Segern i FM i kommunal marknadsföring gick till regionen Kotka-Fredrikshamn, Esbo och Salo
KOMMUNFÖRBUNDET INFORMERAR
27.5.2009
Får publiceras genast
Segern i FM i kommunal marknadsföring gick till regionen Kotka-Fredrikshamn, Esbo och Salo
Regionen Kotka-Fredrikshamn, Esbo och Salo blev segrare i FM i kommunal marknadsföring, som arrangerades för fjärde gången. Sammanlagt 34 tävlingsbidrag anmäldes till kategorierna turism, rekrytering och konkurrenskraft och till den nya kategorin årets marknadsföringsprodukt.
Det första priset i hela tävlingen, en kampanj värd 50 000 euro, vanns av Cursor Oy, dvs. utvecklingsbolaget i regionen Kotka-Fredrikshamn, som deltog i kategorin konkurrenskraft. I det segrande arbetet Framgång genom förändring, som lämnades in under namnet SummaRun, har man aktivt gått in för att lindra verkningarna av skogsindustrins strukturförändring i regionen Kotka-Fredrikshamn.
Tillsammans med reklambyrån NitroID tog Cursor Oy hem segern även i kategorin turism. Priset gavs för lanseringskampanjen för Maritimcentret Vellamo som öppnades i fjol somras. I kategorin rekrytering vann Esbo stads rekryteringstjänster första pris för kampanjen espoonrekry.fi – Kun onneasi etsit.
Priserna i kategorierna turism, rekrytering och årets marknadsföringsprodukt består av mediesynlighet och arrangemang med ett värde på sammanlagt 50 000 €. Kampanjerna genomförs tillsammans med tävlingens samarbetsföretag. Alla de arbeten som placerar sig diplomeras.
Nya Salo stad hade tagit fram årets marknadsföringsprodukt, bodyn Född i Salo 2009.
– I kategorin årets marknadsföringsprodukt presenterades ett utmärkt urval mycket varierande produkter, allt från reklamgåvor till evenemang. Det fanns många positiva, lokala produkter, berättar överdomare Jari Seppälä som arbetar som informationsdirektör vid Kommunförbundet.
FM i kommunal marknadsföring har som mål att förbättra marknadsföringskompetensen inom kommunsektorn genom att lyfta fram god praxis för framgångsrik kommunal och regional marknadsföring och modeller för föredömlig utveckling av kommunens arbetsgivarprofil.
– Sammantaget kan man säga att goda exempel som säkert kan tillämpas i många kommuner lyftes fram, säger Jari Seppälä. Exempelvis brandstrategin i Rovaniemi erbjuder en god modell för hur alla kommuner och regioner kan ha enhetliga visuella anvisningar, en gemensam linje i marknadsföringen samt redskap för den praktiska omsättningen. Det gemensamma förbättrandet av kommunens anseende sker förutom i reklamer också i all vardaglig verksamhet. Den nya staden Väståboland har genomfört detta på ett utmärkt sätt.
Juryn ansåg att det var särskilt positivt att man i årets tävling, speciellt i de segrande projekten hade tillämpat föredömlig marknadsföring ur hela den kommunala och regionala marknadsföringens synvinkel. Juryn berömde också det gränsöverskridande samarbetet mellan kommuner och landskap som ingick i flera tävlingsbidrag. I uppföljningen av marknadsföringsresultaten finns det ännu utrymme för förbättring på många håll. Därutöver ser juryn fram emot en långsiktigare marknadsföring i kommunerna och regionerna. Projektfinansierade marknadsföringskampanjer och marknadsföringsåtgärder har en tendens att komma av sig när pengarna tar slut.
FM i kommunal marknadsföring arrangeras av de organisationer som utvecklar den kommunala och regionala marknadsföringen: Finlands Kommunförbund, Seudulliset Kehittämisyhteisöt SEKES ry och Föreningen Finlands regionala turistorganisationer FFRTO rf. Tävlingen är en del av projektet Piiri som är ett öppet och avgiftsfritt samarbets- och utvecklingsnätverk för att stärka kommunernas och regionernas marknadsföringskompetens.
Samarbetsföretag i projektet är Helsingin Sanomat, MTV3, Yhtyneet Kuvalehdet/Suomen Kuvalehti, IF, Fonecta, KL-Kustannus Oy/Kuntalehti, Finlands kommuntidning och Place Marketing Oy.
FM i kommunal marknadsföring gällde marknadsföring som genomförts 2008. Centrala bedömningskriterier var marknadsföringens resultat i förhållande till satsningen. Priserna delades ut vid Piiri-evenemanget den 26 maj i Vanda. Resultaten finns på projektet Piiris webbplats: www.piiri.info/?page=27 .
Närmare upplysningar:
Överdomare:
Jari Seppälä, informationsdirektör, Kommunförbundet, tfn (09) 771 20 10, 050 776 43
Juryns ordförande för kategorin konkurrenskraft:
Yrjö Westling, verksamhetsledare, SEKES rf, tfn 050 525 21 41
Juryns ordförande i kategorin rekrytering:
Pirkko Leivo, projektdirektör, Kommunala arbetsmarknadsverket, tfn 09 771 20 51, 050 320 97 39
Juryns ordförande i kategorin turism:
Hannu Komu, verkställande direktör, Föreningen Finlands turistorganisationer FFRTO rf, tfn 0400 61 57 56
Päivi Lazarov, marknadsföringschef, Finlands Kommunförbund, tfn (09) 771 26 76, 050 378 43 05
Topplaceringarna i kategorin konkurrenskraft
I kategorin konkurrenskraft efterlystes marknadsföring som syftar till att utveckla kommunernas och regionernas konkurrenskraft och livskraft och stödja deras förändringsprocesser.
1. Cursor Oy: Framgång genom förändring – SummaRun
Ett regionalt strukturomvandlingsprogram startades upp för att lindra effekterna av skogsindustrins strukturella förändringar i regionen Kotka-Fredrikshamn. I genomförandet hade projektet SummaRun den viktigaste rollen. Målet för SummaRun var bland annat att skapa nya jobb och hitta en ny aktör till fabriksfastigheten.
Juryn uppskattade den framgångsrika marknadsföringen som genomfördes i regionen Kotka-Fredrikshamn i en besvärlig strukturomvandlingssituation. SummaRun är ett uppmuntrande exempel på hur man kan hantera förändringar i näringslivet med hjälp av en aktiv och direkt marknadsföring. Kreativa lösningar är också en manifestation av samarbete, nätverksbildning och fördomsfrihet.
2. Rovaniemen Matkailu & Markkinointi Oy: Rovaniemis brandstrategi/En brandarbetsbok för hela staden
I Rovaniemis brandarbetsbok samlas gemensamma meddelanden, brandberättelser och exempel på hurdan den visuella kommunikationen kunde vara i praktiken. Förhoppningen var att de olika aktörerna förbinder sig till strategin i största möjliga utsträckning.
Juryn ansåg att varje kommun och varje region bör ha ett verktyg för sin marknadskommunikation, anvisningar för hur man använder det egna brandet. Rovaniemi har i ett brett samarbete utarbetat en välgrundad och sammanfattad strategi och arbetsbok som underlag för marknadsföringen.
3. Staden Väståboland: Lär känna skärgårdsstaden! Marknadskommunikationen i den nya staden Väståboland
Målet för den nya skärgårdsstadens marknadskommunikation var att förmedla ett intryck av ett enhetligt, fräscht och livsbejakande värdesystem – i en skärgårdsstad där alla arbetar för samma mål.
Enligt juryn var marknadskommunikationen som helhet mångsidig och högklassig och den kan fungera som exempel också för andra fusionskommuner.
Topplaceringarna i turismkategorin
I kategorin turism belönades marknadsföring som har som mål att locka finländska eller utländska turister eller besökare till kommunen eller regionen.
1. Cursor Oy, Nitro ID: Lanseringskampanj för Maritimcentret Vellamo
Målet för Maritimcentret Vellamo i Kotka var att informera om maritimcentrets existens, utbud och verksamhet. Marknadsföringen var tydligt genomförd, men med en gnutta mystik och en glimt i ögonvrån.
Juryn ansåg Vellamo vara ett fräscht och humorkryddat projekt som genomförts väl. Centrets museala egenskaper marknadsförs på ett trevligt sätt i en helhet som är något mera än ett museum. Juryn berömde särskilt att den dolda potentialen i Ryssland och speciellt Leningradregionen hade beaktats i marknadsföringen.
Hedersomnämnande:
Staden Väståboland: saaristokokous.com
En gemensam portal skapades för det utspridda utbudet av privata och offentliga konferensturismobjekt i Åbo skärgård och på detta sätt går man in för att höja stadens status inom konferensturismen.
Enligt juryn är idén att koncentrera utbudet av mötesplatser god och målet övervägt. Projektet har lett till en gemenskapskänsla mellan kommunerna och man har fått de olika aktörerna att samarbeta.
Hedersomnämnande:
Borgå stad, Lovisa stad och turismsamarbetsgruppen i Kotka-Fredrikshamnregionen: Renkaat kohti rannikkoa (ung. Styr kosan mot kusten!)
Projektets syfte var att sammanställa rutterna och servicen för motorcyklister på Östra Nylands och Kymmenedalens kustområde, från Borgå ända till Virolahti. I marknadsföringen gick man in för ett helt nytt samarbete där landskapsgränserna överskreds.
Juryn ansåg att kampanjen på ett positivt sätt skiljde sig från de andra tävlingsbidragen. Med små förbättringar kunde man nå ett klart bättre slutresultat och få målgruppen att delta i utvecklingen av projektet.
Topplaceringarna i rekryteringskategorin
I rekryteringskategorin belönas marknadsföring som har som mål att stödja kommunernas anseende som arbetsgivare och locka kompetens till regionen.
1. Esbo stads rekryteringstjänster: espoonrekry.fi – ”Kun onneasi etsit”
När man söker ett nytt jobb är det i sista hand fråga om strävan efter bättre livskvalitet och lycka. Esbo som arbetsgivare är svaret på jakten efter lycka.
Juryn konstaterade att kampanjen innebar en professionell och övertygande utveckling av arbetsgivarprofilen och rekryteringen som saknar sin like inom kommunsektorn. Det tar sin tid att bygga upp en image och juryns förhoppning är att Esbo bygger på lång sikt och också under ekonomiskt svåra tider.
Hedersomnämnande:
Saloregionens utvecklingscentral: Postkortskampanjen Kotiin Sieltä! (Hem med dej!)
Tjänsten Tervetuloa Salon seudulle! marknadsfördes med ett postkort till inflyttare och arbetssökande som styrde mottagarna till webbadressen www.salonseudulle.fi
.
Juryn tyckte att kortkampanjen var ett sympatiskt och känslovädjande sätt att marknadsföra det nya Salo. Kampanjen var dessutom mycket kostnadseffektiv.
Segrare i kategorin Årets marknadsföringsprodukt
Det bidrag som belönas i denna kategori kan vara en enskild marknadsföringsprodukt eller ett enskilt marknadsföringsmaterial som stöder kommunens eller regionens ambitioner för dragningskraften.
1. Salo stad: Bodyn Född i Salo 2009
Avsikten var att på ett människonära och symboliskt sätt göra tillkomsten av nya Salo stad festligare. Babybodyn Född i Salo som skänks till nyfödda salobarn är en del av lanseringen av nya Salo stad.
Enligt juryn är bodyn som gåva ett hjärtligt uppslag som ger förankring i det nya Salo och som förstärker gemenskapskänslan.
Om

Kuntatalo / Toinen linja 14
00530 HELSINKI
09 7711http://www.kuntaliitto.fi
Följ Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund
Joka kolmas kuntapäättäjä on kohdannut häirintää tai uhkailua6.6.2025 07:20:00 EEST | Tiedote
Kolme kymmenestä kuntapäättäjästä on kokenut häirintää tai uhkailua kuluvalla valtuustokaudella, ilmenee Kuntaliiton tuoreesta Kuntapäättäjätutkimuksesta. Häirintää kokevat erityisesti naiset ja näkyvissä luottamustehtävissä toimivat. Häirinnän muodoista yleisimpiä ovat asiaton palaute mediassa (57 %), sanalliset uhkaukset tai aggressio kasvokkain (43 %) sekä maalittaminen (35 %). Sosiaalisessa mediassa tapahtuneet uhkaukset ovat hieman vähentyneet vuodesta 2020. Samalla tutkimus osoittaa myös valonpilkahduksia: keskusteluilmapiiri kunnissa on monin paikoin parantunut.
Vauvarahaa maksavien kuntien määrä kasvussa2.6.2025 09:24:01 EEST | Tiedote
Vauvaraha on yleistynyt erityisesti pienissä kunnissa, joissa etsitään tapoja tukea perheitä ja houkutella uusia asukkaita, selviää Kuntaliiton tuoreesta selvityksestä. Vastasyntyneitä muistetaan jollain tavalla lähes 120 kunnassa, ja vauvarahaa maksetaan 64 kunnassa. Suurimmillaan vauvaraha on 10 000 euroa. – Vaikka vauvaraha ei ratkaise väestörakenteen muutoksia, monessa kunnassa sen avulla halutaan viestiä, että lapset ja lapsiperheet ovat arvokkaita sekä tukea perheiden arkea, sanoo kehittämispäällikkö Jarkko Lahtinen Kuntaliitosta.
Vasa är Årets klimatkommun 202522.5.2025 14:40:00 EEST | Pressmeddelande
Kommunförbundet premierade Vasa stad med titeln Årets klimatkommun vid Kommunernas klimatkonferens i Åbo 22.5.2025. Kommunförbundet delar ut priset vartannat år. Urvalskriterierna baserar sig på resultaten av kommunernas arbete för att uppnå koldioxidneutralitet. Den premierade kommunen ska kommunicera på ett effektfullt och ansvarsfullt sätt, vara engagerad i förändringen och få konkreta resultat.
Vuoden ilmastokunta 2025 on Vaasa22.5.2025 14:40:00 EEST | Tiedote
Kuntaliitto palkitsi Vaasan kaupungin vuoden ilmastokuntana Kuntien ilmastokonferenssissa Turussa 22.5.2025. Kuntaliitto myöntää palkinnon joka toinen vuosi. Valintakriteerit perustuvat kuntien hiilineutraaliustyön tuloksiin. Palkitun kunnan tulee tehdä vaikuttavaa ja vastuullista viestintää, olla sitoutunut muutokseen sekä tuottaa konkreettisia tuloksia.
Susanna Huovinen blir vice vd vid Kommunförbundet22.5.2025 10:23:47 EEST | Pressmeddelande
Kommunförbundets styrelse har valt Susanna Huovinen till ny vice verkställande direktör. Styrelsen fattade beslutet vid sitt sammanträde 22.5.2025. Beslutet var enhälligt.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum