Arctic Business Forum keskittyy talouskehitykseen

Kansainvälinen Arctic Business Forum järjestetään Rovaniemellä 6.–7.4.2016 seitsemättä kertaa. Foorumissa käsitellään Euroopan arktisen alueen investointihankkeiden ja talousyhteistyön kehittymistä.

Arctic Business Forumin avauspuheenvuoron käyttävät ulkomaankauppaministeri Lenita Toivakka ja Arktisen neuvoston puheenjohtajamaa USA:n Suomen suurlähettiläs Charles J. Adams jr. Avauspuheenvuoroissa puhuu myös EU-komissaari Bieńkowskan sisämarkkinat, teollisuus ja yrittäjyys -kabinetin apulaispäällikkö Kristian Hedberg, joka kertoo lähikuukausina julkistettavasta uudesta EU:n arktisesta strategiasta.

Uutta vuoden 2016 Arctic Business Forumissa on Kiinan arktisten suunnitelmien ja tavoitteiden esittely, muun muassa Kemiin suunniteltava Sunshine Kaidi New Energy Group:n biodieseljalostamohanke. Kaidi Finland Oy:n toimitusjohtaja Pekka Koponen esittelee suunnitelmaa ja sen yrityksille tarjoamia liiketoimintamahdollisuuksia. Kiinan tavoitteita pohjoisessa esittelee lähetystöneuvos Zhang Bin Kiinan suurlähetystöstä.

Foorumin yhteydessä julkistetaan perinteiseen tapaan Arctic Business Forum -vuosikirja, jossa esitetään päivitetty arvio alueen investointipotentiaalista, käsitellään toimintaympäristössä tapahtuneita muutoksia, yritysten tarpeita ja havaittuja kaupan esteitä. Foorumissa julkistetaan myös näkemys siitä, mitkä investoinnit käynnistyvät Pohjois-Norjassa, Pohjois-Ruotsissa, Murmanskin ja Arkangelin alueilla Venäjällä sekä Lapissa, Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa. Ensimmäistä kertaa esitetään myös arvio investointien käynnistymiseen sekä liiketoimintaan liittyvistä riskeistä.

Median edustajat voivat ilmoittautua Arctic Business Forumiin 31.3. mennessä osoitteessa https://www.lyyti.fi/reg_2016/ABF2016_5078/fi

Puhujia teemoittain:

Arktinen matkailu:

Matkailu on yksi vahvimmin kasvavista pohjoisen toimialoista. Mitä on arktinen matkailu ja mitä on sen kasvupotentiaali?

• Visit Arctic Europe - projektin johtaja Rauno Posio
  • Visit Finlandin uusi johtaja Paavo Virkkunen
  • Swedish Lapland Visitor’s Boardin toimitusjohtaja Annika Fredriksson
  • Tromsø Safarin toimitusjohtaja Ivar Haugen

Arktisen alueen teollisuus ja kestävä kehitys:

Vihreä talous ja uudet liiketoimintamahdollisuudet, resurssien virtausmalli-analyysi ja uuden liiketoiminnan ja kiertotalouden alueelliset ja paikalliset vaikutukset mm. yritysten toimintaympäristöön, työllisyyteen ja liikenteen kehittymiseen.

• Ympäristöministeriön kansliapäällikkö Hannele Pokka
  • Ramboll Environment & Health Finlandin vanhempi konsultti Joonas Hokkanen

Liikenne, logistiikka ja innovaatiot:

• Aviation WSP:n johtaja Ted Lennox: Lentoliikenteen kehitysnäkymät ja tulevaisuus arktisilla alueilla
  • Geovista AB:n osakas, projektipäällikkö Hans Lindberg: Minerals in Barents -projekti ja kaivosteollisuuden liikennetarpeet
  • Luulajan sataman toimitusjohtaja Henrik Vuorinen: Luulajan malmisataman investointiprojekti ja vaikutukset
  • Roadscanners Oy:n toimitusjohtaja Timo Saarenketo: Tiekunnossapidon innovaatiot

Rahoitus:

Euroopan strategisten investointien rahasto ESIRin sekä Pohjoismaiden investointipankin rahoitusmahdollisuudet investointeihin ja yrityksille.

• Euroopan Investointipankin Helsingin toimiston päällikkö Jukka Luukkanen
  • Pohjoismaiden Investointipankin johtaja Tarja Kylänpää

Alueelliset kehitysnäkymät:

• Venäjän federaation kauppa- ja teollisuuskamarin ulkomaanosaston johtaja Tatjana Leghilina: Venäjän arktisen alueen talouskehitys ja investointisuunnitelmat
  • Västerbotten Investment Agency:n johtaja Anders Wangby: Västerbottenin läänin kehitysnäkymät
  • Norrbottenin lääninhallituksen elinkeino- ja kehitysjohtaja Andreas Lind: Norrbottenin läänin kehitysnäkymät, mm. LKAB-kaivoslaajennusinvestoinnin vaikutukset Pohjois-Ruotsissa

Ohjelma kokonaisuudessaan: http://arcticbusinessforum.com/

Toimitusjohtaja Timo Rautajoki,
Lapin kauppakamari,
timo.rautajoki@chamber.fi

Kalevankatu 12

0505636368http://helsinki.chamber.fi

Kauppakamari on arvostettu ammattikirjallisuuden kustantaja, joka julkaisee vuosittain kymmeniä ajankohtaisia teoksia mm. juridiikan, johtamisen ja työsuhteen, taloushallinnon ja verotuksen aihealueilta. Muita suosittuja tuotteita ovat mm. www.kauppakamaritieto.fi, ammattilaisen ajantasainen verkkopalvelu, sekä säännöllisesti päivitettävät kansiot.

www.kauppakamarikauppa.fi.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi