50. Kiinteistönvälittäjäbarometri: ”Tylsä” markkina on erinomainen alusta asuntokaupoille – selvitys: välittäjän työssä oman ammattilaisuuden brändäystaidot korostuneet

Kiinteistömaailman 50. Kiinteistönvälittäjäbarometri ennakoi vakaata asuntokauppakesää. ”Pysyy ennallaan” -vastaukset dominoivat näkymiä niin kauppamäärien kuin hintatasonkin suhteen pääkaupunkiseudun pienimpiä asuntoja lukuun ottamatta. Niissä odotukset hinnannousulle edelleen jatkuvat. Juhlabaron yhteydessä selvitettiin myös suomalaisten kodinvaihdon muutoksia barovuosina 1994-2019 eli 25 vuoden ajalta. Tulokset osoittavat, että välittäjän työn vaatimustaso on kasvanut, ja suomalaiset asunnon ostajat ovat entistä valistuneempia ja vaativampia asuntokaupoilla.

Asuntokauppamäärät ovat vuoden 2019 ensimmäisen neljänneksen jälkeen hieman jäljessä vuoden takaisesta, kertoo KVKL:n Hintaseurantapalvelu. Siinä missä viime vuonna alkuvuoden aikana tehtiin 16 368 kauppaa, yllettiin nyt 15 701 kauppaan. Laskua myyntikappaleiden määrässä on tapahtunut sekä uudiskohteiden että käytettyjen asuntojen kohdalla.

Välittäjät eivät näe seuraavan kuuden kuukauden jaksolla tapahtuvan suuria heilahduksia sen enempää kauppamäärien kuin hintatasonkaan suhteen; hinnannousua odotetaan lähinnä pääkaupunkiseudulla.

- Välittäjiemme kuvaama ”tylsä” asuntomarkkina on itse asiassa asiakkaalle miellyttävin mahdollinen ajankohta asuntokauppaan. Äkkinäiset heilahtelut luovat tyypillisesti stressiä; vakaassa ympäristössä näitä paineita ei ole, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Erkki Heikkinen.

Uudiskohdemarkkinoilla välittäjät näkevät kehittyvää ylitarjontaa: hieman vajaa 40 prosenttia välittäjistä kokee, että uusista kerrostaloyksiöistä ja -kaksioista alkaa olla ylitarjontaa. Välittäjien mukaan tältä näyttää etenkin pääkaupunkiseudun ulkopuolisissa kasvukeskuksissa.

- Nähtävissä on lyhytaikaista hikottelua, mutta kyse ei ole pysyvästä ilmiöstä. Tarjontapiikin jälkeen palataan lähemmäs tasapainotilannetta, Heikkinen kommentoi uudiskohteiden tilannetta.

Välittäjän työ tänään: henkilöbrändääjä ja verkkotaituri

Tuore Kiinteistönvälittäjäbarometri oli sarjassaan 50. Barometrejä on julkaistu liki kellontarkasti puolivuosittain jo 25 vuoden ajan. Juhlabarometrissa reilut 350 ketjun välittäjää kertoivat myös suomalaisen kodinvaihdon ja työnsä muutoksista omina välittäjävuosinaan.

Selvitys osoittaa, että välittäjän työn vaatimustaso on kasvanut huomattavasti. Mitä kauemmin välittäjä on toiminut alalla, sitä selkeämmin hän kokee, että työn vaatimustaso on vuosien varrella kasvanut. Yli 15 vuotta alalla olleiden välittäjien keskuudessa muutos nähtiin merkittävänä, mutta suurin osa myös alle viisi vuotta alalla olleista koki työnsä vaatimustason kasvaneen näinkin lyhyellä aikavälillä. Etenkin tietojärjestelmä- ja henkilöbrändäystaitojen kohdalla välittäjät kokivat vaatimustason kasvaneen. Oman ammattilaisuuden esiin tuomisen taidot – henkilöbrändäystaidot - niin omissa yhteisöissä kuin myös laajemmin verkkoympäristössä korostuvat.

- Tässä ajassa henkilöbrändäystaidot ovat sekä kykyä ottaa uusia vuorovaikutuskanavia haltuun että aitoa läsnäoloa ja kiinnostusta asiakkaasta. Kun katsomme menestyneimpien välittäjien listaa, voimme todeta, että valtaosa heistä on ainakin jossain määrin aktiivisia sosiaalisessa mediassa ja ennen kaikkea niissä yhteisöissä, joissa ihan livenä elävät, Heikkinen sanoo.

Välittäjiä pyydettiin myös omin sanoin kertomaan alan suurimmista muutoksista. Vastauksista käy ilmi, että uudet toimintamallit ja asuntokaupan sähköistyminen ovat myös tuoneet helpotusta kiinteistönvälittäjän työhön. Lisäksi välittäjät näkevät, että koventuneet vaatimukset ovat samalla kasvattaneet kiinteistönvälitystyön arvostusta.

Yleisesittelyjen aikakaudelta kohti yksityisesittelyjä

Selvityksessä ilmeni, että suomalaiset kodinvaihtajat ovat yhä valveutuneempia ja vaativampia asuntokaupoilla. Asiakkaat ovat hintatietoisempia sekä tietoisempia lainansaantimahdollisuuksistaan sekä koroista ja korkotasosta.

Myös asiakkaiden kiinnostus rakennusteknisiin asioihin sekä taloyhtiötietoon on välittäjien mukaan kasvussa. Ymmärryksen näistä asioista välittäjät näkivät kuitenkin kasvaneen kiinnostusta vähemmän. Välittäjät kertoivat myös, että myyjäasiakkaiden vaatimustaso on kasvanut välityspalkkion, välittäjän tavoitettavuuden sekä asunnon markkinoinnin suhteen.

Asunnon sijainnin merkityksen nähtiin kasvaneen kaikkialla Suomessa. Lisäksi yksityisesittelyjen ja verkkopalveluiden merkityksen nähtiin kasvaneen huomattavasti samalla, kun yleisesittelyn merkitys on vähentynyt. Eräs kyselyyn vastanneista välittäjistä kommentoikin, että sekä ostajat että myyjät arvostavat muuttuneita toimintamalleja: ”Ostajat haluavat esittelyt juuri heille sopivana ajankohtana. Myös myyjäasiakkaat arvostavat hyvin käytettyä aikaa. Ei enää turhia siivouksia ja kotoa pakenemista.”

Erkki Heikkinen, toimitusjohtaja, Kiinteistömaailma Oy, p. 050 433 2080

Taina Mustamo, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Kiinteistömaailma Oy, p. 050 424 0045

Kiinteistömaailman Kiinteistönvälittäjäbarometri toteutettiin 50. kerran. Kyselyssä selvitettiin erilaisten asuntotyyppien ja erilaatuisten asuntojen kysyntää, tarjontaa ja hintakehitystä seuraavan kuuden kuukauden jaksolla. Kysely toteutettiin verkkokyselynä maalis-huhtikuussa 2019 ja siihen vastasi 356 asuntokaupan ammattilaista. Kiinteistömaailman barometri on ennustanut suomalaista asuntokauppaa jo 25 vuoden ajan ja sen kunniaksi kevään 2019 juhlabarometrissä selvitettiin lisäksi suomalaisen kodinvaihdon muutosta.

Kiinteistömaailma on vuonna 1990 perustettu valtakunnallinen kiinteistönvälitysketju, jossa työskentelee lähes 700 asuntokaupan ammattilaista yli 50 eri paikkakunnalla reilussa 100 asuntomyymälässä. Vuosittaisella 12 000 - 13 000 asunto- ja kiinteistökaupallaan Kiinteistömaailma on maan johtava kiinteistönvälittäjä.

Kiinteistömaailman 51. Kiinteistönvälittäjäbarometri: Asuntomarkkina porskuttaa huolimatta ikävistä signaaleista3.10.2019 09:00:00 EESTTiedote

Suomen asuntomarkkina vaikuttaa ainakin toistaiseksi olleen immuuni globaaleille häiriöille. Kuluneen kesäkauden asuntokauppa on sujunut edellisvuotta selvästi paremmin, ja myös eteenpäin katsottaessa ylivoimainen valtaosa välittäjistä odottaa vakaata kehitystä. Kiinteistömaailma Oy:n tuore toimitusjohtaja Risto Kyhälä ei pidä tulosta yllättävänä: maailmantalouden riskejä vastaan suomalaisessa asuntomarkkinassa on poikkeuksellisen monta suojaavaa tekijää. ”Asunto-osakeyhtiöiden hallinta ja hoito ovat huippuluokkaa. Olemme kansainvälisesti kiinnostava vuokramarkkina, meillä on erinomaisesti toimiva asuntorahoitusjärjestelmä ja Suomeen rakennettavien asuntojen laatu on erittäin korkea. Monilla eri perusteilla voi sanoa, että Suomen asuntomarkkina on maailman kärkeä”, Kyhälä sanoo.

KUTSU: Kiinteistömaailman 51. Kiinteistönvälittäjä-barometri, esittelee uusi tj. Risto Kyhälä27.9.2019 07:00:00 EESTKutsu

Kiinteistömaailman puolivuosittainen Kiinteistönvälittäjä-barometri julkaistaan torstaina 3.10.2019. Tilaisuudessa asuntokaupan näkymiä ja ketjun tuoreet kuulumiset kertoo Kiinteistömaailma Oy:n uusi toimitusjohtaja Risto Kyhälä. Tilaisuudessa Danske Bankin tekemän korkotutkimuksen esittelee henkilöasiakkaista vastaava johtaja Riikka Laine-Tolonen. Paikalla myös Danske Bankin pääekonomisti Pasi Kuoppamäki AIKA: torstai 3.10. kello 8.45 PAIKKA: Kiinteistömaailma Helsinki Kruununhaan asuntomyymälä, Liisankatu 12, Helsinki OHJELMA: 8.45 Aamukahvit 9.00 Mitä kuuluu Kiinteistömaailmaan? Risto Kyhälä, toimitusjohtaja, Kiinteistömaailma 9.10 Syksyn 2019 Kiinteistönvälittäjäbarometri ja asuntomarkkinat Risto Kyhälä, toimitusjohtaja, 9.30 Mitä suomalaiset asuntovelalliset ajattelevat koroista nyt? Riikka Laine-Tolonen, henkilöasiakkaista vastaava johtaja, Danske Bank Ilmoittautumiset sähköpostitse 1.10.2019 mennessä: minerva.heimonen@kiinteistomaailma.fi

Kiinteistömaailmalle uusi mobiilikäyttäjien ehdoilla tehty verkkopalvelu – jo noin 2/3 asioinnista tapahtuu kännykällä25.9.2019 09:30:00 EESTTiedote

Kiinteistömaailman verkkopalvelu osoitteessa kiinteistomaailma.fi on uudistunut. Kokonaan päivitetty verkkopalvelu on tehty erityisesti kännykänkäyttäjien tarpeita ajatellen; jo kaksi kolmesta verkkopalvelun käytöstä tapahtuu älypuhelimilla. Kun mukaan lasketaan mobiilikäyttö myös tableteilla, päästään melkein 80 prosenttiin.

Kiinteistömaailmalle uusi omistaja - yhteistyö suomalaisen asuntokaupan kehittämiseksi jatkuu Danske Bankin kanssa strategisena kumppanuutena3.9.2019 10:30:00 EESTTiedote

Danske Bank on myynyt Kiinteistömaailma Oy:n kotimaiselle osakeyhtiölle, jonka osakkaina ovat Risto Kyhälä sekä yhtiöittensä kautta Arto Martonen, Kenneth Kaarnimo ja Merasco Real Estate. Kaupan myötä Kiinteistömaailmalle saadaan yrittäjävetoinen, kiinteistövälitysalan sekä liiketoiminnan digitalisaation asiantuntijoista muodostuva omistajatiimi, jolla on vahva osaaminen ja sitoutuminen yhtiön kehittämiseen ja tulevaisuuden kasvun rakentamiseen.

Kesäkuu tuo piikin omakotitalo- ja mökkikauppaan13.6.2019 08:30:00 EESTTiedote

Suomalainen ostaa omakotitalon tai muun kiinteistön todennäköisimmin kesäkuussa. Vuosina 2016-2018 kiinteistökauppojen määrä nousi kesäkuussa liki neljänneksen (22,4%) vuoden keskiarvoon nähden, kertovat maan suurimman kiinteistönvälittäjän eli Kiinteistömaailman tilastot. Kerrostalo- ja rivitaloissa vuoden aktiivisin kauppakuukausi on viime vuosina ollut marraskuu. Kiinteistömaailmassa tämän vuoden paras kuukausi on tähän mennessä ollut toukokuu, jolloin kauppamäärissä päästiin reilusti yli 1100 kaupan, ylittäen viime vuoden vilkkaan toukokuun.