Från Lantgårdens Bästa familjegårdar till Herr Snellmans produkter
Öppenhet och förtroende är bärande element i Snellmans verksamhetsideologi och vi värdesätter det personliga mötet med människorna på mässan. Denna gång är det speciellt viktigt att delta eftersom Farmari hålls på Snellmans kärnområde och i Finlands nötcentrum. Snellman är det enda av de landsomfattande köttförädlingsföretagen som denna gång prioriterar Farmari i Karleby.
Snellman växte kraftigt under den första hälften av 2009
Första halvåret av 2009 innebar kraftig tillväxt för Snellman. Koncernens omsättning ökade jämfört med 2008 med 19 %. Omsättningen under årets sex först månader steg till 82 milj. €, medan koncernens totala omsättning 2008 var 148 milj. €.
Färdigmatens tillväxt var kraftigast, hela 31 %, men även köttförädlingens omsättning steg med över 10 % under det första halvåret. Försäljningen av maletkött ökade med nästan 35 %. Tillväxten medför ökat råvarubehov. Snellman har fått nya producenter och nötanskaffningen ökade under inledningen av året med 14 %. Det ekonomiska resultatet för det första halvåret var i nivå med resultatet för 2008.
Snellman tillverkar maten på Farmari
Snellman‐koncernen är till alla delar engagerad i Farmarimässan. Via en informationsstig på Snellmans avdelning presenteras verksamheten från Lantgårdens Bästa familjegårdar till Herr Snellmans produkter. För samarbetsparterna inom primärproduktionen finns eget program i Lantgårdens Bästa VIP‐kabinettet.
Även Snellmans färdigmat är kraftigt framme på Farmarimässan. Maa‐ ja Kotitalousnaiset sköter bespisningen på Farmari men Farmarimaten tillverkas med några få undantag av Snellman. Även det snabbt växande snabbmatskonceptet Panini introduceras nu för första gången i Farmari‐sammanhang. Panini lämpar sig väl för Farmari eftersom konceptet är relativt enkelt och behändigt för större folkevenemang.
Snellmans huvudavdelning finns bredvid ishallen på Maskinfältet, nr H3 (bredvid mässans INFO‐punkt). Vi hälsar alla varmt välkomna till mässan.
Plock ur Snellman Farmari‐program
Informationstig i Snellmans tält. Ballonger och Herr Snellman‐kort åt barnen. Sandlåda.
Farmaris största medwurst. Gissa vikten och vinn en resa till New York. En resa för varje dag!
Infodisk. Bekanta dig med Snellmans produkter och Lantgårdens Bästa ‐primärproduktionskedjan.
Lantgårdens Bästa VIP‐kabinett för samtal och diskussioner om aktuella angelägenheter. På plats Snellmans primärproduktionspersonal.
Kalvbar på husdjursområdet. Vid kalvbaren ger Valio, ProAgria och Snellman bl.a. råd för kalvskötsel och utfodring.
Griskiosk i Snellmans tält i samarbete med FABA Svin. Erbjuder förmånliga avelssvinpaket och information om svinaveln. FABA Svin Ab:s avelsdirektör Timo Serenius är på plats på torsdag kl. 13‐16 och på fredag kl. 10‐13.
Djurbil i närheten av husdjursområdet. På plats bl.a. trafikanterna Jukka och Mauri Takanen.
Mjölkbrygga i ProAgria ‐hallen. Snellmans representanter är på plats på Mjölkbryggan dagligen kl. 12. Tema Framgångsrik livsmedelskedja, torsdag: marknadsföringsdirektör Peter Fagerholm, fredag: Snellmans Köttförädlings vd Henrik Snellman, lördag: Snellman‐koncernens vd Martti Vähäkangas, söndag: Lantgårdens Bästa fältchef Vesa Hihnala.
Farmaris JSM grillstund lördag kl. 11‐11.45 i Jord‐ och skogsbruksministeriets kvalitetskedjas grilltält. Som gäster Staffan Snellman och MTK:s ordförande Jukka Marttila. Samtal kring finländsk mat, dess produktion och produktionsförutsättningar, samt naturligtvis om grillningen.
Snellmans Farmarinyheter uppdateras regelbundet på adressen http://anelma2.snellman.fi .
Välkommen till Farmari och Snellmans avdelning H3!
Oy Snellman Ab
Tilläggsuppgifter: Martti Vähäkangas, verkställande direktör, 044 ‐ 796 6210
Tomas Gäddnäs, direktör för primärproduktionen, 044 ‐ 796 6342
Fakta
Allt nöt‐ och griskött som Snellmans Köttförädling använder är finländskt, och 90 % av det kommer från Österbotten. Köttet kommer från kvalitativa finländska familjejordbruk. Snellman har totalt 2100 köttproducenter och primärproduktionens anskaffningsbudget för 2009 omfattar 8,5 milj. kg nöt och 18 milj. kg svin. I produktionskonceptet Lantgårdens Bästa kommer Snellman överens med sina avtalsgårdar om hur samarbetet skall utformas, hur verksamheten skall utvecklas och vilka kvalitetskrav som gäller inom köttproduktionen.
Dokument
Om
Följ Oy Snellman Ab
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Oy Snellman Ab
Snellman beviljas sällsynt färgvarumärke - välkänd grön färg bekant för nästan alla finländare7.7.2025 09:00:00 EEST | Pressmeddelande
Oy Snellman Ab har beviljats ett, i Finland och Europa sällsynt, färgvarumärke för sin karakteristiska mörkgröna färg. Färgen har varit en central del av Snellmans visuella identitet i nästan tre decennier. Patent- och registerstyrelsen har registrerat färgen för Snellman att använda i stor utsträckning i samband med olika köttprodukter, främst tack vare färgens etablerade position och distinkta karaktär på marknaden.
Snellmanille harvinainen väritavaramerkki – vihreä, jonka lähes kaikki suomalaiset tunnistavat7.7.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Oy Snellman Ab:n tunnusomaiselle tummanvihreälle brändivärille on myönnetty Suomessa ja Euroopassa harvinainen väritavaramerkki. Väri on ollut keskeinen osa Snellmanin visuaalista identiteettiä jo lähes 30 vuoden ajan. Patentti- ja rekisterihallitus on rekisteröinyt värin laajasti Snellmanin käyttöön erilaisille lihatuotteille, johtuen värin vakiintuneesta asemasta ja erottuvuudesta markkinoilla.
Snellman granted rare colour trademark – a green colour, which almost all Finns recognize7.7.2025 09:00:00 EEST | Press release
Oy Snellman Ab's distinctive dark green brand colour has been granted a colour trademark, that is rare in Finland and Europe. The colour has been a central part of the company’s visual identity for nearly 30 years. The Finnish Patent and Registration Office has registered the colour for Snellman's wide use with various meat products, due to the colour's established position and distinctiveness in the market.
Snellmankoncernens år 2024: Framgångar inom varje affärsenhet möjliggjorde ökad lönsamhet27.3.2025 09:00:00 EET | Pressmeddelande
Snellmankoncernen satsade på att förbättra lönsamheten under 2024 med riktlinjer från den nya koncernstrategin 2028+. Vi var framgångsrika på flera fronter och vår ekonomiska utveckling under 2024 var utmärkt.
Snellman-konsernin vuosi 2024: Onnistumiset jokaisessa liiketoimintayksikössä mahdollistivat kannattavuuden kasvun27.3.2025 09:00:00 EET | Tiedote
Snellman-konserni keskittyi vuonna 2024 kannattavuuden parantamiseen. Tässä työssä punaisena lankana toimi konsernistrategia 2028+. Onnistuimme usealla rintamalla ja liiketoimintamme taloudellinen kehitys vuonna 2024 oli erinomaista.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum