
Tee selkeä tiedote: toimittajalla lukuaikaa 3 minuuttia

Miksi sisältöön kannattaa panostaa?
Kun aikaa mediaviestinnälle on yhä vähemmän, kannattaa tietää, mitä on tekemässä ja ketä on vastassa. Media kutistuu yhtä aikaa sisällön määrän räjähtämisen kanssa. Tämä merkitsee sitä, että toimittajan sähköpostilaatikkoon kilahtaa satoja viestejä joka päivä. Yhdelle aiheelle jää parhaimmillaankin aikaa noin kolme minuuttia.
Se ei ole paljoa per aihe. Ja sekin koskee vain murto-osaa tiedotteista - niitä, jotka päätyvät luettaviksi. Monen toimittajan näkemys on, että keskimääräinen tiedote on "luokaton". Myös tiedotteen liitteistä puuttuu usein olennaista materiaalia.
Hyvällä sisällöllä voit siis erottua. Tarkista täältä, millainen on hyvä tiedote.
Tee tiedotteen ydinviestistä twiitattava
Twiitin mitta on hyvä mittari: kerro ingressissä lyhyesti, miksi asiastasi kannattaa kiinnostua. Sähköisissä välineissä twiitin mitta riittää, myös haastattelukommenteissa. Kun vastaat, mieti jo etukäteen, miten asiasi mahtuu pariinkymmeneen sekuntiin.
Toimittaja klikkaa harvoin lisätietoja. Työtapa on silmäilevä, mitä on hyvä tukea tiedotteen selkeällä rakenteella. Mitä, missä, milloin, kuka, ja miksi tästä pitäisi kiinnostua.
Medialle on vastattava heti
Jos pääset toimittajan aihelistalle, sinun tai muun yhteyshenkilön on oltava tavoitettavissa. Toimittajat preferoivat soittamista. Aiheesta tietävät henkilöt on tavoitettava heti, jotta juttuun saadaan kommentit. Tähän kannattaa varautua jo tiedotteen julkaisuaikaa suunnitellessa.
Jos et ole tavoitettavissa, et pääse myöskään kommentoimaan omaa asiaasi. Pahimmillaan aihetta kommentoi joku muu tai juttu jää kokonaan tekemättä.
Mikä toimii toimittajalle, toimii usein netissä
Silmäily on luonteenomaista myös netin käytössä. Jos haluat tiedotteesi saavan huomiota verkossa median ulkopuolisissa kohderyhmissä, pätevät usein samat säännöt:
- Kuvaava, lyhyt otsikko
- Twiitin mittainen ingressi
- Selkeästi rakennettu, silmäiltävä teksti
Nopeaan selailuun sopivat napakat viestit on helppo jakaa eteenpäin. Laaja huomio sosiaalisessa mediassa taas päätyy yhä useammin myös perinteiseen mediaan. Jos tavoitteesi on medianäkyvyys, voit päästä siihen suoraan tai some-huomion kautta. Kumman sisältöön on helpompi vaikuttaa?
Yhteyshenkilöt
Maisa LehtovuoriKehityspäällikkö, STT Info
Puh:(09) 6958 1336maisa.lehtovuori@stt.fiKuvat

Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta STT Info
STT Info -uutishuone omille verkkosivuillesi3.7.2016 00:00:00 EEST | Tiedote
STT Info on myös uutishuone, yrityksesi oma media. Voit hyödyntää sitä STT Info -sivustolla tai upottamalla sen osaksi omia verkkosivujasi. Uutishuone tarjoaa helpon tavan ylläpitää ja jaella viestinnän sisältöjäsi yhdessä paikassa.
STT Info -tiedotejakelu julkaisijoille26.6.2016 00:00:00 EEST | Tiedote
STT Info auttaa vapauttamaan resursseja yhteystietojen keräämisestä viestinnän suunnitteluun ja toteuttamiseen. Palvelu on yhtä aikaa tiedotejakelu, mediatietokanta ja organisaatiosi oma media. Julkaise sisältöjä uutishuoneeseen tai jaa ne suoraan kohderyhmillesi. STT Infon avulla tavoitat helposti ja kattavasti median, bloggaajat sekä omat kontaktisi.
Tilaa tiedotteita STT Infosta23.6.2016 00:00:00 EEST | Tiedote
STT Info välittää tiedotusvälineille ja muille tilaajille yritysten ja yhteisöjen tiedotteita ja muuta materiaalia, kuten kuvia ja videoita. STT Infon tiedotetilaajat saavat tiedotteen suoraan omaan sähköpostiinsa.
Kesä on hyvä ajankohta lähettää tiedote22.6.2016 13:00:00 EEST | Blogi
STT:n uutistoimitus ei mene kesällä kiinni! Viestijä: jos olet töissä heinäkuussa, ei tarvitse pelätä, että se olisi huono aika lähettää tiedote tai järjestää lehdistötilaisuus. Päinvastoin: jos haluaa saada tiedotteen läpi mediassa, se jopa kannattaa julkaista heinäkuussa.
STT Info tuntee median10.6.2016 09:30:00 EEST | Tutkimus
”STT:llä on muita syvällisempi ymmärrys median ja journalismin toimintaehdoista”, totesi yksi asiakkaistamme merkittävimmäksi syyksi STT Info -tiedotejakelun valinnalle. Tämä kommentti summaa hyvin STT Info -asiakaskyselyn tuloksia! Tässä blogitekstissä sivuan kyselyn tuloksia niiltä osin kuin niissä on teille lukijoille hyödyllistä tietoa.