Hätätilanne voi yllättää vuokramökissä

Mökin vuokraaminen on mukava tapa viettää kesälomaa, ja Suomessa onkin tuhansia vuokramökkejä. Mökkeily rentouttaa, mutta pahimmillaan tapaturma voi keskeyttää odotetun loman. Tapaturman riski korostuu, kun lomapaikka on uusi ja ympäristö vieras. Murehtimiseen ei mökillä kannata käyttää aikaa, vaan mökin turvallisuuteen voi vaikuttaa etukäteen. Vuokrattavassa mökissä vastuu tästä on vuokranantajalla.

Hätätilanteessa tiedettävä oma sijaintinsa

Vuokralaisilla on usein puutteelliset tiedot mökin turvallisuustoimista. On ensisijaisen tärkeää tarjota vuokralaisille mökissä kaikki tieto, mitä hätätilanteessa voi tarvita. Usein mökin vuokralaiset eivät tiedä mökin omistajan kaikkia yhteystietoja mökin tarkasta osoitteesta puhumattakaan. Hätäpuhelua soittaessa ajo-ohjetta mökille on hankala muistella, eikä lähiseudun päivystävistä lääkäreistä ole usein aavistustakaan.

Kotitapaturmien ehkäisykampanja tarjoaa internet-sivuillaan mökin seinälle kiinnitettävän lomakkeen, johon mökin vuokranantaja voi täyttää tarvittavat sijainti- ja yhteystiedot hätätilanteen varalle. Tietoja vuokralaiselle kannattaa antaa myös muista mökkiä koskevista asioista: takan käyttö, lääkekaapin sijainti ja uimarannan ominaisuudet kannattaa käydä yhdessä läpi.

Vastuu vuokranantajalla

Vastuu useista mökin turvallisuusasioista on vuokranantajalla. Vuokramökissä on lain mukaan oltava toimivilla paristoilla varustettu palovaroitin, ja sammutusvälineet kannattaa sijoittaa näkyvään paikkaan.

Lääkekaapin tulee olla riittävästi varustettu ja kaapin avain aikuisten saatavilla. Myös grillin ja mökin sähkölaitteiden kunnosta on syytä huolehtia. Mikäli vuokralaisten käytössä on vene, pelastusliivejä kannattaa varata erikokoisille vuokralaisille.

Kotitapaturmien ehkäisykampanjan internet-sivuilla on tuore tietopaketti vuokramökkien turvallisuudesta. Käy katsomassa osoitteessa www.kotitapaturma.fi.

Lisätiedot:

Tiedotuspäällikkö Juha Hassila, Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö, puh 040 758 7846

Kotitapaturmien ehkäisykampanja / Kampanjen mot hemolycksfall

020 701 2178http://www.kotitapaturma.fi
Koti- ja vapaa-ajan tapaturmissa loukkaantuu vuosittain noin 600 000 suomalaista. Kotitapaturmien ehkäisykampanjan taustalla on viranomaisia ja järjestöjä, jotka haluavat vaikuttaa siihen, että suomalaiset eivät olisi tapaturmatilastoissa Euroopan kärkikastia. Kampanja on edistänyt suomalaisen vapaa-ajan turvallisuutta toistakymmentä vuotta ja tuottanut materiaaleja sekä suurelle yleisölle että tapaturma-alan ammattilaisille. Kotitapaturmien ehkäisykampanja kannustaa kentällä työskenteleviä turvallisuuden edistäjiä yhteistyöhön. Kotitapaturmien ehkäisykampanjan toimijoita ovat: Ehkäisevä päihdetyö, Finanssialan Keskusliitto, Maanpuolustuskoulutusyhdistys, sisäministeriö, sosiaali- ja terveysministeriö, SOSTE Suomen sosiaali ja terveys, Suomen Kuntaliitto, Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö, Suomen Punainen Risti, Suomen uimaopetus- ja hengenpelastusliitto, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Kotitapaturmien ehkäisykampanja / Kampanjen mot hemolycksfall

Mummomaine sitkeässä - liukastumiset eivät ole kuitenkaan vanhojen kansantauti27.2.2015 09:00:00 EET | Tiedote

Kevättalvi on otollista aikaa tapaturmille, joita aiheutuu liukastumisten ja kaatumisten seurauksena. Ajatuksissa istuu sitkeästi myytti siitä, että erityisesti vanhukset satuttavat itsensä liukastumisten seurauksena, koska tasapainoaisti on heikentynyt ja luut ovat hauraat. Liukastumiset eivät kuitenkaan ole vain vanhojen kansantauti. Eniten liukastumisvammoja sattuu työikäisille ja nimenomaan talviaikaan. Omalla toiminnalla tapaturmat on ehkäistävissä.