Kauppakamarit: Ympäristöministeriön on seurattava hallitusohjelmaa ja kevennettävä lupabyrokratiaa

Suomen 19 alueellista kauppakamaria ja Keskuskauppakamari vaativat hallitukselta ja ministeriöiltä toimia lupabyrokratian sujuvoittamiseksi. Ympäristöministeriö käsittelee tällä hetkellä mittavaa lakipakettia, jossa määritellään kaavoitukseen ja rakentamiseen liittyvää sääntelyä. Kauppakamarit ovat huolissaan siitä, että hallitusohjelmaan kirjattu lupaus byrokratian purkamisesta ei ole toteutumassa maankäyttö- ja rakennuslain uudistuksessa. Moni investointi jää tällä hetkellä toteuttamatta tai viivästyy raskaan ja hitaan lupabyrokratian takia.

Maankäyttö- ja rakennuslain uudistus etenee kohti ratkaisevia päätöksiä. Ympäristöministeriö asetti lokakuussa 2015 työryhmän sujuvoittamaan kaavoituksen ja rakentamisen lupia. Työryhmän toimeksiantoon kuuluivat päätösprosessien lyhentäminen, ELY-keskuksien roolin muuttaminen neuvoa-antavaksi ja valitusoikeuden rajaaminen. Työryhmän esittämissä maankäyttö- ja rakennuslain muutoksissa kuitenkin pitkälti sivuutettiin hallitusohjelman kirjaukset lupien sujuvoittamisesta. Työryhmän esitys on ollut lausunnolla, ja ympäristöministeriö on viemässä lakiesitystä piakkoin eduskuntaan.

“Ympäristöministeriöllä on nyt näytön paikka lupien sujuvoittamisessa. Jos tämä tilaisuus jätetään käyttämättä, hallitusohjelman lupaukset valuvat hukkaan ja hallitukselta loppuu aika byrokratian purussa”, toteaa Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaa.

Hallitus sitoutuu ohjelmassaan sujuvoittamaan lupa- ja valitusprosessit sekä antamaan niitä koskevan palvelulupauksen. Isojen teollisten hankkeiden osalta luvataan ottaa käyttöön lupaprosessien kiirehtimismenettely ja siirtää rutiinilupa-asioita ilmoitusmenettelyyn. Näissä tavoitteissa ei kuitenkaan ole juurikaan edistytty.

Kauppakamareilla on noin 20 000 jäsenyritystä kaikkialla Suomessa ja kaikilta toimialoilta. Kauppakamarit saavat yrityksiltä jatkuvasti viestejä byrokratian aiheuttamista ongelmista. Yritysten viesteissä kerrotaan pitkistä käsittelyajoista ja jopa kielteisistä asenteista. Esimerkiksi ELY-keskusten ja aluehallintovirastojen hitaus nousee usein esille. Erityisenä ongelmana pidetään viranomaisten vaihtelevia tulkintoja. Lupavaatimuksissa ja käytännöissä on suuria alueellisia eroja, mikä vaikeuttaa varsinkin usealla paikkakunnalla toimivien yritysten toimintaa.

Pitkät valitusprosessit lykkäävät monien investointihankkeiden etenemistä. Yritykset kokevat, että valituksia jätetään myös kiusanteko- ja pitkittämistarkoituksessa. Nämä valitukset saattavat viivästyttää suunnitteilla olevia investointeja merkittävästi. Myös tärkeitä tiehankkeita on viivästynyt yksittäisen henkilön käynnistämän valitusprosessin vuoksi.

Esimerkkejä ja taustaa yrityksiin kohdistuvasta byrokratiasta löytyy Keskuskauppakamarin uutishuoneessa julkaistusta artikkelista.

Keskuskauppakamari
Toimitusjohtaja Risto E. J. Penttilä