4% ylijäämänpalautusta PeeÄssän asiakasomistajilla

PeeÄssän edustajiston 1.4.2020 tekemän päätöksen mukaisesti PeeÄssän asiakasomistajille maksetaan 4% ylijäämänpalautusta. Asiakasomistajille palautetaan vuoden 2019 tilikauden tuloksesta yhteensä 18,9 miljoonaa euroa. Tuloksesta maksettiin myös veroja yli 5 miljoonaa euroa.

- Ylijäämänpalautus on erityisesti nyt poikkeustilassa tärkeä piristysruiske asiakasomistajiemme talouteen, onhan osuuskaupan sääntömääräinen tehtävä edistää omistajiensa taloudellista hyvinvointia. Toivomme, että se tuo helpotusta mahdollisimman monen asiakasomistajan arkeen, kertoo toimitusjohtaja Tapio Kankaanpää.

Ylijäämänpalautus on osuustoiminnan periaatteisiin kuuluva palkitsemismuoto, jonka suuruuteen jokainen asiakasomistaja voi omalla kohdallaan vaikuttaa keskittämällä ostoksiaan PeeÄssään, Lopullisen päätöksen ylijäämänpalautuksen maksamisesta tekee vuosittain aina osuuskaupan edustajisto hallituksen ja hallintoneuvoston esityksen pohjalta.

- Ylijäämänpalautuksen maksaminen ei ole itsestäänselvyys. Sen takana on vuosien määrätietoinen työ toimipaikoissamme. Kustannustehokkaalla toiminnallamme varmistetaan edulliset hinnat, hyvä palvelu ja tämä ylimääräinen palkitseminen. Tämän vuoden aikana maakunnan palveluiden kehittämiseen käytetään yli 40 miljoonaa euroa. Näihin investointeihin on varattu rahaa jo aiempina vuosina, joka tekee ylijäämän maksamisesta mahdollista, kertoo Kankaanpää.

Ylijäämänpalautus maksetaan PeeÄssän asiakasomistajien S-tileille maanantaina 25. toukokuuta. Ylijäämänpalautusta maksetaan PeeÄssän toimipaikoista vuoden 2019 aikana tehdyistä Bonukseen oikeuttavista ostoista. Alkoholi ja tupakka sekä ostot yhteistyökumppaneilta eivät kerrytä ylijäämänpalautusta.

Asiakasomistajille hyötyä yli 90 miljoonaa euroa5.2.2021 14:00:00 EETUutinen

Erikoinen vuosi käsitteli toimialoja hyvin eri tavalla ja se näkyi liikevaihdossamme. Se toi runsasta kasvua marketkauppaan ja Kodin Terraan, mutta samalla kuritti majoitus- ja ravitsemiskauppaa. Liikevaihtomme oli 597,7 miljoonaa euroa ja pysyi viime vuoden tasolla. Päivittäistavarakaupassa kauppa kävi hyvin ja liikevaihtomme oli 409,7 miljoonaa euroa, jossa kas-vua oli 7,6 prosenttia. Myös käyttötavarakauppamme ylsi 2,6 prosentin kasvuun. Liikevaihto kasvoi erityisesti S-market-ketjussa, jossa kasvu oli kymmenen prosenttia sekä Kodin Terrassa, jossa kasvua oli 27 prosenttia. Majoituskaupan liikevaihto jäi 4,2 miljoonaa euroa viime vuodesta ja oli 7,6 miljoonaa euroa. Ravin-tolakaupan liikevaihto oli 25,9 miljoonaa euroa ja jäi edellisestä vuodesta 11,8 miljoonaa euroa. Polttoainelitrojen myynti jäi edellisestä vuodesta viisi prosenttia ja liikevaihtoa kertyi 107,1 miljoonaa euroa. - Koronan takia ihmiset viettivät enemmän aikaa kotona. Tämä toi meillä kasvua market-kauppaan ja Kodin

Mittava uudistus Sokoksen Ravintolamaailmaan29.12.2020 09:16:43 EETUutinen

Kuopion Sokoksen Ravintolamaailma uudistetaan talven aikana. Asiakkaille saadaan elämyksellisemmät tilat, uusia kokemuksellisia ravintoloita sekä henkilökunnalle toimivat tarjoilu-, logistiikka- ja tuotantotilat. Ravintolamaailmaan saadaan 124 uutta asiakaspaikkaa. Investoinnin arvo on 1,3 miljoonaa euroa. Ravintoloiden uudistustöiden yhteydessä Sokos kiinteistössä uudistetaan myös lvis-tekniikkaa, joten kokonaisinvestointi Sokos kiinteistössä nousee yhteenlaskettuna 3,1 miljoonaan euroon. - Ravintolainvestointiin käytetty summa on poikkeuksellisen suuri näin haastavana aikana, mutta varaudumme tulevaisuuteen ja luotan ravintolakysynnän palautumiseen normaalille tasolle Kuopion keskustassa koronan jälkeen. Otamme osaksi Ravintolamaailmaa myös Nina & Henrin vapautuneet liiketilat. Ravintolamaailma tulee uudistuksen myötä saamaan myös uuden nimen. Uudistusten myötä pystymme myös työllistämään lisää henkilökuntaa, kertoo toimialajohtaja Ville Puustinen. Ravintolamaailman kokonaisuus työll