500 000 NAISTA KOSKETTAVA PCOS-TEEMAVIIKKO ALKOI TÄNÄÄN – Teemaviikko järjestetään ensimmäistä kertaa Suomessa

PCOS eli Munasarjojen monirakkulaoireyhtymä on naisten tavallisin hormonihäiriö, josta kärsii jonkinasteisena jopa noin puoli miljoona suomalaisnaista. PCOS aiheuttaa häiriöitä kuukautiskiertoon. Oireistoon voi liittyä myös miestyyppistä liikakarvoitusta sekä painon kertymistä erityisesti keskivartalon alueelle. PCOS on myös yksi yleisimmistä lapsettomuuden syistä. PCOS-potilailla riski rasva- ja sokeriaineenvaihdunnan häiriöihin on kohonnut ja riski sairastua tyypin 2 diabetekseen ja metaboliseen oireyhtymään on kaksin- tai kolminkertainen. Myös riski sairastua sepelvaltimotautiin ja sydän- ja verisuonisairausiin on kohonnut. PCOS vaikuttaa ihmisten elämään hyvin kokonaisvaltaisesti ja PCOS:ään on viime aikoina havaittu liittyvän myös mielenterveydellisiä ongelmia.

Vuoden 2019 alussa entisen Endometrioosiyhdistyksen toiminta laajentui ja samalla nimi vaihtui Korento ry:ksi. Toimimme nyt aiempien endometrioosin ja adenomyoosin lisäksi myös PCOS:n ja vulvodynian potilasjärjestönä ja edustamme 900 000 gynekologisen sairauden tai oireyhtymän kanssa elävää naista Suomessa.

PCOS-viikon aikana Korento ry järjestää useita tapahtumia, joiden kautta voi saada tietoa PCOS:stä, vertaistukea toisilta PCOS:n kanssa eläviltä sekä eväitä omaan jaksamiseen. Tarjolla on mm. asiantuntijoiden kaikille avoimia yleisöluentoja, aluetapahtumia sekä vertaistukiryhmien tapaamisia. Teemaviikon tavoitteena on myös tehdä PCOS näkyväksi sosiaalisessa mediassa. PCOS:n tunnusväri on maailmanlaajuisesti turkoosi ja PCOS-viikko käynnistyykin Pukeudu turkoosiin -päivällä.

Korento ry tarjoaa median käyttöön teemaviikon aikana tarinoita, haastateltavia; kokemuspuhujia sekä asiantuntijoita.

Lisätietoja:

www.korento.fi

P. 050 3724453
jutta.laino@korento.fi

Tutustu myös Korento ry:n ilmaiseen mobiilisovellukseen: Moona Oirepäiväkirja, jolla pystyy seuraamaan kuukautiskiertoa sekä erityisesti kiertoon liittyviä oireita. Tämä mahdollistaa sen, että naiset voivat tulla tutuiksi oman kehonsa ja kiertonsa kanssa.

Potilasjärjestön kehittämä mobiilisovellus lisää ymmärrystä kuukautiskiertoon liittyvien oireiden moninaisuudesta17.4.2020 12:09:43 EESTTiedote