Runkolinja 560 aloittaa liikennöintinsä 10.8. – HSL kutsuu median edustajat Paloheinäntunnelin avajaisiin ja esittelyajelulle

Runkolinja 560 tarjoaa uuden, tehokkaan poikittaisyhteyden Vuosaaren ja Myyrmäen välille ja täydentää samalla HSL:n runkolinjastoa. Runkolinjastoon kuuluvat lähijunien ja metron lisäksi runkolinjabussit, joista ensimmäinen, 550, liikennöi jo Itäkeskuksen ja Westendinaseman välillä. Nyt avattava 560 tuo HSL-alueen poikittaiseen runkoliikenteeseen myös pohjoisemman vaihtoehdon.
Runkolinja 560 tarjoaa sujuvia vaihtoyhteyksiä niin metroon kuin vaikkapa Kehäradan juniinkin, sillä sen reitti kulkee neljän metroaseman ja kahden rautatieaseman kautta.
Ei mikä tahansa bussilinja
Runkolinjabussit poikkeavat monin tavoin tavanomaisesta bussiliikenteestä. Bussien vuoroväli on tavanomaista tiheämpi ja pysäkkejä harvemmassa, ja lisäksi bussin kyytiin voi nousta myös keskiovista, jos matkustaa matkakortilla tai ennakkoon ostetulla lipulla. Niinpä bussit liikkuvat runkolinjoilla tavanomaista nopeammin.
Linjalla 560 liikennettä nopeuttaa myös uusi, 1,2 kilometriä pitkä Paloheinäntunneli, joka alittaa Keskuspuiston Paloheinän ja Kuninkaantammen välillä. Uusi, pelkästään runkolinjan käyttöön rakennettu tunneli nopeuttaa linjan matka-aikaa jopa 20 minuuttia. Paloheinässä Kuusmiehentiellä linjaa varten on lisäksi kesän aikana valmistunut erityinen joukkoliikennekatu.
Runkolinjoilla matkustaminen on muillakin tavoin korkeatasoista ja luotettavaa. Esimerkiksi kaikkien linjalla kulkevien bussien sisällä olevat näytöt kertovat seuraavan pysäkin nimen. Runkolinjabussit tunnistaa oranssista väristä, joka näkyy myös linjan 560 pysäkkikatosten otsalaudoissa. Kun linja aloittaa liikennöintinsä 10.8., reitin varrella on vielä joitain rakennustyömaita, mutta loputkin niistä valmistuvat syksyn aikana.
HSL jakaa kaikkiin linjan vaikutuspiirissä sijaitseviin kotitalouksiin linjasta kertovan esitteen elokuun alussa, ja lisäksi uudesta runkolinjasta kerrotaan runkolinjabussien kyljessä olevin mainoksin ja lehti-ilmoituksin.
Runkolinjaa 560 liikennöi Helsingin Bussiliikenne.
Runkolinja 560 on HSL-alueen toinen runkobussilinja. Seuraavien kymmenen vuoden aikana HSL:n aikomuksena on moninkertaistaa runkobussilinjojen määrä.
Ajelu tiedotusvälineiden edustajille
Median edustajilla on mahdollisuus osallistua Paloheinäntunnelin avajaisiin ja runkolinjan 560 esittelyajolle perjantaina 7. elokuuta. Juhlapaikalle on järjestetty bussikuljetus, joka lähtee Mikonkadun tilausajopysäkiltä vanhan Fennian talon edestä klo 9.30. Bussin tunnistaa oranssista väristä. Paloheinässä bussi ajaa pitkin uutta joukkoliikennekatua, joka rakennettiin Kuusmiehentien pohjoispuolelle linjaa 560 varten. Tilaisuuden jälkeen noin klo 11.30 bussi lähtee takaisin Mikonkadulle.
Yhteyshenkilöt
Arttu Kuukankorpi, ryhmäpäällikkö, linjasto- ja aikataulusuunnittelu, HSL, p. 040 505 2226
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
Ratikat 2, 4 ja 10 palaavat normaaleille reiteilleen Mannerheimintielle 8.9.30.7.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Ratikkaliikenne linjoilla 2, 4 ja 10 palaa takaisin Mannerheimintielle Runeberginkadun ja Reijolankadun välille maanantaina 8.9.
Kehärata täyttää tänään kymmenen vuotta – I- ja P-junat ovat löytäneet paikkansa HSL:n liikenteessä1.7.2025 10:59:20 EEST | Tiedote
I- ja P-junat viettävät merkkipäiväänsä tänään. Muun muassa Helsingin keskustan, lentoaseman sekä Itä- ja Länsi-Vantaan yhdistävä Kehärata valmistui tasan kymmenen vuotta sitten, 1.7.2015.
Matkustajilta kiitettävä yleisarvosana joukkoliikenteelle24.6.2025 12:42:35 EEST | Tiedote
Kevään 2025 HSL:n joukkoliikenteen asiakastyytyväisyystutkimuksessa 82 prosenttia matkustajista oli joko erittäin tai melko tyytyväisiä joukkoliikenteeseen antaen sille yleisarvosanaksi 4 tai 5 asteikolla 1–5. Syksyllä 2024 tyytyväisten matkustajien osuus oli 83 prosenttia.
HSL uudistaa raitiovaunujen väritystä Helsingissä24.6.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Raitiovaunujen väritys uudistuu Helsingissä maltillisesti, kun raitioverkko laajenee uusille alueille. Turkoosi pikaratikan väritys on tulevaisuudessakin käytössä erillisillä radoilla kulkevilla linjoilla, kuten linjalla 15 ja tulevalla Vantaan ratikalla. Kaikilla muilla raitiolinjoilla liikennöidään perinteisellä keltavihreällä värityksellä, joka samassa yhteydessä uudistuu hieman.
Rantaradan junaliikenteessä viiden viikon katko juhannuksen jälkeen18.6.2025 11:30:00 EEST | Tiedote
Väyläviraston ratatyöt katkaisevat rantaradan junaliikenteen viideksi viikoksi juhannuksen jälkeen 23.6.–27.7. Lisäksi HSL-junaliikenteessä on lyhyempiä yhden ja kahden vuorokauden katkoja viikonloppuisin syksyllä. Myös toukokuussa rantaradan junaliikenteessä oli vuorokauden mittaisia katkoja. Katkot vaikuttavat lähijunaliikenteeseen Leppävaarasta länteen Kauklahden, Kirkkonummen ja Siuntion suuntaan. Katkojen aikana junaliikennettä korvataan busseilla. Rantaradan työt liittyvät Espoon kaupunkirata -hankkeeseen, joka jatkuu vuoteen 2029 asti.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme