Dentsu Aegis Network  OyDentsu Aegis Network  Oy

Suomalaisten mobiilikäyttö räjähti kahdessa vuodessa

Jaa
Mobiililaitteiden suosio Suomessa on monissa ikäryhmissä jopa tuplaantunut kahden vuoden aikana. Mobiililaitteita käytetään pitkin päivää erityisesti hakukoneista etsimiseen, sähköpostien lukemiseen, pikaviestimiin ja sosiaaliseen mediaan.

Mediatoimisto Carat, yhdessä emoyhtiön Dentsu Aegis Networkin kanssa, toteutti kesällä 2016 Suomen laajimman kuluttajatutkimuksen. CCS, eli Consumer Connection System -tutkimuksessa haastateltiin 5 400:aa suomalaista ikäryhmästä 15–74.

Mobiilin käytössä on tapahtunut raju kasvu vuoteen 2014 verrattuna kun koko kansasta jo 78 prosenttia käyttää älypuhelinta. Kasvua on vuoteen 2014 verrattuna 11 prosenttiyksikköä. Mobiilikäyttö on noussut eniten vanhemmissa ikäryhmissä: yli 65 vuotiaista 57 % käyttää älypuhelinta.

Älypuhelinta suomalaiset käyttävät erityisesti internetin ja hakukoneiden kuluttamiseen, sosiaaliseen mediaan sekä sähköpostin lukemiseen ja lähettämiseen.

- Älypuhelimien monipuolinen käyttö on isoin yksittäinen muutos kuluttaja- ja mediakäyttäytymisessä viime vuosina. Muutoksesta kertoo muun muassa se, että 40 % älypuhelinkäyttäjistä sanoo sen olevan pääasiallinen viihteen lähde. Tämä asettaa niin sanotuille perinteisille medioille paljon haasteita, mutta myös mahdollisuuksia, Caratin Head Of Digital Lasse Iskanius kommentoi.

Appeista viestisovellukset, kuten Facebookin Messenger ja WhatsApp -pikaviestisovellukset, ovat kaikista suosituimpia: käyttö on lähes tuplaantunut 2014 vuoteen verrattuna, nyt 58 % älypuhelinkäyttäjistä hyödyntää viestisovelluksia.

- Älypuhelin on oleellinen osa nyky-yhteiskuntaa: 42 % älypuhelinkäyttäjistä sanoo sen olevan tärkeä osa sosiaalista elämää. Vain harva suomalainen yritys on kuitenkaan pystynyt liikkumaan mobiiliin yhtä nopeasti kuin kuluttajat, nyt on korkea aika hypätä kelkkaan mukaan liiketoiminnan vauhdittamiseen, Iskanius jatkaa.

Älypuhelimet uudelleenmäärittävät mediamaiseman

Päivän aikana mobiili ja tabletti tavoittavat jo 70 % suomalaisista. Kasvua on tapahtunut niin sanotuiden perinteisten mediakanavien kustannuksella, kun TV:n, radion sekä sanoma- ja paikallislehtien päivätavoittavuus on supistunut. Mobiilin tavoittavuus on ainutlaatuinen mediavalikossa: se tavoittaa suomalaiset aamusta iltaan, kun monet muut mediat ovat hyvin aikasidonnaisia.

Mobiilia käytetään yhä useammin muiden kanavien rinnalla: televisiota katsoessa 49 % älypuhelinkäyttäjistä tarkistaa some-kanavia, 32 % etsii brändiä tai tuotetta minkä on juuri nähnyt mainostettavan televisiossa ja 19 % keskustelee ohjelmasta viestisovelluksen välityksellä. Mobiilin käyttö ei myöskään sulje muita medioita pois, vaan sitä käytetään esimerkiksi radion ja television kuluttamiseen.

- Mobiili on huomattavasti tietokonetta henkilökohtaisempi väline ja se näkyy myös sen käytössä. Nuoremmissa kohderyhmissä pikaviestimiä ja sosiaalisen median palveluita käytetään myös mobiililla todella usein päivän aikana: ei ole tavatonta selata 15 kertaa päivässä Instagram-feedi alusta loppuun tai lähettää tuhansia WhatsApp-viestejä kuukaudessa, Caratin Head of Social Media Heli Ruotsalainen kommentoi.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Lasse Iskanius
Head Of Digital, Carat
+358 40 835 6074
lasse.iskanius@carat.com

Kuvat

Lataa
Älypuhelimien käyttö ikäryhmittäin
Älypuhelimien käyttö ikäryhmittäin
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Dentsu Aegis Network  Oy
Dentsu Aegis Network Oy
Eteläesplanadi 2
00130 Helsinki

+358443522175http://www.dentsuaegisnetwork.fi

Carat on johtava digitaalisten ja monipuolisten mediaviestinnän ratkaisujen tarjoaja joka toimii 150 maassa yli 9 000 asiantuntijan voimin. Carat suunnittelee innovatiivisia mediakampanjoita, jotka hyödyntävät tarkoituksenmukaisimpia alustoja ja tuovat mitattavia liiketoimintahyötyjä.

Dentsu Aegis Network on globaali markkinointialan konserni. Yhtiö toimii 145 maassa yli 35 000 asiantuntijan voimin. Suomessa Dentsu Aegis Network koostuu Suomen monipuolisimmasta ja analyyttisimmästä markkinointiviestinnän toimistoperheestä. Laajasta palvelutarjonnasta pitävät huolen yli 160 osaajaa seitsemässä eri toimistossa, joita ovat mediatoimistot Carat ja Vizeum, luova digitoimisto Isobar, tulospohjaisen markkinoinnin toimisto iProspect, ulkomainontaan erikoistunut Posterscope, kokemuksellisen markkinoinnin toimisto MKTG sekä ohjelmallisen ostamisen yhtiö Amnet.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Dentsu Aegis Network Oy

Luovan sisällön ja maksetun mainonnan yhdistäminen on somen kultasuoni – Dentsu Aegis Network vahvistaa someosaamistaan11.4.2019 08:30:00 EEST | Tiedote

Asiakkaiden investoinnit sosiaalisen mediaan ja vaikuttajamarkkinointiin ovat kasvaneet merkittävästi markkinointiviestinnän konserni Dentsu Aegis Networkissa viime vuosina. Kasvuvauhtiin on vaikuttanut muun muassa kuluttajien somepalveluihin käytetyn ajan lisääntyminen – +50% kasvu kahdessa viime vuodessa – ja jatkuvasti kehittyneet ja ketterät mainonnan mahdollisuudet.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye