SUOMEN PELIMARKKINAT ENNÄTYSVAUHDISSA

Jaa
Suomen peliohjelmisto- ja multimediayhdistys FIGMA ry:n jäseniltään keräämien tietojen mukaan pelien markkina-arvo kuluttajahinnoin oli vuoden 2008 ensimmäisen yhdeksän kuukauden aikana noin 44,9 miljoonaa euroa (2007: 46,6 milj. €).

Kappalemääräisesti pelimarkkinat kasvoivat prosentin verran. Pelituotteita myytiin Suomessa alkuvuonna reilut 1,3 miljoonaa kappaletta. Pelialan kokonaismarkkinoita arvioitaessa on huomioitava myös FIGMAn ulkopuolisten alan toimijoiden ja ulkomaisten ketjujen pelikauppa Suomen markkinoilla.

Vertailtaessa viimeisen vuosineljänneksen julkaisulistoja edelliseen vuoteen voidaan ennustaa uuden ennätyksen syntymistä pelimarkkinoilla. Kolmen viimeisen kuukauden aikana tehdään parhaimmillaan yli puolet vuoden pelimarkkinoista.

– Vuosi 2007 oli jo uskomaton meidän alalla. On ilo huomata, että pelaamisen suosio jatkuu edelleen tasaisena. Tällä vauhdilla pääsemme lähelle viimevuotisia Suomen ennätyslukuja ja taidamme mennä ohikin, ennustaa FIGMAn toiminnanjohtaja Riku Olkkonen Suomen suurimman pelialan tapahtuman, Digiexpon tiedotustilaisuudessa torstain ammattilaispäivänä.

Arvossa mitattuna PC-pelien ja -multimedian osuus oli tammi-syyskuussa 21,4 %, konsolipelien 78,6 %. Konsolipelit jakaantuivat seuraavasti; käsikonsolipelit 6,2 % (Nintendo DS 4,5 %, Sony PSP 1,7 %), edellisen sukupolven kotikonsolien pelit 24,4 % (Sony PlayStation2 24,3 %) ja uusimman sukupolven kotikonsoleille tehdyt pelit 48,1 %. Uusimpien kotilaitteiden pelien suosio jakaantui edelleen tasaisesti; Microsoft Xbox360 saavutti 16,5 %, Nintendo Wii 13,3 % ja Sony PlayStation3 18,3 % osuuden pelien kokonaismyynnistä.

Kappalemäärin mitattuna PC-pelien ja -multimedian osuus oli alkuvuonna 39,8 % ja konsolipelien vastaavasti 60,2 %. Pelien kappaleosuudet jakaantuivat konsoleittain seuraavasti: Microsoft Xbox360 9,3 %, Nintendo DS 3,8 %, Nintendo Wii 6,8 %, Sony PlayStation2 27,3%, Sony PlayStation3 10,7% ja Sony PSP 2,0 %. Ryhmä muut keräsi loput 0,3 %.

– Uusien konsolien suosio on ollut odotetunlainen. Suosio on kaksinkertaistunut vuoden aikana ja kasvu jatkuu edelleen. Kaksi kolmasosaa suomalaisista pelaajista pelaa myös verkossa. Perinteisen PC:n lisäksi sosiaalinen verkkopelaaminen on yleistynyt konsoleilla. Suomen suosituimman pelityypin, ajopelien rinnalle pyrkivät todella vauhdilla myös musiikki- ja kuntoilupelit, pohtii Riku Olkkonen erilaisten pelityyppien menestystä.

PLATINAPELIT WII FIT-, WII PLAY- JA
PS2 GUITAR HERO III: LEGENDS OF ROCK -PELEILLE

Suomen suosituimpien pelien listan TOP10-kärjessä keväisestä ilmestymisestään lähtien ollut Wii Fit sai kirjaimellisesti massat liikkeelle. Yli 20.000 pelin myynti puolessa vuodessa oikeuttaa platinapeliin.

Wii Play nappasi Nintendolle toisen platinapelin. Wiin minipelejä paketoituna yhdessä peliohjaimen kanssa on myös osoittautunut suosituksi pelituotteeksi.

Guitar Hero –pelisarjan kolmas osa, Legends Of Rock räjäytti potin platinapelin arvoisesti. Musiikkipelien suosio jatkuu ilmakitaroinnin kultamaassa nyt myös kitaraohjaimilla. Keväällä 2004 julkaistu SingStar aloitti varsinaisesti musiikkipelien suosion. Rock Bandin lisäksi myös Guitar Hero pelisarja laajenee marraskuussa koko bändin kattavaksi Guitar Hero World Tour –pelissä.

KULTAPELIT PS3 JA XBOX360 NHL 09- SEKÄ DS JA WII MARIO KART -PELEILLE

Suomalaisten kestosuosikki, EA Sportsin NHL-pelisarja nappasi odotetusti kultaa tuoreeltaan molemmilla jo ilmestyneillä alustoilla. Urheilupelien suosio suomalaisten pelaajien keskuudessa on vuodesta toiseen korkea. Autopelien ja roolipelien jälkeen suomalainen tarttuu seuraavaksi useimmin urheilupeliin ja tietysti jääkiekkoon.

Maailman kuuluisimman putkimiehen, Marion suosio ei laannu. 80-luvun alusta pelaajia viihdyttänyt Mario nappasi taas pari kultaista peliä itselleen samannimisillä, mutta erilaisilla peleillä. Nintendo DS -käsikonsolin mukaan tarttuva peli on pitkän linjan kestosuosikki. Wiin Mario Kart rattiohjaimen kanssa taas osoittaa, että kysyntää löytyy pelille, joissa hauskuus on taattua ja pelaamiseen pääsee helpolla tavalla sisään.

Jalometallien painottuminen laajoille ikäluokille soveltuviin peleihin ei yllätä. Eurooppalainen pelien luokittelujärjestelmä, PEGI antaa joka toiselle pelille merkinnän 3+ ja vain 4 % on saanut 18+ leiman.

- Pelimarkkinat kehittyvät edelleen useaan eri suuntaan samalla kun pelaajan keski-ikä kasvaa. Suomalainen pelaaja on keskimäärin kuitenkin jo 30-vuotias. Pelejä ja laitteita on tarjolla jokaiseen makuun, pohtii Riku Olkkonen menestyksekkään pelivuoden taustoja.

Lisätietoja mm. suomalaisen pelaajan profiilista ja pelien ikämerkinnöistä löytyy www.figma.fi/tiedotteet



 

Suomen peliohjelmisto- ja multimediayhdistys FIGMA ry:n jäseniä ovat Activision-Blizzard, AMO, Atari, Electronic Arts, K E Media, Microsoft, Nordisk Film, PAN Vision, PLAN 1, Sony Computer Entertainment Europe ja Warner Bros.

FIGMA julkaisee Suomen virallista listaa. Suomen suosituimpien pelien lista julkaistaan kahden viikon välein. FIGMA julkaisee jäsentensä pelimyyntitilastot kolmen kuukauden välein. Lista ja pelimyyntitilastot: www.figma.fi

Lisätietoja antaa:
Suomen peliohjelmisto- ja multimediayhdistys FIGMA ry
Toiminnanjohtaja Riku Olkkonen
050 – 505 1966

Tietoja julkaisijasta

Messukeskus
Messukeskus
Messuaukio 1
00520 HELSINKI

+358 40 450 3250http://www.messukeskus.com

Helsingin Messukeskus on Suomen elämyksellisin tapahtumakortteli ja vaikuttavin kohtaamismedia. Suomen suurin tapahtumajärjestäjä tuottaa laadukkaita tapahtumia sekä vuokraa tilojaan ja palvelujaan erilaisten tapahtumien areenaksi. Messukeskuksen itse tuottamia tapahtumia ovat mm. Habitare, Helsingin Kirjamessut, Educa, FinnBuild, Matkamessut ja Vene Båt. Vierastapahtumina Messukeskuksen tiloissa järjestetään mm. Slush, Nordic Business Forum, Assembly, Kennelliiton Koiramessut sekä lukuisia kansainvälisiä kongresseja ja yritystapahtumia vuosittain.

Tilat käsittävät 7 hallia, 40 muuntuvaa kokoustilaa, 21 ravintolaa ja oman tapahtumahotellin. Messukeskus toi vuonna 2024 pääkaupunkiseudulle 245 miljoonan euron tulovirran ja toiminnan työllisyysvaikutus oli 3335 henkilötyövuotta. Omistajayritys Suomen Messut perustettiin vuonna 1919. | Messukeskus. The realsocial media. www.messukeskus.com @messukeskus

Helsinki Expo and Convention Centre (brand name Messukeskus) hosts Finland’s most inspiring events and exciting encounters. As Finland’s premier experience provider, we organise high-quality events and rent out our facilities for a wide variety of occasions. Events produced by Messukeskus include, among others, Habitare, the Helsinki Book Fair, Educa, Finnbuild, Matka Travel Fair, and Helsinki International Boat Show. Messukeskus also hosts guest events such as Slush, Nordic Business Forum, Assembly, International Dog Fair, as well as many international congresses and business events every year.

Our premises include 7 halls, 40 convertible meeting rooms, 21 restaurants, and our own hotel. The events held at the Helsinki Exhibition and Convention Centre last year brought in a revenue stream of 245 million euros to the Helsinki metropolitan area and created the equivalent of 3,335 full-time jobs. The Finnish Fair Corporation was founded in 1919. | Messukeskus. The real social media | www.messukeskus.com @messukeskus

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Messukeskus

Ensimmäiset ajoneuvonosturikuljettajien EM-kisat järjestetään Maxpo 2025 -messuilla25.4.2025 16:40:58 EEST | Tiedote

Golden Crane Competition 2025 Ajoneuvonosturikuljettajien Euroopan mestaruuskisat järjestetään Maxpo-messujen yhteydessä 29.–30.8.2025. Kisa ajetaan kahdella eri radalla ja ajoneuvonosturilla - yhteistulos ratkaisee voittajan. Pääpalkintona on viikon matka Conexpo-messuille Las Vegasiin. Maxpo 2025 -messut järjestetään torstaista lauantaihin 28. – 30.8.2025 Hyvinkään lentokentällä.

A year of growth at Helsinki Expo and Convention Centre: record visitor numbers, investments and strong financial results23.4.2025 15:00:00 EEST | Press release

The year 2024 was a strong one in terms of performance for the Finnish Fair Corporation. Revenue rose close to the level of the record-breaking pre-COVID year, many events broke their previous visitor records, and new investment initiatives were launched. The Finnish Fair Corporation Ltd’s annual report for 2024, published today, provides a detailed overview of the year.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye