Ensimmäiset kotimaiset pikaladattavat sähköbussit lähtevät vuoden vaihteessa liikenteeseen Espoon linjalle 11
"HSL hankkii kaluston poikkeuksellisesti itse, sillä uuden teknologian riskien sälyttäminen liikennöitsijöille olisi ollut kohtuutonta", HSL:n Liikennepalvelut -osaston johtaja Reijo Mäkinen sanoo. ”Järjestely mahdollistaa myös sen, että HSL voi omistamissaan sähköbusseissa testata ja kehittää uusia matkustajapalveluita ja tehdä autoihin erilaisia koeasennuksia.”
HSL:n tavoitteena on kasvattaa voimakkaasti sähköbussien määrää. Vuonna 2020 sähköbusseja on määrä olla kymmenen prosenttia HSL:n tilaaman bussiliikenteen kalustosta ja vuonna 2025 jo kolmekymmentä prosenttia. HSL on tehnyt kestävän kehityksen toimenpidesitoumuksen vuodelle 2050 tavoitteenaan hiilineutraali yhteiskunta. Sähköbussit tukevat HSL:n strategista tavoitetta lisätä vähäpäästöisen liikenteen osuutta joukkoliikenteessä.
Linkker on Suomen ensimmäinen automaattisesti pikaladattava sähköbussi. Akut voidaan täyttää pikalatauslaiteella bussin päätepysäkillä matkustajien noustessa kyytiin, kun sähköbusseja on toistaiseksi ladattu vain varikolla. Akkuihin kertyy riittävästi virtaa seuraavaa ajokierrosta varten 1,5-3 minuutissa.
Pikaladattavan bussin akut ovat kooltaan pienempiä kuin varikolla ladattavan, joten se on kevyempi eikä paino rajoita matkustajapaikkojen määrää. Energian säästö dieselbussiin verrattuna on huomattava, sillä kun dieselauto kuluttaa energiaa yli 3kWh kilometriä kohden, Linkker käyttää kilometrillä vain 1,05 kWh.
Linkker syö niukasti energiaa myös siksi, että sen runko on kokonaan alumiinia, joten se on kevyt teräsrunkoiseen bussiin verrattuna.
Linkker-bussit ovat osa ePeli-hanketta, joka sai alkunsa vuosi sitten Teknologian tutkimuskeskus VTT:n koordinoimasta ja Tekesin tukemasta ECV-verkoston eBus-projektista. HSL:n lisäksi hankkeissa ovat mukana Espoo sekä linjaa 11 liikennöivä Transdev Finland Oy. Linjan 11 sähköbussien piloteilla HSL yhteistyökumppaneineen testaa pikalatausjärjestelmää ja sähköbussien käyttöä kaupunkiliikenteessä.
Transdev Finland Oy on ollut eBUSissa alusta asti mukana aktiivisena kehittäjänä. Yhtiö on viimeisen kolmen vuoden aikana tuonut Suomeen testattavaksi kaikkiaan seitsemän eri sähköbussia, joilla se on ajanut matkustajaliikennettä pääasiassa Espoon sisäisellä linjalla 11.
VTT on ollut alusta asti mukana käynnistämässä sähköbussien käyttöönottoa ja järjestelmien kehitystä. Se toimii kaupunkien ja liikenteen tilaajan kumppanina sähköbussijärjestelmien suunnittelussa. VTT varustaa Linkker-bussit tiedonkeruulaitteilla ja seuraa akustojen varaustilaa reaaliaikaisen valvonta- ja ohjausjärjestelmän avulla.
”VTT:n prototyyppibussin teknologia on ollut vahvasti pohjana Linkkerin ensimmäisissä busseissa. Prototyyppi toimii jatkossakin avoimena tutkimus- ja kehitysalustana, jota nyt päivitetään uusilla akuilla ja latauslaitteella niin, että sitä voi pikaladata automaattisesti bussiterminaalissa, päätepysäkillä tai linjalla HSL:n Linkker-bussien tapaan. Keskeinen tavoite pilotissa HSL:n kanssa on varmistua sähköbussijärjestelmän tuotannollisesta tehokkuudesta kokonaisuutena. Analysoimme sähköbussijärjestelmän suorituskyvyn ja luotettavuuden tarkasti”, tutkimustiimin vetäjä Mikko Pihlatie kertoo.
Espoo on kustantanut Linkker-bussin latauslaitteen ja varannut viisi miljoonaa euroa sähköbussiliikenteen kehittämiseen. Kun metro alkaa kuljettaa matkustajia Espoosta Helsinkiin elokuussa 2016, valtaosa eteläisen Espoon bussireiteistä muuttuu syöttölinjoiksi metroasemille.
”Espoon tavoitteena on, että mahdollisimman suuri osa syöttöliikenteestä hoituu tulevaisuudessa sähköbusseilla. Jos sähköbussi voittaa HSL:n kilpailutuksen Matinkylän metron liityntäliikenteestä, Espoo on valmis järjestämään bussille latauspisteen liikenteen alusta lähtien. Matinkylän terminaalin lisäksi Espoo kaavailee uusia latauspisteitä muun muassa Tapiolan ja Espoonlahden terminaaleihin”, Espoon kestävän kehityksen johtaja Pasi Laitala sanoo.
Linjan 11 päätepysäkille asennettavaa pikalatauspistettä operoi Fortum. Fortumin Charge & Drive -latausverkosto koostuu tällä hetkellä yli 500 latauspisteestä Pohjoismaissa, joista yli 200 on pikalatauspisteitä. "Sähköisiä ajoneuvoja tulee yhä enemmän myös julkisen liikenteen puolelle, ja haluamme olla aktiivisesti mukana tässä kehityksessä", kehitysjohtaja Jukka Toivonen Fortumista sanoo.
Sähköbussit ovat askel kohti päästötöntä joukkoliikennettä, sillä niiden käyttämä energia voidaan tuottaa vaikkapa tuulivoimalla. Pieni energiankulutus laskee bussien käyttökustannuksia. Sähköbussit ovat myös hiljaisia ääneltään.
”Linkkerissä yhdistyy huomattava määrä sähköajoneuvojen ja kevytrakenneautojen valmistuksen osaamista. Sähköbussien myötä pääkaupunkiseudun ilmanlaatu kohenee ja matkustajien palvelukokemus paranee. Ne lisäävät joukkoliikenteen houkuttelevuutta, jolloin matkustajamäärät nousevat”, Linkker Oy:n toimitusjohtaja Kimmo Erkkilä sanoo.
Linkker-bussi
- Pituus 11,8 metriä
- Paino noin 9 500kg
- Istumapaikkojen määrä 36–40 paikkaa
- Akkujen kapasiteetti 55kWh
Lisätietoja:
HSL, osastonjohtaja Reijo Mäkinen, reijo.makinen@hsl.fi, puh. 040 595 0201
HSL, kalustoinsinööri Petri Saari, petri.saari@hsl.fi, puh. 050 559 1956
VTT Oy, tutkimustiimin vetäjä Mikko Pihlatie, mikko.pihlatie@vtt.fi, puh. 040 0430 395
Linkker Oy, CEO Kimmo Erkkilä, kimmo.erkkila@linkkerbus.com, puh. 040 720 7332
Espoon kaupunki, kestävän kehityksen johtaja Pasi Laitala, pasi.laitala@espoo.fi, puh. 050 413 1451
Fortum Oyj, Juha Matikainen, R&D and Operations Manager, juha.matikainen@fortum.fi, puh. 050 45 572 19
Transdev Finland Oy, toimitusjohtaja Sami Ojamo, sami.ojamo@transdev.fi, puh. 050 349 4070
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
Matkustajilta kiitettävä yleisarvosana joukkoliikenteelle24.6.2025 12:42:35 EEST | Tiedote
Kevään 2025 HSL:n joukkoliikenteen asiakastyytyväisyystutkimuksessa 82 prosenttia matkustajista oli joko erittäin tai melko tyytyväisiä joukkoliikenteeseen antaen sille yleisarvosanaksi 4 tai 5 asteikolla 1–5. Syksyllä 2024 tyytyväisten matkustajien osuus oli 83 prosenttia.
HSL uudistaa raitiovaunujen väritystä Helsingissä24.6.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Raitiovaunujen väritys uudistuu Helsingissä maltillisesti, kun raitioverkko laajenee uusille alueille. Turkoosi pikaratikan väritys on tulevaisuudessakin käytössä erillisillä radoilla kulkevilla linjoilla, kuten linjalla 15 ja tulevalla Vantaan ratikalla. Kaikilla muilla raitiolinjoilla liikennöidään perinteisellä keltavihreällä värityksellä, joka samassa yhteydessä uudistuu hieman.
Rantaradan junaliikenteessä viiden viikon katko juhannuksen jälkeen18.6.2025 11:30:00 EEST | Tiedote
Väyläviraston ratatyöt katkaisevat rantaradan junaliikenteen viideksi viikoksi juhannuksen jälkeen 23.6.–27.7. Lisäksi HSL-junaliikenteessä on lyhyempiä yhden ja kahden vuorokauden katkoja viikonloppuisin syksyllä. Myös toukokuussa rantaradan junaliikenteessä oli vuorokauden mittaisia katkoja. Katkot vaikuttavat lähijunaliikenteeseen Leppävaarasta länteen Kauklahden, Kirkkonummen ja Siuntion suuntaan. Katkojen aikana junaliikennettä korvataan busseilla. Rantaradan työt liittyvät Espoon kaupunkirata -hankkeeseen, joka jatkuu vuoteen 2029 asti.
HSL:n hallituksen päätöksiä 17.6.202517.6.2025 16:26:03 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 17. kesäkuuta 2025 ja päätti seuraavista asioista.
HSL:n Yhtymäkokous valitsi HSL:n hallituksen ja tarkastuslautakunnan jäsenet kaudelle 2025-202917.6.2025 14:38:33 EEST | Tiedote
HSL:n Yhtymäkokous valitsi kokouksessaan 17.6. HSL:n hallituksen uudet jäsenet. Hallituksen puheenjohtajaksi valittiin Mirita Saxberg (kok., Helsinki) ja varanpuheenjohtajaksi Ida Tamminen (SDP, Vantaa).
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme