
Voiko lähiruoasta tulla matkailuravintoloiden valttikortti?
Luonnonvarakeskus (Luke) on selvittänyt ravintoloiden suhtautumista lähiruokaan Levin ja Saariselän matkailukeskuksissa. Tulokset perustuvat ruokahankinnoista vastaavien henkilöiden haastatteluihin.
Eroja markkinoinnissa ja yhteistyössä tuottajien kanssa
Yritysten välillä näyttää olevan eroja suhtautumisessa lähiruoan markkinointiin ja yhteistyöhön tuottajien kanssa. Paikallisia tuotteita paljon käyttävissä ravintoloissa lähiruoan uskotaan tuovan yritykselle kilpailuetua ja auttavan asiakkaiden tarpeiden ja käyttäytymisen ymmärtämisessä. Siksi lähiruoka on osa yrityksen toiminta-ajatusta ja ydintoimintaa. Lähiruokaa markkinoidaan aktiivisesti ja siinä ruokalista ja tarjoilijat suosittelijoina ja tarinankertojina nähdään tärkeinä.
-Haastatellut kuvailivat suhteitaan lähiruokatoimittajiin hyviksi ja luottamuksellisiksi ja tilakäyntejä pidettiin tärkeinä muun muassa lähiruokatarinan rakentamisessa, kertoo erikoistutkija Olli Wuori Luonnonvarakeskuksesta.
Lähiruoka tukee matkailijoiden luontoelämyksiä
Ravintolat kaipaisivat markkinoille enemmän ja monipuolisempaa lähiruokaa, muun muassa juureksia, vihanneksia ja villiyrttejä.
- Aiempien kyselytutkimusten perusteella matkailukeskuksista löytyy lähi- ja villiruokamyönteisiä asiakkaita. Matkailijat ovat huomanneet, että paikallisten tuotteiden nykyisessä tarjonnassa on toivomisen varaa, tutkija Marja Uusitalo Luonnonvarakeskuksesta kertoo.
Parhaassa tapauksessa lähi- ja villiruoasta voi muodostua kaupunkilaismatkailijoille jopa matkan huippukokemus.
Ruoantuottajien ja matkailuyritysten kanssakäymisen toivotaan tiivistyvän
Ravintolat toivoivat lähiruokatoimittajilta aktiivisempaa yhteydenpitoa matkailukeskusten ravintoloihin, joissa ruoan kysyntä, asiakasmäärä ja henkilökunnan tarve vaihtelevat sesongeittain. Paikallisten tuotteiden suoramarkkinoinnin uskottiin innostavan ravintoloita lisäämään lähiruokahankintojaan. Yhteistyö edesauttaa myös tuotekehitystä.
- Yksi haastatelluista mainitsi, että uutta toimintaa aloittavat tuottajat ovat usein yhteydessä ravintoloihin silloin, kun ne kartoittavat ostajia. Tämä ei riitä, vaan tarvitaan jatkuvaa vuoropuhelua, Uusitalo toteaa.
Matkailun lähiruokaketjut vahvistavat paikallistaloutta
Matkailun ja lähiruoantuottajien välisten verkostojen on osoitettu lisäävän sekä maatalous-, elintarvike- että matkailualan myyntiä. Matkailukeskusten ruokahuolto nojaa keskitettyyn elintarviketuotantoon, jota vallitseva lainsäädäntö ja elintarvikepolitiikka tukevat. Siirtyminen hajautetumpaan ruokajärjestelmään vaatii vaivannäköä, sillä ruokaketjun toiminta täytyy organisoida uudelleen. Avoin keskustelu, viestintä ja markkinointi ovat avainasemassa. Julkinen valta voi politiikkakeinoin nopeuttaa siirtymisprosessia luomalla ulkoisia motiiveja ja tukemalla yhteisiä oppimisprosesseja.
Tutkimus kuuluu kolmiosaiseen lähiruoan käyttöä ja tarjontaa matkailukeskuksissa kartoittaneeseen tutkimusraporttien sarjaan. Alkuvuodesta julkaistu ensimmäinen raportti käsitteli matkailijoiden asennoitumista paikallisten elintarvikkeiden ja villiruoan käyttöön. Sarja on osa LUTUNEN-hankkeen toimenpiteitä, joilla tuotetaan tietoa Lapin luonnontuotteista.
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja
Marja Uusitalo p. 029 532 6623, marja.uusitalo@luke.fi
Olli Wuori p. 029 532 6651, olli.wuori@luke.fi
Linkit
Tietoja julkaisijasta

Viikinkaari 9
00790 Helsinki, Finland
0295 32 6000 / +358 295 32 6000http://www.luke.fi
Luonnonvarakeskus (Luke) on 1.1.2015 toimintansa aloittanut tutkimus- ja asiantuntijaorganisaatio, joka tekee työtä luonnonvarojen kestävän käytön ja biotalouden edistämiseksi. www.luke.fi www.luke.fi/en
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Luonnonvarakeskus
Uusi tiedotetilauksesi vuoden loppuun mennessä/ Förnya dina pressmeddelandeprenumerationer före årsskiftet20.12.2017 14:13:33 EET | Tiedote
Luonnonvarakeskus (Luke) vaihtaa vuoden 2018 alusta alkaen mediatiedotteiden lähetysjärjestelmää. Muutoksen yhteydessä pyydämme teitä uusimaan tiedotetilauksenne. Tiedotteita voi tilata aihealueittain tai halutessaan voi tilata myös kaikki Luken tiedotteet. Tilaa Luken tiedotteet lomakkeella >> -- Från och med början av 2018 skickas Naturresursinstitutets (Luke) pressmeddelanden från ett nytt system. I samma veva ber vi er att förnya era prenumerationer på Lukes pressmeddelanden. Lukes pressmeddelanden kan beställas enligt ämne eller man kan också prenumerera på alla Lukes pressmeddelanden. Fyll i blanketten och prenumerera på Lukes pressmeddelanden >>
Luken e-vuosikirja kokoaa yhteen maatalous-, metsä- ja kalatilastot18.12.2017 09:00:00 EET | Tiedote
Luken ruoka- ja luonnonvaratilastojen e-vuosikirja ilmestyy nyt kolmatta kertaa. Verkossa ilmestyvässä julkaisussa on koottu yhteen keskeisimmät biotalouden tilastotiedot maataloudesta, metsäsektorilta sekä kala- ja riistataloudesta.
Luonnonvarakeskuksen Tervon kalanviljelylaitokselta on löydetty kaloista IHN-virusta14.12.2017 17:05:15 EET | Tiedote
Luonnonvarakeskuksen (Luke) Tervon kalanviljelylaitokselta on löydetty IHN-virusta. Viruksen esiintyminen todettiin ensimmäisen kerran Suomessa Pohjois-Pohjanmaalla Iissä sijaitsevasta merialueen kalanviljelylaitoksesta (Eviran tiedote 30.11.2017).
Lohen poikkeuksellisen korkea hinta notkautti kalan kulutuksen kasvua14.12.2017 13:00:33 EET | Tiedote
Lohen hinta on viimeiset kolme vuotta pysytellyt poikkeuksellisen korkeana. Korkean hinnan vuoksi kalan kulutuksen kasvu taittui Suomessa väliaikaisesti. Kirjolohen kysynnän kasvu ulkomailla avasi toisaalta uusia vientimarkkinoita.
Suurin osa maatalousmaasta peitteisenä talvella14.12.2017 09:00:00 EET | Tiedote
Luonnonvarakeskuksen (Luke) ennakkotietojen mukaan yli 40 prosenttia käytössä olevasta maatalousmaasta oli viljelykasvin peitossa talvella 2015–2016. Vajaata viidennestä peittivät kasvinjätteet tai sänki ja kymmenesosa oli kevennetysti muokattua. Yhteensä lähes 80 prosenttia maatalousmaasta oli kasvipeitteistä tai kevennetysti muokattua. Runsas 20 prosenttia maasta oli paljaana.