Aikuisten lisäksi myös nuoret katsovat ohjelmansa pääosin televisiosta

Finnpanelin syyskuussa tekemän kyselytutkimuksen perusteella myös nuorison suorittamasta liikkuvan kuvan, eli videosisältöjen kulutuksesta leijonanosan vie TV-ohjelmien katselu. Nuorin kansallisessa katsojamittauksessa mukana oleva katsojaryhmä, eli 9-14-vuotiaat, seuraa TV-ohjelmia päivittäin 1 h 13 minuuttia. Internetin videosisältöjä, kuten YouTube-videoita nuorimmassa ikäluokassa katsotaan Suomessa lähes puolet vähemmän, eli 42 minuuttia päivässä. Iän karttuessa television rooli pysyy, mutta nettivideoiden merkitys laskee: 15-24-vuotiaat käyttävät TV-ohjelmien katseluun 1 h 10 minuuttia ja nettivideoihin enää 36 minuuttia päivässä. Netflixin kaltaisia tilausvideopalveluita 15-24-vuotiaat suomalaiset katsovat 27 minuuttia päivässä.
"Voidaan sanoa, että iästä riippumatta koko Suomi katsoo edelleen televisiota televisiovastaanottimista. Syyskuussa nuortenkin katselusta valtaosan veivät suorat kotimaiset viihde- ja sarjaohjelmat kuten Vain elämää, Posse, Haluatko miljonääriksi ja Salatut elämät. Kotimaisen viihteen jälkeen seuraavaksi suosituinta sisältöä ovat ulkomaiset sarjaohjelmat ja elokuvat", kertoo Finnpanelin Anna-Leena Lamberg ja jatkaa: ”Television katsojaennätys on tänä vuonna rikottu kuitenkin jääkiekolla, kun Suomen ja Kanadan MM-finaali tavoitti peräti 3,25 miljoonaa suomalaista. Linnan juhlat on perinteisesti ollut vuoden katsotuin yksittäinen ohjelma ja viime vuonna se tavoitti 2,99 miljoonaa katsojaa.”
Televisio-ohjelmien, eli sisällön merkitys korostuu sosiaalisen median myötä. Yhteisöllisen katsomisen lisääntyessä televisiota voikin edelleen kutsua nykyajan leirinuotioksi, kokoavaksi voimaksi, jonka äärelle keräännytään paikasta riippumatta katsomaan yhteisesti kiinnostavia ohjelmia.
”Kansainvälisten tutkimusten mukaan trendi on sama globaalistikin, eli televisio on edelleen suosituin laite viihteen katsomiseen kotona. Esimerkiksi Iso-Britanniassa nuoret 16-25-vuotiaat katsovat reilusti yli puolet (58,3 %) seuraamistaan videosisällöistä joko ihan perinteisesti suorina tai tallennettuina telkkariohjelmina. YouTube ja muut onlinevideopalvelut keräsivät saman kohderyhmän videokatseluajasta vain reilun kymmenyksen (14,4 %)”, taustoittaa Screenforce Finlandin Sanna Wester ja lisää, että pitkällä aikavälillä tarkasteltuna suomalaiset katsovat tällä hetkellä televisiota enemmän kuin koskaan.
Tutkimuksen tulokset perustuvat kyselytutkimukseen ajanjaksolla 1.-28.9.2016 (Finnpanel Oy, kaikki yli 9-vuotiaat, n=1656)
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Screenforce Finland, Sanna Wester, +358 40 7544584, sanna.wester@screenforce.fi
Finnpanel Oy, toimitusjohtaja Lena Sandell, +358 20 7515402, lena.sandell@finnpanel.fi
Viestintätoimisto Wolfcom Oy, Samuel Sorainen, +358 400 5798653, samuel.sorainen@wolfcom.fi
Kuvat
Liitteet
Tietoja julkaisijasta
Finnpanel Oy on Kantar TNS ja A.C. Nielsenin Finland Oy:n puoliksi omistama tutkimusyritys, joka mittaa Suomessa television katselua sekä radion kuuntelua. Toimeksiantajina ovat mm. Yleisradio Oy, MTV Oy, Nelonen Media, RadioMedia sekä Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitto MTL ry.www.finnpanel.fi
Screenforce Finland on tammikuussa 2016 perustettu Suomen kaupallisten televisioiden yhteinen toimielin. Sen perustajina ovat MTV Oy, Nelonen Media, Discovery Networks Finland ja Fox International Channels. www.screenforce.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Wolfcom
Viron kesä tarjoaa unohtumattomia elämyksiä ja tapahtumia jokaiseen makuun2.7.2025 10:38:30 EEST | Tiedote
Suomalaisten suosituimman matkakohteen Viron alkanut kesä on täynnä elämyksiä: taidetta, suloisia maatilan eläimiä, keskiajan tunnelmaa, merenkulun juhlia, urheilua, herkullisia ruokafestivaaleja sekä musiikkia laidasta laitaan – kansantanssista hevimetalliin ja elektroniseen musiikkiin.
Viron Michelin-oppaaseen kahdeksan uutta ravintolaa19.6.2025 11:49:09 EEST | Tiedote
Michelin Guide on julkaissut Viron vuoden 2025 ravintolasuositukset. Neljänteen Estonia-oppaaseen on valittu yhteensä 43 ravintolaa eri puolilta maata. Mukana on kaksi tähtiravintolaa, seitsemän Bib Gourmand -tunnustuksen saanutta sekä kolme kestävän gastronomian edistämisestä palkittua Green Star -ravintolaa.
Myös Viro juhlistaa saunan päivää 14.6.12.6.2025 11:01:28 EEST | Tiedote
Suomalaista saunaa on juhlistettu kesäkuun toisena lauantaina jo vuosikymmenten ajan. Perinteisen löylysaunan suosio on kasvussa myös kansainvälisesti, mutta Suomen rinnalla aito saunaperinne on säilynyt keskeisenä osana ihmisten arkea ja elämää myös Virossa. Saunan päivän odotetaan vakiintuvan myös etelänaapurissa osaksi joukkoa juhlapäivistä, joilla kunnioitetaan kansallista kulttuuriperintöä.
Suomen paras hampurilaisravintola on Grill Room Hankasalmi – jo toistamiseen!10.6.2025 10:00:44 EEST | Tiedote
Burger Lovers -yhteisön ja McCainin järjestämässä äänestyksessä valittiin vuoden 2025 Suomen parhaaksi hampurilaisravintolaksi Hankasalmen Niemisjärvellä sijaitseva Grill Room. Grill Room sai yli kymmenen prosenttia kaikista avoimessa yleisöäänestyksessä annetuista 20 581 äänestä. Toiseksi sijoittui viime vuoden kolmonen Bursalad Hyvinkäältä ja kolmanneksi äänestettiin toissavuoden ykkönen The Van Kotkasta.
Suomen paras hampurilaisravintola -äänestys alkoi2.6.2025 12:35:55 EEST | Tiedote
Burger Lovers Finland -ruokayhteisö ja McCain etsivät Suomen parasta hampurilaisravintolaa. Yleisöäänestyksen pohjaksi on listattu yli kolmesataa laadukkaita burgereita tarjoavaa ravintolaa ympäri Suomen. Yleisöäänestys alkoi tänään maanantaina 2. kesäkuuta osoitteessa burgerlovers.fi. Äänestysaikaa on sunnuntain loppuun 8.6. saakka. Suomen paras hampurilaisravintola 2025 julkistetaan Burger Lovers -festivaalin aattona 10.6.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme