5 asiaa, jotka vain tyypin 2 diabeetikko ymmärtää

Tyypin 2 diabetekseen liittyy paljon harhaluuloja. Todellisuudessa elämä diabeteksen kanssa on yllättävänkin tavallista.

Tyypin 1 ja 2 diabetes ovat niin erilaisia, että niitä voi pitää lähes eri sairauksina.

Tyypin 1 diabetes puhkeaa useimmiten lapsuudessa tai nuoruudessa, tyypin 2 diabetes lähes aina vasta aikuisiällä. Nopeasti yleistyvä diabeteksen muoto on myös ns. raskausajan diabetes. Ongelmat insuliinin erityksessä yhdistävät eri diabeteksen muotoja, mutta sairauden taustalla ovat eri tekijät. Siksi niitä myös hoidetaan eri tavoin.

Diabetes on perinnöllinen sairaus

Perimällä on merkittävästi suurempi vaikutus tyypin 2 kuin tyypin 1 diabeteksen puhkeamiseen. Jos vanhemmalla tai sisaruksilla on tyypin 1 diabetes, sairastumisriski on 5–8 prosenttia, ja jos taas toisella tai molemmalla vanhemmalla on tyypin 2 diabetes, sairastumisriski on 40–70 prosenttia.

Laihduttaminen ei ole ihmelääke diabetekseen.

Monet yhdistävät mielessään lihavuuden ja diabeteksen, ja vastaavasti laihdutusta pidetään ainoana tarvittavana keinona hoitaa diabetesta. Painonhallinta on tärkeää tyypin 2 diabeteksen ennaltaehkäisyssä ja osana sairauden hoitoa, mutta se harvoin yksin riittää, erityisesti, jos suvussa on taipumusta sairauteen..

Diabeetikon ei tarvitse stressata syömisestä

Tyypin 2 diabeteksen hoidossa elämäntavoilla on suuri merkitys. Ruokavaliota ei silti tarvitse stressata ylenpalttisesti. Diabeetikolle suositeltava ruokavalio ei poikkea merkittävästi yleisesti suositeltavasta ruokavaliosta.

Diabeteksen hoito ei ole pelkkää ”piikittämistä”.

Jokaisen diabetesta sairastavan tauti on yksilöllinen. Sairauteen vaikuttaa mm. perimä, diagnoosin ajankohta tai vaikkapa muut olemassa olevat sairaudet. Näin ollen myös hoidon tulee olla yksilöllistä. Tyypin 2 diabetes on myös etenevä sairaus, joten hoidon tulee seurata taudin vaiheiden mukana, jotta se on tehokasta. Joillekin pistettävät hoidot kuten GLP-1 –analogit tai insuliini tulevat osaksi hoitoa jo hyvin varhaisessa vaiheessa, osalla vasta useiden vuosien päästä diagnoosista.

Novo Nordisk on maailmanlaajuinen lääkealan yritys, joka on toiminut uudistajana ja edelläkävijänä diabeteshoidon kehittämisessä yli 95 vuoden ajan. Tämä on antanut meille kokemusta ja osaamista auttaa myös ihmisiä, jotka kärsivät lihavuudesta, hemofiliasta, kasvuhäiriöistä ja muista vakavista kroonisista sairauksista. Novo Nordiskin pääkonttori sijaitsee Tanskassa. Yhtiöllä on noin 42 600 työntekijää 80 maassa ja sen tuotteita myydään yli 170 maassa. Lisätietoja on saatavilla seuraavista lähteistä: www.novonordisk.com, Facebook, Twitter, LinkedIn ja YouTube.

Suomen Novo Nordisk aloittaa matkustamisesta aiheutuvien CO₂-päästöjen kompensoinnin yhdessä Taimiteon kanssa osana kunnianhimoista ympäristöstrategiaansa20.11.2019 09:00:00 EETTiedote

Fiasp® hyväksytty Euroopassa diabeteksen hoitoon nuorille ja yli 1-vuotiaille lapsille29.8.2019 10:24:26 EESTTiedote

Bagsværd, Tanska, 22.8.2019 – Novo Nordisk ilmoitti tänään, että Euroopan komissio on hyväksynyt Fiasp®-valmisteen (pikavaikutteinen aspartinsuliini) käyttöaiheen laajentamisen nuorten ja 1-vuotiaiden ja sitä vanhempien lasten diabeteksen hoitoon. Tämä täydentää aiempaa käyttöaihetta, joka kattoi ainoastaan aikuiset. Lapsille ja nuorille Fiasp® suositellaan annettavaksi ennen ateriaa (0–2 minuuttia ennen aterian aloittamista). Fiasp® voidaan antaa myös enintään 20 minuuttia aterian aloittamisen jälkeen (aterianjälkeinen annostelu) tilanteissa, joissa nautittavan ruuan määrä on epävarma. Jos Fiasp® annetaan ilta-aterian jälkeen, yöaikaisen hypoglykemian (matala verensokeri) välttämiseksi suositellaan verensokeritasapainon tarkkaa seurantaa1. --- Viite: 1 Fiasp® valmisteyhteenveto. Päivitetty viimeksi: 07/2019