Manpower: Nuoret viihtyvät osallistavissa verkostoissa ja odottavat samaa työpaikalta

Jaa
Pitkä työsuhde on kiviriippa ja entinen tuuliviiri on tavoiteltu moniosaaja.

Maailman johtava innovatiivisten resursointiratkaisujen toimittaja Manpower keskusteli suomalaisten nuoruuden asiantuntijoiden kanssa tulevaisuuden työvoiman arvoista ja asenteista.

Manpowerin Unelmien työpaikasta totta –kampanjaan liittyvässä ensimmäisessä keskustelussa käsiteltiin nuorten arvoista ja asenteista työmaailmassa. Manpowerin toimitusjohtaja Leena Munterin vieraana oli kolme nuorison päätöksentekoa tuntevaa asiantuntijaa, jotka edustavat eri sukupolvia. Ville Kormilainen toimii Suosikin päätoimittajana ja edustaa nuorta Y-sukupolvea. Pragmaattista X-sukupolvea edustava Markus Keränen on nuorisotutkimuksia tekevän 15/30 Researchin toimitusjohtaja. Pia Karjalainen toimii Contact Center Managerina Manpower Business Solutionsilla ja edustaa Baby Boomerseja eli suuria ikäluokkia.

Nuorten sopeutumisesta suurien ikäluokkien hallitsemaan työmaailmaan on keskusteltu paljon ja sukupolvien arvomaailmojen yhteentörmäykset ovat arkipäivää työpaikoilla. Keskustelussa pyrittiin kartoittamaan uusissa sukupolvissa vallalla olevat arvot ja asenteet, joita työnantajat ovat pakotettuja kuuntelemaan houkutellessaan ja sitouttaessaan uusia osaajia.

Nuoriso katsoo liikaa TV:tä?

Peräti 16% nuorista ilmoittaa, ettei seuraa TV:tä. Toisaalta kolmasosa Y-sukupolveen kuuluvista TV:n katsojista katsoo tosi-TV -sarjoja. Keskustelijat pohtivat tosi-TV:n katsomisen syitä. Ovatko tosi-TV-sarjat tämän päivän sankaritarinoita? Ville Kormilainen valotti, että sankarit eivät ole menettäneet asemaansa, mutta sankarien kenttä on pirstaloitunut. Perinteisten sarjakuvasankarien rinnalle on noussut monia muita sankarihahmoja. Markus Keränen muistutti, että tutkimusten valossa nuorten suurimmiksi sankareiksi nousevat äiti ja isä. Myös yritys voi lunastaa supersankarin roolin näkyvällä ja kantaa ottavalla arvovalinnalla.

Facebook on uusi Google

Elokuussa julkaistun Työmaailma muuttuu 2010 -tutkimuksen mukaan 84 % Y-sukupolveen kuuluvista on Facebookin jäseniä kun puolet Baby Boomerseista ei ole liittynyt mihinkään verkkoyhteisöön. Facebookin käyttö on noussut räjähdysmäisesti viimeisen kahden vuoden aikana. Uutisten jakaminen, tiedon etsiminen, asioista pitäminen keskittyy sinne ja siitä kasvaa pikkuhiljaa uusi Google, maalailee Ville Kormilainen.

Viihtyvyys vastaan ammattitaito

Paitsi mediavalintojen osalta, myös asenne työhön on erilainen nuorilla ja ikääntyneillä. Kun Baby Boomers tähdentää ammattitaitoa ja sitä, että työt tulevat tehtyä, on nuorille tärkeintä työssä viihtyvyys ja samanhenkiset työkaverit. Pia Karjalainen kommentoi, että vaikka työpaikka ei voi olla hauskanpitopaikka, niin hyvän tuloksen tekeminen ei sulje pois työn teon hauskuutta. Sukupolvien ero näkyy myös sairauslomatilastoissa, nuoret ovat enemmän pois. Ville Kormilainen uskoo, että työpaikalla viihtyminen pitää sisällään myös ammattitaidon.

40-vuotiaan CV on tulevaisuudessa nykyistä kirjavampi

Työnantajien on oltava valmiina upottamaan työyhteisöihinsä idealistisen Y-sukupolven ja pragmaattisen X-sukupolven joukkoon äkkinäinen ”heti, kaikki, nyt” Y-sukupolvi sekä pelillistynyt ja läpinäkyvyyttä arvostava passiivisempi Z-sukupolvi.

Arvomaailman yhteensopivuus on avaintekijä nuoren sitouttamisessa työpaikkaan. Markus Keränen kertoi, että rekrytointi-ilmoitusten esiin nostamat arvot kuten urakehitys ja kansainvälinen organisaatio, ovat tutkimusten valossa vähiten merkittäviä tekijöitä nuorille työnhakijoille.

Ville Kormilaisen näkemyksen mukaan nuoren unelmatyöpaikassa voi osallistua päätöksen tekoon ja vaikuttaa työympäristöön. Markus Keränen lisää, että nuoren täytyy saada toteuttaa itseään ja jakaa yhteiset tavoitteet työnantajan kanssa. Nuoret eivät halua työskennellä organisaatioissa jotka toimivat omien inhimillisen arvojen vastaisesti tai yrityksessä joka ei toimi vastuullisesti. Nämä ovat tekijöitä, jolla nuoret työntekijät sitoutetaan, mutta vain hetkeksi, muistutti Pia Karjalainen. Monipuolinen kokemus on jo tänä päivänä arvostetumpaa kuin pitkä kokemus samassa työpaikassa. Työpaikan vaihtamisen sykli kiihtyy ja vain kolmannes työntekijöistä vaihtaisi työpaikkaa vakituisen työsuhteen vuoksi.

Leena Munter kertoi, että kapitalismi on muuttunut talentismiksi. Osaaminen on tänä päivänä pääomaa merkittävämpi kilpailuetu. Markus Keränen kertoi kilpailukyvyn nousevan niukkuudesta ja totesi, että loogisuus ja matemaattinen osaaminen eivät ole enää niukkoja resursseja. Kilpailtu osaaminen nousee globaalien verkostojen hallinnasta, ideoiden tuottamisesta ja konseptoinnista. Koulujärjestelmän haasteena on pysyä nopeasti kehittyvän yritysmaailman perässä ja tarjota tulevaisuuden työvoimalle yritysten tarvitsemaa osaamista.

Seuraavassa Unelmien työpaikasta totta -keskustelussa toukokuussa kartoitetaan, miten työmaailma muuttuu ja millaisia ovat tulevaisuuden työpaikat.

Lisätietoja

Manpower
Toimitusjohtaja
Leena Munter
050 33607842
leena.munter@manpower.fi

Manpower
Manpower Inc. (NYSE: MAN) on maailman johtava kumppani innovatiivisissa henkilöstöratkaisuissa. Manpower tuottaa ja toimittaa palveluita jotka auttavat asiakkaitansa selviytymään voittajina muuttuvassa työmaailmassa.  Manpower tarjoaa työnantajille yli 60 vuoden kokemuksella palveluita ja ratkaisuja kaikkiin työ- ja liike-elämän vaiheisiin sisältäen rekrytointipalvelut, henkilöstövuokrauspalvelut, arviointipalvelut, koulutukset, uramuutospalvelut, ulkoistuspalvelut ja HR-konsultointipalvelut. Manpowerilla on noin 4000 toimistoa 82 maassa. Vuosittain vastaamme noin 400 000 asiakkaan tarpeisiin. Asiakkaamme edustavat työnantajia kaikilta toimialoilla, pienistä ja keskisuurista yrityksistä maailman suurimpiin monikansallisiin yhtiöihin. Manpower keskittyy työvoiman tuottavuuden kasvattamiseen, laadun kehitykseen, tehokkuuteen ja kustannusten alentamiseen antaen asiakkailleen mahdollisuuden keskittyä omaan ydintoimintaansa.
Suomessa palvelemme asiakkaitamme ja hakijoitamme valtakunnallisesti aluetoimistojemme kautta. Tarjoamme kattavia HR-palveluita kaikissa työelämän vaiheissa. Manpowerin palveluihin kuuluvat rekrytointi, henkilöstövuokraus, ulkoistamispalvelut sekä HR-konsultointi. Olemme edelläkävijöinä luomassa ja tuottamassa palveluita, jotka auttavat asiakkaitamme selviytymään voittajina muuttuvassa työmaailmassa.

Manpower-ryhmän palvelut Suomessa
- Manpower: Rekrytointi, henkilöstövuokraus, konsultointi
- Manpower Professional: Johtotason rekrytoinnit
- Manpower Inclusive: Palkkatuetun työllistämisen palvelut
- Manpower Business Solutions: Ulkoistamispalvelut
- Elan IT Resource: IT-alan resursointi
- Right Management: Konsultointi- ja uramuutospalvelut

Liitteet

Tietoja julkaisijasta

ManpowerGroup
ManpowerGroup
Mannerheimintie 4
00100 HELSINKI

020 1700 100https://www.manpowergroup.fi

ManpowerGroup® on johtava globaali henkilöstö- ja työvoimaratkaisujen sekä ulkoistettujen palveluratkaisujen asiantuntija, kehittäjä ja tuottaja, joka auttaa organisaatioita uudistumaan nopeasti muuttuvassa työn maailmassa. Tarjoamme innovatiivisia ratkaisuja sadoille tuhansille organisaatioille vuosittain työllistämällä samalla miljoonia osaavia ammattilaisia merkityksellisiin tehtäviin useilla aloilla ja osaamisalueilla.

Asiantuntijabrändimme Manpower®, Experis® ja Talent Solutions palvelevat hakijoita ja asiakkaita yli 70 maassa. Olemme jatkaneet työtämme yli 70 vuoden ajan. Pohjoismaissa ja Baltiassa yhtiö on markkinajohtaja. Työmme monimuotoisen työelämän puolesta saa jatkuvasti tunnustusta. Vuonna 2024 yhtiö on valittu 15. kerran World’s Most Ethical Companies® -listalle. Lue lisää toiminnastamme ja palveluistamme osoitteessa www.manpowergroup.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta ManpowerGroup

Työmarkkinabarometri: Työnantajien työllistämisodotukset vuoden viimeiselle neljännekselle ovat heikentyneet9.9.2025 08:30:00 EEST | Tiedote

Laskusuhdanne työnantajien rekrytointiaikeissa jatkuu edelleen loka-joulukuussa. Työnantajien työllistämishalukkuutta kuvaava kausitasoitettu indeksi on 14 prosenttiyksikköä. Laskua edelliseen vuosineljännekseen on 3 prosenttiyksikköä ja viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon 9 prosenttiyksikköä. Vuoden viimeisen kvartaalin työllistämisnäkymät ovat alimmillaan Suomessa sitten vuoden 2021 kolmannen neljänneksen, jolloin indeksi oli 10. Globaalisti Suomi sijoittuu työllisyysodotuksissa maavertailun loppupuolelle, jääden 9 prosenttiyksikköä globaalin keskiarvon alapuolelle.

Työmarkkinabarometri: Työllistämisodotukset heinä-syyskuulle ovat heikentyneet10.6.2025 08:30:00 EEST | Tiedote

Vuoden 2025 kolmannella neljänneksellä työnantajien rekrytointiaikeet pysyvät positiivisina, mutta laskusuhdanne edelleen jatkuu. Työnantajien työllistämishalukkuutta kuvaava kausitasoitettu indeksi on 18 prosenttiyksikköä. Laskua edelliseen vuosineljännekseen on kaksi prosenttiyksikköä ja viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon viisi prosenttiyksikköä. Tulevan kolmoskvartaalin työllistämisnäkymät ovat alimmillaan Suomessa neljään vuoteen – edellisen kerran näin matala taso nähtiin vuoden 2021 kolmannella neljänneksellä, jolloin indeksi oli 10. Maailmanlaajuisesti Suomi sijoittuu työllistämisodotuksissa 6 prosenttiyksikköä globaalin keskiarvon alapuolelle.

Työmarkkinabarometri: Työnantajien työllistämisodotukset huhti-kesäkuulle mollivoittoiset11.3.2025 08:30:00 EET | Tiedote

Vuoden 2025 toisella neljänneksellä työnantajien rekrytointiaikeet pysyvät edelleen positiivisina, mutta laskusuhdanteisena. Työnantajien työllistämishalukkuutta kuvaava kausitasoitettu indeksi on 21 prosenttiyksikköä. Laskua edelliseen vuosineljännekseen on yksi prosenttiyksikkö ja viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon 2 prosenttiyksikköä. Suomi on globaalin keskiarvon, 25 prosenttiyksikköä, alapuolella, mutta kuitenkin yhden prosenttiyksikön EMEA-alueen keskiarvon yläpuolella.

Työmarkkinabarometri: Vuosi alkaa varovaisen toiveikkaana10.12.2024 08:30:00 EET | Tiedote

Vuoden 2025 ensimmäisellä neljänneksellä työnantajien rekrytointiaikeet pysyvät positiivisina, mutta varovaisina talouden elpyessä hitaasti. Työnantajien työllistämishalukkuutta kuvaava kausitasoitettu indeksi on 22 prosenttiyksikköä. Laskua edelliseen neljännekseen on yksi prosenttiyksikkö ja viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna 6 prosenttiyksikköä. Suomi sijoittuu kuitenkin edelleen työllisyysnäkymissä EMEA-alueen keskitason yläpuolelle, ollen kolme prosenttiyksikköä alueellista keskiarvoa korkeammalla. Tutkimuksen kysely on tehty lokakuussa (1.-31.10.2024).

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye