Alkuvuoden megahittien harventunut julkaisumäärä vei Suomen pelimarkkinat pieneen laskuun

Jaa
Suomen peliohjelmisto- ja multimediayhdistys FIGMA ry:n jäseniltään keräämien tietojen mukaan pelien markkina-arvo kuluttajahinnoin oli vuoden 2009 ensimmäisen yhdeksän kuukauden aikana noin 41,0 miljoonaa euroa (2008: 44,9 milj. €).

Kappalemääräisesti pelimarkkinat laskivat samoin noin yhdeksän prosenttia. Pelituotteita myytiin Suomessa alkuvuonna yli 1,2 miljoonaa kappaletta. Kolmen viimeisen kuukauden aikana tehdään lähes puolet vuoden pelimarkkinoista. Pelialan kokonaismarkkinoita arvioitaessa on huomioitava myös FIGMAn ulkopuolisten alan toimijoiden ja ulkomaisten ketjujen pelikauppa Suomen markkinoilla.

– Joulukaupasta näyttää tulevan viimevuotisen kaltainen. Näin jäisimme vuoden 2008 ennätysluvuista noin viisi prosenttia. Yleiseen markkinatilanteeseen nähden pelikauppa voi siis varsin hyvin, pohdiskelee FIGMAn toiminnanjohtaja Riku Olkkonen Suomen suurimman pelialan tapahtuman, DigiExpon tiedotustilaisuudessa torstain ammattilaispäivänä.

Arvossa mitattuna PC-pelien ja -multimedian osuus oli tammi-syyskuussa 15,3 %, konsolipelien 84,7 %. Konsolipelit jakaantuivat seuraavasti; käsikonsolipelit 7,4 % (Nintendo DS 6,1 %, Sony PSP 1,3 %), edellisen sukupolven kotikonsolien pelit 19,6 % (Sony PlayStation2) ja uusimman sukupolven kotikonsoleille tehdyt pelit ylittivät ensimmäisen kerran yli puolet myynnin arvosta; 57,7 %. Uusimpien kotilaitteiden pelien suosio jakaantui edelleen varsin tasaisesti; Microsoft Xbox360 saavutti 18,8 %, Nintendo Wii 15,7 % ja Sony PlayStation3 23,2 % osuuden pelien kokonaismyynnistä.

Kappalemäärin mitattuna PC-pelien ja -multimedian osuus oli alkuvuonna 23,5 % ja konsolipelien vastaavasti 76,5 %. Pelien kappaleosuudet jakaantuivat konsoleittain seuraavasti: Microsoft Xbox360 13,5 %, Nintendo DS 6,2 %, Nintendo Wii 10,3 %, Sony PlayStation2 28,2 %, Sony PlayStation3 16,5 % ja Sony PSP 1,8 %.

– Uusien konsolipelien suosio kasvaa edelleen ennusteen mukaan. Kuluttajaa eniten kiinnostavat pelijulkaisut julkaistaan useimmiten näille konsoleille. Nämä konsolit peleineen ovat useissa perheissä vallanneet suosituimman viihdelaitteen aseman. Tähän on vaikuttanut mm. musiikki- ja liikunnallisten pelien edelleen kasvava suosio. Vaikka PC-pelien myynti on laskenut reilusti, PC-pelaajalle tarjotaan edelleen mielenkiintoisia pelejä, pohtii Riku Olkkonen pelikaupan suuntaviivoja.

Suomen peliohjelmisto- ja multimediayhdistys FIGMA ry:n jäse niä ovat Activision-Blizzard, AMO, Electronic Arts, GNT, K E Media, Microsoft, Namco Bandai, Nordisk Film, PAN Vision, PLAN 1, Sony Computer Entertainment Europe ja Warner Bros.

FIGMA julkaisee Suomen virallista listaa. Suomen suosituimpien pelien lista julkaistaan kahden viikon välein. FIGMA julkaisee jäsentensä pelimyyntitilastot kolmen kuukauden välein. Lista ja pelimyyntitilastot: www.figma.fi


Lisätietoja, mm. kuvitusta:
Suomen peliohjelmisto- ja multimediayhdistys FIGMA ry
Toiminnanjohtaja Riku Olkkonen
050 – 505 1966

Tietoja julkaisijasta

Messukeskus
Messukeskus
Messuaukio 1
00520 HELSINKI

+358 40 450 3250http://www.messukeskus.com

Helsingin Messukeskus on Suomen elämyksellisin tapahtumakortteli ja vaikuttavin kohtaamismedia. Suomen suurin tapahtumajärjestäjä tuottaa laadukkaita tapahtumia sekä vuokraa tilojaan ja palvelujaan erilaisten tapahtumien areenaksi. Messukeskuksen itse tuottamia tapahtumia ovat mm. Habitare, Helsingin Kirjamessut, Educa, FinnBuild, Matkamessut ja Vene Båt. Vierastapahtumina Messukeskuksen tiloissa järjestetään mm. Slush, Nordic Business Forum, Assembly, Kennelliiton Koiramessut sekä lukuisia kansainvälisiä kongresseja ja yritystapahtumia vuosittain.

Tilat käsittävät 7 hallia, 40 muuntuvaa kokoustilaa, 21 ravintolaa ja oman tapahtumahotellin. Messukeskus toi vuonna 2024 pääkaupunkiseudulle 245 miljoonan euron tulovirran ja toiminnan työllisyysvaikutus oli 3335 henkilötyövuotta. Omistajayritys Suomen Messut perustettiin vuonna 1919. | Messukeskus. The realsocial media. www.messukeskus.com @messukeskus

Helsinki Expo and Convention Centre (brand name Messukeskus) hosts Finland’s most inspiring events and exciting encounters. As Finland’s premier experience provider, we organise high-quality events and rent out our facilities for a wide variety of occasions. Events produced by Messukeskus include, among others, Habitare, the Helsinki Book Fair, Educa, Finnbuild, Matka Travel Fair, and Helsinki International Boat Show. Messukeskus also hosts guest events such as Slush, Nordic Business Forum, Assembly, International Dog Fair, as well as many international congresses and business events every year.

Our premises include 7 halls, 40 convertible meeting rooms, 21 restaurants, and our own hotel. The events held at the Helsinki Exhibition and Convention Centre last year brought in a revenue stream of 245 million euros to the Helsinki metropolitan area and created the equivalent of 3,335 full-time jobs. The Finnish Fair Corporation was founded in 1919. | Messukeskus. The real social media | www.messukeskus.com @messukeskus

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Messukeskus

Fashion Finland ja I love me järjestävät muodin ja kauneuden ammattilaisseminaarin – teemana kasvu ja kansainvälisyys5.6.2025 09:00:00 EEST | Tiedote

Fashion Finland ja I love me järjestävät lokakuussa muodin ja kauneuden ammattilaisille suunnatun seminaarin. Ohjelman teemana on kasvu ja kansainvälisyys. Puhujina on joukko muoti- ja kauneusalan toimijoita, joilla on vahva kokemus kansainvälisestä liiketoiminnasta sekä kansainvälisten brändien luomisesta. Seminaarin ohjelma julkistetaan alkusyksyn aikana. Pohjoismaiden johtava kauneuden, muodin, hyvinvoinnin ja terveyden tapahtuma I love me järjestetään Helsingin Messukeskuksessa 17.–19.10.2025.

Habitare Protos 2025 – yllättävät oivallukset ja tekemisen ilo kukoistavat nuorten suunnittelijoiden tuoteideoissa5.6.2025 08:00:00 EEST | Tiedote

Habitaressa syyskuussa nähtävä Habitare Protos -ryhmänäyttely tuo yhteen 11 nuoren muotoilijan uusia tuoteideoita. Prototyypeissä nähdään viittauksia menneeseen ja olemassa olevaan: perinteisistä käsityötaidoista innovatiivisiin materiaaleihin, kuten bakteeriselluloosa. Pohjoismaiden johtava huonekalu-, muotoilu- ja sisustustapahtuma järjestetään Helsingin Messukeskuksessa 10.–14.9.2025.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye