ProCom - Viestinnän ammattilaiset ry

PROCOM PALKITSI PARHAAT YRITYS- JA YHTEISÖLEHDET

Jaa
SATO Oyj:n Kotona on asiakas- ja sidosryhmälehtien huippua, Sanoma Magazines Finland Oy:n Meidän Media on puolestaan Suomen paras henkilöstölehti. Vuoden 2009 yritys- ja yhteisölehtien parhaimmisto palkittiin ProComin Lehtipäivässä Ravintola Sipulissa torstaina 19.11.

PROCOM PALKITSI PARHAAT YRITYS- JA YHTEISÖLEHDET

SATO Oyj:n Kotona on asiakas- ja sidosryhmälehtien huippua, Sanoma Magazines Finland Oy:n Meidän Media on puolestaan Suomen paras henkilöstölehti. Vuoden 2009 yritys- ja yhteisölehtien parhaimmisto palkittiin ProComin Lehtipäivässä Ravintola Sipulissa torstaina 19.11.

ProCom - Viestinnän ammattilaiset ry on valinnut vuosittain järjestettävässä lehtikatsauksessaan vuoden parhaat yritys- ja yhteisölehdet. Kategorioita oli kaksi: asiakas-, sidosryhmä- ja järjestölehdet sekä henkilöstölehdet.

Voittaja lunastaa paikkansa asiakasetuna

Asiakas-, sidosryhmä- ja järjestölehtien sarjassa voittajaksi ylsi SATO Oyj:n Kotona . Tuomariston arvion mukaan äänensävyltään nuorekasta, ekologista ja elämänmakuista lehteä tehdään selvästi oikealla asenteella: lukijoiden iloksi ja hyödyksi. Lehti imee otteellaan lukijan mukaansa.

Muut tässä kategoriassa palkitut lehdet olivat toisen sijan saavuttanut Veikkauksen X , jonka todettiin "sopivan toimialalle kuin nenä päähän", sekä kolmanneksi kirinyt Kuntien eläkevakuutuksen hallittu, moderni ja elämänmakuinen Keva . Sarjassa jaettiin myös yksi kunniamaininta, jonka sai Palvelualojen ammattiliiton järjestölehti, runsaaksi ja toimivaksi uutislehdeksi kiitelty PAM .

Suutarin lapsilla sittenkin kengät

Henkilöstölehtien sarjassa ykkössijalle noussut Sanoma Magazines Finland Oy:n Meidän Media osoittaa tuomariston mielestä vääräksi vanhan sanonnan siitä, ettei suutarin lapsilla olisi kenkiä. Arviossa todetaan: "Ammattilaisjälkeä ammattilaistalolta. Tunnettuja lehtibrändejä simuloiva suuren lehtitalon henkilöstölehti mukauttaa omat sisältönsä valmiiseen konseptiin ammattitaitoisesti ja alkuperäistä brändiä hauskasti mukaillen".

Muut henkilöstölehtisarjassa palkitut lehdet olivat toisen sijan saavuttanut asiapitoinen, mutta samalla raikas, iloinen ja kutsuva Helsingin kaupungin henkilöstölehti Helsingin Henki sekä kolmanneksi sijoittunut, nimensä mukaisesti reipas ja energinen Rautaruukki Oyj:n Into .

Journalistisuudessa vielä paljon kehitettävää

Katsauksen perusteella etenkin henkilöstölehdissä on tapahtunut selvää edistystä. Myös asiakas- ja sidosryhmälehtien taso on kohonnut viime vuosina. Eniten kehitettävää on edelleen lukijoiden huomioon ottamisessa ja journalistisen lähestymistavan omaksumisessa.

"Vain harva yrityslehti yltää kaupallisten aikakauslehtien tasolle. Yritysten lehtiä vaivaa yleisimmin hengettömyys ja turha varovaisuus. Lopputuloksen laatu ei myöskään näytä olevan suoraan riippuvainen lehtien budjeteista", kommentoi tuomariston puheenjohtaja, Fondamenta Media Oy:n toimitusjohtaja Kirsi Poikolainen .


Verkkolehtiä vielä harvassa

Tänä vuonna lehtiä ilmoittautui katsaukseen 49. Ensimmäistä kertaa arviointi oli avoin myös verkkolehdille. Yritysten verkkolehtiratkaisu oli useimmiten kuitenkin printtilehden pdf-tiedosto. Arviossa varsinaisia verkkolehtiä edusti tällä kertaa vain Tapiola-ryhmän Sijoitustalous.fi -julkaisu.

Arvion sisältö ja raati

ProComin lehtikatsauksessa riippumaton tuomaristo analysoi mukaan ilmoitetut lehdet ja antaa jokaiselle lehtiarvioon osallistuvalle yritykselle lehdestä yksityiskohtaisen raportin, jonka sisällön muodostavat journalistinen näkökulma sekä ulkoasun arviointi. Yrityksille ja yhteisöille on arviosta konkreettinen hyöty lehtiensä kehittämistyössä.

Tänä vuonna raatiin kuuluivat journalistisen näkökulman arvioihin antaneet toimitusjohtaja Kirsi Poikolainen Fondamenta Media Oy:stä sekä Mediatalo Reportterin toimittaja ja lehtikonsultti Jarno Forssell . Ulkoasutuomareina toimivat Suunnittelutoimisto BOTHin graafiset suunnittelijat Teemu Ollikainen ja Timo Berry . Verkkolehtien asiantuntijana tuomaristoa täydensi Hufvudstadsbladetin päätoimittaja Hannu Olkinuora.

Lisätietoja:

Laura Kaustinen, viestintäpäällikkö, ProCom - Viestinnän ammattilaiset ry, puh. 0400 757228, laura.kaustinen@procom.fi

Kirsi Poikolainen, tuomariston puheenjohtaja, toimitusjohtaja, Fondamenta Media Oy,
puh. 0400 694 595, kirsi.poikolainen@fondamenta.fi


ProCom - Viestinnän ammattilaiset ry

ProCom - Viestinnän ammattilaiset ry on Suomen johtava viestinnän ammattilaisten järjestö, joka toimii jäsentensä osaamisen kehittäjänä, yhteistyöfoorumina ja alan vaikuttajana. Jäseninä on noin 1 900 viestinnän parissa työskentelevää ammattilaista - tiedottajia, viestintäpäälliköitä, viestintäjohtajia, viestintäalan yrittäjiä ja konsultteja.

ProComin lehtikatsaus on järjestetty yli 20 kertaa.

Tietoja julkaisijasta

ProCom - Viestinnän ammattilaiset ry
ProCom - Viestinnän ammattilaiset ry
Kasarmikatu 23 A 5, 2. krs.
00130 HELSINKI

+358 (0)9 135 7775http://www.procom.fi

ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry (per. 1947) on Suomen suurin viestinnän ammattilaisten järjestö, joka toimii jäsentensä osaamisen kehittäjänä, yhteistyöfoorumina ja alan vaikuttajana. Jäseninä on noin 3 000 viestinnän parissa työskentelevää ammattilaista – asiantuntijoita, viestintäpäälliköitä, viestintäjohtajia, viestintäalan yrittäjiä, konsultteja ja opiskelijoita.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta ProCom - Viestinnän ammattilaiset ry

Antti Oksanen jatkaa ProComin puheenjohtajana, hallitukseen kaksi uutta viestintäalan vaikuttajaa28.11.2024 08:50:55 EET | Tiedote

Suomen suurin viestinnän alan järjestö ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry on vuosikokouksessaan 27.11. valinnut Veronmaksajain Keskusliiton viestintäjohtaja Antti Oksasen jatkamaan hallituksensa puheenjohtajana. Uusiksi hallituksen jäseniksi valittiin Perheyritysten liiton viestintä- ja yhteiskuntasuhdepäällikkö Tiina Tikander ja Woltin viestintäpäällikkö Anniina Sulku.

Putkirikko nosti pintaan viestinnän ja yhteistyön puutteet30.8.2024 10:00:00 EEST | Tiedote

1. Tausta ja keskeiset kysymykset Viestinnän eettinen neuvottelukunta VEN* on kiinnittänyt huomiota viestintään Espoon putkirikon yhteydessä 19.2.2024. VEN näkee tapauksessa yleistä merkitystä viestinnän eettisyyden näkökulmasta. Tapaus on erityisen tärkeä, koska kriittisen infrastruktuurin haavoittuvuudet ovat yhä ajankohtaisempia ja odotukset viestinnälle yhä kovempia. On tärkeää, että viestinnän ammattilaiset valmistautuvat myös uudenlaisiin uhkiin ja kehittävät parhaita käytäntöjä organisaatioissaan. VENin ylläpitämät viestinnän eettiset ohjeet korostavat muun muassa sitä, että viestinnän ammattilainen tuo aktiivisesti ja ennakoivasti saataville sidosryhmille tarpeellisen tiedon. Putkirikko havaittiin Espoon Mäkkylässä maanantaina 19.2. klo 15 ja viestintä huipentui klo 20.30 vaaratiedotteeseen, jonka näkyvin alusta oli YLE:n kanavat. Varhain keskiviikkoaamuna veden keittokehotus purettiin. Keskeinen kysymys on, kuinka nopeasti, kattavasti ja kohdennetusti viestintä onnistui tavoit

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye