
Vuoden 2013 Kultasulka Petteri Kankkusen ja Pär Österlundin Tykkäämistaloudelle
Kilpailuun osallistui yhteensä 21 kirjoitusta. Arvioinnissa kiinnitettiin huomiota siihen, miten teokset kohottavat alan arvostusta, tuottavat tietoa markkinointiviestinnän tuloksellisuudesta sekä kehittävät alan toimintaa.
”Tänä vuonna kilpailussa menestyivät digitaalista toimintaympäristöä käsittelevät teokset. Näissä kirjoissa oli vahvaa ja erikoistuvaa osaamista, joka välittyi myös lukijalle. Luimme kunnianhimoisia kirjoja, jotka olivat päässet yleisistä johdatuksista syvemmille ja sinisemmille vesille”, sanoo tuomariston puheenjohtaja Harri Saukkomaa.
Lisäksi tuomaristo päätyi jakamaan kunniamaininnat kahdelle toimialan historiaa käsittelevälle teokselle.
”Kiihtyvän muutoksen aikana on tosi arvokasta, että toimialan historiaa kirjoitetaan sekä yhteisöjen että kiintoisien persoonien kautta”, Saukkomaa perustelee.
Tuomariston perustelut:
Kultasulka:
Petteri Kankkunen ja Pär Österlund: Tykkäämistalous
Petteri Kankkusen ja Pär Österlundin Tykkäämistalous on tuomariston mukaan
ahaa-elämyksiä tarjoava aikalaiskuvaus, jossa käsitellään digitaalista toimintaympäristöä laaja-alaisesti ja oivaltavasti.
”Tykkäämistalous tavoittaa laajan kohderyhmän liikkeenjohdosta markkinoinnin ja viestinnän asiantuntijoihin. Voittajateos on paitsi erinomaisesti kirjoitettu, myös rakenteeltaan poikkeuksellisen selkeä ja tasapainoinen”, tuomaristo perustelee.
Hopeasulka:
Sami Salmenkivi: Digitaalitodellisuus
Tuomaristo piti Salmenkiven teosta kiehtovana sukelluksena digimaailmaan.
”Intohimolla, asiantuntemuksella ja kevyesti scifi-tyylillä kirjoitettu teos paljastaa pinnan alla kytevät digitaaliset mahdollisuudet. Teoksen luettuaan viimeistään ymmärtää, että digitaalisuus on paljon enemmän kuin sosiaalinen media”, tuomaristo toteaa.
Kunniamaininnat:
Hannu Konttinen ja Jorma Hinkka: Herbie Kastemaa, alitajunnan kalastaja
Tuomariston mielestä Konttisen ja Hinkan teos on tarkkaan piirretty, intiimi henkilökuva, joka samalla tarjoaa osuvan katsauksen markkinointiviestintäalan lähihistoriaan. Teos on toteutettu intohimolla ja tunteella taiteellista näkemystä unohtamatta.
”Herbie Kastemaan työstä ja elämästä lukiessa unohtaa olevansa ammattikirjallisuuden parissa. Teos on kunnianosoitus taiteilijalle, joka on ollut todellinen suunnannäyttäjä ja uudisraivaaja alalla”, tuomaristo perustelee.
Pirjo von Hertzen, Elina Melgin ja Leif Åberg (toim.): Vuosisata suhdetoimintaa - Yhteisöviestinnän historia Suomessa
Tuomaristo piti teosta kattavana historiikkina, joka palvelee eri kohderyhmiä.
”Teos kestää aikaa ja löytynee alasta kiinnostuneiden kirjahyllyistä vielä vuosikymmenienkin päästä. Teoksen kansiin saattaminen on ollut työvoitto jo itsessään: historiikki tekee pelkällä olemassaolollaan kunniaa satavuotiaalle viestintäalalle”, tuomaristo toteaa.
Kilpailun tuomaristo
Tuomariston puheenjohtajana toimi hallituksen puheenjohtaja Harri Saukkomaa (Tekir Oy). Muut tuomariston jäsenet olivat toimittaja Miia Savaspuro (Kauppalehti), toimitusjohtaja Timo Lepistö (Nordic Morning), copywriter ja hallituksen puheenjohtaja Vesa Kujala (Dynamo Advertising Oy), Social Media Manager Anna-Kaisa Varamäki (Finnair Oyj) sekä tiedottaja Stiina Laaksonen (MTL).
Kultasulka-kilpailusta
Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitto MTL:n järjestämässä Kultasulka-kilpailussa etsitään markkinointi- ja viestintäalaa kehittäneitä kirjoituksia. Kilpailun tavoitteena on rohkaista ja kannustaa markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisia esiintymään julkisuudessa kirjoituksin, jotka tuovat esille markkinoinnin ja viestinnän merkityksen yritysten ja yhteisöjen kilpailukyvyn rakentamisessa, lisäävät alan arvostusta liiketoiminnan johdon ja vaikuttajien keskuudessa sekä kehittävät alan toimintaa.
MTL on järjestänyt kirjoituskilpailun vuodesta 1978 ja se on kantanut Kultasulka-nimeä vuodesta 1986.
Yhteyshenkilöt
Kultasulka 2013 tuomariston puheenjohtaja Harri Saukkomaa, puh. 040 589 2228
MTL ry, tiedottaja Stiina Laaksonen, puh. 040 832 7261
Kuvat
Tietoja julkaisijasta

Eteläranta 10
00130 HELSINKI
info(a)mtl.fihttp://www.mtl.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta MTL ry - Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto
Kurion Zero Exclusionista vuoden viestintätyö ja Kuriosta vuoden viestintätoimisto29.10.2020 22:29:33 EET | Tiedote
Kurion Mantsiselle ja Nesteelle toteuttama Zero Exclusion valittiin Vuoden viestintätyöksi Finnish Comms Awards 2020 -kilpailussa. Vuoden viestintätoimistona palkittiin sosiaalisen median toimisto Kurio, Vuoden ajatusjohtajana Kuntarahoituksen pääekonomisti Timo Vesala sekä parhaana pitchaajana Vilja Vehkaoja ja Vuoden viestintäkonsulttina Susanna Isohanni Viestintätoimisto Drumista.
MTL ja Marketing Finland yhdistyvät entistä vahvemmaksi markkinoinnin ja viestinnän yhteisöksi22.10.2020 17:09:55 EEST | Tiedote
Marketing Finlandin ja Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto MTL:n liittokokoukset ovat päättäneet toimintojen yhdistämisestä. Yhteenliittymässä syntyy entistä vahvempi markkinoinnin ja viestinnän yhteisö, joka toimii aktiivisesti myös kansainvälisesti. Toiminta jatkuu nimellä Marketing Finland ry.
Effie 2019 -shortlistalla 21 markkinointityötä18.12.2019 12:32:06 EET | Tiedote
Vuoden 2019 Effie Awards Finland -kilpailun tuomaristo nosti shortlistalle 21 markkinointityötä, joista kaksi oli kolmessa kategoriassa.
VILLIVISION ANNA LEHTISALO MTL:N HALLITUKSEN JOHTOON28.11.2019 15:00:00 EET | Uutinen
Villivision toimitusjohtaja ja partner Anna Lehtisalo on valittu Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto MTL ry:n hallituksen uudeksi puheenjohtajaksi. Lehtisalo on toiminut MTL:n hallituksen jäsenenä viimeisen vuoden ajan ja aloittaa puheenjohtajan tehtävässä ensi vuoden alussa. Lehtisalo jatkaa viime kaudet hallitusta ansiokkaasti luotsanneen viestintätoimisto Kreabin toimitusjohtaja Mikael Jungnerin työtä.
Finnish Comms Awardsin finalisteissa uusia nimiä6.5.2019 15:55:32 EEST | Tiedote
Mediatiedote 6.5.2019. Finnish Comms Awards -kilpailun loppusuoralle valittiin 41 viestintäkonsultoinnin asiakastyötä 17 eri toimistosta. Kilpailun kasvusta kertoo suuri kokonaan uusien osallistuneiden toimistojen määrä. Voittajat julkistetaan Finnish Comms Awards -gaalassa tiistaina 28. toukokuuta.