Ensimmäiset kotimaiset pikaladattavat sähköbussit lähtevät vuoden vaihteessa liikenteeseen Espoon linjalle 11
"HSL hankkii kaluston poikkeuksellisesti itse, sillä uuden teknologian riskien sälyttäminen liikennöitsijöille olisi ollut kohtuutonta", HSL:n Liikennepalvelut -osaston johtaja Reijo Mäkinen sanoo. ”Järjestely mahdollistaa myös sen, että HSL voi omistamissaan sähköbusseissa testata ja kehittää uusia matkustajapalveluita ja tehdä autoihin erilaisia koeasennuksia.”
HSL:n tavoitteena on kasvattaa voimakkaasti sähköbussien määrää. Vuonna 2020 sähköbusseja on määrä olla kymmenen prosenttia HSL:n tilaaman bussiliikenteen kalustosta ja vuonna 2025 jo kolmekymmentä prosenttia. HSL on tehnyt kestävän kehityksen toimenpidesitoumuksen vuodelle 2050 tavoitteenaan hiilineutraali yhteiskunta. Sähköbussit tukevat HSL:n strategista tavoitetta lisätä vähäpäästöisen liikenteen osuutta joukkoliikenteessä.
Linkker on Suomen ensimmäinen automaattisesti pikaladattava sähköbussi. Akut voidaan täyttää pikalatauslaiteella bussin päätepysäkillä matkustajien noustessa kyytiin, kun sähköbusseja on toistaiseksi ladattu vain varikolla. Akkuihin kertyy riittävästi virtaa seuraavaa ajokierrosta varten 1,5-3 minuutissa.
Pikaladattavan bussin akut ovat kooltaan pienempiä kuin varikolla ladattavan, joten se on kevyempi eikä paino rajoita matkustajapaikkojen määrää. Energian säästö dieselbussiin verrattuna on huomattava, sillä kun dieselauto kuluttaa energiaa yli 3kWh kilometriä kohden, Linkker käyttää kilometrillä vain 1,05 kWh.
Linkker syö niukasti energiaa myös siksi, että sen runko on kokonaan alumiinia, joten se on kevyt teräsrunkoiseen bussiin verrattuna.
Linkker-bussit ovat osa ePeli-hanketta, joka sai alkunsa vuosi sitten Teknologian tutkimuskeskus VTT:n koordinoimasta ja Tekesin tukemasta ECV-verkoston eBus-projektista. HSL:n lisäksi hankkeissa ovat mukana Espoo sekä linjaa 11 liikennöivä Transdev Finland Oy. Linjan 11 sähköbussien piloteilla HSL yhteistyökumppaneineen testaa pikalatausjärjestelmää ja sähköbussien käyttöä kaupunkiliikenteessä.
Transdev Finland Oy on ollut eBUSissa alusta asti mukana aktiivisena kehittäjänä. Yhtiö on viimeisen kolmen vuoden aikana tuonut Suomeen testattavaksi kaikkiaan seitsemän eri sähköbussia, joilla se on ajanut matkustajaliikennettä pääasiassa Espoon sisäisellä linjalla 11.
VTT on ollut alusta asti mukana käynnistämässä sähköbussien käyttöönottoa ja järjestelmien kehitystä. Se toimii kaupunkien ja liikenteen tilaajan kumppanina sähköbussijärjestelmien suunnittelussa. VTT varustaa Linkker-bussit tiedonkeruulaitteilla ja seuraa akustojen varaustilaa reaaliaikaisen valvonta- ja ohjausjärjestelmän avulla.
”VTT:n prototyyppibussin teknologia on ollut vahvasti pohjana Linkkerin ensimmäisissä busseissa. Prototyyppi toimii jatkossakin avoimena tutkimus- ja kehitysalustana, jota nyt päivitetään uusilla akuilla ja latauslaitteella niin, että sitä voi pikaladata automaattisesti bussiterminaalissa, päätepysäkillä tai linjalla HSL:n Linkker-bussien tapaan. Keskeinen tavoite pilotissa HSL:n kanssa on varmistua sähköbussijärjestelmän tuotannollisesta tehokkuudesta kokonaisuutena. Analysoimme sähköbussijärjestelmän suorituskyvyn ja luotettavuuden tarkasti”, tutkimustiimin vetäjä Mikko Pihlatie kertoo.
Espoo on kustantanut Linkker-bussin latauslaitteen ja varannut viisi miljoonaa euroa sähköbussiliikenteen kehittämiseen. Kun metro alkaa kuljettaa matkustajia Espoosta Helsinkiin elokuussa 2016, valtaosa eteläisen Espoon bussireiteistä muuttuu syöttölinjoiksi metroasemille.
”Espoon tavoitteena on, että mahdollisimman suuri osa syöttöliikenteestä hoituu tulevaisuudessa sähköbusseilla. Jos sähköbussi voittaa HSL:n kilpailutuksen Matinkylän metron liityntäliikenteestä, Espoo on valmis järjestämään bussille latauspisteen liikenteen alusta lähtien. Matinkylän terminaalin lisäksi Espoo kaavailee uusia latauspisteitä muun muassa Tapiolan ja Espoonlahden terminaaleihin”, Espoon kestävän kehityksen johtaja Pasi Laitala sanoo.
Linjan 11 päätepysäkille asennettavaa pikalatauspistettä operoi Fortum. Fortumin Charge & Drive -latausverkosto koostuu tällä hetkellä yli 500 latauspisteestä Pohjoismaissa, joista yli 200 on pikalatauspisteitä. "Sähköisiä ajoneuvoja tulee yhä enemmän myös julkisen liikenteen puolelle, ja haluamme olla aktiivisesti mukana tässä kehityksessä", kehitysjohtaja Jukka Toivonen Fortumista sanoo.
Sähköbussit ovat askel kohti päästötöntä joukkoliikennettä, sillä niiden käyttämä energia voidaan tuottaa vaikkapa tuulivoimalla. Pieni energiankulutus laskee bussien käyttökustannuksia. Sähköbussit ovat myös hiljaisia ääneltään.
”Linkkerissä yhdistyy huomattava määrä sähköajoneuvojen ja kevytrakenneautojen valmistuksen osaamista. Sähköbussien myötä pääkaupunkiseudun ilmanlaatu kohenee ja matkustajien palvelukokemus paranee. Ne lisäävät joukkoliikenteen houkuttelevuutta, jolloin matkustajamäärät nousevat”, Linkker Oy:n toimitusjohtaja Kimmo Erkkilä sanoo.
Linkker-bussi
- Pituus 11,8 metriä
- Paino noin 9 500kg
- Istumapaikkojen määrä 36–40 paikkaa
- Akkujen kapasiteetti 55kWh
Lisätietoja:
HSL, osastonjohtaja Reijo Mäkinen, reijo.makinen@hsl.fi, puh. 040 595 0201
HSL, kalustoinsinööri Petri Saari, petri.saari@hsl.fi, puh. 050 559 1956
VTT Oy, tutkimustiimin vetäjä Mikko Pihlatie, mikko.pihlatie@vtt.fi, puh. 040 0430 395
Linkker Oy, CEO Kimmo Erkkilä, kimmo.erkkila@linkkerbus.com, puh. 040 720 7332
Espoon kaupunki, kestävän kehityksen johtaja Pasi Laitala, pasi.laitala@espoo.fi, puh. 050 413 1451
Fortum Oyj, Juha Matikainen, R&D and Operations Manager, juha.matikainen@fortum.fi, puh. 050 45 572 19
Transdev Finland Oy, toimitusjohtaja Sami Ojamo, sami.ojamo@transdev.fi, puh. 050 349 4070
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
HSL:n hallituksen päätöksiä 6.5.20257.5.2025 13:21:39 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 6. toukokuuta 2025 ja päätti seuraavista asioista.
Pohjois-Espoon bussiliikenteeseen tulee muutoksia elokuussa7.5.2025 13:11:21 EEST | Tiedote
Pohjois-Espoon bussilinjojen reiteissä tapahtuu muutoksia elokuussa. HSL:n hallitus hyväksyi Pohjois-Espoon linjastotarkastelussa esitetyt muutokset bussilinjoihin ohjeellisena noudatettaviksi kokouksessaan tiistaina 6. toukokuuta.
HSL-lippukaupan avaaminen siirtyy, automaatit ja haltijakohtaiset kortit säilyvät käytössä pidempään5.5.2025 13:03:00 EEST | Tiedote
HSL siirtää uuden taustajärjestelmän käyttöönottoa aiemmin ilmoitetusta, alustavasta ajankohdasta kolmella viikolla. Tämä vaikuttaa myös HSL-lippukaupan aukeamisen, isojen automaattien sulkemisen ja yhteiskäyttöisten eli haltijakohtaisten korttien poistumisen aikatauluun. Isot lippuautomaatit suljetaan ja haltijakohtaiset HSL-kortit jäävät pois käytöstä 2.6., kun HSL aloittaa palveluidensa siirron uuteen taustajärjestelmään. HSL-lippukauppa aukeaa siirron jälkeen 4.6.
HSL:n selvitys: Jopa joka toinen voisi tehdä enemmän lähitöitä, jos työmatkaa tuettaisiin – etenkin nuorille hybridityö tärkeää2.5.2025 10:00:02 EEST | Tiedote
Monella työpaikalla keskustellaan nyt työnteon paikoista ja hybridityön sujuvoittamisesta. HSL:n tuoreen kyselytutkimuksen mukaan työmatkaetu voisi ratkaista yhden hybridityön kipukohdista. Kyselyn mukaan jopa yli puolet työntekijöistä voisi olla valmis tulemaan useammin toimistolle, jos työmatkakuluja tuettaisiin. Nuorista lähes 90 prosenttia arvostaa työmatkan tukemista.
HSL:n tavoitteena on avata HSL-kortin nettilataus 14.5. – samassa yhteydessä muitakin muutoksia lippujen ostamiseen16.4.2025 13:10:00 EEST | Tiedote
HSL-lippukaupan on tarkoitus avautua 14.5., minkä jälkeen HSL-korttia voi jälleen ladata netissä. Tämänhetkisen suunnitelman mukaan HSL alkaa siirtää palveluitaan uuteen taustajärjestelmään maanantaina 12.5., jolloin myös osa lippuautomaateista suljetaan ja yhteiskäyttöisten eli haltijakohtaisten HSL-korttien käyttö päättyy. Aikataulun toteutuminen edellyttää, että järjestelmien testaukset saadaan tehtyä onnistuneesti. Muutokset eivät koske HSL-sovelluksen käyttäjiä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme