Viestintäala kasvanut selkeästi – viestintä ja markkinointi integroitumassa vihdoin samaan organisaatioon
Taantuma näkyy viestintäalalla etenkin suuryrityksissä
Parin viime vuoden aikana useat suuryritykset ovat leikanneet viestintäbudjettiaan. Resurssien leikkaaminen on ollut yleisintä tieto- ja viestintäalan yrityksissä sekä teollisuudessa. Kuusi kymmenestä toimipaikasta on vähentänyt resursseja. Viimeisten kahden vuoden aikana pörssiyhtiöiden viestinnässä toimivista 13 % on ollut lomautettuina ja kolme prosenttia työttöminä.
Samaan aikaan viestinnän resursseja on yllättäen lisätty kirkossa, järjestöissä, julkisella sektorilla sekä viestintätoimistoissa. ”Syynä positiiviseen trendiin voi olla se, että julkinen sektori sopeuttaa hitaammin. Toinen syy saattaa olla se, että julkisyhteisöissä on alettu parin viime vuoden aikana sisäistää viestinnän arvo tuloksen tekemisen välineenä ja siihen on panostettu”, arvioi ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry:n toiminnanjohtaja Elina Melgin .
”Viestintätoimistojen bisnes saattaa taas hyvinkin menestyä vaikeina aikoina, sillä viestintäpalvelua on taloudellisesti haasteellisina aikoina helpompi ostaa ulkopuolelta kuin palkata lisää omaa henkilöstöä”, Melgin arvioi.
Mielialat matalalla
Tiedottajat, viestintäpäälliköt ja -johtajat suhtautuvat selvästi pessimistisemmin alan tulevaisuuden näkymiin kuin pari vuotta sitten. Yhtä skeptisiä oltiin viimeksi 1990-luvun puolivälin lamassa. Joka kymmenes vastaaja, eli arviolta lähes 400 viestinnän ammattilaista, arvioi työnsä jatkumisen epävarmaksi. Viestinnän ammattilaiset uskovat myös, että tulevaisuudessa esimerkiksi koulutusrahoja myönnetään yhä vähemmän.
Integrointi lisääntyy
Rakennemuutoksen yksi myönteisimmistä ilmiöistä on viestinnän ja markkinoinnin synergioiden löytyminen yrityksissä. Viestintä- ja markkinointiosastojen liittäminen yhteen on kahdessa vuodessa kaksinkertaistunut suuryrityksissä, vuoden 2007 yhdeksästä prosentista 18 prosenttiin.
Kaksi vuotta sitten lähes puolet suuryritysten viestintäammattilaisista arvioi markkinoinnin ja viestinnän toimivan pääosin eriytettyinä toimintoina, nyt enää kolmannes. Viime aikoina esimerkiksi Fortumissa ja Metsäliitto-konsernissa viestinnän funktio on organisoitu uudelleen ja viestintäyksiköissä toimii myös bränditiimi.
Palkat nousseet, ala kasvanut
Tutkimus selvitti myös viestinnän ammattilaisten palkkausta ja johtoryhmäasemaa.
Ala on reilussa kymmenessä vuodessa kasvanut merkittävästi, arviolta noin 25 %. 16 vuodessa alan liittoihin on tullut 1000 uutta jäsentä. Alan suurimpaan yhdistykseen ProComiin on liittynyt viimeisten kahden vuoden aikana yli 100 uutta jäsentä.
Viestintäalan palkat ovat tutkimuksen mukaan nousseet lähes viisi prosenttia. Viestinnän ammattilaisen keskiansio on 3515 euroa kuukaudessa. Yksityisellä sektorilla keskiansio on 4005 euroa / kk ja julkisella sektorilla 3300 euroa / kk. Palkat ovat kasvaneet eniten yksityisellä sektorilla (6,5 %). Tässä luvussa eivät ole mukana viestintäkonsultit, joiden palkat ovat laskeneet vuosittain keskimäärin 1,8 % kahden viime vuoden aikana.
Viestintäjohtaja istuu maassamme yhä useammin varsinaisen johtoryhmän jäsenenä. Suomessa trendi on lievässä nousussa, kun taas vastaavasti Ruotsissa kehitys on ollut toiseen suuntaan. Kaikista vastaajista 47 prosentilla on pysyvä jäsenyys johtoryhmässä. Kymmenen vuotta sitten luku oli 10 prosenttiyksikköä pienempi. Markkinointi & Mainonta -lehti tutki hiljattain markkinointijohtajien jäsenyyttä 100 suurimman yrityksen johtoryhmissä. Tutkimukset eivät ole täysin vertailukelpoisia, mutta niiden perusteella näyttäisi siltä, että viestintäjohtajalle johtoryhmän ovi on useammin auki kuin markkinoinnin ammattilaiselle.
AMMATTIKUVA VOIMAKKAASSA KEHITYKSESSÄ
Strategiaosaamisen vaatimuksia viestinnälle
Viestinnän ammattilaisten ammattikuva on muuttunut kahdessa vuodessa. Viidennes tutkimukseen vastanneista pitää strategiaviestintää ja strategian jalkauttamista tärkeimpänä työnkuvaansa muuttavana tehtäväalueena nyt ja tulevaisuudessa. Toinen, etenkin yritysviestinnän ammattilaisille merkittävä haaste, on ymmärtää entistä syvemmin liiketoimintaa ja osallistua tuloksentekoon. Kolmas, erityisesti järjestöjä, kirkkoa, julkista sektoria sekä konsulttitoimistoja koskettava haaste on sosiaalisen median osaaminen ja hyödyntäminen.
Hyvistä mittareista pulaa
Viestinnän alalla on puutetta hyväksi koetuista mittareista. Etenkään alalle kehitetyt sosiaalisen median mittarit eivät tyydytä viestinnän ammattilaisia. Työn laatua, tehokkuutta, asiakaspalautetta sekä mediaosumia ja -analyysiä mitataan sen sijaan onnistuneesti. Itsearvioinnit ovat alalla vielä harvinaisia.
Viestinnän työvoitot
Tutkimuksessa kysyttiin myös viestinnän ammattilaisten referenssejä ja työvoittoja.
Puolet yritysten viestintäjohtajista kertoo tiiminsä saavuttaneen suunnitelmallisella mediatyöllä yritykselleen tai asialleen merkittävästi julkisuutta. Puolella yritysten viestintäjohtajista on myös kokemusta onnistuneesti hoidetusta kriisitilanteesta. Viidennes kaikista vastaajista kokee onnistuneensa vaativan muutosprosessin läpiviennissä. Lisäksi joka kuudes on saanut luotua toimivan keskusteluyhteyden johonkin avainryhmään.
Nais- ja miesjohtajien onnistumisten profiili on kiinnostavalla tavalla erilainen: miesjohtajat ovat mielestään onnistuneet naisjohtajia useammin julkisuuden hankkimisessa, maineenrakentajina ja toimivien keskusteluyhteyksien luojina. Naisjohtajat taas ovat omasta mielestään onnistuneet miehiä paremmin saamaan organisaationsa ylimmän johdon ymmärtämään viestinnän merkityksen.
Naisten osuus viestinnän esimiehistä on tällä hetkellä 82 prosenttia. Maamme viestintäjohtajista kolme neljästä on naisia.
Näin tutkimus tehtiin: Viestinnän ammattilaiset -tutkimus toteutettiin elo-syyskuussa 2009, ja siihen vastasi 1565 yritys- ja yhteisöviestinnän ammattilaista. Vastausprosentti oli 47 %. Tutkimuksella kartoitettiin laajasti viestinnän kehityssuuntia, viestinnän asemaa yhteisöissä, viestinnän tulosten mittaamista sekä viestinnän ammattilaisten palkkausta ja työtyytyväisyyttä. Vastaava tutkimus, aiemmin nimellä Yhteisöviestintätutkimus, on tehty 12 kertaa aiemmin, viimeksi vuonna 2007.
Tutkimuksessa olivat mukana Suomen suurin viestinnän ammattilaisten yhdistys ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry, Akavan alainen Tiedotusalan ammattijärjestö TAJ, Julkisen alan tiedottajat JAT ry, Kirkon tiedotuskeskus, Suomen IR-yhdistys sekä Suomen Ekonomiliiton SEFEn Viestintäekonomit.
Lisätietoja:
Elina Melgin, toiminnanjohtaja, ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry, puh. 040 821 1688
Jouni Kivikoski, tutkimuspäällikkö, Viestintätoimisto Pohjoisranta Oy, puh. 040 518 6796
Laura Kaustinen, viestintä- ja koulutuspäällikkö, ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry, puh. 0400 757 228
Tiedoksi toimituksille:
Tutkimuspäällikkö Jouni Kivikoski Viestintätoimisto Pohjoisrannasta kertoo kyselyn tuloksista Markkinointiviestinnän viikon ammattilaispäivillä tiistaina 27.10.2009 klo 12.45 – 13.25 Wanhassa Satamassa Viestintäseminaarissa. Toimittajat ovat tervetulleita tilaisuuteen.
Liitteet
Tietoja julkaisijasta

Kasarmikatu 23 A 5, 2. krs.
00130 HELSINKI
+358 (0)9 135 7775http://www.procom.fi
ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry (per. 1947) on Suomen suurin viestinnän ammattilaisten järjestö, joka toimii jäsentensä osaamisen kehittäjänä, yhteistyöfoorumina ja alan vaikuttajana. Jäseninä on noin 3 000 viestinnän parissa työskentelevää ammattilaista – asiantuntijoita, viestintäpäälliköitä, viestintäjohtajia, viestintäalan yrittäjiä, konsultteja ja opiskelijoita.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta ProCom - Viestinnän ammattilaiset ry
Vuoden 2024 parhaina medioina palkittiin Huijarille luu kurkkuun -monimediakokonaisuus ja VR Groupin vuosikertomus29.11.2024 13:00:50 EET | Tiedote
ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry:n Oma Media 2024 -arviossa ja -kilpailussa mukana olleissa medioissa korostuivat yhteiskunnallinen ote ja halu tehdä uutta ja merkityksellistä.
Antti Oksanen jatkaa ProComin puheenjohtajana, hallitukseen kaksi uutta viestintäalan vaikuttajaa28.11.2024 08:50:55 EET | Tiedote
Suomen suurin viestinnän alan järjestö ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry on vuosikokouksessaan 27.11. valinnut Veronmaksajain Keskusliiton viestintäjohtaja Antti Oksasen jatkamaan hallituksensa puheenjohtajana. Uusiksi hallituksen jäseniksi valittiin Perheyritysten liiton viestintä- ja yhteiskuntasuhdepäällikkö Tiina Tikander ja Woltin viestintäpäällikkö Anniina Sulku.
Putkirikko nosti pintaan viestinnän ja yhteistyön puutteet30.8.2024 10:00:00 EEST | Tiedote
1. Tausta ja keskeiset kysymykset Viestinnän eettinen neuvottelukunta VEN* on kiinnittänyt huomiota viestintään Espoon putkirikon yhteydessä 19.2.2024. VEN näkee tapauksessa yleistä merkitystä viestinnän eettisyyden näkökulmasta. Tapaus on erityisen tärkeä, koska kriittisen infrastruktuurin haavoittuvuudet ovat yhä ajankohtaisempia ja odotukset viestinnälle yhä kovempia. On tärkeää, että viestinnän ammattilaiset valmistautuvat myös uudenlaisiin uhkiin ja kehittävät parhaita käytäntöjä organisaatioissaan. VENin ylläpitämät viestinnän eettiset ohjeet korostavat muun muassa sitä, että viestinnän ammattilainen tuo aktiivisesti ja ennakoivasti saataville sidosryhmille tarpeellisen tiedon. Putkirikko havaittiin Espoon Mäkkylässä maanantaina 19.2. klo 15 ja viestintä huipentui klo 20.30 vaaratiedotteeseen, jonka näkyvin alusta oli YLE:n kanavat. Varhain keskiviikkoaamuna veden keittokehotus purettiin. Keskeinen kysymys on, kuinka nopeasti, kattavasti ja kohdennetusti viestintä onnistui tavoit
Vastuullisuus ja viestintä -luentosarja korkeakoulujen käyttöön29.8.2024 10:26:32 EEST | Tiedote
Viestinnän ammattilaisten järjestön ProComin toteuttamassa luentosarjassa tarjotaan perustiedot organisaatioiden vastuullisuudesta ja siitä viestimisestä.
Kehitys-Utveckling-lehti ja Finnfundin vuosikertomus palkittiin vuoden parhaina medioina24.11.2023 13:30:00 EET | Tiedote
Oma Media 2023 -arviossa parhaina organisaatiomedioina palkittiin ulkoministeriön Kehitys-Utveckling-lehti ja Finnfundin vuosikertomus. Oma Media -arvion järjestää ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme