4H ryhtyy yhdessä nuorten ja yritysten kanssa ilmastotöihin - ainutlaatuinen pilottimalli antaa nuorille töitä ja yrityksille mahdollisuuden kompensoida hiilidioksidipäästöjään

4H:n koordinoimassa Nuoret ilmastotöissä -hankkeessa ryhdytään konkreettisiin toimenpiteisiin hiilidioksidipäästöjen kompensoimiseksi. Hankkeessa on tavoitteena istuttaa uutta metsää vuoteen 2030 mennessä 10 000 hehtaaria.

4H-nuori Elias Mustonen puita istuttamassa

Nuoret ovat olleet huolestuneita ilmaston tilasta, niinpä tarvittiin nopeasti malli ja konkreettinen mahdollisuus tehdä asian hyväksi jotain. Nuoret istuttavat Suomeen uutta hiilinielua ja ansaitsevat samalla omaa rahaa. Tämä on pilotti, jonka uskotaan leviävän valtakunnallisesti.

"Me nuoret ollaan valmiita tekemään konkreettisia tekoja ilmastonmuutoksen ehkäisemiseksi ja yritykset tarvitsevat mahdollisuuden hyvittää päästöjään, joten tämä on nyt todella hieno juttu!" toteaa 17-vuotias 4H-aktiivi ja nuorisovaltuutettu Oskar Mannelin.

Oskar Mannelin näkee mallin kannustavan myös yrittäjyyteen ja tuovan arvokasta työkokemusta. Itse 14-vuotiaasta 4H-yrittäjänä toiminut Mannelin painottaa myös, että nuortenkin pitää saada korvaus tehdystä työstä ja siksi nyt starttaava pilotti on monelle nuorelle ainutlaatuinen mahdollisuus tienata ja tehdä omien arvojensa mukaista työtä.

Kestävä kehitys ja toimet sen edistämiseksi ovat 4H-toiminnan arkipäivää ja nuoret tekevät päivittäin töitä 4H-harrastuksessaan ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. 4H-järjestön nuoristoiminnassa istutetaan jo nyt vuosittain satojatuhansia puun taimia. Yleensä taimet istutetaan metsänuudistusaloille osana normaalia metsänhoitoa.

"Haluamme olla mukana tukemassa nuorten ilmastojulkilausuman viestejä, sillä kestävä elämäntapa on 4H-järjestön ytimessä ja edistämme sitä päivittäisessä toiminnassamme", toteaa Suomen 4H-liiton hallituksen puheenjohtaja Eero Suutari.

Nuoret ilmastotöissä -hanke toteutetaan yhteistyössä Metsämiesten Säätiön, Best-Caravan Oy:n, MTK:n ja Metsänhoitoyhdistysten kanssa.

Toimitusjohtaja Tomi Alakoski
tomi.alakoski@4h.fi

4H-nuori Elias Mustonen puita istuttamassa

Reilu Teossa maanviljelijät tekevät ympäristötekoja ja nuoret työllistyvät paikallisesti31.5.2021 08:28:29 EEST | Tiedote

Reilu Teko -lannoitesäkkikeräys alkaa jälleen. Koronapandemian vuoksi nuorten kesätyöllistäminen on tärkeämpää kuin koskaan. Paikallisten keräyspisteiden hoitaminen ja maanviljelijöiden kierrättämien säkkien vastaanottaminen onkin nuorille hyvä ja helppo tapa työllistyä. Suomen 4H-liitto, Finlands svenska 4H ja paikalliset 4H-yhdistykset järjestävät perinteisen Reilu Teko -säkkikeräyksen kesällä 2021 yhdessä päärahoittajansa Yara Suomen kanssa. Säkkikeräykseen osallistuvat myös Hankkija, Lantmännen Agro, Peltosiemen, Tilasiemen, A-Rehu ja Lassila & Tikanoja. Reilu Teko -säkkikeräystä ovat tukemassa myös Maaseudun Tulevaisuus ja Landsbygdens Folk.

Nordea ja 4H-järjestö työllistävät nuoria 4H-yrittäjiä Taimiteossa20.5.2021 09:10:04 EEST | Tiedote

Nordea ja 4H palkkaavat nuoria 4H-yrittäjiä istuttamaan viisi hehtaaria uutta metsää Virroille Taimiteko-yhteistyössä. Yhteistyön tavoitteena on tukea yrittäjyydestä kiinnostuneita nuoria ja käydä samalla heidän kanssaan vuoropuhelua siitä, minkälaisilla teoilla voidaan vaikuttaa tulevaisuuden ympäristökysymyksiin. Jalmari Koskinen, 16, odottaa oppivansa istuttajana taitoja 4H-yrityksensä pyörittämistä varten.

4H lupaa työllistää 250 nuorta Kadonneen kesätyön metsästys -kampanjassa17.5.2021 10:28:15 EEST | Tiedote

Koronapandemia varjostaa nuorten työllistymistä myös vuonna 2021, minkä vuoksi 4H-järjestö on käynnistänyt Kadonneen kesätyön metsästys -kampanjan nuorten kesätyöllistymisen tukemiseksi. 4H tarjoaa kesätyömahdollisuuksia 15–17-vuotiaille nuorille, joilla ei toistaiseksi ole vielä kesätyöpaikkaa. 4H lupaa työllistää 200 nuorta 4H-yrittäjinä ja 50 nuorta 4H-työpalvelun kautta työsuhteeseen.