40 båtar för provkörning vid Finlands största testevenemang

För alla som är intresserade av båtlivet och av att röra sig till sjöss öppnar sig 16–17.5. en aldrig tidigare skådad möjlighet att på havet prova tiotals olika båtar och speciellt säsongens nyhetsmodeller. Till Suomiveneilee.fi-evenemanget, båtbranschens stora evenemang kommer 40 olika båtar för provkörning, från små aktersnurror till stora långfärdsbåtar och segelbåtar.

Provkörningarna börjar båda dagarna klockan 12 i Drumsö och fortsätter till kvällningen klockan åtta. Provkörningarna är gratis för deltagarna och man kan anmäla sig till dem på plats.

Aktörerna i båtbranschen anordnar det gemensamma tillfället i Helsingfors på Båtbyggarvägen i Drumsö torsdag och fredag 16–17 maj. Provkörningarna börjar båda dagarna klockan 12 och fortsätter till kvällningen klockan åtta. Provkörningarna är gratis för deltagarna och man kan anmäla sig till dem på plats.

”Varje båtförare eller båtlivsintresserad kan köra båtar enligt sin egen förmåga, för turen behövs endast lämpliga kläder och ett glatt sinne. Man behöver nödvändigtvis inte själv kunna hantera båten, det räcker med att vara intresserad av att röra sig på sjön: i alla båtar finns en kunnig skeppare och flytvästar”, berättar Båtbranschens Centralförbund Finnboats verkställande direktör Jarkko Pajusalo.

Centrum för Suomiveneilee.fi-evenemanget är båtttillbehörsaffären Maritims strandområde vid adressen Båtbyggarvägen 1. Då det finns begränsat med parkeringsutrymme råder Pajusalo att man om möjligt använder kollektivtrafiken. Man kommer lätt till Drumsö med metro, buss eller stadscykel.

Urvalet från 15 meters långfärdsbåt till små stugbåtar

De största båtarna som har förhandsanmälts till testevenemanget är den nästan 15 meter långa Galeon 445 HTS samt över 11 meter långa Marex 360 Cabriolet Cruiser. Mera speciella testbåtar är allroundbåten Alucat W10 med katamaranskrov samt elbåten Q30.

Bland segelbåtarna kan man testa åtminstone den väldiga långfärdskatamaranen Lagoon 42 samt Beneteaus snabba långfärdsbåt Oceanis 38.1 med Performance-utrustning.

Det starkaste utbudet finns dock bland 5–7 meter långa öppna båtar med utombordsmotor och styrpulpet, som finländarna föredrar. Av turbåtstillverkarna deltar AMT, Buster, Cross, Falcon, Faster, Finnmaster, Sea Ray, Silver, Sting, Suvi och Yamarin.

Testdagens minsta stugbåtar AMT 175 BRf, Yamarin 46 SC, Buster X och Sting 535 Pro representerar den populära 5-meters storleksklassen.

De största öppna båtarna är å andra sidan Buster Magnum och Falcon BR8 med aluminiumskrov samt RIB-båten Zodiac Pro.

Sysselsättning för barn på landmontrarna, Båtbyggarvägens företag öppnar båtsäsongen

På landmontrarna arrangerar Segling och Båtsport i Finland rf bl.a. en knopskola för barn, vartill Håll Skärgården Ren rf och båtuthyrningstjänsten Skipperi deltar.

På plats finns också sjöäventyraren Kari ”Ruffe” Nurmi med sin båt. Han inleder i maj en seglats som räcker en månad, under vilken man rundar hela Finlands kust från Virolahti till Torneå på 30 dagar. Under Tillsammans hela kusten-seglatsen byts besättningen ut dagligen, så totalt 120 seglingsintresserade kan delta.

Även företagen på Båtbyggarvägen i Drumsö har en viktig roll, för de arrangerar samtidigt sin traditionella öppning av båtsäsongen. Drumsö Båtbyggarvägen utgör Finlands största koncentration av båtbranschföretag, med ett stort urval av branschtjänster från reparationsvarv till båttillbehörsbutiker.

Smakprov på skärgårdens och insjöarnas möjligheter

Förutom branchorganisationen Finnboat och Marinhandlarna rf arrangeras evenemanget av båtlivets centralorganisation Segling och Båtsport i Finland rf, Vene Båt-mässan, Brunswick Marine, båttillbehörsaffärerna Maritim och Vetus samt ett stort antal andra finländska båttillverkare och -importörer.

”Under evenemanget kan vi tillsammans med branschaktörerna erbjuda smakbitar av de fina stunder som båtlivet erbjuder i Finlands skärgård och på insjöarna. Det är även ett fint bevis på en ute i världen sällsynt samarbetsförmåga mellan olika företag och organisationer”, säger Pajusalo.

”Båtbranschens handlare satsar på ett stort gemensamt testevenemang mitt under den hetsigaste säsongen för båthandeln, för att vi skall kunna garantera ett möjligast vältäckande sortiment båtar för konsumenternas provkörningar”, säger Marinhandlarna rf:s styrelseordförande Juha Pulli.

Anmälda båtar 2.5. för Suomiveneilee.fi-testevenemanget

40 Galeon 445 HTS 14,98

Ladda ned bild
Ladda ned bild

Förutom branchorganisationen Finnboat och Marinhandlarna rf arrangeras testevenemanget 16–17.5. av båtlivets centralorganisation Segling och Båtsport i Finland rf, Vene Båt-mässan, Brunswick Marin, båttillbehörsaffärerna Maritim och Vetus samt ett stort antal andra finländska båttillverkare och -importörer.

Provkörningarna börjar båda dagarna klockan 12 och fortsätter till kvällningen klockan åtta. Provkörningarna är gratis för deltagarna och man kan anmäla sig till dem på plats (Båtbyggarvägen 1, Drumsö).

Uiva 2020 Flytande vauhditti loppukesän venekauppaa19.8.2020 12:43:55 EESTTiedote

Aurinkoinen ja lämmin sää suosi viime viikon lopulla Helsingin Lauttasaaressa järjestettyä Uiva 2020 Flytande -venenäyttelyä. Kokonaiskävijämäärä oli tänä vuonna yli 10 000 henkilöä. Määrä putosi odotetusti jonkin verran, mutta paikalle saapuneet olivat tosimielellä liikkeellä ja venekauppa kävi hyvin. Poikkeuksellinen aika toi lisähaasteita järjestelyihin, mutta kokonaisuutena näyttelyyn oltiin tyytyväisiä.

Uiva 2020 Flytande satte fart på sensommarens båthandel19.8.2020 12:43:55 EESTTiedote

Ett soligt och varmt väder gynnade Uiva 2020 Flytande-båtutställningen, som senaste veckoslut arrangerades på Drumsö i Helsingfors. Totalantalet besökare i år översteg 10 000 personer. Antalet sjönk enligt förväntningarna något, men de som var på plats var där i akt och mening och båthandeln förlöpte väl. Den exceptionella tiden medförde flera utmaningar för arrangemangen, men som helhet var man nöjd med utställningen.

Helsinki Boat-Afloat Show 2020 boosts late-summer boat sales19.8.2020 12:43:54 EESTPress release

Sunny and warm weather favoured the Helsinki Boat-Afloat Show, which was held last weekend in Lauttasaari, Helsinki. The total number of visitors this year exceeded 10,000. Although this was slightly down from the previous year, as expected, this year’s visitors clearly came with the intention of buying, which boosted boat sales. The ongoing crisis created additional challenges to the arrangements of the event, but on the whole everyone was satisfied with the show.