Alko Oy

Alkon myynti kasvaa juhannuksena 60 prosentilla

Jaa
Akvaviitit, lonkerot ja viinit kokevat juhannuksena melkoisen myyntipiikin.

Alkoissa juhannus on joulun jälkeen vuoden toiseksi vilkkain sesonki, ja myynti kasvaa tämän vuoden juhannuksena arviolta 60 prosentilla. Juhannusviikolla Alkoissa vierailee noin 1,4 miljoonaa asiakasta.

Tuoteryhmistä kasvaa eniten akvaviittien myynti. Sillin ja muiden kalaruokien palanpainiketta ostetaan noin 140 prosenttia enemmän kuin normaalilla viikolla.

Juhannus on kaiken kaikkiaan suomalaisen ruoan juhlaa ja tämä näkyy viininmyynnissä, sillä puna- ja valkoviinien myynti kasvaa suurin piirtein 65 prosentilla. Myös kuohuvien myynti kasvaa reilusti, sillä kuohuviinejä myydään 73 prosenttia normaalia viikkoa enemmän.

Juhannuksena suomalaisille maistuvat myös longdrinkit, sillä ”lonkeroita” myydään noin 90 prosenttia normaalia viikkoa enemmän.

Litramääräisesti neljänneksi eniten myydään oluita, joita menee kaupaksi noin 250 000 litraa. Oluiden myynti kasvaa juhannuksen aikaan suurin piirtein kolmanneksella.

Alkoholittomien tuotteiden kysynnän odotetaan jatkuvan kovana, sillä alkuvuodesta alkoholittomien tuotteiden myynti on kasvanut yli 50 prosentilla. Kesäkuun lopussa Alko lanseerasi uusien alkoholittomien tuotteiden valikoiman ja esillepanon, joten alkoholittomat tuotteet löytyvät juhannuspöytäänkin erottuvasta turkoosista hyllystä.

Arviot perustuvat viime vuoden myyntilukuihin.

Suosi raikkautta

”Ensin saunotaan ja sitten syödään vasta”, veistellään monella suomalaismökillä juhannusaattona. Puujalassa on puolet totta, sillä suomalaisen ruokapöydän alkukesän herkut ovat raikkaita, mutta luonteikkaita kuin tuoreet koivunlehdet. Uudet perunat, erilaiset kalaherkut ja ensimmäiset kotimaiset mansikat ovat makuaistejamme hellin ottein herätteleviä harvinaisuuksia.

”Kotimaisen satokauden ensimmäisille tuotteille kannattaa valita herkkiä ja raikkaita juomia. Kesävalikoimiimme tuodut roseeviiniuutuudet sopivat mainiosti juhannuspöytään. Kesä ja juhannus ovat oluen sesonkiaikaa ja Alkon hyvistä olutvalikoimista löytyy sopiva makupari erilaisille kesäruoillemme. Esimerkiksi savustettujen ruokien kanssa sopivat hedelmäiset ja humalaiset vehnä-IPA:n maut”, sanoo Alkon tuotekoulutuspäällikkö Jukka Sopenperä.

Yhteyshenkilöt

tuotekoulutuspäällikkö Jukka Sopenperä, 020 711 5822
valmentaja Juhani Santavuo, 020 711 6303
viestintäasiantuntija Ilari Ceder, 020 711 5449

Liitteet

Tietoja julkaisijasta

Alko Oy
Arkadiankatu 2
00101 Helsinki

020 711 11http://www.alko.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Alko Oy

Viiniselvitys: Viinien myynnin laajentaminen yhteiskunnallinen kysymys. Merkittävä vaikutus Alkon kansanterveydelliseen asemaan.16.4.2025 10:30:15 EEST | Tiedote

Selvityshenkilö Antti Neimalan viiniselvityksessä on arvioitu viinien myynnin laajentamisen vaikutuksia. Mikäli viinien myyntiä päätettäisiin laajentaa, olisi samalla linjattava, miten väkevien alkoholijuomien jakelu järjestettäisiin. Selvityksessä alkoholijärjestelmän ja viinien myynnin laajentamista pidetään merkittävänä koko yhteiskuntaa koskevana kysymyksenä, jonka valmistelutyö tulisi tehdä huolellisesti ja laajapohjaisesti. Mikäli viinien saatavuutta kuluttajille haluttaisiin maltillisesti laajentaa Alko ehdottaa myymälöidensä aukioloaikojen pidentämistä kokeiluluontoisesti.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye