Uusikaupunki, Savonlinna, Oulu ja Kyyjärvi voittajiksi Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailussa
KUNTALIITTO TIEDOTTAA
27.5.2010
Julkaistavissa heti
Uusikaupunki, Savonlinna, Oulu ja Kyyjärvi voittajiksi Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailussa
Viidettä kertaa järjestetyn Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun voitot menivät Kyyjärvelle, Uuteenkaupunkiin, Savonlinnaan ja Ouluun. Kilpailuun ilmoitettiin yhteensä 41 työtä matkailu-, rekrytointi- ja kilpailukykysarjoihin sekä vuoden markkinointituote -sarjaan.
Kilpailussa oli jaossa yhteensä 100 000 euron arvoista kampanjapalkintoja, jotka jaettiin tasan kunkin sarjan voittajan kesken. Kampanjat toteutetaan kilpailun yhteistyöyritysten kanssa ja ne koostuvat medianäkyvyydestä ja kampanjapalveluista. Sarjoista valittiin myös hopea- ja pronssisijat rekrytointisarjaa lukuun ottamatta. Kaikki sijoittuneet työt saavat kunniakirjat.
Kilpailukykysarjassa voiton vei Uudenkaupungin Tul toril -kampanja, joka tuomariston mielestä soveltuu hyvin muillekin toreille elämää ja vetovoimaa lisäämään.
Matkailusarjassa ykkössijan pokkasi Savonlinnan Torninveljekset, jotka ovat taidokkaasti personoituja viestinviejiä Savonlinnan seudun matkailumarkkinoinnissa.
Rekrytointisarjassa parhaaksi työksi valittiin Oulun kaupungin ja Oulun yrityspalvelukeskus liikelaitos yhdessä tekemällään nuorisotyöttömyyteen pureutuvan Draivi Primus –hankkeen markkinoinnilla. Tuomaristo kiitteli hyvää yhteistyötä ja konkreettisia, pieniä tekoja nuorten ja yritysten kohtaamiseksi.
Vuoden markkinointituotteeksi valittiin Kyyjärven kunnan käynnistämä Nopola News, joka on sosiaalisen median hyödyntämisen ansiokas esimerkki. Nopola News –verkkopalvelua ylläpitää Kyyjärven mediamyllärit ry, ja sisällöntuottajina ovat paljolti kuntalaiset.
- Kaikkiaan kilpailutyöt olivat erittäin korkeatasoisia ja joukkoon mahtui niin pieniä tekoja kuin laajoja maakunnallisia markkinointikokonaisuuksia, kertoo SM-kilpailun ylituomari, Kuntaliiton viestintäjohtaja Jari Seppälä.
Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun tavoitteena on kehittää markkinointiosaamista kunta-alalla nostamalla esille kunta- ja seutumarkkinoinnin hyviä käytäntöjä ja tuloksellista markkinointia sekä esimerkillistä kunnan työnantajakuvan kehittämistä.
Mallia uusille kunnille
- Kilpailussa tuli esille esimerkillisiä toteutuksia, joita varmasti voidaan soveltaa useissa kunnissa, Jari Seppälä toteaa.
Esimerkiksi liitoskuntien uusi yhteinen markkinointi antaa hyvän mallin uuden kunnan uuden alun luomiselle yhtenäisillä visuaalisilla ohjeilla ja markkinointilinjalla. Yhteinen maineen rakentaminen on mukana kaikessa arjen työssä eikä vain mainonnassa.
- Pienetkin kunnat ovat hienosti suunnitelleet markkinointia ja luoneet uutta ilmettä ja perusmateriaalia. Kun tämä tehdään huolella ja yhteistyöllä, markkinointi voi jatkua pitkäjänteisesti.
Tuomariston mukaan tämän vuoden kilpailussa oli erityisen positiivista se, että monessa tapauksessa markkinointi on ollut tuloksellista ja sitä on pystytty mittaamaan. Pienilläkin teoilla voidaan saavuttaa paljon, jos tavoitteet on asetettu riittävän realistisiksi. Esimerkiksi kilpailukykysarjassa menestynyt Suonenjoen Junamansikka on pieni idea, mutta vahvasti Suonenjoen imagoa rakentava.
Yhteistyötä kilpailukyvyn hyväksi
Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun järjestävät kunta- ja seutumarkkinoinnin kehittämistyötä tekevät järjestöt: Suomen Kuntaliitto, Seudulliset Kehittämisyhteisöt SEKES ry sekä Suomen matkailuorganisaatioiden yhdistys SUOMA ry. Kilpailu on osa Piiri-hanketta, joka on avoin ja maksuton yhteistyö- ja kehittämisverkosto kuntien, seutujen ja alueiden markkinointiosaamisen vahvistamiseksi.
Piiri-verkoston yhteistyöyrityksiä ovat Helsingin Sanomat, MTV3, Yhtyneet Kuvalehdet / Suomen Kuvalehti, KL-Kustannus Oy / Kuntalehti, Finlands kommuntidning ja Place Marketing Oy.
Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailu kohdistui vuonna 2009 toteutettuun markkinointiin. Keskeisiä arviointikriteerejä oli markkinoinnin tuloksellisuus suhteessa panostuksiin. Palkinnot jaettiin Piiri-tapahtumassa Tampereella 26.5.2010.
Lisätietoja:
Kilpailun ylituomari Jari Seppälä, viestintäjohtaja, Suomen Kuntaliitto, p. 09 771 2010, 050 667 43
Markkinointipäällikkö Merja Olari-Sintonen, Suomen Kuntaliitto, p. 09 771 2676, 050 378 4305
Kilpailukykysarjan kärki
Kilpailukykysarjassa etsittiin markkinointia, jonka tavoitteena on seudun tai kunnan kilpailukyvyn ja elinvoimaisuuden kehittäminen ja muutosprosessien tukeminen.
1. Uudenkaupungin kaupunki /Tul Toril
2. Pöytyän kunta / Uudistuneen Pöytyän kunnan ilme ja markkinointiviestintä
3. Suonenjoen kaupunki / Junamansikka 2009
Matkailusarjan kärki
Matkailusarjassa palkittiin markkinointia, jonka tavoitteena on kotimaisten tai ulkomaisten matkailijoiden ja kävijöiden houkutteleminen kuntaan tai seudulle.
1. Savonlinnan Matkailu Oy / Tornin veljekset Savonlinnan seudun matkailun viestinviejinä
2. GoTampere Oy, Visit Tampere Region -hanke / Kommunisteja, vakoilijoita ja maksullisia miehiä – kysyntää rospuutonkin aikaan (jaettu 2. sija)
2. Länsi-Turunmaan kaupunki / Lomaluotsi – Semesterlotsen (jaettu 2. sija)
Rekrytointisarjan kärki
Rekrytointisarjassa palkitaan markkinointia, jonka tavoitteena on kuntien oman työnantajamaineen tukeminen sekä osaajien houkutteleminen seudulle. Rekrytointisarjassa palkittiin vain voittaja.
1. Oulun kaupunki/ Oulun seudun yrityspalvelukeskus liikelaitos / Draivi Primus
Vuoden markkinointituote -sarjan voittaja
Vuoden markkinointituotesarjassa palkittava voi olla kunnan tai alueen vetovoimaisuustavoitteita tukeva yksittäinen markkinointituote tai -aineisto.
1. Kyyjärven Mediamyllärit ry. / Nopola News - Sosiaalinen media kuntamarkkinoinnissa
2. Joensuun Seudun Kehittämisyhtiö JOSEK Oy / Karjalaiset kauppamiehet Helsingissä
3. Petäjäveden kunta, Jykes Oy, Poklossi Oy / Petäjäveden Omakotitalonäyttely 2009
Tietoja julkaisijasta

Kuntatalo / Toinen linja 14
00530 HELSINKI
09 7711http://www.kuntaliitto.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund
Kuntaliitto ja OAJ: Koulutuksesta leikkaaminen ei pelasta Suomea – se kaventaa sen mahdollisuuksia8.8.2025 12:57:23 EEST | Tiedote
Kuntaliitto ja Opetusalan Ammattijärjestö OAJ muistuttavat , että koulutus ei ole valtion toissijainen meno, vaan hyvinvointivaltion perusta. Kuntaliitto ja OAJ edellyttävät pitkäkatseisuutta ja koulutusmyönteisyyttä hallituksen neuvotteluihin. Koulutuksesta leikkaaminen ei pelasta Suomea – se kaventaa sen mahdollisuuksia. Juuri koulutuksen kautta Suomi voi vastata osaajapulaan, parantaa työllisyyttä ja nostaa tuottavuutta. Koulutuksesta huolehtiminen on talouspoliittisesti järkevä ja välttämätön investointi. Sellaista byrokratiaa ei kunnissa ole, josta esitetyt leikkaukset voitaisiin tehdä. Jos peruspalveluiden valtionosuutta leikataan, osuvat ne vääjäämättä varhaiskasvatukseen ja perusopetukseen. On kysyttävä, mistä kunnissa voidaan enää leikata ilman, että vaikutukset kasautuvat kaikkein heikoimmassa asemassa oleville lapsille ja perheille.
Kommunförbundet bestört över Purras budgetförslag: utbildning och kultur för medborgarna är inte ”sekundära statliga utgifter”7.8.2025 14:22:44 EEST | Pressmeddelande
Finansminister Riikka Purras förslag till statsbudget för 2026, som publicerades på onsdagen, överraskade med sin politiska karaktär, nya nedskärningar i basservicen och det faktum att utbildning och kultur för medborgarna kallades ”sekundära statliga utgifter”.
Kuntaliitto tyrmistyi Purran budjettiehdotuksesta: kansalaisten sivistys ja koulutus eivät ole ”toissijaisia valtion menoja”7.8.2025 13:12:03 EEST | Tiedote
Valtiovarainministeri Riikka Purran keskiviikkona julkaistu esitys vuoden 2026 valtion budjetiksi yllätti poliittisuudellaan, peruspalveluihin kohdistuvilla uusilla leikkauksilla ja sillä, että kansalaisten sivistystä ja koulutusta kutsuttiin ”valtion toissijaisiksi menoiksi”.
Kuntamediat satsaavat kehitykseen1.8.2025 10:54:27 EEST | Tiedote
Kuntamediat eli Kuntalehti ja Kommuntorget ottavat seuraavan askeleen panostamalla kehitystyöhön. Jatkossa Kuntalehden nykyinen päätoimittaja Tommy Pohjola ottaa Kommuntorgetin päätoimittajuuden lisäksi vastuun KL-Kustannus Oy:n medioiden kehityshankkeista. Yksi hankkeista on uuden julkaisujärjestelmän käyttöönotto.
Kuntaliitto vetoaa valtioneuvostoon ja ministeriöihin: lakihankkeiden lausuntoaikoja pidennettävä kesälomakaudella26.6.2025 12:10:12 EEST | Tiedote
Kuntaliitto vetoaa valtioneuvostoon ja ministeriöihin, jotta lakihankkeiden lausuntokierroksia ei ajoitettaisi kesälomien ajaksi. Kunnille ei jää kesäkaudella aikaa valmistella ja jättää lausuntoja niitä koskeviin lakeihin ja asetuksiin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme