Luonnonvarakeskus

Kauppa on kasvattanut osuuttaan maidon hinnasta – lisäarvotuotteista hyötyy koko ketju

Jaa
Kaupan vahva asema näkyy maitosektorilla. Teollisuus on pystynyt säilyttämään asemansa kehittämällä lisäarvotuotteita, kuten maitorahkoja ja rahkajuomia. Lisäarvotuotteiden kysyntä on hyödyttänyt myös maidontuottajia.

Kauppa kasvatti osuuttaan kotimaisten maitotuotteiden kuluttajahinnoista vuosien 2008 ja 2012 välillä. Teollisuuden osuus pysyi ennallaan ja tuottajien osuus laski hieman. Arvonlisäveromuutosten myötä verottajan saama osuus on pienentynyt. Kehitys kuitenkin vaihtelee eri tuotteiden välillä. Meijeriteollisuuden kehittämien lisäarvotuotteiden määrän kasvu on vahvistanut koko maitosektoria.

– Maitotuotteiden vahva kysyntä maailmalla piti tuontihinnat korkeina aina vuoden 2014 alkuun saakka ja vähensi kotimaisen teollisuuden kohtaamaa hintakilpailua. Samaan aikaan teollisuus kehitti tuotteita, joita kuluttajat halusivat ostaa ja joista he olivat valmiita maksamaan, kertoo professori Jyrki Niemi Luonnonvarakeskuksesta (Luke).

Lisäarvotuotteet nostavat teollisuuden osuutta

Tutkija Ari Peltoniemi Kuluttajatutkimuskeskuksesta kertoo, että kaupan osuuden kasvu selittyy osittain arvonlisäveroissa tapahtuneilla muutoksilla. Verojen osuuden lasku on siirtynyt sellaisenaan kaupan osuuteen useimmissa tuotteissa.

 – Hintamarginaalien kehityksessä on kuitenkin isoja eroja eri tuotteiden välillä esimerkiksi sen mukaan, onko kyseessä lisäarvotuote vai perinteinen sisäänheittotuote. Sisäänheittotuotteissa kauppa voi tinkiä oman osuutensa todella pieneksi, Peltoniemi toteaa.

Maitomarkkinoiden aggressiivinen hintakilpailu näkyy etenkin nestemäisen maidon hintamarginaaleissa. Maitosektorin keskimääräisestä kehityksestä poiketen teollisuuden osuus laski vuodesta 2008 vuoteen 2012 vajaat 8 prosenttiyksikköä. Samaan aikaan kaupan osuus kokonaismarkkinoista kasvoi yli 10 prosenttiyksikköä. Tuottajan osuus säilyi lähes ennallaan.

Lisäarvotuotteeksi luokiteltavan maitojuoman osuudet ovat kehittyneet lähes päinvastoin. Vuodesta 2008 vuoteen 2012 teollisuuden osuus maitojuoman kuluttajahinnasta kasvoi 6 prosenttiyksikköä. Kaupan osuus laski vajaat 2 prosenttiyksikköä ja maatalouden runsaan prosenttiyksikön.

Uudet tuotteet kasvattavat kokonaisrahavirtaa

Maitomarkkinoiden nopeat muutokset näkyvät myös sektorin rahavirtojen kehityksessä. Vaikka kaupan ja ravintoloiden osuus maitomarkkinoiden rahavirroista on vuodesta 2005 vuoteen 2013 kasvanut, vuotuiset vaihtelut ovat olleet suuria.

– Verotusta lukuun ottamatta kaikki sektorin osapuolet pystyivät kasvattamaan reaalihintaista rahavirtaansa vuodesta 2005 vuoteen 2013. Tältä osin kehitys poikkeaa liha- ja viljasektoreista. Syy löytyy lisäarvotuotteista, joiden seurauksena koko ketjuun saadaan lisää tuloja, PTT:n maatalousekonomisti Kyösti Arovuori kertoo.

Myös maatalouden suhteellisen osuuden lasku selittyy lisäarvotuotteilla. Lisäarvotuotteiden määrän kasvu pienentää raaka-aineen suhteellista osuutta hinnanmuodostuksessa. Tämä näkyy sekä hintamarginaalien että rahavirtojen kehityksessä.

Maitosektoria käsittelevä raportti on Luonnonvarakeskuksen, Helsingin yliopiston Kuluttajatutkimuskeskuksen ja Pellervon taloustutkimus PTT:n kolmas hintarakenteita ja rahavirtoja tarkasteleva selvitys laajassa suomalaisten elintarvikemarkkinoiden toimivuutta, tehokkuutta ja kilpailullisuutta selvittävässä hankkeessa. Liha- ja viljasektoria koskevat raportit julkaistiin kesällä ja syksyllä 2014.

Peltoniemi, A., Arovuori, K., H. Niemi, J., & Pyykkönen, P. 2015. Maitosektorin hintarakenteet. Kuluttajatutkimuskeskus 2015: 1. Politiikan ja talouden tutkimuskeskuksen julkaisuja. Helsingin yliopisto.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

professori Jyrki Niemi, Luke
puh. 029 532 6390
jyrki.niemi@luke.fi


maatalousekonomisti Kyösti Arovuori, PTT
puh. 040 164 8191
kyosti.arovuori@ptt.fi


tutkija Ari Peltoniemi, Kuluttajatutkimuskeskus, Helsingin yliopisto
puh. 050 574 3634
ari.s.peltoniemi@helsinki.fi

Kuvat

Maitotaloustuotteiden hinnanmuodostus 2012
Maitotaloustuotteiden hinnanmuodostus 2012
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Luonnonvarakeskus
Luonnonvarakeskus
Viikinkaari 9
00790 Helsinki, Finland

0295 32 6000 / +358 295 32 6000http://www.luke.fi
Luonnonvarakeskus (Luke) on 1.1.2015 toimintansa aloittanut tutkimus- ja asiantuntijaorganisaatio, joka tekee työtä luonnonvarojen kestävän käytön ja biotalouden edistämiseksi. Luke on muodostettu yhdistämällä kolme valtion tutkimuslaitosta (MTT, Metla, RKTL) ja Tiken tilastot.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Luonnonvarakeskus

Uusi tiedotetilauksesi vuoden loppuun mennessä/ Förnya dina pressmeddelandeprenumerationer före årsskiftet20.12.2017 14:13:33 EET | Tiedote

Luonnonvarakeskus (Luke) vaihtaa vuoden 2018 alusta alkaen mediatiedotteiden lähetysjärjestelmää. Muutoksen yhteydessä pyydämme teitä uusimaan tiedotetilauksenne. Tiedotteita voi tilata aihealueittain tai halutessaan voi tilata myös kaikki Luken tiedotteet. Tilaa Luken tiedotteet lomakkeella >> -- Från och med början av 2018 skickas Naturresursinstitutets (Luke) pressmeddelanden från ett nytt system. I samma veva ber vi er att förnya era prenumerationer på Lukes pressmeddelanden. Lukes pressmeddelanden kan beställas enligt ämne eller man kan också prenumerera på alla Lukes pressmeddelanden. Fyll i blanketten och prenumerera på Lukes pressmeddelanden >>

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye