Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy

Kaupunkipyörät toimittaa Moventia & Smoove SAS

Jaa
HKL:n johtokunta on kokouksessaan 20.10. valinnut Helsingin kaupunkipyöräjärjestelmän toimittajaksi konsortion Moventia & Smoove SAS (mukana myös Clear Channel Suomi Oy sekä Helkama Velox Oy). Johtokunta edellytti lisäksi, että ennen sopimuksen solmimista HKL vielä varmistaa hankkeen rahoituksen. Kustannusarvio on yhteensä 12 950 000 euroa kymmenen vuoden ajalle. Valitun toimittajan tarjous oli HKL:n saamista tarjouksista kokonaistaloudellisesti edullisin.
Moventian & Smoove SAS:n pyörästä kaupunkilaisten kokeiltavana Narinkkatorilla 9.10. Pyörän väritys ei tule olemaan kuvassa nähtävän kaltainen.
Moventian & Smoove SAS:n pyörästä kaupunkilaisten kokeiltavana Narinkkatorilla 9.10. Pyörän väritys ei tule olemaan kuvassa nähtävän kaltainen.

- Kaupunkipyörät ovat tärkeä osa HKL:n kestävän liikkumisen kokonaisvaltaista palvelua kaupunkilaisille. Tähän kokonaisuuteen kuuluvat nyt ratikka-, metro- ja lauttaliikenteen lisäksi Kampin pyöräkeskus, pyöräpysäköinti asemilla sekä kaupunkipyörät, sanoo HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski.

Nyt valitun toimittajan kaupunkipyöräjärjestelmä on käytössä esimerkiksi Ranskan Strasbourgissa ja Clermont-Ferrandissa. Yhteenliittymästä Smoove SAS toimittaa järjestelmän pyörät, pyöräasemat ja tekniset laitteet, Moventia tulee operoimaan pyöriä eli huolehtimaan mm. siitä, että asemien täyttöaste pysyy tasaisena, Clear Channel Suomi Oy hoitaa mainosmyyntiä, jolla osittain rahoitetaan järjestelmää ja Helkama Velox Oy huolehtii pyörien huollosta.

HKL:lle jättivät tarjouksensa myös Nevia Oy (alihankkijana Nextbike GmbH) sekä konsortio Tracetel SA, Suomen kaupunkiautot Oy, Unicom Consulting Oy.

Toimittajan valintaperusteena käytettiin hinta- ja laatupisteistä koostuvaa pisteytystä, jossa valittu toimittaja sai korkeimmat yhteispisteet. Laatupisteytyksen osana hyödynnettiin käytettävyysarviointeja, joissa 30 ulkopuolista, eri kohderyhmistä valittua testihenkilöä arvioi järjestelmien toimintaa. Arvioinneissa testattiin pyörän käyttöönottoa ja palautusta pyöräasemalle sekä pyörällä ajamista kaupunkiolosuhteita muistuttavalla testiradalla.

- Erot tarjoajien välillä olivat käyttäjäarvioinneissa pieniä, mutta valittu toimittaja pärjäsi kuitenkin parhaiten myös arvioinneissa. Pyörässä on kaikki testatut osa-alueet hyvin kohdallaan: sen telineestä ottaminen ja palauttaminen on helppoa ja pyörä on hyvä ajaa, kertoo HKL:n projekti-insinööri Samuli Mäkinen.

Kaupunkipyöräjärjestelmä otetaan käyttöön alkuvaiheessa 50 pyöräaseman ja 500 pyörän laajuisena. Pyöräasemien sijoittuminen on jo suunniteltu ja toteutus valmistellaan yhdessä toimittajan ja kaupungin virastojen kanssa.

Ensimmäisessä vaiheessa pyöräilyalue kattaa kantakaupungin ulottuen idässä Sörnäisiin, lännessä Ruoholahteen ja pohjoisessa Taka-Töölöön asti.

Pyöräasemien rakentaminen käynnistyy heti, kun se talven jälkeen on mahdollista ja järjestelmä otetaan käyttöön tulevana keväänä heti vapun jälkeen.

Käyttäjille järjestelmä toimii jatkossa niin, että rekisteröinnin jälkeen pyörä on helppo ottaa käyttöön HSL:n matkakortilla. Alustavien suunnitelmien mukaan käyttäjät maksavat pienen vuosimaksun, ja pyörän käyttö olisi aina ensimmäiset puoli tuntia ilmaista. Pyöräasemia on muutaman sadan metrin välein, jonka vuoksi yhden pyörämatkan ehtii helposti tehdä puolen tunnin aikana. Kaupungissa vierailevat turistit saisivat pyörän käyttöönsä luottokortilla.

Tavoitteena on, että vuonna 2017 olisi käytössä 1 500 pyörän ja 150 aseman järjestelmä. Laajentumisvaiheen paikkojen suunnittelu on jo käynnissä kaupunkisuunnitteluvirastossa, ja pyöräasemien sijaintipaikkoihin tullaan pyytämään myös kaupunkilaisten näkemyksiä vielä tämän talven aikana.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Ville Lehmuskoski, HKL:n toimitusjohtaja, p. 040 520 6710, ville.lehmuskoski@hel.fi
Artturi Lähdetie, kehittämispäällikkö, p. 040 673 1602, artturi.lahdetie@hel.fi
Samuli Mäkinen, projekti-insinööri, p. 040 532 3594, samuli.makinen@hel.fi

Kuvat

Moventian & Smoove SAS:n pyörästä kaupunkilaisten kokeiltavana Narinkkatorilla 9.10. Pyörän väritys ei tule olemaan kuvassa nähtävän kaltainen.
Moventian & Smoove SAS:n pyörästä kaupunkilaisten kokeiltavana Narinkkatorilla 9.10. Pyörän väritys ei tule olemaan kuvassa nähtävän kaltainen.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy
Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy
PL 100
01022 Kaupunkiliikenne

(09) 310 1071https://kaupunkiliikenne.fi/
HKL on metron ja raitioliikenteen liikennöitsijä ja Helsingin joukkoliikenneinfran omistaja ja ylläpitäjä. HKL pitää Helsingin liikkeellä: noin puolet kaupungissa tehdyistä joukkoliikennematkoista kuljetaan HKL:n kyydissä. Lisätietoa: www.hkl.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy

Kulkureitit muuttuvat Kontulan metroasemalla – itäinen sisäänkäynti suljetaan ja läntinen avataan 2.6.8.5.2025 14:21:52 EEST | Tiedote

Kontulan metroaseman vuonna 2024 alkanut perusparannus jatkuu, ja seuraavat muutokset koskevat metroaseman sisäänkäyntejä. Kaupunkiliikenne Oy sulkee metroaseman kauppakeskuksen päädyn pääsisäänkäynnin eli itäisen sisäänkäynnin korjaustöiden vuoksi kesän ajaksi 2.6. alkaen. Samalla avataan edellisessä työvaiheessa uudelleen rakennettu aseman länsipäädyn sisäänkäynti. Aseman kolmas, keskimmäinen sisäänkäynti on lisäksi käytössä normaalisti.

Vantaan ratikan Vaaralan varikon ratainfran suunnittelusta tehty sopimus6.5.2025 07:51:18 EEST | Tiedote

Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne on solminut Vantaan ratikan itäallianssin palveluntuottajien kanssa allianssisopimuksen Vantaan ratikkaa palvelevan Vaaralan varikon ratainfran suunnittelusta. Allianssin osapuolet ovat Kaupunkiliikenne, Kreate, GRK Suomi, AFRY Finland, SWECO Finland ja WSP Finland. Nyt solmittu sopimus aloittaa varikon ratainfran suunnittelun kehitysvaiheen huhtikuussa 2025. Toteutusvaiheeseen siirrytään varikon investointipäätöksen jälkeen. Nyt alkavan kehitysvaiheen alustava tavoitekustannus on 1,9 M€.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye