VTV Valtiontalouden tarkastusvirasto

Säätiöiden veroeduille saatava vastinetta

Jaa
Säätiöiden ja muiden yleishyödyllisten yhteisöjen tuloverotusta koskeva sääntely on tarkistettava ja säätiölaki uudistettava. Moni säätiö harjoittaa varsin laajaa elinkeinotoimintaa ja saa samalla yleishyödyllisenä yhteisönä verohelpotuksia.

Suomessa on noin 2 900 säätiötä, joiden hallinnon valvonta on Patentti- ja rekisterihallituksen tehtävä. Tarkastusviraston havaintojen mukaan Patentti- ja rekisterihallituksen säätiöihin kohdistuva valvonta on ollut varsin rajoittunutta sekä säätiöiden perustamisvaiheessa että myöhemmin. Säätiöiden hallussa on merkittävästi varallisuutta ja niiden harjoittama toiminta on laajaa ja moninaista. Viranomaisilla on säätiöistä kuitenkin vain vähän ja hajanaista tilasto-, tutkimus- ja rekisteritietoa.

Useimpien säätiöiden toiminta on joko kokonaan tai osittain verovapaata. Tämä johtuu siitä, että verottaja lukee noin 90 prosenttia säätiöistä tuloverolaissa tarkoitetuiksi yleishyödyllisiksi yhteisöiksi. Käytännössä yleishyödyllisinä on pidetty myös sellaisia yhteisöjä, joiden toiminta on lähes puhtaasti elinkeinotoimintaa.

Yleishyödyllisten yhteisöjen saaman tuloverolain mukaisen veroedun suuruusluokaksi on arvioitu 1990-luvun puolivälistä alkaen 100 miljoonaa euroa vuodessa. Tarkastuksen perusteella tämän veroedun todellinen määrä on arviota suurempi. Verotukien valtiontaloudellinen merkitys, veropohjan kattavuus sekä hallinnon ja markkinoiden läpinäkyvyys edellyttäisivät yksityiskohtaisempaa tietoa verotukien määrästä, kohdentumisesta ja vaikutuksista.

Yleishyödyllisten yhteisöjen verotusta koskevia salassapitosäännöksiä tulisi muuttaa. Nykyisin verottajan on pidettävä salassa jopa tieto siitä, mitä yhteisöjä se on pitänyt yleishyödyllisinä ja siten yhteiskunnan tarjoamien veroetujen piirissä. Salassapitovelvollisuus heikentää markkinoiden läpinäkyvyyttä, eivätkä veroetujen mahdolliset kilpailua vääristävät vaikutukset tule riittävästi esille.

Tarkastusvirasto pitää tärkeänä, että tuloverolakia täsmennetään. Lailla on tarpeen säätää, mitä pidetään riittävänä yhteiskunnallisena vastineena yhteiskunnan verotukina menettämille verotuloille. Nykyisellään tuloverolain yleishyödyllisten yhteisöjen verotusta koskevat säännökset ovat yleisluonteiset ja tulkinnanvaraiset ja sellaisina ne vaikeuttavat niin verotusta kuin myös tehokasta verovalvontaa.

Säätiölain uudistaminen on parhaillaan harkittavana oikeusministeriössä. Tarkastusviraston mielestä säätiölaki tulisi uudistaa kokonaisuudessaan ja samalla pohtia uudelleen, miltä osin säätiöiden valvonnan on edelleen syytä olla viranomaistehtävä. Säätiölaista tulisi poistaa liiketoimintaa koskevat rajoitukset, sillä nykytilanteessa monet säätiöt harjoittavat jo joka tapauksessa laajasti liiketoimintaa.

Faktalaatikko:

- Patentti- ja rekisterihallitus myöntää säätiölain (109/1930) mukaan toimiville säätiöille perustamisluvat, vahvistaa niiden säännöt ja valvoo niiden hallintoa.
- Verohallinnon tiedossa on 1 640 säätiön omaisuuden kirjanpitoarvo, joka on vuonna 2008 ollut yhteensä 7,2 miljardia euroa. Esimerkiksi evankelisluterilaisen kirkon kokonaisvarallisuuden kirjanpitoarvo on ollut yhteensä 3,3 miljardia euroa (tieto vuodelta 2004).
- Säätiöiden palveluksessa olevan henkilöstön ja vapaaehtoistyöntekijöiden määrää, varallisuutta tai vuosittaista liikevaihtoa ei tunneta tarkoin. Tilastokeskus kerää tietoa säätiöiden rahoitusvarallisuudesta lähettämällä vuosittain suurimmille säätiöille kyselyn, johon on vastannut vain osa kyselyn vastaanottajista.
- Tarkastuksessa tehdyn laskelman mukaan viisi suurta apurahasäätiötä on käyttänyt vuosina 2003 ja 2004 yleishyödylliseen toimintaansa suurin piirtein sen verran varoja, kuin ne ovat saaneet hyötynä muita verovelvollisia edullisemmasta verokohtelusta.
- Tuloverolain (1535/1992) perusteella yhteisö on yleishyödyllinen, jos se toimii yksinomaan ja välittömästi yleiseksi hyväksi, toiminta ei kohdistu vain rajoitettuun henkilöpiiriin eikä se tuota toiminnallaan siihen osalliselle taloudellista etua. Säätiöiden ohella myös esimerkiksi yhdistykset voivat olla yleishyödyllisiä yhteisöjä.
- Tuloverolain yleishyödyllisten yhteisöjen verotusta koskevat säännökset ja veronhuojennuslaki ovat säilyneet lähes muuttumattomina 1970-luvun puolivälistä alkaen.

Lisätietoja:
Johtava tuloksellisuustarkastaja Kirsti Sälli, p. (09) 432 5805
Ylijohtaja Vesa Jatkola, p. (09) 4322 5704

Tietoja julkaisijasta

VTV Valtiontalouden tarkastusvirasto
VTV Valtiontalouden tarkastusvirasto
Porkkalankatu 1, PL 1119
00101 Helsinki

09 4321https://www.vtv.fi

Valtiontalouden tarkastusvirasto (VTV) on eduskunnan yhteydessä toimiva ylin kansallinen tarkastusviranomainen, joka tarkastaa valtion taloudenhoitoa ja omaisuuden hallintaa sekä valvoo puolue- ja vaalirahoitusta. Tarkastustyöllä virasto varmistaa, että valtion varoja käytetään eduskunnan päättämiin kohteisiin lakia noudattaen ja järkevästi.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta VTV Valtiontalouden tarkastusvirasto

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye