44 prosenttia koko väestöstä näki suorana miesten MM-jääkiekon loppuottelun

Television suosituimmat ohjelmat vuonna 2022 olivat miesten jääkiekon MM-loppuottelu sekä itsenäisyyspäivän uutislähetys ja Linnan juhlat. Suomalaiset viettävät televisioruudun ääressä 3 tuntia 37 minuuttia vuorokaudessa.

Finnpanelin TV-mittaritutkimuksen mukaan suomalaiset katsoivat päivittäin tv:tä, suoratoisto- ja videopalveluita 3 tuntia 37 minuuttia.

Syys–joulukuussa 2022:

• Eniten televisiota katsovat yli 65-vuotiaat, yhteensä 5 tuntia 45 minuuttia.
  • 25–44-vuotiaat viettävät tv:n parissa 2 tuntia 44 minuuttia. Tästä ajasta 36 prosenttia on suoratoistopalveluiden, Netflixin, YouTuben, HBO Maxin tai Disney+:n, katselua.

Tv-sisällöt katsotaan edelleen mieluiten perinteiseltä tv-laitteelta kaikissa ikäryhmissä.

• Yli 65-vuotiaat katsovat eniten perinteistä, niin sanottua lineaarista televisiota, 97 %.
  • Puhelimesta katsoivat eniten tv:tä 3–14-vuotiaat, 23 %.
  • Tietokonetta tv-katseluun käyttivät eniten 15–24-vuotiaat, 20 %.

Kymmenen vuoden 2022 katsotuinta tv-ohjelmaa*

Vuoden 2022 katsotuin ohjelma oli 29. toukokuuta lähetetty jääkiekon miesten MM-finaali Suomi–Kanada, jota katsoi keskimäärin 2 533 000 katsojaa MTV:n kanavilla ja palveluissa.

Yle Uutiset 20.30 kiri vuoden toiseksi katsotuimmaksi, kun uutislähetys itsenäisyyspäivänä sai keskimäärin 2 460 000 katsojaa Yle TV1-kanavalla ja Areenassa.

Kolmanneksi katsotuin oli Linnan juhlat Yle TV1-kanavalla ja Areenassa. Itsenäisyyspäivän juhlia Presidentinlinnassa katsoi keskimäärin 2 306 000 katsojaa.

Myös Pekingin olympiakisojen miesten viestihiihto (13.2.), Miesten jalkapallon MM-loppuottelu, Maajussille morsian, Euroviisujen finaali, jääkiekon MM-kisastudio, Huvila & Huussi sekä A-studio kiilasivat kymmenen katsotuimman ohjelman joukkoon vuonna 2022.

Katsotuimmat ohjelmat TV-kanavilla ja suoratoistopalveluissa

Yhtiö

TV:n ensiesitys

Katsojia

Miesten jääkiekon MM-finaali, Suomi–Kanada

2.533.000

Yle Uutiset 20.30

2.460.000

Linnan juhlat

2.306.000

Pekingin olympiakisat, hiihto

13.2.

1.649.000

Miesten jalkapallon MM-loppuottelu (ARG-FRA)

18.2.

1.604.000

Maajussille morsian

10.3.

1.538.000

Eurovision Song Contest -finaali

14.5.

1.492.000

MM-kisastudio

1.435.000

Huvila & Huussi

Sanoma

9.5.

1.377.000

A-studio

28.5.

1.373.000

Katseluosuudet tv-yhtiöittäin

Tv-yhtiöistä suosituin oli Yle, jonka kanavat saivat 45 prosentin katseluosuuden, toiseksi suosituin oli MTV 24 prosentin osuudella, kolmanneksi suosituin Sanoma TV yhteensä 17 prosentin osuudella (Disney Finland 5 %, Nelonen Media 12 %).

Warner Bros. Discoveryn katseluosuus oli lähes 10 prosenttia ja toimintansa lopettaneen Alfa TV:n vähän yli 1 prosenttia.

Kanavien viikkotavoittavuudessa ykkönen oli MTV3 ja sen jälkeen toisena ja kolmantena olivat Yle TV1 ja Yle TV2.

Suorat lähetykset yhdistävät suomalaisia**

Suomalaiset kokoontuvat tv:n ääreen katsomaan live-lähetyksiä. 44 prosenttia koko väestöstä näki suorana miesten MM-jääkiekon loppuottelun.

Ohjelma, live-lähetys

Prosenttia väestöstä

Miesten MM-jääkiekon loppuottelu

44 %

Linnan juhlat

42 %

Pekingin olympialaiset, miesten viesti

13.2.

30 %

Jalkapallon MM-loppuottelu

18.12.

28 %

Pekingin olympialaiset, miesten jääkiekkofinaali

20.2.

23 %

Nuoret, 10–24-vuotiaat, seuraavat samanlaisia suoria tapahtumia tv:stä kuin muukin väestö. Esimerkiksi Linnan juhlia katsoi ikäryhmästä suorana lähes neljännes.

Nuorten suosituimmat (%-osuus ikäryhmästä 10–24-v.) suorat lähetykset:

1. Miesten MM-jääkiekon loppuottelu, 28 %
  2. Linnan juhlat, 24 %
  3. Jalkapallon MM-loppuottelu, 19 %
  4. Joulurauhan julistus, 16 %
  5. UMK:n ja Euroviisujen finaali, 15 %

Tv-ohjelmanostoja vuoden 2022 varrelta

Tammikuu: Aluevaalien tuloslähetys 23.1. sai 900 000 katsojaa sekä Yle Uutiset 20.30 ja Urheiluruutu tuloslähetyksen välissä saivat 1,4 katsojaa.

Helmikuu: Ylen aamulähetys ja uutiset sekä A-studio keräsivät katsojia Venäjän Ukrainaan käynnistämän hyökkäyssodan vuoksi. Myös UMK-finaalia seurasi yli miljoona katsojaa.

Maaliskuu: Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan näkyy ohjelmistossa ja katselussa, muun muassa Apua Ukrainaan -tukikonserttia katsoi yli 900 000 suomalaista.

Toukokuu: Miesten jääkiekon MM-finaali ja Euroviisujen finaali saivat miljoonakatsojaluvut.
Heinäkuu:
Naisten jalkapallon MM-kisojen loppuottelua Englanti–Saksa katsoi 634 000 ja Suomi–Tanska-ottelua 418 000 katsojaa.

Elokuu: Katsotuin ohjelma oli yleisurheilun EM-kisojen miesten keihäsfinaali, jota katsoi 1 129 000 katsojaa.

Syyskuu: Kuningatar Elisabetin hautajaiset maanantaina 19.9. klo 12.30–15.55 sai 655 000 katsojaa.

Syys–marraskuu: Tanssi Tähtien Kanssa, Elämäni biisi, Vain Elämää, Masked Singer Suomi, Maajussille morsian, Big Brother, Haluatko miljonääriksi, Vuoroin vieraissa, Maria Veitola sekä Selviytyjät Suomi olivat katsojien suosikkeja.

Joulukuu: Linnan juhlat sai yli 2,3 miljoonaa katsojaa. Joulurauhan julistus, 1,157 miljoonaa katsojaa, ja Lumiukko-animaatioelokuva, 817 000 katsojaa, ovat jo osa suomalaista jouluperinnettä.

Katsojilla/katsojamäärällä tarkoitetaan tv-ohjelman keskikatsojamäärää, eli katsojien määrän keskiarvoa koko ohjelman keston ajalta.

*Lähde: TotalTV-tutkimus, yli 3-vuotiaat. Ohjelman katsotuin jakso vuonna 2022 sisältäen kaikki tv:n esityskerrat ja online-katselun Yle Areenassa, MTV Katsomossa/C Moressa ja Ruudussa/Ruutu+:ssa.

**Lähde: TV-mittaritutkimus.

Lisätietoja:

Lena Brun, toimitusjohtaja
Finnpanel Oy
lena.brun@finnpanel.fi

Finnpanel Oy on Kantar Median ja AGB Nielsen Media Researchin puoliksi omistama tutkimusyritys, joka mittaa Suomessa television katselua sekä radion kuuntelua. Toimeksiantajina ovat mm. Yleisradio Oy, MTV Oy, Sanoma/Nelonen Media, Warner Bros. Discovery, RadioMedia sekä Marketing Finland.

Radio kuuluu suomalaisten arkeen9.2.2023 07:00:00 EET | Tiedote

Vuonna 2022 Ylen Puhelinlangat laulaa -ohjelma täytti 50 vuotta, Järviradio 35 vuotta, Radio Nova ja Radio Dei 25 vuotta, Radio Rock 15 vuotta, Radio Suomipopin Aamulypsy 17 vuotta ja Radio Novan Retroperjantai on soinut yli 10 vuotta. Lisäksi radiossa kuultiin ensimmäiset mainokset tasan sata vuotta sitten. Ohjelmien ja kanavien pitkät iät kuvaavat hyvin radion asemaa suomalaisissa kodeissa. Radio kuuluu suomalaisten arkeen ja suosikkiohjelmia kuunnellaan viikoittain, joskus jopa joka arkipäivä.