
Markkinointiviestintäalan kannattavuus parani
Kokonaismarkkinat olivat vuonna 2011 noin 495 miljoonaa euroa. Vuoden 2010 vastaava luku oli 455 miljoonaa euroa, joten kasvua oli edelliseen vuoteen verrattuna 8,8 prosenttia.
"Alan yritysten operatiivinen kannattavuus on säilynyt hyvällä tasolla epävarmasta taloustilanteesta huolimatta. Myös myyntikatteen nousua voidaan pitää hyvänä", sanoo MTL:n toimitusjohtaja Tarja Virmala .
Luvut perustuvat MTL:n teettämään Markkinointiviestintätoimistojen liiketoiminnan tila 2011 -tutkimukseen, jonka on toteuttanut Turun yliopiston BID Innovaatiot ja yrityskehitys. Tutkimus tunnettiin aiemmin nimellä Markkinointiviestinnän Asiantuntijapalvelut (MVAP).
Mediatoimistojen kannattavuus nousussa
Mediatoimistojen yhteenlaskettu myyntikate oli 38,4 miljoonaa euroa vuonna 2011. Mediatoimistojen myyntikate parani lähes 13 prosenttia. Liiketoiminnan kannattavuus koheni selvästi ja henkilötuottavuus kääntyi nousuun.
Myös viestintätoimistojen myyntikate nousi. Yritysten yhteenlaskettu myyntikate oli 57,4 miljoonaa euroa. Operatiivisen toiminnan kannattavuus kehittyi sekin myönteisesti. Sen sijaan liiketoiminnan kannattavuus sekä henkilötuottavuus heikentyivät jonkin verran.
Mainostoimistojen myyntikatteen muutosprosentin mediaani kehittyi myönteisesti ja operatiivisen toiminnan kannattavuus parani hieman. Mainostoimistojen yhteenlaskettu myyntikate oli 275,6 miljoonaa euroa.
Tapahtumatoimistot kasvattivat myyntikatettaan 27 prosentilla ja kannattavuus säilyi hyvällä tasolla. Kokonaismyyntikate oli noin 37,5 miljoonaa euroa. Digitoimistojenkin kasvu oli reipasta: myyntikatteen muutosprosentin mediaani oli 11 prosenttia. Digitoimistojen kannattavuus säilyi kohtuullisella tasolla.
"Markkinointiviestinnän alalla on paljon pieniä toimistoja, jotka työllistävät yhdestä kahteen henkilöä. Runsas 100 toimistoa muodostaa toimialan myyntikatteesta puolet", Virmala muistuttaa.
MLT-tutkimuksesta
Turun yliopiston BID Innovaatiot ja yrityskehitys selvitti MTL:n toimeksiannosta markkinointiviestinnän toimialan yritysten taloutta tilinpäätösanalyysin keinoin. Tarkastelun kohteena olivat yritysten volyymin ja sen kehityksen lisäksi niiden kannattavuus, vakavaraisuus, maksuvalmius ja henkilötuottavuus.
Tutkimuksen tiedot perustuivat 615 markkinointiviestinnän alan yrityksen tietoihin. Aineistoon valikoituneiden yritysten myyntikatteen alaraja oli 50 000 euroa. Noin 2/3 näistä yrityksistä työllisti alle 10 henkilöä ja joka viidennen myyntikate ylitti miljoona euroa.
Markkinointiviestintätoimistojen liiketoiminnan tila -tutkimus on kaksiosainen. Nyt toteutettu tutkimus edustaa selvityksen toista osiota. Ensimmäisessä osassa toimialan yritykset koottiin suuruusjärjestykseen myyntikatteen mukaan. Tilinpäätöstietojen mukaan päivitetyt yrityslistat ovat nähtävillä osoitteessa www.mtl.fi .
MARKKINOINTIVIESTINNÄN TOIMISTOJEN LIITTO MTL RY
Lisätiedot:
MTL ry, toimitusjohtaja Tarja Virmala, puh. 0400 484 693
MTL on markkinoinnin ja viestinnän asiantuntijayritysten etujärjestö. MTL kokoaa yhteen yritykset, jotka parantavat markkinointiviestinnällä asiakkaidensa kilpailukykyä, luovat kasvua ja tekevät liiketoiminnalla tulosta. MTL:ään kuuluvien mainos-, media-, viestintä-, digi- ja tapahtumatoimistojen yhteenlaskettu myyntikate on noin puolet Suomen markkinointiviestinnän koko myyntikatteesta.
Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitto MTL ry
PL 252, 00121 Helsinki, Käyntiosoite: Lönnrotinkatu 11 A
Puhelin: (09) 6877950
www.mtl.fi
Tietoja julkaisijasta

Eteläranta 10
00130 HELSINKI
info(a)mtl.fihttp://www.mtl.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta MTL ry - Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto
Kurion Zero Exclusionista vuoden viestintätyö ja Kuriosta vuoden viestintätoimisto29.10.2020 22:29:33 EET | Tiedote
Kurion Mantsiselle ja Nesteelle toteuttama Zero Exclusion valittiin Vuoden viestintätyöksi Finnish Comms Awards 2020 -kilpailussa. Vuoden viestintätoimistona palkittiin sosiaalisen median toimisto Kurio, Vuoden ajatusjohtajana Kuntarahoituksen pääekonomisti Timo Vesala sekä parhaana pitchaajana Vilja Vehkaoja ja Vuoden viestintäkonsulttina Susanna Isohanni Viestintätoimisto Drumista.
MTL ja Marketing Finland yhdistyvät entistä vahvemmaksi markkinoinnin ja viestinnän yhteisöksi22.10.2020 17:09:55 EEST | Tiedote
Marketing Finlandin ja Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto MTL:n liittokokoukset ovat päättäneet toimintojen yhdistämisestä. Yhteenliittymässä syntyy entistä vahvempi markkinoinnin ja viestinnän yhteisö, joka toimii aktiivisesti myös kansainvälisesti. Toiminta jatkuu nimellä Marketing Finland ry.
Effie 2019 -shortlistalla 21 markkinointityötä18.12.2019 12:32:06 EET | Tiedote
Vuoden 2019 Effie Awards Finland -kilpailun tuomaristo nosti shortlistalle 21 markkinointityötä, joista kaksi oli kolmessa kategoriassa.
VILLIVISION ANNA LEHTISALO MTL:N HALLITUKSEN JOHTOON28.11.2019 15:00:00 EET | Uutinen
Villivision toimitusjohtaja ja partner Anna Lehtisalo on valittu Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto MTL ry:n hallituksen uudeksi puheenjohtajaksi. Lehtisalo on toiminut MTL:n hallituksen jäsenenä viimeisen vuoden ajan ja aloittaa puheenjohtajan tehtävässä ensi vuoden alussa. Lehtisalo jatkaa viime kaudet hallitusta ansiokkaasti luotsanneen viestintätoimisto Kreabin toimitusjohtaja Mikael Jungnerin työtä.
Finnish Comms Awardsin finalisteissa uusia nimiä6.5.2019 15:55:32 EEST | Tiedote
Mediatiedote 6.5.2019. Finnish Comms Awards -kilpailun loppusuoralle valittiin 41 viestintäkonsultoinnin asiakastyötä 17 eri toimistosta. Kilpailun kasvusta kertoo suuri kokonaan uusien osallistuneiden toimistojen määrä. Voittajat julkistetaan Finnish Comms Awards -gaalassa tiistaina 28. toukokuuta.