Rattijuoppo uusii usein tekonsa – alkolukko olisi tehokas keino alkoholionnettomuuksien ehkäisemisessä
Liikennevakuutuskeskus
Vakuutusyhtiöiden liikenneturvallisuustoimikunta VALT
Tiedote 25.11.2015
Rattijuoppo uusii usein tekonsa – alkolukko olisi tehokas keino alkoholionnettomuuksien ehkäisemisessä
Vuosina 2010–2014 sattui 1005 kuolemaan johtanutta moottoriajoneuvo-onnettomuutta. Niistä lähes neljäsosa (23 %) oli alkoholionnettomuuksia. Alkoholionnettomuuksien verrattain suuren osuuden vuoksi liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat suosittelevat alkolukon käyttöä onnettomuuksien vähentämiseksi.
Vuosina 2010–2014 onnettomuuden aiheuttaneista alkoholin vaikutuksen alaisena ajaneista kuljettajista 37 %:lla oli taustallaan aiempia rattijuopumustuomioita.
– Riskialtteimmat kuljettajat palaavat ratin taakse rangaistuksista huolimatta. Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien mukaan tehokas keino alkoholionnettomuuksien ehkäisemiseksi olisi asettaa alkolukko ajo-oikeuden edellytykseksi heti ensimmäisestä rattijuopumuksesta lähtien, kertoo liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari Liikennevakuutuskeskuksesta.
Asettamalla alkolukon vakiovarusteeksi kaikkiin moottoriajoneuvoihin olisi mahdollista ehkäistä alkoholin vaikutuksen alaisena ajamista ja onnettomuuksia myös syrjäisillä tieosuuksilla ja maastossa, missä valvonta on erityisen haastavaa.
Alkoholionnettomuuksissa poikkeuksellista muihin moottoriliikenteen onnettomuuksin nähden on yksittäisonnettomuuksien suuri osuus. Vuosina 2010–2014 alkoholionnettomuuksista yksittäisonnettomuuksia oli 72 %, kun selvänä ajaneiden kuljettajien onnettomuuksista yksittäisonnettomuuksien osuus oli 39 %. Yksittäisonnettomuudella tarkoitetaan onnettomuutta, jossa ei ole mukana muita osapuolia. Alkoholionnettomuuksissa kuolleista 95 % oli rattijuoppoja tai heidän kyydissään matkustaneita henkilöitä.
– Alkoholionnettomuuksia pahentaa usein muukin riskinotto juopumuksen lisäksi. Tyypillisimpiä riskejä ovat ylinopeus, turvavöiden käytön laiminlyönti, yleinen piittaamattomuus liikennesäännöistä, vähäinen ajokokemus sekä juopunut matkaseura, kertoo liikenneturvallisuustutkija Arja Holopainen.
Alkoholionnettomuudessa kuolee usein nuori kuljettaja
Nuorten ikäluokkien osuus alkoholionnettomuuksista on huomattavan suuri. Vuosina 2010–2014 tapahtuneissa alkoholionnettomuuksissa kolmasosassa (33 %) aiheuttajana oli alle 25-vuotias kuljettaja.
– Nuorten kuljettajien huomattavan suuri osuus alkoholionnettomuuksissa kuolevista on keskeinen syy siihen, miksi olemme mukana nuorille suunnatussa rattijuopumuksen vastaisessa #rohkee-kampanjassa. Jokainen tapaus on liikaa, Parkkari painottaa.
#rohkee on nuorille suunnattu rattijuopumuksen vastainen kampanja. Kampanja kannustaa nuoria olemaan rohkeita ja estämään päihtyneenä ja huumeiden vaikutuksen alaisena ajamista lähipiirissään.
Kolmivuotisessa kampanjassa ovat mukana Liikenneturva, Liikenteen turvallisuusvirasto, poliisi, liikenne- ja viestintäministeriö, Liikennevakuutuskeskus ja Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry sekä Ehkäisevän päihdetyön verkoston jäseniä.
Lisätietoja:
- Liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari, p. 050 306 9884
- Liikenneturvallisuustutkija Arja Holopainen, p. 040 450 4531
etunimi.sukunimi@vakuutuskeskus.fi - Viestintä, p. 040 450 4700
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Liikennevakuutuskeskus
Tieliikenteessä sallitut sähköpyörät eivät yleensä vaadi liikennevakuutusta22.5.2025 06:09:00 EEST | Tiedote
Valtaosa Suomessa myytävistä sähköpyöristä on tieliikenteeseen soveltuvia sähköavusteisia pyöriä, joita ei liikennevakuuteta. Viime kesän lakiuudistus toi vakuuttamisvelvollisuuden piiriin lähinnä tieliikenteeseen soveltumattomia sähköpyöriä.
Moottoripyörien liikennevahingoista aiheutuu erittäin kalliita henkilökorvauksia2.5.2025 06:23:00 EEST | Tiedote
Moottoripyöräonnettomuuksien keskimääräiset henkilökorvaukset ovat merkittävästi suuremmat kuin muissa ajoneuvoluokissa. Erilaisten moottoripyörätyyppien välillä on suuria eroja vahinkotiheydessä ja korvausten määrissä, ilmenee Liikennevakuutuskeskuksen riskitutkimuksesta.
Sähköpotkulaudalle voi napsahtaa moottoripyörän vakuuttamattomuusmaksu9.4.2025 06:10:00 EEST | Tiedote
Viime kesäkuussa voimaan tullut liikennevakuutuslain uudistus toi osan sähköpotkulaudoista vakuuttamisvelvollisiksi. Vakuutusta ei kuitenkaan ole otettu kaikille niille laudoille, joilla se pitäisi olla, ja seurauksena voi olla jopa moottoripyörän vakuuttamattomuusmaksu. Vakuuttamattomien lautojen aiheuttamista vahingoista on jo tullut Liikennevakuutuskeskukselle vahinkoilmoituksia.
KHO: Liikennevakuutuskeskuksen toimintatavat terveystietojen käsittelyssä ovat lainmukaisia28.3.2025 13:26:25 EET | Tiedote
Korkein hallinto-oikeus (KHO) on 26.3.2025 antanut ratkaisunsa Liikennevakuutuskeskuksen käsittelykäytännöistä terveystietojen osalta. KHO vahvisti yksiselitteisesti, että toiminta on ollut lainmukaista, ja piti voimassa hallinto-oikeuden päätöksen, jolla Liikennevakuutuskeskukselle määrätty seuraamusmaksu kumottiin.
Vakuuttamattoman ajoneuvon kolaroidessa kuski jää ilman korvauksia – vakavassa vahingossa saamatta jää jopa satoja tuhansia26.3.2025 06:18:00 EET | Tiedote
Vuosittain tapahtuu useita satoja liikennevahinkoja, joissa aiheuttajalla ei ole lakisääteistä liikennevakuutusta. Liikennevakuutuskeskus korvaa syyttömille osapuolille aiheutuneet vahingot, mutta vakuutuksen laiminlyönyt kuljettaja jää kokonaan ilman korvauksia.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme