40 båtar för provkörning vid Finlands största testevenemang

För alla som är intresserade av båtlivet och av att röra sig till sjöss öppnar sig 16–17.5. en aldrig tidigare skådad möjlighet att på havet prova tiotals olika båtar och speciellt säsongens nyhetsmodeller. Till Suomiveneilee.fi-evenemanget, båtbranschens stora evenemang kommer 40 olika båtar för provkörning, från små aktersnurror till stora långfärdsbåtar och segelbåtar.

Provkörningarna börjar båda dagarna klockan 12 i Drumsö och fortsätter till kvällningen klockan åtta. Provkörningarna är gratis för deltagarna och man kan anmäla sig till dem på plats.

Aktörerna i båtbranschen anordnar det gemensamma tillfället i Helsingfors på Båtbyggarvägen i Drumsö torsdag och fredag 16–17 maj. Provkörningarna börjar båda dagarna klockan 12 och fortsätter till kvällningen klockan åtta. Provkörningarna är gratis för deltagarna och man kan anmäla sig till dem på plats.

”Varje båtförare eller båtlivsintresserad kan köra båtar enligt sin egen förmåga, för turen behövs endast lämpliga kläder och ett glatt sinne. Man behöver nödvändigtvis inte själv kunna hantera båten, det räcker med att vara intresserad av att röra sig på sjön: i alla båtar finns en kunnig skeppare och flytvästar”, berättar Båtbranschens Centralförbund Finnboats verkställande direktör Jarkko Pajusalo.

Centrum för Suomiveneilee.fi-evenemanget är båtttillbehörsaffären Maritims strandområde vid adressen Båtbyggarvägen 1. Då det finns begränsat med parkeringsutrymme råder Pajusalo att man om möjligt använder kollektivtrafiken. Man kommer lätt till Drumsö med metro, buss eller stadscykel.

Urvalet från 15 meters långfärdsbåt till små stugbåtar

De största båtarna som har förhandsanmälts till testevenemanget är den nästan 15 meter långa Galeon 445 HTS samt över 11 meter långa Marex 360 Cabriolet Cruiser. Mera speciella testbåtar är allroundbåten Alucat W10 med katamaranskrov samt elbåten Q30.

Bland segelbåtarna kan man testa åtminstone den väldiga långfärdskatamaranen Lagoon 42 samt Beneteaus snabba långfärdsbåt Oceanis 38.1 med Performance-utrustning.

Det starkaste utbudet finns dock bland 5–7 meter långa öppna båtar med utombordsmotor och styrpulpet, som finländarna föredrar. Av turbåtstillverkarna deltar AMT, Buster, Cross, Falcon, Faster, Finnmaster, Sea Ray, Silver, Sting, Suvi och Yamarin.

Testdagens minsta stugbåtar AMT 175 BRf, Yamarin 46 SC, Buster X och Sting 535 Pro representerar den populära 5-meters storleksklassen.

De största öppna båtarna är å andra sidan Buster Magnum och Falcon BR8 med aluminiumskrov samt RIB-båten Zodiac Pro.

Sysselsättning för barn på landmontrarna, Båtbyggarvägens företag öppnar båtsäsongen

På landmontrarna arrangerar Segling och Båtsport i Finland rf bl.a. en knopskola för barn, vartill Håll Skärgården Ren rf och båtuthyrningstjänsten Skipperi deltar.

På plats finns också sjöäventyraren Kari ”Ruffe” Nurmi med sin båt. Han inleder i maj en seglats som räcker en månad, under vilken man rundar hela Finlands kust från Virolahti till Torneå på 30 dagar. Under Tillsammans hela kusten-seglatsen byts besättningen ut dagligen, så totalt 120 seglingsintresserade kan delta.

Även företagen på Båtbyggarvägen i Drumsö har en viktig roll, för de arrangerar samtidigt sin traditionella öppning av båtsäsongen. Drumsö Båtbyggarvägen utgör Finlands största koncentration av båtbranschföretag, med ett stort urval av branschtjänster från reparationsvarv till båttillbehörsbutiker.

Smakprov på skärgårdens och insjöarnas möjligheter

Förutom branchorganisationen Finnboat och Marinhandlarna rf arrangeras evenemanget av båtlivets centralorganisation Segling och Båtsport i Finland rf, Vene Båt-mässan, Brunswick Marine, båttillbehörsaffärerna Maritim och Vetus samt ett stort antal andra finländska båttillverkare och -importörer.

”Under evenemanget kan vi tillsammans med branschaktörerna erbjuda smakbitar av de fina stunder som båtlivet erbjuder i Finlands skärgård och på insjöarna. Det är även ett fint bevis på en ute i världen sällsynt samarbetsförmåga mellan olika företag och organisationer”, säger Pajusalo.

”Båtbranschens handlare satsar på ett stort gemensamt testevenemang mitt under den hetsigaste säsongen för båthandeln, för att vi skall kunna garantera ett möjligast vältäckande sortiment båtar för konsumenternas provkörningar”, säger Marinhandlarna rf:s styrelseordförande Juha Pulli.

Anmälda båtar 2.5. för Suomiveneilee.fi-testevenemanget

40 Galeon 445 HTS 14,98

Ladda ned bild
Ladda ned bild

Förutom branchorganisationen Finnboat och Marinhandlarna rf arrangeras testevenemanget 16–17.5. av båtlivets centralorganisation Segling och Båtsport i Finland rf, Vene Båt-mässan, Brunswick Marin, båttillbehörsaffärerna Maritim och Vetus samt ett stort antal andra finländska båttillverkare och -importörer.

Provkörningarna börjar båda dagarna klockan 12 och fortsätter till kvällningen klockan åtta. Provkörningarna är gratis för deltagarna och man kan anmäla sig till dem på plats (Båtbyggarvägen 1, Drumsö).

Small motorboats driving boat sales in Finland15.8.2019 12:57:55 EESTPress release

The popularity of boating continues to grow in Finland. Early in the year, the number of new watercraft registrations in Finland increased by eight per cent over the previous year. Small motorboats provided most of the impetus, as their registrations were up by 14 per cent, a substantial increase. Their popularity goes to explain why small outboard-powered boats make up a majority of the altogether more than 280 boats exhibited at the Helsinki Boat-Afloat Show opening this Thursday. Finnish boat exports increased by almost 10 per cent over the corresponding period a year ago.

Pienet moottoriveneet vetävät venekauppaa15.8.2019 12:57:54 EESTTiedote

Veneilyn suosio jatkaa kasvuaan: alkuvuoden aikana vesikulkuneuvojen ensirekisteröinnit kasvoivat kahdeksan prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Nousua vetivät pienet moottoriveneet, joiden rekisteröinnit lisääntyivät peräti 14 prosenttia. Myös valtaosa torstaina aukeavan Helsingin Uivan venenäyttelyn yli 280 veneestä on suosittuja pieniä perämoottoriveneitä. Venevienti kasvoi lähes 10 % edellisvuoteen verrattuna.

De små motorbåtarna lyfter båthandeln15.8.2019 12:57:53 EESTTiedote

Båtlivets popularitet fortsätter att öka: under inledningen av året växte vattenfarkosternas nyregistreringar med åtta procent jämfört med året innan. De små motorbåtarna stod för lyftet, registreringen av dem ökade med hela 14 procent. Också största delen av de över 280 båtarna, som finns på Helsingfors flytande båtutställning som öppnar på torsdagen, utgörs av de populär små motorbåtarna. Båtexporten växte med nästan 10 % jämfört med fjolåret.

Finnish boating summer reaches its culmination at Helsinki Boat-Afloat Show in Lauttasaari12.8.2019 07:30:00 EESTPress release

The Helsinki Boat-Afloat Show, the mid-August culmination of the Finnish boating season, is again gearing up for opening, this time on 15 August, familiarly in the maritime Lauttasaari district. The event brings together 150 exhibitors and well over 260 different boats at HSK yacht club’s marina, which effectively transforms into one big boating village for the four-day event.