Italiensk grafik och finländska kvinnliga konstnärer i Ateneums miniutställning

På tredje våningen i Konstmuseet Ateneum visas under tiden 10.6–2.10.2016 italiensk grafik samt verk av finländska kvinnliga skulptörer. De grafiska arbetena hör till Rolando och Siv Pieraccinis omfattande italienska donationssamling. I de kvinnliga finländska konstnärernas skulpturer kan man emellertid se impulser från den italienska skulpturkonsten. De konstnärer som presenteras i de två salarnas miniutställning är bl.a. Afro, Eila Hiltunen, Alberto Magnelli, Marino Marini och Laila Pullinen. Utställningens verk ingår i Ateneums samlingar. För utställningshelheten svarar specialforskare Erkki Anttonen och amanuens Anu Utriainen.
Marino Marini (1901–1980) är 1900-talets internationellt mest kända italienska skulptör, men han var också en ansedd målare och grafiker. Marinis helhet i Pieraccinis samling är den största och värdefullaste med rentav 93 arbeten. De mest imponerande av Marinis arbeten är en serie som kom att bli hans sista, nämligen färggranna illustrationer till William Shakespeares dikter. Avdragen är veritabla mästerprov av tryckeriverkstaden Labyrinth i Florens: i en enda bild har man använt rentav 23 olika färgnyanser.
Marinis skulpturkonst har influerat också den finländska skulpturkonsten, bland annat Nina Ternos (1935–2003) och Eila Hiltunens (1922–2003) konst. Helena Pylkkänen (f. 1945) är intresserad av både äldre italiensk bildhuggarkonst och moderna skulptörer. Liksom Pylkkänen gick Essi Renvall (1911–1979) tillbaka till den äldre italienska skulpturkonstens tradition med början i renässansen. Renvalls och Pylkkänens inställning till förhållandet mellan modern och traditionell konst var speciellt utmärkande för tiden efter krigen. På motsvarande sätt fick den mindre kända Kaisa Saikkonen (1925–1981) redan i ett tidigt skede impulser från den italienska skulpturkonsten allt ifrån antikens tid tillrenässansen.
Alberto Magnelli (1888–1971) var en av de första italienska konstnärerna som övergick till abstrakt framställning. Flera av Magnellis kompositioner har starka färger, meni avdragen i portföljen I Collages di Magnelli (1969–1971) har han hållit sig till en nästan monokrom färgskala i brunt, grått, svart och vitt. I stället för granna färger har han här koncentrerat sig på att undersöka förhållandet mellan olika slags ytor och ytstrukturer.
Emilio Greco (1913–1995) och Giò Pomodoro (1930–2002) är liksom Marini framför allt kända som skulptörer. Den ena representerade föreställande och den andra abstrakt framställning. Trots detta var de intresserade av samma frågeställningar, vilket framkommer i både deras skulpturer och grafiska blad. Giò Pomodoro tilldelades år 2002 The International Sculpture Centers (ISC) ansedda pris, Lifetime Achievement in Contemporary Sculpture Award. I sina linjeetsningar har Emilio Greco strävat efter att få fram små skiftningar i motivet genom att använda sig av linjesystem i flera olika riktningar som tätnar och blir mörkare ju mörkare skuggpartierna är. Å andra sidan har stora områden av bildytan i allmänhet lämnats nästan bara, där endast figurernas huvuddrag byggs upp av skisserade konturer.
Laila Pullinen (1933–2015) grubblade över liknande frågor i sina egna skulpturer. Typiskt för många av dem är en viss dualism mellan de blanka och de patinerade, mera matta ytorna i hennes skulpturer. Samma tudelning finns också i hennes sätt att kombinera material i ett och samma verk.
Liksom Pomodoros arbeten är också Afros (1912–1976) färgakvatintavdrag gjorda i den berömda 2RC verkstadens tryckeri i Rom. De hör till den portfölj som blev hans sista (1975) omfattande tio grafikblad som baserar sig på Charles Baudelaires dikter Ondskans blommor (Les Fleurs du Mal). Afro förnyade sitt uttryckssätt på 1970-talet från en tidigare fri informalism mot att i högre grad använda sig av färgfält med fasta konturer.
Öppettider
Ti, fre kl. 11–18 | Ons, to kl. 10–20 | Lö, sö kl. 10–17 | Måndagar stängt
Inträdesavgifter
9.5–27.10.2016 Normal inträdesavgift 13 € / Nedsatt inträdesavgift 11 € / Under 18 år gratis / Med S-förmånskort 12 €.
Twitter: @AteneumMuseum | Facebook: AteneumArtMuseum | Instagram: ateneummuseum
Nyckelord
Kontakter
Informatör Anna Kari, tel. 040 717 8185, anna.kari at ateneum.fi
Pressbilder: press.ateneum.fi | användarnamn: ateneum | lösenord: mediat
Bilder


Om

Kaivokatu 2
00100 HELSINKI
0294 500 200http://www.ateneum.fi
Kansallisgalleria on kuvataiteen valtakunnallinen museo. Se ylläpitää kolmea Suomen tunnetuimmista museoista, jotka ovat Ateneumin taidemuseo, Nykytaiteen museo Kiasma ja Sinebrychoffin taidemuseo. Lisäksi se hallinnoi kansallista taidekokoelmaa sekä siihen liittyvää arkistoa, rakentaa kulttuuriperintöä ja edistää taiteellista sivistystä. www.kansallisgalleria.fi
The Finnish National Gallery is the national museum of fine arts. It operates three of Finland’s best-known museums: the Ateneum Art Museum, the Museum of Contemporary Art Kiasma and the Sinebrychoff Art Museum. It also manages the national art collection and its archives, develops Finnish cultural heritage and promotes art to the wider public. www.kansallisgalleria.fi/en
Finlands Nationalgalleri är det nationella museet för bildkonst. Nationalgalleriet upprätthåller tre av de kändaste museerna i Finland: Konstmuseet Ateneum, Museet för nutidskonst Kiasma och Konstmuseet Sinebrychoff. Vidare administrerar Nationalgalleriet den nationella konstsamlingen och arkivet kring den, bygger upp vårt kulturarv och främjar kulturbildningen. www.kansallisgalleria.fi/sv
Följ Ateneumin taidemuseo / Konstmuseet Ateneum / Ateneum Art Museum
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Ateneumin taidemuseo / Konstmuseet Ateneum / Ateneum Art Museum
Helene Schjerfbeck-utställning visas på The Metropolitan Museum of Art i New York2.4.2025 07:40:00 EEST | Pressmeddelande
En utställning med verk av en av Finlands mest kända konstnärer, Helene Schjerfbeck, kommer att visas på det prestigefyllda museet The Metropolitan Museum of Art (The Met) i New York 5.12.2025–5.4.2026. Det är första gången en finsk konstnär får en utställning på The Met, som är ett av de mest betydande museerna i världen. Utställningen är resultat av Ateneums långsiktiga arbete och en del av projektet Klassikerna ut i världen som för ut den finska konsten i världen med stöd av Jane och Aatos Erkkos stiftelse.
Helene Schjerfbeck -näyttely The Metropolitan Museum of Artiin New Yorkiin2.4.2025 07:40:00 EEST | Tiedote
Suomen tunnetuimpiin taiteilijoihin kuuluvan Helene Schjerfbeckin teosten näyttely nähdään arvostetussa New Yorkin The Metropolitan Museum of Artissa (The Met) 5.12.2025–5.4.2026. Tämä on ensimmäinen kerta, kun suomalainen taiteilija saa näyttelyn The Metiin, joka on yksi maailman merkittävimmistä taidemuseoista. Näyttely on Ateneumin pitkäjänteisen työn tulos ja osa Klassikot maailmalle -hanketta, joka vie taidetta ulkomaille Jane ja Aatos Erkon säätiön tuella.
Helene Schjerfbeck exhibition to be shown at The Metropolitan Museum of Art in New York2.4.2025 07:40:00 EEST | Press release
An exhibition of works by one of Finland’s most famous artists, Helene Schjerfbeck, will be presented at the prestigious Metropolitan Museum of Art (The Met) in New York from 5 December 2025 to 5 April 2026. This is the first time that a Finnish artist has landed an exhibition at The Met, one of the most significant art museums in the world. The exhibition is the result of long-term work by the Ateneum and part of the Klassikot maailmalle (“Taking Finnish classics abroad”) project, which takes Finnish visual art abroad with the support of the Jane and Aatos Erkko Foundation.
Välkommen till presskonferensen för utställningen Gränsöverskridare onsdagen den 5 mars 2025 kl. 10.15.18.2.2025 10:00:00 EET | Pressmeddelande
Presskonferensen för utställningen hålls onsdagen den 5 mars 2025 kl. 10.15 både på Ateneum och på nätet – noggrannare information nedan. Gränsöverskridare samlar för första gången 1800-talets resande kvinnliga konstnärers arbeten 7.3–24.8.2025. Då konstnärerna på Gränsöverskridare var verksamma hade kvinnor ännu inte rösträtt. Kvinnor tvingades ofta välja mellan karriär och familj: i och med äktenskap blev de ofta tvungna att sluta med sitt arbete som konstnär. Många av de modiga konstnärerna på utställningen har varit förebilder för kvinnliga konstnärer som levde senare, såsom Helene Schjerfbeck och Ellen Thesleff. Ett konsthistoriskt betydande utställning lyfter fram tidigare helt okända konstnärer och deras nätverk, och presenterar verk som aldrig tidigare setts i Finland. Utställningen är en fortsättning på Ateneums arbete som en pionjär inom forskningen kring kvinnliga konstnärer.
Tervetuloa Rajojen rikkojat -näyttelyn tiedotustilaisuuteen keskiviikkona 5.3.202518.2.2025 10:00:00 EET | Tiedote
Näyttelyn tiedotustilaisuus on ke 5.3.2025 sekä Ateneumissa että verkossa klo 10.15 – lisätiedot alempana. Rajojen rikkojat tuo ensimmäistä kertaa yhteen 1800-luvun matkustavien naistaiteilijoiden työtä 7.3.–24.8.2025. Heidän aikanaan naiset joutuivat valitsemaan uran ja perheen välillä, eikä heillä ollut vielä äänioikeutta. Rajojen rikkojat raivasivat tietä seuraavien sukupolvien taiteilijoille. Monet näyttelyn rohkeista taiteilijoista olivat myöhemmin eläneiden naistaiteilijoiden, kuten Helene Schjerfbeckin ja Ellen Thesleffin esikuvia. Taidehistoriallisesti merkittävä näyttely nostaa esiin aikaisemmin täysin tuntemattomia taiteilijoita ja heidän verkostojaan, sekä esittelee Suomessa ennen näkemättömiä teoksia. Näyttely jatkaa Ateneumin työtä naistaiteilijoihin liittyvän tutkimuksen edelläkävijänä.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum