Italialaista grafiikkaa ja suomalaisia naisveistäjiä Ateneumin pienoisnäyttelyssä

Ateneumin kolmannen kerroksen pienoisnäyttelyssä on esillä italialaista grafiikkaa ja suomalaisten naiskuvanveistäjien teoksia 10.6.-2.10.2016. Grafiikan työt kuuluvat Rolando ja Siv Pieraccinin laajaan italialaisen taiteen lahjoituskokoelmaan. Suomalaisten naistaiteilijoiden veistoksissa voi puolestaan nähdä italialaisesta veistotaiteesta saatuja virikkeitä. Kahdessa salissa nähtävän pienoisnäyttelyn taiteilijoita ovat mm. Afro, Eila Hiltunen, Alberto Magnelli, Marino Marini ja Laila Pullinen. Esillä olevat teokset kuuluvat Ateneumin kokoelmaan. Näyttelykokonaisuudesta ovat vastanneet erikoistutkija Erkki Anttonen ja amanuenssi Anu Utriainen.
Marino Marini (1901–1980) on kansainvälisesti tunnetuin 1900-luvulla toiminut italialainen kuvanveistäjä, mutta hän oli myös arvostettu taidemaalari ja graafikko. Häneltä on Pieraccini-kokoelmassa kaikkein laajin ja merkittävin ryhmä teoksia, peräti 93 työtä. Marinin töistä näyttävimpiä ovat hänen viimeisiksi jääneet värikkäät sarjansa William Shakespearen runojen kuvituksia. Vedokset ovat firenzeläisen Labyrinth-painopajan todellisia taidonnäytteitä: niissä on käytetty jopa 28 eri värisävyä yhdessä kuvassa.
Marinin veistotaiteella on ollut oma vaikutuksensa myös suomalaiseen kuvanveistoon, esimerkiksi Nina Ternon (1935–2003) ja Eila Hiltusen (1922–2003) taiteeseen. Helena Pylkkästä (s. 1945) on kiinnostanut sekä vanha italialainen kuvanveisto että modernit veistäjät. Pylkkäsen tavoin Essi Renvall (1911–1979) tukeutui vanhaan italialaisen veistotaiteen traditioon aina renessanssiajalta lähtien. Renvallin ja Pylkkäsen asennoituminen modernin ja perinteisen taiteen suhteeseen oli sotien jälkeiselle ajalle varsin tunnusomaista. Vastaavasti hieman tuntemattomampi Kaisa Saikkonen (1925–1981) sai jo varhaisessa vaiheessa virikkeitä italialaisesta kuvanveistosta aina antiikin ajoilta renessanssin taiteeseen asti.
Alberto Magnelli (1888–1971) oli yksi ensimmäisistä italialaisista abstraktiin esitystapaan siirtyneistä taiteilijoista. Monet Magnellin työt ovat voimakkaanvärisiä kompositioita, mutta I Collages di Magnelli -salkun (1969–1971) vedoksissa hän on pidättynyt lähes monokromaattisessa ruskean, harmaan, mustan ja valkoisen asteikossa. Hän onkin keskittynyt näissä teoksissa värikkyyden sijaan erilaiset pintojen ja pintastruktuurien välisten suhteiden tutkimiseen.
Emilio Greco (1913–1995) ja Giò Pomodoro (1930–2002) tunnetaan Marinin tapaan ensisijaisesti kuvanveistäjinä. Toinen edusti esittävää ja toinen abstraktia ilmaisua. Tästä huolimatta heitä kiinnostivat samankaltaiset kysymykset, mikä näkyy sekä heidän veistoksissaan että grafiikassaan. Giò Pomodorolle myönnettiin vuonna 2002 The International Sculpture Center'sin (ISC) arvostettu palkinto, Lifetime Achievement in Contemporary Sculpture Award. Viivasyövytyksissään Emilio Greco on tavoittanut kuvauskohteen pinnan pienet vivahteet käyttämällä monia erisuuntaisia viivastoja, jotka tiivistyvät ja syvenevät mitä tummemmista varjokohdista on kyse. Toisaalta laajat alueet kuvapinnasta on yleensä jätetty lähes paljaiksi, vain figuurien pääpiirteitä hahmottavien ääriviivojen varaan.
Hyvin samantapaisia asioita pohti myös Laila Pullinen (1933–2015) omissa veistoksissaan. Monille niistä on ominaista tietty dualistisuus kiiltävien veistososien ja patinoitujen, mattamaisten pintojen välillä. Sama kaksinaisuus näkyy hänellä tavassa yhdistellä eri materiaaleja yhdessä teoksessa.
Pomodoron töiden tavoin myös Afron (1912–1976) väriakvatintat on vedostettu maineikkaassa 2RC-pajan painossa Roomassa. Ne kuuluvat hänen viimeiseksi jääneeseen, kymmenen työtä käsittävään grafiikan salkkuunsa (1975) Charles Baudelairen runoista Pahan kukkia (Les Fleurs du Mal). Afro uudisti ilmaisuaan 1970-luvulla aikaisemmasta vapaamuotoisesta informalismista kiinteärajaisen värikenttämaalauksen suuntaan.
Aukioloajat
Ti, pe klo 10–18 | Ke, to klo 10–20 | La, su klo 10–17 | Ma suljettu
Sisäänpääsymaksut
9.5.–27.10.2016: Normaali pääsymaksu 13 € | Alennettu pääsymaksu 11 € | Alle 18-vuotiaat maksutta | S-Etukortilla 12 €
Twitter: @AteneumMuseum | Facebook: AteneumArtMuseum | Instagram: ateneummuseum
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Tiedottaja Anna Kari, puh. 040 717 8185, anna.kari at ateneum.fi
Lehdistökuvat: press.ateneum.fi | käyttäjätunnus: ateneum | salasana: mediat
Kuvat
Tietoja julkaisijasta

Kaivokatu 2
00100 HELSINKI
0294 500 200http://www.ateneum.fi
Kansallisgalleria on kuvataiteen valtakunnallinen museo. Se ylläpitää kolmea Suomen tunnetuimmista museoista, jotka ovat Ateneumin taidemuseo, Nykytaiteen museo Kiasma ja Sinebrychoffin taidemuseo. Lisäksi se hallinnoi kansallista taidekokoelmaa sekä siihen liittyvää arkistoa, rakentaa kulttuuriperintöä ja edistää taiteellista sivistystä. www.kansallisgalleria.fi
The Finnish National Gallery is the national museum of fine arts. It operates three of Finland’s best-known museums: the Ateneum Art Museum, the Museum of Contemporary Art Kiasma and the Sinebrychoff Art Museum. It also manages the national art collection and its archives, develops Finnish cultural heritage and promotes art to the wider public. www.kansallisgalleria.fi/en
Finlands Nationalgalleri är det nationella museet för bildkonst. Nationalgalleriet upprätthåller tre av de kändaste museerna i Finland: Konstmuseet Ateneum, Museet för nutidskonst Kiasma och Konstmuseet Sinebrychoff. Vidare administrerar Nationalgalleriet den nationella konstsamlingen och arkivet kring den, bygger upp vårt kulturarv och främjar kulturbildningen. www.kansallisgalleria.fi/sv
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Ateneumin taidemuseo / Konstmuseet Ateneum / Ateneum Art Museum
Utställningen Gallen-Kallela, Klimt & Wien hämtar Wiens puls till Ateneum7.5.2025 14:00:00 EEST | Pressmeddelande
Utställningen som öppnar i slutet av september skildrar hur Akseli Gallen-Kallelas konst utvecklades i interaktion med internationella modernister som Gustav Klimt och Koloman Moser. Secessionsrörelsen som under Klimts ledning grundades för att förnya konsten förenades av ett intresse för att utveckla en ny identitet och för en modern livsstil samt för stora, offentliga konstverk. Utställningen hämtar för första gången målningar av Gustav Klimt till Finland. Utom bildkonst ses på utställningen också fotografier samt formgivning, bland annat vardagliga föremål, smycken och mode. Utställningen visas på Ateneum 26.9.2025–1.2.2026.
Gallen-Kallela, Klimt & Wien -näyttely tuo Ateneumiin Wienin sykkeen7.5.2025 14:00:00 EEST | Tiedote
Syyskuun lopussa avautuva näyttely kertoo, miten Akseli Gallen-Kallelan taide kehittyi vuorovaikutuksessa kansainvälisten modernistien, kuten Gustav Klimtin ja Koloman Moserin kanssa. Klimtin johdolla perustettua, taidetta uudistanutta sesessio-liikettä yhdisti kiinnostus uuden identiteetin kehittämiseen ja moderniin elämäntapaan sekä suuriin julkisiin taideteoksiin. Näyttely tuo ensimmäistä kertaa Gustav Klimtin maalauksia Suomeen. Kuvataiteen lisäksi näyttelyssä nähdään myös valokuvia sekä muotoilua, kuten arjen esineitä, koruja ja muotia. Näyttely on esillä Ateneumissa 26.9.2025–1.2.2026.
Gallen-Kallela, Klimt & Wien exhibition to bring the pulse of Vienna to the Ateneum7.5.2025 14:00:00 EEST | Press release
To open at the end of September, the exhibition Gallen-Kallela, Klimt & Wien will explore how Akseli Gallen-Kallela’s art developed in interaction with international modernists, such as Gustav Klimt and Koloman Moser. The Vienna Secession movement, which was founded under the direction of Klimt and which set out to reform art, was united by an interest in developing new artistic identities, promoting a modern way of life, and creating large public works of art. The exhibition will bring Gustav Klimt’s paintings to Finland for the first time. In addition to visual art, the exhibition will feature photography and design, including everyday objects, jewellery and fashion. The exhibition will be on display at the Ateneum from 26 September 2025 to 1 February 2026.
Helene Schjerfbeck-utställning visas på The Metropolitan Museum of Art i New York2.4.2025 07:40:00 EEST | Pressmeddelande
En utställning med verk av en av Finlands mest kända konstnärer, Helene Schjerfbeck, kommer att visas på det prestigefyllda museet The Metropolitan Museum of Art (The Met) i New York 5.12.2025–5.4.2026. Det är första gången en finsk konstnär får en utställning på The Met, som är ett av de mest betydande museerna i världen. Utställningen är resultat av Ateneums långsiktiga arbete och en del av projektet Klassikerna ut i världen som för ut den finska konsten i världen med stöd av Jane och Aatos Erkkos stiftelse.
Helene Schjerfbeck -näyttely The Metropolitan Museum of Artiin New Yorkiin2.4.2025 07:40:00 EEST | Tiedote
Suomen tunnetuimpiin taiteilijoihin kuuluvan Helene Schjerfbeckin teosten näyttely nähdään arvostetussa New Yorkin The Metropolitan Museum of Artissa (The Met) 5.12.2025–5.4.2026. Tämä on ensimmäinen kerta, kun suomalainen taiteilija saa näyttelyn The Metiin, joka on yksi maailman merkittävimmistä taidemuseoista. Näyttely on Ateneumin pitkäjänteisen työn tulos ja osa Klassikot maailmalle -hanketta, joka vie taidetta ulkomaille Jane ja Aatos Erkon säätiön tuella.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme