaitteista Liikenneturvan sivuilta:
http://www.liikenneturva.fi/fi/liikenteessa/autoilijat/lapsi-autossa-turvaistuin
Lisätietoja turvaistuinten testituloksista Autoliiton sivuilta:
http://www.autoliitto.fi/tietopankki/testi-ja-tutkimustuloksia/turvaistuintestit/
Liitteet
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Liikennevakuutuskeskus
Tieliikenteessä sallitut sähköpyörät eivät yleensä vaadi liikennevakuutusta22.5.2025 06:09:00 EEST | Tiedote
Valtaosa Suomessa myytävistä sähköpyöristä on tieliikenteeseen soveltuvia sähköavusteisia pyöriä, joita ei liikennevakuuteta. Viime kesän lakiuudistus toi vakuuttamisvelvollisuuden piiriin lähinnä tieliikenteeseen soveltumattomia sähköpyöriä.
Moottoripyörien liikennevahingoista aiheutuu erittäin kalliita henkilökorvauksia2.5.2025 06:23:00 EEST | Tiedote
Moottoripyöräonnettomuuksien keskimääräiset henkilökorvaukset ovat merkittävästi suuremmat kuin muissa ajoneuvoluokissa. Erilaisten moottoripyörätyyppien välillä on suuria eroja vahinkotiheydessä ja korvausten määrissä, ilmenee Liikennevakuutuskeskuksen riskitutkimuksesta.
Sähköpotkulaudalle voi napsahtaa moottoripyörän vakuuttamattomuusmaksu9.4.2025 06:10:00 EEST | Tiedote
Viime kesäkuussa voimaan tullut liikennevakuutuslain uudistus toi osan sähköpotkulaudoista vakuuttamisvelvollisiksi. Vakuutusta ei kuitenkaan ole otettu kaikille niille laudoille, joilla se pitäisi olla, ja seurauksena voi olla jopa moottoripyörän vakuuttamattomuusmaksu. Vakuuttamattomien lautojen aiheuttamista vahingoista on jo tullut Liikennevakuutuskeskukselle vahinkoilmoituksia.
KHO: Liikennevakuutuskeskuksen toimintatavat terveystietojen käsittelyssä ovat lainmukaisia28.3.2025 13:26:25 EET | Tiedote
Korkein hallinto-oikeus (KHO) on 26.3.2025 antanut ratkaisunsa Liikennevakuutuskeskuksen käsittelykäytännöistä terveystietojen osalta. KHO vahvisti yksiselitteisesti, että toiminta on ollut lainmukaista, ja piti voimassa hallinto-oikeuden päätöksen, jolla Liikennevakuutuskeskukselle määrätty seuraamusmaksu kumottiin.
Vakuuttamattoman ajoneuvon kolaroidessa kuski jää ilman korvauksia – vakavassa vahingossa saamatta jää jopa satoja tuhansia26.3.2025 06:18:00 EET | Tiedote
Vuosittain tapahtuu useita satoja liikennevahinkoja, joissa aiheuttajalla ei ole lakisääteistä liikennevakuutusta. Liikennevakuutuskeskus korvaa syyttömille osapuolille aiheutuneet vahingot, mutta vakuutuksen laiminlyönyt kuljettaja jää kokonaan ilman korvauksia.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme