Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA

Myyntityön palkat paranivat 6,2 prosenttia

Jaa
Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset SMKJ:n jäsenten palkat nousivat vuodessa 6,2 prosenttia. B2B-myyjän mediaanipalkka eli keskimmäinen bruttokuukausiansio oli 4 300 euroa joulukuussa 2012. Kuukausipalkka parani vuodessa keskimäärin 250 euroa.

Hyvään palkkakehitykseen ovat vaikuttaneet erityisesti molempien ääripäiden parantuneet tulot: sekä suurituloisten että pienituloisten palkat kasvoivat viime vuonna. Positiivista palkkakehitystä selittävät myös raamisopimus ja edellisvuoden heikko palkkakehitys. Vuotta aiemmin palkat paranivat vain 1,3 prosenttia.

– Positiivista on, että palkat nousivat erityisesti matalapalkkaisimpien ryhmässä. Hyvä palkkanousu on monen tekijän summa, SMKJ:n koulutus- ja tutkimuspäällikkö Jouni Röksä kertoo.

Tiedot perustuvat Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset SMKJ:n Taloustutkimuksella teettämään Työmarkkinatutkimukseen. Kysely on toteutettu tammikuussa 2013.

Naiset tienaavat hyvin

Naisille myyntiala mahdollistaa erinomaisen palkkakehityksen: 10 prosenttia myyntialan naispäälliköistä tienaa yli 6000 euroa ja edustajistakin yli 4900 euroa. Lisäksi myyntialalla naisen euro on parempi kuin yksityisellä sektorilla yleisesti. Päällikkö- ja edustajatasolla naisen palkka on vajaa 10 prosenttia miehen palkkaa pienempi. Vain johtajatasolla palkkaero on selkeästi miesten eduksi.

– Naisen kannattaa valita myyntiala jo nuorena, koska varsinkin uran alkuvaiheessa naisten palkkakehitys on loistavaa. Se selittyy osin hyvällä myyntituloksella, Jouni Röksä sanoo.

Naiset ovat myyntialalla palkkajohtajina lääke- ja sairaalatarvikemyynnissä eli heidän palkkansa on miehiä parempi.

Kannustava palkkarakenne

B2B-myynnin yleisin palkkatapa on kiinteän palkan ja bonuksen yhdistelmä (41 %). Toiseksi yleisin palkkatapa on kiinteä palkka (34 %) ja kolmantena on kiinteän palkan ja provision yhdistelmä (18 %). Pelkkä provisiopalkka on vain kolmella prosentilla B2B-myyjistä.

– Vaikka kannustavuus on alalle tyypillistä, noin 80 prosentilla alalla toimivista työntekijöistä kiinteän palkan osuus on 70–100 prosenttia palkasta. Erittäin voimakas provisiopainotteisuus merkitsee myyntialalla selkeästi keskimääräistä huonompaa palkkatasoa, Röksä muistuttaa.

Myynti- ja markkinointityöhön tulevien koulutus on kaupalliselta tai tekniseltä alalta. Käytännössä kahdella kolmesta on tämä tausta. Korkeakoulututkinto on 25 prosentilla vastaajista.

Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset SMKJ on 27 000 myynti-, markkinointi- ja ostoalan ammattilaisen sitoutumaton edunvalvonta- ja palvelujärjestö. SMKJ on Akavan 7. suurin liitto. www.smkj.fi

Lisätietoja:
koulutus- ja tutkimuspäällikkö Jouni Röksä, 020 122 4404, jouni.roksa@smkj.fi

Laajemman tutkimusraportin voit tilata osoitteesta hanna-kaisa.hamalainen@smkj.fi

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Vaikka kannustavuus on alalle tyypillistä, noin 80 prosentilla alalla toimivista työntekijöistä kiinteän palkan osuus on 70–100 prosenttia palkasta.
Vaikka kannustavuus on alalle tyypillistä, noin 80 prosentilla alalla toimivista työntekijöistä kiinteän palkan osuus on 70–100 prosenttia palkasta.
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA
Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA
Asemamiehenkatu 2
00520 HELSINKI

020 122 4400http://www.mma.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA

Myynti- ja markkinointiala kiittää: työnantajille korvausvelvollisuus kilpailukieltosopimuksiin12.11.2021 09:44:23 EET | Tiedote

Eduskunta hyväksyi hallituksen esityksen kilpailukieltosopimuksia koskevasta lainsäädännön muutoksesta 10. marraskuuta 2021. Uudistetun lain mukaan työnantajalla on velvollisuus maksaa työntekijälle korvaus kilpailukieltosopimuksen rajoitusajalta. Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA on tyytyväinen lakimuutokseen, sillä kilpailukielto on alan työsopimuksissa erittäin yleinen käytäntö.

Digitalisaatio mullistaa myyjien ja markkinoijien työuria30.8.2021 13:00:19 EEST | Tiedote

Työmarkkinoiden murros on työntekijöille työurien murros. Digitalisaatio rikkoo perinteisiä bisneksiä ja liiketoimintamalleja, mikä näkyy myös myyjien ja markkinoijien työurissa. Digitalisaatio luo aivan uudenlaisia ammatteja ja työnteon tapoja samoin kuin vaateen jatkuvasta uuden oppimisesta työntekijöille. Myynti- ja markkinointialalla työelämän murros muuttaa ammattilaisten työtä yhä kiihtyvämmällä tahdilla.

Palkkatutkimus 2020: Myyntialan merkitys näkyy palkkapussissa6.4.2021 10:22:25 EEST | Tiedote

Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n teettämä tutkimus osoittaa, että myynnin ja markkinoinnin osaajien palkat ovat pysyneet koronapandemiasta huolimatta verrattain korkealla tasolla. Tutkimukseen vastanneiden mediaanipalkka oli 5 000 €/kk vuonna 2020. Hyväpalkkaisuus kuitenkin kohdentuu vain tietyille toimialoille. Lisäksi tutkimus osoittaa, että naisten palkat jäävät edelleen tuntuvasti miesten palkkoja jälkeen.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye