Pysy pystyssä -kampanja käynnistyy: KELIN MUKAISET KENGÄT JA LIUKUESTEET PARAS TURVA LIUKASTUMISIA VASTAAN

Helsinki 26.10.2009. Liukas keli yllättää autoilijan lisäksi myös jalankulkijan. Sairauspoissaoloja vaativia liukastumistapaturmia sattuu pelkästään työssä ja työmatkajalankulussa 6 000 - 8 000 tapausta vuosittain. Seurauksiltaan liukastumiset ovat keskimääräistä työtapaturmaa selvästi vakavampia.

Kelin mukaiset kengät ja liukuesteet jalkineiden pohjissa ovat tehokkain tapa torjua liukastumisia. Kuluttajan on kuitenkin vaikea valita keliin sopivia kenkiä, koska niistä puuttuu tiedot pohjien pitävyydestä.

Työterveyslaitoksen mukaan paras turva liukastumisia vastaan saadaan nastakengillä. Myös kenkiin asennettavat liukuesteet torjuvat liukastumisia tehokkaasti.

Kenkiin merkinnät pohjien pitävyydestä

- Talvikenkien valinnassa nykytilanne on hankala. Kuluttajille myytävissä kengissä ei ole merkintöjä tai tuoteselostetta pohjan pitävyydestä ja soveltuvuudesta erilaisille pinnoille eri lämpötiloissa. Puute olisi korjattavissa esimerkiksi suomalaisten kenkävalmistajien ja maahantuojien oma-aloitteisuudella yhdessä muiden alan toimijoiden kanssa, toteaa Työterveyslaitoksen tiimipäällikkö Raoul Grönqvist.

Nastakengät ja liukuesteet eivät sovellu kaikille pinnoille, mutta jos niitä käytetään ulkosalla jään liukastamalla pinnalla, turva on erinomainen.

- Testeissämme yksikään kävelijä ei ole liukastunut tai kaatunut nastakengillä, kertoo Raoul Grönqvist .

Liukuesteiden pitää olla tyyppitarkastettuja ja sertifioituja tuotteita. Liukuesteiden valinnassa kannattaa tarkistaa, että ne pysyvät tukevasti paikallaan eivätkä liiaksi rajoita liikkumista.

Joka kolmas liukastelee

Pelkästään ikäihmiset eivät liukastele talvisin, vaan ongelma koskee myös nuoria ja työikäisiä. Pysy pystyssä -kampanjan viimetalvisen selvityksen mukaan joka kolmas suomalainen liukastuu vuosittain.

Pysy pystyssä -turvallisuuskampanja käynnistyy tänään Ilmatieteen laitoksen Dynamicumissa Helsingissä pidettävällä seminaarilla. Kampanja kiinnittää suomalaisten huomion alkavana talvikautena erityisesti talvijalkineiden ja liukuesteiden valintaan.

Lisätiedot:
Tiimipäällikkö Raoul Grönqvist, Työterveyslaitos, puh 046 8505041
Pysy pystyssä -kampanja:
Viestintäpäällikkö Joona Vuorenpää, Finanssialan Keskusliitto, puh 050 5987 063
www.kotitapaturma.fi

Kotitapaturmien ehkäisykampanja / Kampanjen mot hemolycksfall

020 701 2178http://www.kotitapaturma.fi
Koti- ja vapaa-ajan tapaturmissa loukkaantuu vuosittain noin 600 000 suomalaista. Kotitapaturmien ehkäisykampanjan taustalla on viranomaisia ja järjestöjä, jotka haluavat vaikuttaa siihen, että suomalaiset eivät olisi tapaturmatilastoissa Euroopan kärkikastia. Kampanja on edistänyt suomalaisen vapaa-ajan turvallisuutta toistakymmentä vuotta ja tuottanut materiaaleja sekä suurelle yleisölle että tapaturma-alan ammattilaisille. Kotitapaturmien ehkäisykampanja kannustaa kentällä työskenteleviä turvallisuuden edistäjiä yhteistyöhön. Kotitapaturmien ehkäisykampanjan toimijoita ovat: Ehkäisevä päihdetyö, Finanssialan Keskusliitto, Maanpuolustuskoulutusyhdistys, sisäministeriö, sosiaali- ja terveysministeriö, SOSTE Suomen sosiaali ja terveys, Suomen Kuntaliitto, Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö, Suomen Punainen Risti, Suomen uimaopetus- ja hengenpelastusliitto, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Kotitapaturmien ehkäisykampanja / Kampanjen mot hemolycksfall

Mummomaine sitkeässä - liukastumiset eivät ole kuitenkaan vanhojen kansantauti27.2.2015 09:00:00 EET | Tiedote

Kevättalvi on otollista aikaa tapaturmille, joita aiheutuu liukastumisten ja kaatumisten seurauksena. Ajatuksissa istuu sitkeästi myytti siitä, että erityisesti vanhukset satuttavat itsensä liukastumisten seurauksena, koska tasapainoaisti on heikentynyt ja luut ovat hauraat. Liukastumiset eivät kuitenkaan ole vain vanhojen kansantauti. Eniten liukastumisvammoja sattuu työikäisille ja nimenomaan talviaikaan. Omalla toiminnalla tapaturmat on ehkäistävissä.