Jokuveli voitti Kultasulka-kirjoituskilpailun
Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitto MTL:n järjestämässä Kultasulka-kirjoituskilpailussa on palkittu kolme ansiokasta teosta - kaksi kirjaa ja kolumni. Kilpailun voittajana palkittiin Kultasulka-tunnustuksella KTT, tulevaisuudentutkija Mika Mannermaan tietoyhteiskuntaa, aikamme suurta murrosta ja tulevaisuuden haasteita pohdiskeleva Jokuveli - Elämä ja vaikuttaminen ubiikkiyhteiskunnassa (WSOYpro).
Hopeasulka-tunnustuksen saivat Jaana Haapalan ja Leena Aavameren yritysten bisnesajattelun ja yhteiskuntavastuun haastava opas Omatuntotalous (Talentum) ja Syvä Kurkku , joka nimimerkin suojassa ruotii markkinointi-, media- ja viestintäalaa säännöllisessä kolumnissaan (Taloussanomat) .
Lisäksi tuomaristo antoi kunniamaininnan raikkaasta ja selkeästä konseptista sekä ulkoasusta Jari Parantaisen kirjalle Pölli tästä - 101 rusinaa bisnespullasta (Talentum).
Tuomariston perustelut
Markkinointi ja viestintä ovat mahdollisuuksien murroksessa, mutta tulevaisuus on harmaassa sumupilvessä. Kuluttajat ovat heränneet, yrityksiltä vaaditaan yhteiskuntavastuuta ja moraalia. Vallankäyttö, tietoyhteiskunta, arvokeskustelu, globalisaatio ja talouden ilmiöt tekevät tulevaisuuden jopa pelottavaksi. Näitä reaalimaailmaan ilmiöitä käsittelevät myös tämän vuoden Kultasulka-palkitut. "Etsimme kirjoitusta, joka antaisi alalle jotakin uutta ja sivistäisi sitä. Etsimme jotakin, jonka antaisimme luettavaksi alalle aikovalle. Löysimme myös uusia oivalluksia ja uusia näkökulmia", toteaa tuomariston puheenjohtaja Mikko Myllykoski
perusteluista.
"Kultasulalla palkittu Mika Mannermaan kirja Jokuveli puntaroi ja luotaa lähivuosikymmenten toimintaympäristöä ja siihen vaikuttavia muuttujia. Raatimme pohti kirjan asemaa kilpailutöiden joukossa: se ei ole ensisijaisesti markkinointia eikä viestintää, mutta kummastakin näkökulmasta ensiarvoisen tärkeää luettavaa. Tämä kirja on hyödyllinen kaikille, jotka haluavat olla aktiivisia tulevaisuuden rakentamisessa", jatkaa Myllykoski.
"Aktiivinen keskustelu yhteiskuntavastuusta näkyy yritysten ja organisaatioiden markkinoinnissa ja viestinnässä sekä ilahduttavasti myös kilpailutöissä. Hopeasulalla palkittu Omatuntotalous käsittelee selkeästi ja paatoksetta uutta, voimistuvaa aihetta. Kuluttajien arvomaailman ja vastuullisen yritystoiminnan yhdistäminen ovat tässä ja nyt" valottaa Myllykoski. "Toinen Hopeasulka-palkinto annettiin ajankohtaiselle ja hyvätasoiselle kolumnistille ensimmäisen vuoden kirjoituksista. Syvän Kurkun ironia ruotii kriittisesti alaa, ihmisiä ja ilmiöitä sortumatta liikaa tyylilajiin kuuluviin ylilyönteihin. Surmarohkeuden mahdollistaja, nimimerkki, saa palkinnon poikkeuksellisesti. Raati kannustaa yleisesti alan ammattilaisia kirjoittamaan rohkeasti omalla nimellä."
Kirjoja on käsiteltävä kokonaisuutena ja tuomaristo lähes turhautui monien kilpailutöiden keskinkertaisen nimen tai otsikon lisäksi heikkoon kansigrafiikkaan ja typografian köyhyyteen tai sekavuuteen. Pieni poikkeus oli Parantaisen Pölli tästä -kikkapakkikirja, jolle tuomaristo antoi kunniamaininnan.
Tuomaristo
Vuoden 2009 Kultasulka-kilpailun raatiin kuuluivat toimitusjohtaja Tarja Jussila
- Hill&Knowlton, elämysjohtaja Mikko Myllykoski
- Tiedekeskus Heureka, viestintä- ja markkinointijohtaja Päivi Nummi-Aho
- YLE, liikemies, yrittäjä Harri Saukkomaa
, suunnittelujohtaja Päivi Topinoja-Aranko
- Family Inc., päätoimittaja Pekka Virolainen
- Maine-lehti ja MTL:n edustajana markkinointi- ja viestintäpäällikkö Kari Castrén
.
Mikä kilpailu?
MTL on järjestänyt kirjoituskilpailun vuodesta 1978 lähtien ja Kultasulka nimeä se on kantanut vuodesta 1986 lähtien. Tavoitteena on rohkaista ja kannustaa markkinoinnin, markkinointiviestinnän ja viestinnän ammattilaisia esiintymään julkisuudessa kirjoituksin ja puhein, jotka lisäävät alan arvostusta ja ymmärtämystä muiden yhteiskuntapiirien keskuudessa, lisäävät tietoa markkinointiviestinnän ja viestinnän keinojen käytön tuloksellisuudesta yritysten ja yhteisöjen tavoitteiden saavuttamisessa tai muuten kehittävät alan toimintaa.
Lisätietoja
Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitto MTL
markkinointi- ja viestintäpäällikkö Kari Castrén, 050 330 4780, kari.castren@mtl.fi
Kuvat
Tietoja julkaisijasta

Eteläranta 10
00130 HELSINKI
info(a)mtl.fihttp://www.mtl.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta MTL ry - Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto
Kurion Zero Exclusionista vuoden viestintätyö ja Kuriosta vuoden viestintätoimisto29.10.2020 22:29:33 EET | Tiedote
Kurion Mantsiselle ja Nesteelle toteuttama Zero Exclusion valittiin Vuoden viestintätyöksi Finnish Comms Awards 2020 -kilpailussa. Vuoden viestintätoimistona palkittiin sosiaalisen median toimisto Kurio, Vuoden ajatusjohtajana Kuntarahoituksen pääekonomisti Timo Vesala sekä parhaana pitchaajana Vilja Vehkaoja ja Vuoden viestintäkonsulttina Susanna Isohanni Viestintätoimisto Drumista.
MTL ja Marketing Finland yhdistyvät entistä vahvemmaksi markkinoinnin ja viestinnän yhteisöksi22.10.2020 17:09:55 EEST | Tiedote
Marketing Finlandin ja Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto MTL:n liittokokoukset ovat päättäneet toimintojen yhdistämisestä. Yhteenliittymässä syntyy entistä vahvempi markkinoinnin ja viestinnän yhteisö, joka toimii aktiivisesti myös kansainvälisesti. Toiminta jatkuu nimellä Marketing Finland ry.
Effie 2019 -shortlistalla 21 markkinointityötä18.12.2019 12:32:06 EET | Tiedote
Vuoden 2019 Effie Awards Finland -kilpailun tuomaristo nosti shortlistalle 21 markkinointityötä, joista kaksi oli kolmessa kategoriassa.
VILLIVISION ANNA LEHTISALO MTL:N HALLITUKSEN JOHTOON28.11.2019 15:00:00 EET | Uutinen
Villivision toimitusjohtaja ja partner Anna Lehtisalo on valittu Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto MTL ry:n hallituksen uudeksi puheenjohtajaksi. Lehtisalo on toiminut MTL:n hallituksen jäsenenä viimeisen vuoden ajan ja aloittaa puheenjohtajan tehtävässä ensi vuoden alussa. Lehtisalo jatkaa viime kaudet hallitusta ansiokkaasti luotsanneen viestintätoimisto Kreabin toimitusjohtaja Mikael Jungnerin työtä.
Finnish Comms Awardsin finalisteissa uusia nimiä6.5.2019 15:55:32 EEST | Tiedote
Mediatiedote 6.5.2019. Finnish Comms Awards -kilpailun loppusuoralle valittiin 41 viestintäkonsultoinnin asiakastyötä 17 eri toimistosta. Kilpailun kasvusta kertoo suuri kokonaan uusien osallistuneiden toimistojen määrä. Voittajat julkistetaan Finnish Comms Awards -gaalassa tiistaina 28. toukokuuta.