RASKAAN KALUSTON RENKAAT TALVIKUNNOSSA - Rengasvaatimuksia tiukennetaan osana tieliikennelain kokonaisuudistusta

Raskaan kaluston talvikauden rengasvaatimuksia on viime vuosina tiukennettu merkittävästi Ruotsissa, Norjassa ja Venäjällä. Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan kaikki renkaisiin liittyvät määräykset tarkistetaan Suomessa tieliikennelainsäädännön kokonaisuudistuksen yhteydessä. Uudistukseen liittyvät lakiesitykset on tarkoitus antaa eduskunnalle syyskaudella 2016.
Kaikki keskeiset muutokset samalla kertaa
Rengasalan tekninen foorumi on julkaissut ehdotuksen raskaan kaluston talvikauden rengasvaatimuksiksi. Ehdotuksella tavoitellaan liikenneturvallisuuden ja liikenteen sujuvuuden parantamista talvikeleillä. ”Rengasvaatimuksia pitäisi kiristää samansuuntaisesti kuin naapurimaissamme samalla kertaa kaikkien keskeisten tekijöiden osalta”, teknisen foorumin puheenjohtaja Juha Mustakangas painottaa.
Ehdotus koskee kuorma- ja linja-autoja sekä perävaunuja, joiden kokonaispaino on yli 3,5 tonnia. Auton vetävillä akseleilla tulisi käyttää joulu-, tammi- ja helmikuussa M+S- tai 3PMSF-merkittyjä talvirenkaita. Renkaiden urasyvyys ohjaavilla ja vetävillä akseleilla tulisi olla talvikaudella vähintään 5 mm sekä muilla akseleilla ja perävaunussa vähintään 3 mm. Uudet vaatimukset koskisivat myös Suomessa liikkuvia ulkomaisia ajoneuvoja.
Vähäisiä kustannusvaikutuksia kuljetusliikkeille
Poliisi, Autonrengasliitto ja Liikenneturva toteuttivat tienvarsitarkastuksia 12.2.-20.3.2015 eri puolilla Suomea kahdeksalla paikkakunnalla ja valtatie 21:n varrella. Tutkimuksessa tarkastettiin yhteensä 645 raskasta ajoneuvoa tai ajoneuvoyhdistelmää, joista vajaat 15 prosenttia oli ulkomaille rekisteröityjä. Yksittäisiä renkaita oli kuorma-autoissa yhteensä 4 534 kappaletta ja perävaunuissa 4 502 kappaletta.
Tienvarsitarkastuksissa oli urasyvyydeltään laittomia (alle 1,6 mm) renkaita vain 0,4 prosenttia. Tarkastetuista renkaista vain 2,4 prosenttia ei täyttänyt rengasalan teknisen foorumin ehdottamia tiukempia urasyvyysvaatimuksia (vähintään 3 mm tai 5 mm pyörän sijainnin mukaan) talvikaudelle. Lisäksi joka viidennessä tapauksessa vetopyörien rengastus ei täyttänyt ehdotettua talvirengasvaatimusta.
“Tämän tutkimuksen valossa ehdotuksemme talvikauden urasyvyysvaatimuksiksi ei aiheuttaisi lisäkustannuksia raskaalle liikenteelle, koska käytössä olevat renkaat harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta täyttävät jo nyt ehdotetut vähimmäisurasyvyydet. Myös vetäville akseleille ehdotetun talvirengasvaatimuksen aiheuttama kustannusvaikutus jäisi varsin vähäiseksi”, Mustakangas arvioi.
Lisätiedot:
Rengasalan teknisen foorumin puheenjohtaja Juha Mustakangas, puh. 010 401 7758
Raskaan kaluston talvikauden rengasvaatimukset (Rengasalan tekninen foorumi, 2015)
www.autonrengasliitto.fi
Kuvat
Liitteet
Linkit
Tietoja julkaisijasta

Eteläranta 10 - Södra kajen 10
00130 HELSINKI - HELSINGFORS
020 595 5000http://www.autonrengasliitto.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Sateinen juhannus vaatii aikaa, malttia ja hyvät renkaat18.6.2025 15:18:18 EEST | Tiedote
Juhannusliikenteessä kiire kostautuu helposti – etenkin jos renkaat ovat huonossa kunnossa ja keli märkä. Renkaat ovat auton tärkein turvavaruste, mutta kuljettaja ratkaisee miten renkaitaan käyttää. Lomalle kannattaa lähteä ajoissa, rauhallisin mielin ja varautuneena.
Hyvät talvirenkaat, huolellinen pakkaaminen ja rento asenne ovat resepti sujuvaan lomaliikenteeseen22.2.2025 04:31:00 EET | Tiedote
Huonokuntoiset renkaat ovat taustalla joka seitsemännessä kuolonkolarissa. Renkaiden kunto kannattaakin tarkastaa ennen talvilomaliikenteeseen lähtemistä. Vaihtelevat talvikelit edellyttävät hyväkuntoisia renkaita, oikeita rengaspaineita ja huolellista kuormaamista.
Ovatko joulupukin talvirenkaat kunnossa vai eivät?21.12.2024 05:31:00 EET | Tiedote
Mahdollisuus on 50–50, sanoo Autonrengasliiton tuore kuluttajakysely. Joka toinen autoilija ajaa renkaansa ennen uusimista sakkorajalle asti. Joululiikenteessä tarvitaankin maltin lisäksi myös tuntemusta omista renkaista, jotta niiden kulumisen ja mahdolliset puutteet voi ottaa ajotavassa huomioon.
Talviajo väärillä renkailla voi käydä sielun ja kukkaron päälle24.10.2024 05:12:00 EEST | Tiedote
Huonokuntoisen tai väärän rengastuksen suurin hinta talvikeleillä on vakavan kolarin aiheuttaminen pidon loppuessa. Onnettomuuden sattuessa renkaiden laiminlyönti voi alentaa myös kaskovakuutuksen korvauksia ja tehdä oman auton korjaamisesta kallista.
Riittävät rengaspaineet ja huolellinen jälkikiristys ovat resepti turvalliseen juhannusliikenteeseen18.6.2024 11:59:02 EEST | Tiedote
Renkaiden jälkikiristys on nopea toimenpide, joka säästää isolta vahingolta. Lomaliikenteeseen lähtiessä on syytä tarkastaa myös renkaiden urasyvyys, sillä kesärenkaiden on pysyttävä turvallisina paitsi aurinkoisella säällä myös sadekelissä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme