Neuroterapiakeskus Nemoy avaa uuden toimintapisteen Seinäjoelle

Nemoy on vuonna 2014 perustettu yritys, joka tarjoaa apua mielenterveysongelmiin lääkkeettömän neuroterapian keinoin. Uusin ja kolmas toimipiste avataan 24.2. Seinäjoen Kauppakadulle.

Nemoyn perustaja, psykiatri Marja Vihervaara työskenteli vuosia Vaasan keskussairaalan psykiatrisen osaston ylilääkärinä. Kokemuksensa pohjalta hän kuitenkin totesi, että mielenterveysongelmien hoito mielialalääkkeillä on riittämätöntä ja jopa epätehokasta, ja että neuroterapian avulla päästään parempiin ja pitkäkestoisempiin tuloksiin.

Mikä neuroterapia?

Neuroterapialla tarkoitetaan aivosähkökäyrään (EEG) perustuvaa aivojen ”uudelleenopettamista” haluttuun toimintamalliin - esimerkiksi keskittymään, rauhoittumaan tai tyyntymään. Neuroterapian keskiössä on aivojen jatkuva halu ja kyky oppia uutta: Yksinkertaisuudessaan terapiametodi opettaa aivoille uusia itsesäätelyn muotoja.

Käytännössä terapiassa hoidettavaan kiinnitetään sensoreita, joiden avulla aivojen toimintaa voidaan seurata tietokoneella. Samanaikaisesti hoidettava katsoo tietokoneohjelmaa, joka synnyttää aivoissa vaihtelevaa toimintaa. Haluttu aivotoiminta eli nopea värähtely palkitaan näyttämällä vauhdikasta, värikästä tai äänekästä kuvaa ja ei-toivottu toiminta (hidas värähtely) taas jätetään palkitsematta. Säännöllisyyden ja palkitsemisen seurauksena aivot uudelleenoppivat haluttuja toimintamalleja. Näin ihminen omaksuu ne tavoiksi ja samalla uudelleenohjelmoi aivot terveemmiksi.

Tulokset?

Neuroterapiahoidot ovat tuottaneet hämmentävän hyviä tuloksia muun muassa ADHD:n, migreenin, masennuksen ja pelkotilojen hoidossa. Hoitomuoto on Suomessa uusi, mutta Yhdysvalloissa ja muualla Euroopassa hoitoa on käytetty vuosia. Neuroterapiassa yhdistyvät lääketieteen asiantuntemus ja moderni teknologia, joiden avulla voidaan tarjota mielenterveyshoitoa ilman lääkkeitä.

“Uskomme modernin teknologian ja lääketieteen yhteisvoimaan. Olen iloinen, että olemme voineet tuoda nämä uudet hoitomenetelmät vihdoinkin myös suomalaisten ulottuville”.

- Marja Vihervaara, Nemoyn perustaja

Nemoy toimii tällä hetkellä Seinäjoella, Helsingissä ja Vaasassa.

Mediatiedot ja haastattelupyynnöt: outi@sugarhelsinki.com, +358 400 282 556
Kuluttajatiedustelut: 045 8881745