Puolet suomalaisista ei tiedä, mistä he maksavat pankille
TNS-Gallupin S-Pankille tekemästä tutkimuksesta selvisi, että pankkien palvelumaksut aiheuttavat asiakkaille hämmennystä. Tutkimukseen osallistuneista 47 prosenttia ilmoitti, etteivät he tarkalleen ottaen tiedä, mistä he pankille maksavat palvelumaksun muodossa. Vain viidesosa vastaajista allekirjoitti täysin väitteen “tiedän, mistä asioista maksan pankille palvelumaksua”.
Parhaiten palvelumaksujen sisällöistä olivat perillä yli 65-vuotiaat. Tutkimuksessa huomattiin, että mitä nuorempia vastaajat olivat, sitä huonommin he kokivat tuntevansa palvelumaksujen sisällön. Yli 65-vuotiaista 65 prosenttia koki ymmärtävänsä palvelumaksuja, kun 25-44-vuotiailla vastaajilla vastaava luku oli 45 prosenttia.
Kiitosta pankit saivat ymmärrettävästä asiakaspalvelusta, pankkien asiakaskirjeistä, asiakirjoista ja sopimuksista. Vastaajista 77 prosenttia koki, että pankkien asiakaspalvelu on ymmärrettävää.
- Havainnot palvelumaksuista ja palvelun ymmärrettävyydestä voidaan tulkita niin, että vaikka pankkien viestintä sinällään on kohtuullisen ymmärrettävää, on palveluiden hinnoittelun selkeydessä ja läpinäkyvyydessä vielä reilusti parantamisen varaa, sanoo S-Pankin toimitusjohtaja Pekka Ylihurula.
S-Pankin tavoitteena on tarjota asiakkailleen ylivoimaisen helppoja ja hyödyllisiä pankkipalveluita. Sen palvelut on suunnattu erityisesti S-ryhmän asiakasomistajille. S-Pankki ei veloita S-Etukortin haltijoilta palvelumaksuja käyttötilistä, maksukortista tai pankkitunnuksista.
- Valtaosa suomalaisista, noin 3,7 miljoonaa, saa S-ryhmän asiakasomistajaetuihin oikeutettuina peruspankkipalvelunsa S-Pankista ilmaiseksi. Pankkien palvelumaksuja vertailtaessa tämä on helppo muistaa, toteaa Ylihurula.
TNS-Gallup teki haastattelututkimuksen S-Pankille marraskuussa 2015. Siihen vastasi 1004 suomalaista.
Lue lisää aiheesta S-Pankin toimitusjohtaja Pekka Ylihurulan blogista: https://www.s-pankki.fi/fi/artikkelit/2015/sika-sakissa/
Lisätietoa:
Pekka Ylihurula, S-Pankki Oy, puh 010 76 82100, pekka.ylihurula@s-pankki.fi
Linkit
Tietoja julkaisijasta
S-Pankki on kotimainen pankki ja osa S-ryhmää. Olemme olemassa siksi, että jokaisella olisi mahdollisuus vähän rahakkaampaan huomiseen. Meillä on yli kolme miljoonaa asiakasta ja tunnemme asiakkaidemme arjen. Tuomme siihen helppoutta ja hyötyä muun muassa helppokäyttöisten digitaalisten palveluidemme avulla. Täyden palvelun pankkina olemme tukena elämän pienissä ja suurissa käännekohdissa. s-pankki.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta S-Pankki Oyj
Enkät: Invånarna i huvudstadsregionen är mer villiga att göra längre resor till sin stuga2.7.2025 08:00:00 EEST | Pressmeddelande
Enligt en enkät som S-Banken låtit göra åker finländarna till stugan några gånger om året och det vanligaste sällskapet är maken eller makan. Vanligen stannar de ett par dagar på stugan, och för många är det den knappa fritiden som begränsar den tid som kan tillbringas på stugan. Invånarna i huvudstadsregionen är mer villiga än andra finländare att resa upp till 300 kilometer till sin stuga.
Tutkimus: Pääkaupunkiseudulla asuvat valmiimpia pidempiin mökkimatkoihin2.7.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
S-Pankin teettämän kyselytutkimuksen mukaan suomalaiset käyvät mökillä muutaman kerran vuodessa, ja mökkiseurana on useimmiten puoliso. Mökille mennään pariksi päiväksi, ja vapaa-ajan vähyys rajoittaa monen mökkeilyaikaa. Pääkaupunkiseudulla asuvat ovat muita suomalaisia valmiimpia jopa 300 kilometrin mökkimatkoihin.
Enkät: Finländarna spenderar mer pengar på semester i hemlandet än utomlands – turister stannar nu längre på inhemska resmål än tidigare26.6.2025 10:46:42 EEST | Pressmeddelande
Enligt en nyligen genomförd undersökning spenderas mer pengar på semesterresor inom landet än på utlandssemestrar. Utomlands står boendet för en större del av budgeten, medan inrikesresor medför högre kostnader för färdmedel. Den inhemska turismen gynnas av olika evenemang och resenärerna vill i allt högre grad ha individuella upplevelser och lättanvända tjänster.
Tutkimus: Suomalaiset käyttävät kotimaassa lomailuun enemmän rahaa kuin ulkomaanmatkoilla – kotimaankohteissa viihdytään nyt aiempaa pidempään26.6.2025 10:46:42 EEST | Tiedote
Tuoreen tutkimuksen mukaan kotimaahan suuntautuvilla lomamatkoilla rahaa käytetään enemmän kuin ulkomaanmatkoilla. Ulkomailla majoitus vie suuremman osan budjetista, kun taas liikkumisen kuluja syntyy kotimaanmatkoilla enemmän. Erilaiset tapahtumat vauhdittavat kotimaanmatkailua ja matkoilla halutaan tällä hetkellä yhä enemmän yksilöllisiä elämyksiä ja helppokäyttöisiä palveluja.
Enkät: Finländarna är nu intresserade av billigare stugor – en båt står högre på semesterfirarens önskelista än en innetoa19.6.2025 07:30:00 EEST | Pressmeddelande
Intresset för billigare stugor har ökat, men finländarna är också intresserade av att bygga till, visar en färsk enkät som S-Banken låtit göra. När det gäller bekvämligheter i stugan är bastun den viktigaste, och båten står högre upp på semesterfirarnas önskelista än innetoan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme