
Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset SMKJ: Miksi tulo kilometreistä ei kelpaa valtiolle?
SMKJ:n toiminnanjohtaja Juha Häkkinen hämmästelee sitä, että uudistuksen toteuttamismalliksi on jääräpäisesti valittu enemmän ajamaan joutuville palkansaajille kohtuuton leikkurimalli, vaikka esimerkiksi järkevämmällä juustohöylämallilla saataisiin paremmin tuloa valtiolle, jos sitä muutoksella kerran haetaan.
- Vaihtoehtoisessa ja kohtuullisemmassa mallissa jokaisesta työnantajan maksamasta kilometrikorvauksesta leikattaisiin yksiselitteisesti viisi prosenttia eli noin kaksi senttiä valtiolle. Korvaustaso laskettaisiin kuten ennenkin. Tämä malli takaisi valtiolle 50 miljoonan euron tulovirran jo yhden vuoden aikana. Valtiovarainministeriön leikkurimalli johtaa maan autokannan vanhenemiseen ja autoverotulojen menetyksiin.
Juustohöylämalli toisi aidosti tuloa valtiolle
Kilometrikorvauksia maksetaan verohallinnon tietojen mukaan yksityisellä sektorilla 2 392 miljoonalta kilometriltä. 2 392 miljoonaa x 0,02 e = 47,8 miljoonaa euroa.
Tässä "-2 senttiä valtiolle -juustohöylämallissa" valtio saisi siis suoraan lähes 50 miljoonaa euroa varmaa tuloa. Tuo 50 miljoonaa olisi myös enemmän kuin se 10-20 miljoonaa, joka voi tulla leikkurimallin autoverovaikutukseksi. Varsinkin kun tuossa 10-20 miljoonassa on siis miinusmerkki edessä, autoverotulot tippuvat valtion leikkurimallin myötä, toteaa Häkkinen.
- Tämä valtiovallan 15 000 kilometrin leikkurimalli on lähinnä tällainen "toivotaan toivotaan" -linjaus. Varmaa tuloa se ei tuo, mutta on tietenkin näyttävä muutos. Ja ilmeisesti myös tyydyttää ne poliittisen tarkoituksenmukaisuuden tarpeet ja lupaukset, joita maan hallitusta koottaessa on annettu.
Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset SMKJ on 27 000 myynti-, markkinointi- ja ostoalan ammattilaisen sitoutumaton edunvalvonta- ja palvelujärjestö. Keskusjärjestömme on Akava.
Lisätietoja:
Puheenjohtaja Jarmo Hyvärinen, p. 020 122 4415
Toiminnanjohtaja Juha Häkkinen, p. 020 122 4408
Kuvat

Tietoja julkaisijasta

Asemamiehenkatu 2
00520 HELSINKI
020 122 4400http://www.mma.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA
Myynti- ja markkinointiala kiittää: työnantajille korvausvelvollisuus kilpailukieltosopimuksiin12.11.2021 09:44:23 EET | Tiedote
Eduskunta hyväksyi hallituksen esityksen kilpailukieltosopimuksia koskevasta lainsäädännön muutoksesta 10. marraskuuta 2021. Uudistetun lain mukaan työnantajalla on velvollisuus maksaa työntekijälle korvaus kilpailukieltosopimuksen rajoitusajalta. Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA on tyytyväinen lakimuutokseen, sillä kilpailukielto on alan työsopimuksissa erittäin yleinen käytäntö.
Digitalisaatio mullistaa myyjien ja markkinoijien työuria30.8.2021 13:00:19 EEST | Tiedote
Työmarkkinoiden murros on työntekijöille työurien murros. Digitalisaatio rikkoo perinteisiä bisneksiä ja liiketoimintamalleja, mikä näkyy myös myyjien ja markkinoijien työurissa. Digitalisaatio luo aivan uudenlaisia ammatteja ja työnteon tapoja samoin kuin vaateen jatkuvasta uuden oppimisesta työntekijöille. Myynti- ja markkinointialalla työelämän murros muuttaa ammattilaisten työtä yhä kiihtyvämmällä tahdilla.
Palkkatutkimus 2020: Myyntialan merkitys näkyy palkkapussissa6.4.2021 10:22:25 EEST | Tiedote
Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n teettämä tutkimus osoittaa, että myynnin ja markkinoinnin osaajien palkat ovat pysyneet koronapandemiasta huolimatta verrattain korkealla tasolla. Tutkimukseen vastanneiden mediaanipalkka oli 5 000 €/kk vuonna 2020. Hyväpalkkaisuus kuitenkin kohdentuu vain tietyille toimialoille. Lisäksi tutkimus osoittaa, että naisten palkat jäävät edelleen tuntuvasti miesten palkkoja jälkeen.
Myynti & Markkinointi 2020: Uuden ajan myynti- ja markkinointialan ammattilainen viihtyy työssään ja odottaa työnantajalta vastuullisuutta9.12.2020 08:00:00 EET | Tiedote
Myynti- ja markkinointiala on ollut muutoksessa, kun korona pakotti kohtaamisen ammattilaiset etäyhteyksille. Lomautukset ja irtisanomiset ovat iskeneet alaan kipeästi. Kaikesta huolimatta myynti- ja markkinointialan ammattilaiset ovat tyytyväisiä työhönsä.
MarkkinointiKollektiivi ja MMA yhdistävät kanavansa koville joutuneiden eduksi3.4.2020 11:00:00 EEST | Tiedote
Koronaepidemia on iskenyt kovasti markkinointialaan, ja yhtenä isona kärsijänä ovat yrittäjinä ja freelancereina toimivat markkinointialan ammattilaiset. MarkkinointiKollektiivi ja Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA yhdistävät voimansa mahdollistaakseen merkittävää näkyvyyttä markkinoinnin alan yksittäisille tekijöille.