50. Kiinteistönvälittäjäbarometri: ”Tylsä” markkina on erinomainen alusta asuntokaupoille – selvitys: välittäjän työssä oman ammattilaisuuden brändäystaidot korostuneet
Asuntokauppamäärät ovat vuoden 2019 ensimmäisen neljänneksen jälkeen hieman jäljessä vuoden takaisesta, kertoo KVKL:n Hintaseurantapalvelu. Siinä missä viime vuonna alkuvuoden aikana tehtiin 16 368 kauppaa, yllettiin nyt 15 701 kauppaan. Laskua myyntikappaleiden määrässä on tapahtunut sekä uudiskohteiden että käytettyjen asuntojen kohdalla.
Välittäjät eivät näe seuraavan kuuden kuukauden jaksolla tapahtuvan suuria heilahduksia sen enempää kauppamäärien kuin hintatasonkaan suhteen; hinnannousua odotetaan lähinnä pääkaupunkiseudulla.
- Välittäjiemme kuvaama ”tylsä” asuntomarkkina on itse asiassa asiakkaalle miellyttävin mahdollinen ajankohta asuntokauppaan. Äkkinäiset heilahtelut luovat tyypillisesti stressiä; vakaassa ympäristössä näitä paineita ei ole, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Erkki Heikkinen.
Uudiskohdemarkkinoilla välittäjät näkevät kehittyvää ylitarjontaa: hieman vajaa 40 prosenttia välittäjistä kokee, että uusista kerrostaloyksiöistä ja -kaksioista alkaa olla ylitarjontaa. Välittäjien mukaan tältä näyttää etenkin pääkaupunkiseudun ulkopuolisissa kasvukeskuksissa.
- Nähtävissä on lyhytaikaista hikottelua, mutta kyse ei ole pysyvästä ilmiöstä. Tarjontapiikin jälkeen palataan lähemmäs tasapainotilannetta, Heikkinen kommentoi uudiskohteiden tilannetta.
Välittäjän työ tänään: henkilöbrändääjä ja verkkotaituri
Tuore Kiinteistönvälittäjäbarometri oli sarjassaan 50. Barometrejä on julkaistu liki kellontarkasti puolivuosittain jo 25 vuoden ajan. Juhlabarometrissa reilut 350 ketjun välittäjää kertoivat myös suomalaisen kodinvaihdon ja työnsä muutoksista omina välittäjävuosinaan.
Selvitys osoittaa, että välittäjän työn vaatimustaso on kasvanut huomattavasti. Mitä kauemmin välittäjä on toiminut alalla, sitä selkeämmin hän kokee, että työn vaatimustaso on vuosien varrella kasvanut. Yli 15 vuotta alalla olleiden välittäjien keskuudessa muutos nähtiin merkittävänä, mutta suurin osa myös alle viisi vuotta alalla olleista koki työnsä vaatimustason kasvaneen näinkin lyhyellä aikavälillä. Etenkin tietojärjestelmä- ja henkilöbrändäystaitojen kohdalla välittäjät kokivat vaatimustason kasvaneen. Oman ammattilaisuuden esiin tuomisen taidot – henkilöbrändäystaidot - niin omissa yhteisöissä kuin myös laajemmin verkkoympäristössä korostuvat.
- Tässä ajassa henkilöbrändäystaidot ovat sekä kykyä ottaa uusia vuorovaikutuskanavia haltuun että aitoa läsnäoloa ja kiinnostusta asiakkaasta. Kun katsomme menestyneimpien välittäjien listaa, voimme todeta, että valtaosa heistä on ainakin jossain määrin aktiivisia sosiaalisessa mediassa ja ennen kaikkea niissä yhteisöissä, joissa ihan livenä elävät, Heikkinen sanoo.
Välittäjiä pyydettiin myös omin sanoin kertomaan alan suurimmista muutoksista. Vastauksista käy ilmi, että uudet toimintamallit ja asuntokaupan sähköistyminen ovat myös tuoneet helpotusta kiinteistönvälittäjän työhön. Lisäksi välittäjät näkevät, että koventuneet vaatimukset ovat samalla kasvattaneet kiinteistönvälitystyön arvostusta.
Yleisesittelyjen aikakaudelta kohti yksityisesittelyjä
Selvityksessä ilmeni, että suomalaiset kodinvaihtajat ovat yhä valveutuneempia ja vaativampia asuntokaupoilla. Asiakkaat ovat hintatietoisempia sekä tietoisempia lainansaantimahdollisuuksistaan sekä koroista ja korkotasosta.
Myös asiakkaiden kiinnostus rakennusteknisiin asioihin sekä taloyhtiötietoon on välittäjien mukaan kasvussa. Ymmärryksen näistä asioista välittäjät näkivät kuitenkin kasvaneen kiinnostusta vähemmän. Välittäjät kertoivat myös, että myyjäasiakkaiden vaatimustaso on kasvanut välityspalkkion, välittäjän tavoitettavuuden sekä asunnon markkinoinnin suhteen.
Asunnon sijainnin merkityksen nähtiin kasvaneen kaikkialla Suomessa. Lisäksi yksityisesittelyjen ja verkkopalveluiden merkityksen nähtiin kasvaneen huomattavasti samalla, kun yleisesittelyn merkitys on vähentynyt. Eräs kyselyyn vastanneista välittäjistä kommentoikin, että sekä ostajat että myyjät arvostavat muuttuneita toimintamalleja: ”Ostajat haluavat esittelyt juuri heille sopivana ajankohtana. Myös myyjäasiakkaat arvostavat hyvin käytettyä aikaa. Ei enää turhia siivouksia ja kotoa pakenemista.”
Lisätietoja
Erkki Heikkinen, toimitusjohtaja, Kiinteistömaailma Oy, p. 050 433 2080
Taina Mustamo, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Kiinteistömaailma Oy, p. 050 424 0045
Kiinteistömaailman Kiinteistönvälittäjäbarometri toteutettiin 50. kerran. Kyselyssä selvitettiin erilaisten asuntotyyppien ja erilaatuisten asuntojen kysyntää, tarjontaa ja hintakehitystä seuraavan kuuden kuukauden jaksolla. Kysely toteutettiin verkkokyselynä maalis-huhtikuussa 2019 ja siihen vastasi 356 asuntokaupan ammattilaista. Kiinteistömaailman barometri on ennustanut suomalaista asuntokauppaa jo 25 vuoden ajan ja sen kunniaksi kevään 2019 juhlabarometrissä selvitettiin lisäksi suomalaisen kodinvaihdon muutosta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Taina MustamoMarkkinointi- ja viestintäjohtaja
Puh:050 424 0045taina.mustamo@kiinteistomaailma.fiErkki HeikkinenToimitusjohtaja
Puh:050 433 2080erkki.heikkinen@kiinteistomaailma.fiLiitteet
Tietoja julkaisijasta

Unioninkatu 30
00100 HELSINKI
info@kiinteistomaailma.fihttps://www.kiinteistomaailma.fi
Kiinteistömaailma on kiinteistönvälityspalveluita Suomessa ja Baltian maissa tarjoava yritys.
Suomessa Kiinteistömaailma on maan suurimpiin kuuluva kiinteistönvälitysketju, jossa työskentelee yli 500 asuntokaupan ammattilaista reilussa sadassa yrittäjävetoisessa asuntomyymälässä ympäri Suomen. Yritys perustettiin vuonna 1990.
Baltian maissa (Viro, Latvia, Liettua) Kiinteistömaailma toimii Ober-Haus -brändillä. Kiinteistömaailma osti Ober-Hausin liiketoiminnan vuonna 2021.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kiinteistömaailma
Omakotitalot ja kesämökit vetureita toukokuun kaupassa3.6.2025 08:30:00 EEST | Tiedote
Kiinteistömaailman Pulssi 3.6.2025
Asuntokauppa kasvoi huhtikuussa kahdeksan prosenttia – kehysriihen päätökset tukevat tavallisten perheiden omistusasumista5.5.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Kiinteistömaailman Pulssi 5.5.2025
Kiinteistömaailman 62. Barometri, erityisteemana remontit: Kauppamäärien kasvuodotukset laajentuneet yhä useammanlaisiin asuntoihin – yhdeltä seudulta löytyvät selvästi remonttihaluisimmat ostajat3.4.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Tilastohavainto: muuntamalla kaksion kolmioksi voi esimerkiksi Espoon Etelä-Leppävaarassa, Helsingin Herttoniemessä tai Helsingin Käpylässä saada jopa kymppitonnien hyödyn.
Maaliskuun jälkeen alkuvuoden asuntokauppa 17 prosentin kasvussa käytetyissä kohteissa2.4.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Kiinteistömaailman Pulssi 2.4.2025
KUTSU Teams-lehdistötilaisuuteen: Kiinteistömaailman 62. Barometrin julkistus - lisäteemana ostajien remonttihalut27.3.2025 08:00:00 EET | Kutsu
Kiinteistömaailman puolivuosittainen Barometri julkaistaan torstaina 3.4.2025, nyt jo 62. kerran. Erityisteemana ovat tällä kertaa ostajien remonttihalut. Kuinka iso ostajista hakee muuttovalmista; kuinka iso osa on valmis remonttiin? Ja myös: millaiseen remonttiin – muutetaanko vaikka seinien paikkaa tarvittaessa? Barometri nostaa esiin kiinnostavia löydöksiä, miten asunnon huonelukumäärää muuttamalla voi paikoin tehdä taloudellisesti hyvinkin fiksuja ratkaisuja.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme