Raide-Jokeri luo edellytyksiä poikittaisen joukkoliikenteen kasvulle
Näin voi tiivistää HSL:n hallituksen lausunnon, jonka se antoi Helsingin kaupunginhallitukselle Raide-Jokerin hankesuunnitelmasta kokouksessaan tiistaina 3. toukokuuta.
Raide-Jokeri on Helsingin Itäkeskuksesta Espoon Keilaniemeen suunniteltu, 25 kilometriä pitkä poikittainen pikaraitiotie. Sen on suunniteltu kulkevan pääosin omalla väylällään, erillään muusta liikenteestä. Näin varmistetaan raitiovaunujen nopea ja häiriötön kulku.
”HSL kannattaa Raide-Jokerin tavoitteita. Helsingin seutu kasvaa, mikä aiheuttaa paineita liikennejärjestelmälle. Raide-Jokeri lisää joukkoliikenteen kapasiteettia, parantaa poikittaisia liikenneyhteyksiä ja tekee matka-ajoista ennustettavampia. Kun raideliikenneverkko laajenee, seudun ydinalueita voi tiivistää asuin- ja palvelurakentamisella”, sanoo HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi.
Raide-Jokerin nopeaa liikkumista edistettäisiin esimerkiksi liikennevaloetuisuuksilla sekä muita raitiolinjoja pidemmillä pysäkkiväleillä. Kaikkien pysäkkien yhteyteen on suunniteltu myös pyörien liityntäpysäköintiä.
”Kun tarjolla on riittävästi laadukkaita pyöräpysäköintipaikkoja, raideyhteys houkuttelee myös kauempana asuvia matkustajia”, Rihtniemi sanoo.
Raide-Jokeri korvaisi nykyisen bussirunkolinjan 550, joka on pääkaupunkiseudun vilkkain bussilinja. Linjalla on päivittäin noin 40 000 matkustajaa. Vaikka vuoroväli on tiheä, bussilinja ylikuormittuu ja bussit jonoutuvat, mikä heikentää linjan luotettavuutta. Liikenne-ennusteiden perusteella linjan suosio kasvaa edelleen.
Raide-Jokerilla on ennustettu olevan lähes 90 000 matkustajaa arkivuorokaudessa 2020-luvulla.
HSL:n hallitus muistuttaa, että valtion avustuksen toteutuminen on edellytys Raide-Jokerin toteuttamiselle. Helsingin seudun Maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-aiesopimuksen 6.4.2016 saadun neuvottelutuloksen mukaan valtio on sitoutunut osallistumaan Raide-Jokerin kustannuksiin 84 miljoonalla eurolla vuosina 2017–2019.
Raide-Jokeri-hanke neuvotellaan erikseen HSL-alueen infrasopimukseen. Infrasopimuksen kautta puolet investoinneista katetaan HSL:n budjettivaroista, jolloin HSL-alueen kunnat ja joukkoliikenteen matkustajat osallistuvat Raide-Jokerin rahoitukseen. Hankkeen infrakustannuksilla on vaikutusta lipun hintoihin.
HSL toteaa Helsingin seudun joukkoliikenteen toimivaltaisen viranomaisen ominaisuudessa tekevänsä hankesuunnitelmasta erillään päätöksen Raide-Jokerin liikenteen järjestämistavasta.
HSL on osallistunut Raide-Jokerin hankesuunnitelman tekoon ja osallistuu mielellään myös raitiotieyhteyden jatkosuunnitteluun mahdollisen hankepäätöksen jälkeen.
”Raide-Jokerin myötä saamme Helsingin seudulle ja Suomeen kokonaan uuden joukkoliikennemuodon, pikaraitiotien. Sen nopeus on samaa luokkaa kuin busseilla, mutta matkustajakapasiteetti on huomattavasti suurempi ja matkustajan kokema palvelun laatu selvästi parempi kuin busseilla. Raide-Jokeri luo mahdollisuudet poikittaisen joukkoliikenteen merkittävälle kasvulle”
sanoo HSL:n joukkoliikennesuunnitteluosaston johtaja Tero Anttila.
Yhteyshenkilöt
Suvi Rihtniemi, HSL:n toimitusjohtaja, 050 565 8884
Tero Anttila, HSL:n joukkoliikennesuunnitteluosaston johtaja, puhelin 050 555 2932
Tietoja julkaisijasta
Helsingin seudun liikenne HSL vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta, tilaamisesta ja lipuista sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on noin 400 työntekijää. Vuonna 2023 HSL:n toimintakulut olivat 830 miljoonaa euroa ja toimintatuotot 876 miljoonaa euroa. HSL:n liikennevälineiden kyytiin noustiin vuoden 2023 aikana 344 miljoonaa kertaa, mikä on suurin osa Suomen joukkoliikennematkoista.
Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
Ratikat 2, 4 ja 10 palaavat normaaleille reiteilleen Mannerheimintielle 8.9.30.7.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Ratikkaliikenne linjoilla 2, 4 ja 10 palaa takaisin Mannerheimintielle Runeberginkadun ja Reijolankadun välille maanantaina 8.9.
Kehärata täyttää tänään kymmenen vuotta – I- ja P-junat ovat löytäneet paikkansa HSL:n liikenteessä1.7.2025 10:59:20 EEST | Tiedote
I- ja P-junat viettävät merkkipäiväänsä tänään. Muun muassa Helsingin keskustan, lentoaseman sekä Itä- ja Länsi-Vantaan yhdistävä Kehärata valmistui tasan kymmenen vuotta sitten, 1.7.2015.
Matkustajilta kiitettävä yleisarvosana joukkoliikenteelle24.6.2025 12:42:35 EEST | Tiedote
Kevään 2025 HSL:n joukkoliikenteen asiakastyytyväisyystutkimuksessa 82 prosenttia matkustajista oli joko erittäin tai melko tyytyväisiä joukkoliikenteeseen antaen sille yleisarvosanaksi 4 tai 5 asteikolla 1–5. Syksyllä 2024 tyytyväisten matkustajien osuus oli 83 prosenttia.
HSL uudistaa raitiovaunujen väritystä Helsingissä24.6.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Raitiovaunujen väritys uudistuu Helsingissä maltillisesti, kun raitioverkko laajenee uusille alueille. Turkoosi pikaratikan väritys on tulevaisuudessakin käytössä erillisillä radoilla kulkevilla linjoilla, kuten linjalla 15 ja tulevalla Vantaan ratikalla. Kaikilla muilla raitiolinjoilla liikennöidään perinteisellä keltavihreällä värityksellä, joka samassa yhteydessä uudistuu hieman.
Rantaradan junaliikenteessä viiden viikon katko juhannuksen jälkeen18.6.2025 11:30:00 EEST | Tiedote
Väyläviraston ratatyöt katkaisevat rantaradan junaliikenteen viideksi viikoksi juhannuksen jälkeen 23.6.–27.7. Lisäksi HSL-junaliikenteessä on lyhyempiä yhden ja kahden vuorokauden katkoja viikonloppuisin syksyllä. Myös toukokuussa rantaradan junaliikenteessä oli vuorokauden mittaisia katkoja. Katkot vaikuttavat lähijunaliikenteeseen Leppävaarasta länteen Kauklahden, Kirkkonummen ja Siuntion suuntaan. Katkojen aikana junaliikennettä korvataan busseilla. Rantaradan työt liittyvät Espoon kaupunkirata -hankkeeseen, joka jatkuu vuoteen 2029 asti.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme