ProCom - Viestinnän ammattilaiset ry

VASTUULLISUUSVIESTINNÄSTÄ YRITYKSILLE KILPAILUTEKIJÄ: tärkeys korostuu erityisesti energia- ja elintarviketeollisuuden toimialoilla

Jaa
Vastuullisuusviestinnästä on kasvamassa oma osa-alueensa yritysten markkinointiviestintään ja maineenhallintaan, paljastaa ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry:n teettämä kyselytutkimus. Tulokset julkistettiin 9.6.2011 ProCom-päivässä Helsingissä.

Suomen suurimman viestinnän ammattilaisten yhteisön ProComin jäsenistölle tehdyn kyselytutkimuksen perusteella vastuullisuusasioiden ja niistä viestimisen painoarvo on noussut kohisten organisaatioissa viime vuosina ja moni aikoo panostaa alueeseen voimakkaasti myös jatkossa. ProComin jäsenkyselyyn vastannaista selkeä enemmistö (60 %) katsoo, että omassa organisaatiossa vastuullisuusviestinnän alueen osaamista tarvitaan yhä enemmän seuraavan kahden vuoden aikana.

Osa viestintäammattilaisista kuitenkin kokee, että vastuuasioista viestiminen on vain osa organisaation perusviestintää.
”Suomi kuuluu maailman vähiten korruptoituneisiin maihin. Suomalaisten yritysten ja yhteisöjen viestintää pidetään jo nyt maailmalla CSR-asiantuntijoiden piirissä läpinäkyvänä ja eettisenä. Vastuullisuuskysymykset ovatkin monelle suomalaiselle vain luonnollinen osa arkipäivän tekemistä”, sanoo ProCom ry:n toimitusjohtaja Elina Melgin , joka edustaa Pohjoismaita Global Alliance for PR and Communication Managementin (www.globalalliance.org) hallituksessa.

Vastuullisuudesta viestiminen on kokonaan oma alueensa etupäässä suurissa yrityksissä, joihin on palkattu yhteiskuntavastuujohtajia. Vain 27 % vastaajista ilmoittaa, että heidän organisaatiossaan on erillinen yritysvastuuseen liittyvä viestintästrategia. Globaalit suuret yritykset ovat siirtymässä perinteisestä vuosiraportoinnista vastuullisuuskysymyksiä selvittäviin web-pohjaisiin ratkaisuihin. Vajaa 40 % vastaajien taustayhteisöistä viestii vastuullisuudestaan sosiaalisessa mediassa. Nämä yritykset ovat joutuneet muita organisaatioita useammin puolustelemaan rooliaan vastuullisena yrityskansalaisena.

Sosiaalinen vastuu nousussa
Ympäristövastuuta painotetaan yhteisöissä eniten (48 % painottaa tätä osa-aluetta), mutta sosiaalinen vastuu (42 %) ja taloudellinen vastuu (32 %) ovat kirimässä ympäristöasioiden rinnalle. ProCom-päivä nostaa esiin ennen kaikkea sosiaalisen vastuullisuuden teeman.

Kriisit haastavat vastuullisuusviestinnän
”Vastuullisuusviestinnän maailma on paradoksaalinen. Sama yritys voi olla kansainvälisen vastuuraportoinnin maailman vertailutaulukon kärjessä ja samaan aikaan aktivistien ’pahislistoilla’”, sanoo toimitusjohtaja Melgin. ProComin jäsenkyselyssä vastuullisuusviestinnästään kiitosta saivat muun muassa Kesko (vastuullisuusohjelma, raportointi ja Reilun kaupan tuotteet), Nokia ja Neste Oil. Epäonnistuneita tapauksia löydettiin osin samoista yrityksistä. 
”Aktivistit täydentävät Wikipedian erilaisia suuryrityksiä koskevia tietoja ja osallistuvat yritysten julkisuusdiplomatiaan, halusivat ne tai eivät. Siksi on tärkeää muistaa, ettei ole yhtä sidosryhmää ylitse toisen. Kaikkia kannattaa arvostaa ja palvella hyvin”, sanoo Melgin.

Oman organisaation vastuullisuusviestinnän tasoon kaivattaisiin kohennusta, tutkimus paljastaa.  Täysin tai hyvin tyytyväisiä oli vain 19 % kaikista vastaajista. Organisaatioissa, joissa vastuullisuusviestinnässä hyödynnetään sosiaalista mediaa, tyytyväisyys oli korkeammalla tasolla (33 % täysin tai hyvin tyytyväisiä) kuin niissä, joissa sosiaalista mediaa ei hyödynnetä (9 % täysin tai hyvin tyytyväisiä).

Energia- ja elintarviketeollisuuden viestittävä vahvimmin
Vastaajien mielestä vastuullisuusviestinnän tärkeys korostuu erityisesti energia- ja elintarviketeollisuuden toimialoilla (65 % / 56 % vastaajista mainitsi). Myös lääketeollisuus sekä rahoitus- ja vakuutustoiminta nähdään aloina, joissa vastuullisuusviestintä on keskeisessä asemassa. Telekommunikaation ja koneteollisuuden aloilla vastuullisuusviestinnän merkitys koettiin vähäisenä.

Miten kysely tehtiin?

ProComin Vastuullisuusviestintä 2011 -kysely toteutettiin huhtikuussa 2011 internetkyselynä, joka lähetettiin 1689 ProComin jäsenelle. Tutkimukseen vastasi hyväksytysti 268 henkilöä. Alaa kuvastavasti vastaajista 90 % oli naisia. Tutkimuksen toteutti ProComin toimeksiannosta Taloustutkimus Oy.

********

ProCom-päivää (entinen Tiedottajapäivä) on järjestetty Suomessa vuodesta 1949. Tänä vuonna teemana on vastuullisuus ja siitä viestiminen otsikon ”Yhdeksän hyvää – kymmenen kaunista? alla”. Päivään osallistuu noin 250 viestinnän asiantuntijaa. Ks. lisää www.procom.fi/procom-paiva .

Vuoden viestintäpalkinnot jaetaan ProCom-päivän iltaohjelmassa 9.6.2011 kello 18.00-19.00. Tänä vuonna osa palkinnoista liittyy olennaisesti vastuullisuusviestinnän teemaan. Kysy palkintojen embargo-tiedotetta: laura.kaustinen@procom.fi tai 0400 757228.

ProComma on ProCom ry:n kaksi kertaa vuodessa ilmestyvä viestinnän teemakohtainen kausikirja. ProComman verkkoversiota julkaistaan osoitteessa: www.pilkunpaikka.com. Vastuuviestintäteemalla ProCom-päivässä ilmestyvän numeron päätoimittaja on Jami Taipalinen, joka työskentelee yritysvastuupalveluiden johtajana konsulttitoimisto Hill & Knowltonilla.

Vastuullisuusviestintä 2011 -kyselyn tuloksista koottu raportti on ladattavissa 9.6.2011 klo 9.00 alkaen osoitteessa http://www.procom.fi/procom/tutkimustoiminta/ . Tulokset esittelee ProCom-päivässä johtava yritysvastuukonsultti Jami Taipalinen.

Lisätietoja:
Elina Melgin, toimitusjohtaja, ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry, puh. 040 8211 688, elina.melgin@procom.fi
Laura Kaustinen, viestintäpäällikkö, ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry, puh. 0400 757 228, laura.kaustinen@procom.fi

Tietoja julkaisijasta

ProCom - Viestinnän ammattilaiset ry
ProCom - Viestinnän ammattilaiset ry
Kasarmikatu 23 A 5, 2. krs.
00130 HELSINKI

+358 (0)9 135 7775http://www.procom.fi

ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry (per. 1947) on Suomen suurin viestinnän ammattilaisten järjestö, joka toimii jäsentensä osaamisen kehittäjänä, yhteistyöfoorumina ja alan vaikuttajana. Jäseninä on noin 3 000 viestinnän parissa työskentelevää ammattilaista – asiantuntijoita, viestintäpäälliköitä, viestintäjohtajia, viestintäalan yrittäjiä, konsultteja ja opiskelijoita.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta ProCom - Viestinnän ammattilaiset ry

Antti Oksanen jatkaa ProComin puheenjohtajana, hallitukseen kaksi uutta viestintäalan vaikuttajaa28.11.2024 08:50:55 EET | Tiedote

Suomen suurin viestinnän alan järjestö ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry on vuosikokouksessaan 27.11. valinnut Veronmaksajain Keskusliiton viestintäjohtaja Antti Oksasen jatkamaan hallituksensa puheenjohtajana. Uusiksi hallituksen jäseniksi valittiin Perheyritysten liiton viestintä- ja yhteiskuntasuhdepäällikkö Tiina Tikander ja Woltin viestintäpäällikkö Anniina Sulku.

Putkirikko nosti pintaan viestinnän ja yhteistyön puutteet30.8.2024 10:00:00 EEST | Tiedote

1. Tausta ja keskeiset kysymykset Viestinnän eettinen neuvottelukunta VEN* on kiinnittänyt huomiota viestintään Espoon putkirikon yhteydessä 19.2.2024. VEN näkee tapauksessa yleistä merkitystä viestinnän eettisyyden näkökulmasta. Tapaus on erityisen tärkeä, koska kriittisen infrastruktuurin haavoittuvuudet ovat yhä ajankohtaisempia ja odotukset viestinnälle yhä kovempia. On tärkeää, että viestinnän ammattilaiset valmistautuvat myös uudenlaisiin uhkiin ja kehittävät parhaita käytäntöjä organisaatioissaan. VENin ylläpitämät viestinnän eettiset ohjeet korostavat muun muassa sitä, että viestinnän ammattilainen tuo aktiivisesti ja ennakoivasti saataville sidosryhmille tarpeellisen tiedon. Putkirikko havaittiin Espoon Mäkkylässä maanantaina 19.2. klo 15 ja viestintä huipentui klo 20.30 vaaratiedotteeseen, jonka näkyvin alusta oli YLE:n kanavat. Varhain keskiviikkoaamuna veden keittokehotus purettiin. Keskeinen kysymys on, kuinka nopeasti, kattavasti ja kohdennetusti viestintä onnistui tavoit

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye