DNA:n koululaistutkimus: Suurimmalla osalla 8-vuotiaista lapsista on jo älypuhelin
Ensimmäisen puhelimen hankinta ajoittuu usein koulun aloittamisen yhteyteen lapsen ollessa 6–7-vuotias. Ensimmäisessä puhelimessa tärkeintä on helppokäyttöisyys ja se, että puhelimella voi soittaa ja lähettää tekstiviestejä. Kaikista 7-vuotiaista noin 60 prosentilla on puhelin, ja näistä puhelimista neljä viidestä on älypuhelimia.
”Lapsen ensimmäisen puhelimen hankinta on nyt vakiintunut ekaluokalle menon aikaan, mutta näyttää siltä, että älypuhelin hankitaan aiempaa nuoremmille lapsille. Nyt hieman useammalla 8-vuotiaalla lapsella on älypuhelin kuin viime vuonna, ja 12-vuotiaista käytännössä jo lähes kaikilla on älypuhelin”, kertoo DNA Kaupan toimitusjohtaja Sami Aavikko.
Lasten ja nuorten puhelimen käyttöä koskevat pelisäännöt eroavat toisistaan
Puhelimen käytölle on yhteisesti sovittuja pelisääntöjä, jotka vaihtelevat lapsen iän mukaan. Esikoulu- ja ala-aste-ikäisten lasten kanssa on 13–16-vuotiaita useammin sovittu erilaisista rajoituksista. Nuorten pelisäännöissä taas korostuvat erityisesti omiin menoihin ja puhelimeen vastaamiseen liittyvät asiat. Kaikille yhteistä on kuitenkin se, että laitteesta tulee pitää huolta, eikä puhelimen näprääminen kuulu perheen yhteiseen ajanviettoon.
”Puhelimen käytön pelisäännöt juontuvat selvästi ja ymmärrettävästi lapsen iästä. Mitä nuorempi lapsi on, sitä korostuneemmin sovitaan puhelimesta huolehtimisesta ja erilaisista rajoituksista – kuinka monta tuntia puhelinta saa päivässä käyttää tai millä tavoin lapsen toivotaan olevan yhteydessä vanhempiinsa heidän työpäivänsä aikana”, kertoo Aavikko.
”Teinillä puhelin on hyvin henkilökohtainen laite, jonka avulla seurustellaan kavereiden kanssa ja keskitytään omiin kiinnostuksen kohteisiin, kuten musiikkiin ja tubetukseen. Heillä on myös omat kaveripiirinsä ja itsenäiset menonsa, joten vanhemmat toivovat heidän ilmoittelevan menoistaan ja pitävän vanhemmat kartalla siitä, missä milloinkin ovat”, Aavikko jatkaa.
Eniten vanhempia huolestuttaa se, että puhelimen kanssa kulutetaan liikaa aikaa. Puhelimenkäytön kulttuurista sovitaan perheissä useimmiten yhdessä. Vanhemmat mieltävät myös heidän oman esimerkkinsä ohjaavan lasta puhelimen käytössä.
Lähes kaikkien lasten ja nuorten puhelimiin on hankittu lisävarusteita
Puhelimen varustelu on hyvin yleistä. Jopa kolmelle neljästä 6–12-vuotiaasta lapsesta on hankittu puhelimeen suojakuoret, ja näytönsuoja on noin kolmasosalla. Myös kuulokkeet hankitaan lähes puolelle lapsista.
Puhelimen lisävarustelu kasvaa lapsen iän myötä. 16 prosentilla esikoulu- ja ala-asteikäisistä ja kolmella prosentilla 13–16-vuotiaista ei ole mitään lisävarusteita puhelimessaan.
”Puhelimen suojaaminen suojakuorin on hyvin tyypillistä erityisesti nuorten puhelimissa. Vain ani harvalla nuorella ei ole minkäänlaisia lisävarusteita puhelimessaan. 13–16-vuotiailla on enemmän myös kuulokkeita ja langattomia kaiuttimia kuin pienemmillä lapsilla. Puhelimen suojaaminen onkin kannattavaa, sillä jos jokin puhelimessa menee rikki, on se tyypillisesti näyttö”, sanoo Aavikko.
Nuoret käyttävät lapsia enemmän sosiaalisen median sovelluksia
Vanhempien arvion mukaan esikoulu- ja ala-asteikäiset lapset käyttävät puhelimella eniten aikaa YouTuben parissa. 13–16-vuotiaiden nuorten taas arvioidaan suosivan WhatsAppia vielä YouTubeakin enemmän.
Vanhemmat arvioivat nuorten käyttävän kaikkia sosiaalisen median sovelluksia esikoulu- ja ala-asteikäisiä lapsia enemmän.
”Sosiaalisen median sovellusten käyttö kasvaa selkeästi lapsen iän myötä. Toinen selvä ero kaikkein nuorimpien lasten ja 13–16-vuotiaiden nuorten välillä on nettisurffailussa. Mitä vanhempi lapsi, sitä enemmän vanhemmat uskovat hänen käyttävän aikaa surffailuun”, kertoo Aavikko.
DNA tutki 6–12 vuotta tänä vuonna täyttävien lasten ja 13–16 vuotta täyttävien nuorten puhelimen käyttöä kesällä 2016. 13–16-vuotiaiden puhelimen käyttöä tutkittiin tänä vuonna ensimmäistä kertaa. Tutkimus toteutettiin online-kyselynä DNA:n asiakkaille, ja siihen vastasi 796 ikäryhmässä 6-12-vuotiaiden lasten ja 284 ikäryhmässä 13–16-vuotiaiden nuorten vanhempaa tai huoltajaa.
Lisätietoja medialle:
toimitusjohtaja Sami Aavikko, DNA Kauppa Oy, puh. 044 044 3069, sami.aavikko@dna.fi
DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi
Liitteet:
- Tutkimusraportti median käyttöön
- Kuva: Sami Aavikko, DNA Oy
Kuvat

Liitteet
Linkit
Tietoja julkaisijasta
DNA Oy on suomalainen tietoliikennekonserni, joka tarjoaa yhteydenpitoon, viihtymiseen ja työntekoon laadukkaita puhe, data- ja tv-palveluita. DNA on Suomen suurin kaapelioperaattori ja johtava maksu-tv-toimija sekä kaapeli- että antenniverkossa. Yritysten osalta DNA näkee keskeisenä kasvualueena ajasta ja paikasta riippumattoman uuden työn, joka mahdollistuu älykkäillä päätelaitteilla, monipuolisilla viestintäpalveluilla ja nopeilla yhteyksillä. DNA:n liikevaihto vuonna 2015 oli 828,8 miljoonaa euroa ja liikevoitto 73,1 miljoonaa euroa. DNA:lla on yli 3,7 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Konserniin kuuluu myös DNA Kauppa, Suomen laajin matkapuhelimia myyvä myymäläketju. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, @DNA_Business sekä @DNA_Palvelu ja Facebookissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj
DNA vahvistaa runkoverkkoaan Suomen ja Ruotsin välillä EU-rahoituksen tukemana – samalla yhteydet Länsi- ja Pohjois-Suomessa paranevat12.12.2025 08:30:00 EET | Tiedote
DNA toteuttaa vuosien 2026–2028 aikana kaksiosaisen runkoverkkojen maayhteyksien kehityshankkeen, joka parantaa kuituyhteyksiä erityisesti Suomen ja Ruotsin välillä. Hanke hyödyntää osin myös DNA:n nykyistä infrastruktuuria, mutta vahvistaa samalla alueellisia verkkoja Länsi- ja Pohjois-Suomessa. Projektiin investoidaan yhteensä 5,4 miljoonaa euroa, josta 1,62 miljoonaa katetaan EU-rahoituksen tuella.
DNA strengthens its core network between Finland and Sweden with EU funding – improving connections in Western and Northern Finland12.12.2025 08:30:00 EET | Press release
DNA is implementing a two-part development project for land connections in core networks between 2026 and 2028, aimed at enhancing fiber connections, particularly between Finland and Sweden. The project will also utilize some of DNA's existing infrastructure while strengthening regional networks in Western and Northern Finland. A total investment of 5.4 million euros will be made in the project, with 1.62 million euros covered by EU funding support.
Teknologiatrendit 2026 -raportti: Ajatuksen voimalla toimivia robottiraajoja ja zettatavu-luokan datamääriä11.12.2025 08:00:00 EET | Tiedote
Aivojen ja tietokoneiden suora vuorovaikutus lisääntyy. Datamäärät kasvavat niin, että tiedon mittaamisesta zettatavuissa eli biljoonissa gigatavuissa tulee arkipäivää. Miten nämä globaalit kehitysaskeleet vaikuttavat meihin suomalaisiin?
Technology Trends 2026 report: Mind-controlled robotic limbs and zettabyte-scale data growth11.12.2025 08:00:00 EET | Press release
The interaction between the human brain and computers is expanding. Data volumes are growing so rapidly that measuring them in zettabytes – trillions of gigabytes – is becoming commonplace. How will these global developments affect us here in Finland?
DNA ja KAJ yllättivät ikonisella musiikkiesityksellä Sibelius-monumentilla – katso tallenne8.12.2025 11:23:34 EET | Tiedote
Suomalaisen musiikin päivän ja Jean Sibeliuksen syntymäpäivän kunniaksi Helsingin Töölössä Sibelius-monumentin äärellä koettiin tänä aamuna 8.12. ainutlaatuinen ja näyttävä esiintyminen. Suosittu KAJ-yhtye esitti yllätyksenä oman, vaikuttavan tulkintansa suomalaisten rakastamasta Finlandia-hymnistä yhdessä Vaskivuoren lukion 35-henkisen kamarikuoron kanssa. Version tuottajana toimi Jean Sibeliuksen tyttärentyttärenpoika.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
