Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA

Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset SMKJ: Miksi tulo kilometreistä ei kelpaa valtiolle?

Jaa
Julkaisuvapaa 25.9.2012 klo 13.00. Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset SMKJ vastustaa valtiovarainministeriössä valmisteltua kilometrikorvausjärjestelmän muutosta. Pelkkä esitetty vuoden siirtymäaika ei riitä poistamaan niitä haittoja, joita uudistukseen sisältyy. Liitto jättikin tänään yhdessä sosiaalisessa mediassa syntyneen "Ei kilometrikorvauksien leikkaamiselle" -ryhmän kanssa eduskunnalle vetoomuksen korvausmuutoksen valmistelemiseksi uudelleen.

SMKJ:n toiminnanjohtaja Juha Häkkinen hämmästelee sitä, että uudistuksen toteuttamismalliksi on jääräpäisesti valittu enemmän ajamaan joutuville palkansaajille kohtuuton leikkurimalli, vaikka esimerkiksi järkevämmällä juustohöylämallilla saataisiin paremmin tuloa valtiolle, jos sitä muutoksella kerran haetaan.

- Vaihtoehtoisessa ja kohtuullisemmassa mallissa jokaisesta työnantajan maksamasta kilometrikorvauksesta leikattaisiin yksiselitteisesti viisi prosenttia eli noin kaksi senttiä valtiolle. Korvaustaso laskettaisiin kuten ennenkin. Tämä malli takaisi valtiolle 50 miljoonan euron tulovirran jo yhden vuoden aikana. Valtiovarainministeriön leikkurimalli johtaa maan autokannan vanhenemiseen ja autoverotulojen menetyksiin.

Juustohöylämalli toisi aidosti tuloa valtiolle

Kilometrikorvauksia maksetaan verohallinnon tietojen mukaan yksityisellä sektorilla 2 392 miljoonalta kilometriltä. 2 392 miljoonaa x 0,02 e = 47,8 miljoonaa euroa.

Tässä "-2 senttiä valtiolle -juustohöylämallissa" valtio saisi siis suoraan lähes 50 miljoonaa euroa varmaa tuloa. Tuo 50 miljoonaa olisi myös enemmän kuin se 10-20 miljoonaa, joka voi tulla leikkurimallin autoverovaikutukseksi. Varsinkin kun tuossa 10-20 miljoonassa on siis miinusmerkki edessä, autoverotulot tippuvat valtion leikkurimallin myötä, toteaa Häkkinen.

- Tämä valtiovallan 15 000 kilometrin leikkurimalli on lähinnä tällainen "toivotaan toivotaan" -linjaus. Varmaa tuloa se ei tuo, mutta on tietenkin näyttävä muutos. Ja ilmeisesti myös tyydyttää ne poliittisen tarkoituksenmukaisuuden tarpeet ja lupaukset, joita maan hallitusta koottaessa on annettu.

Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset SMKJ on 27 000 myynti-, markkinointi- ja ostoalan ammattilaisen sitoutumaton edunvalvonta- ja palvelujärjestö. Keskusjärjestömme on Akava.



Lisätietoja:
Puheenjohtaja Jarmo Hyvärinen, p. 020 122 4415
Toiminnanjohtaja Juha Häkkinen, p. 020 122 4408

Kuvat

KUVA: Juha Häkkinen
KUVA: Juha Häkkinen
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA
Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA
Asemamiehenkatu 2
00520 HELSINKI

020 122 4400http://www.mma.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA

Myynti- ja markkinointiala kiittää: työnantajille korvausvelvollisuus kilpailukieltosopimuksiin12.11.2021 09:44:23 EET | Tiedote

Eduskunta hyväksyi hallituksen esityksen kilpailukieltosopimuksia koskevasta lainsäädännön muutoksesta 10. marraskuuta 2021. Uudistetun lain mukaan työnantajalla on velvollisuus maksaa työntekijälle korvaus kilpailukieltosopimuksen rajoitusajalta. Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA on tyytyväinen lakimuutokseen, sillä kilpailukielto on alan työsopimuksissa erittäin yleinen käytäntö.

Digitalisaatio mullistaa myyjien ja markkinoijien työuria30.8.2021 13:00:19 EEST | Tiedote

Työmarkkinoiden murros on työntekijöille työurien murros. Digitalisaatio rikkoo perinteisiä bisneksiä ja liiketoimintamalleja, mikä näkyy myös myyjien ja markkinoijien työurissa. Digitalisaatio luo aivan uudenlaisia ammatteja ja työnteon tapoja samoin kuin vaateen jatkuvasta uuden oppimisesta työntekijöille. Myynti- ja markkinointialalla työelämän murros muuttaa ammattilaisten työtä yhä kiihtyvämmällä tahdilla.

Palkkatutkimus 2020: Myyntialan merkitys näkyy palkkapussissa6.4.2021 10:22:25 EEST | Tiedote

Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n teettämä tutkimus osoittaa, että myynnin ja markkinoinnin osaajien palkat ovat pysyneet koronapandemiasta huolimatta verrattain korkealla tasolla. Tutkimukseen vastanneiden mediaanipalkka oli 5 000 €/kk vuonna 2020. Hyväpalkkaisuus kuitenkin kohdentuu vain tietyille toimialoille. Lisäksi tutkimus osoittaa, että naisten palkat jäävät edelleen tuntuvasti miesten palkkoja jälkeen.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye