Wolfcom

Aikuisten lisäksi myös nuoret katsovat ohjelmansa pääosin televisiosta

Jaa
Television asema tehokkaimpana kanavana tavoittaa kaikki suomalaiset on säilynyt ennallaan. Kaikista yli 9-vuotiaista suomalaisista televisiota katsoo viikoittain 95 %, kun nettivideot tavoittavat vastaavassa ajassa 39 % ja elokuvien- ja sarjojen suoratoistopalvelut 17 % kansasta. Televisio on edelleen paras kanava myös nuorison tavoittamiseen, sillä 9-14-vuotiaista 91 % ja 15-24-vuotiasta 87 % katsoo viikoittain TV-ohjelmia. Vastaavat luvut esimerkiksi YouTube-videoilla ovat molemmissa ikäryhmissä 83 %.
Sanna Wester, Screenforce Finland
Sanna Wester, Screenforce Finland

Finnpanelin syyskuussa tekemän kyselytutkimuksen perusteella myös nuorison suorittamasta liikkuvan kuvan, eli videosisältöjen kulutuksesta leijonanosan vie TV-ohjelmien katselu. Nuorin kansallisessa katsojamittauksessa mukana oleva katsojaryhmä, eli 9-14-vuotiaat, seuraa TV-ohjelmia päivittäin 1 h 13 minuuttia. Internetin videosisältöjä, kuten YouTube-videoita nuorimmassa ikäluokassa katsotaan Suomessa lähes puolet vähemmän, eli 42 minuuttia päivässä. Iän karttuessa television rooli pysyy, mutta nettivideoiden merkitys laskee: 15-24-vuotiaat käyttävät TV-ohjelmien katseluun 1 h 10 minuuttia ja nettivideoihin enää 36 minuuttia päivässä. Netflixin kaltaisia tilausvideopalveluita 15-24-vuotiaat suomalaiset katsovat 27 minuuttia päivässä.

"Voidaan sanoa, että iästä riippumatta koko Suomi katsoo edelleen televisiota televisiovastaanottimista. Syyskuussa nuortenkin katselusta valtaosan veivät suorat kotimaiset viihde- ja sarjaohjelmat kuten Vain elämää, Posse, Haluatko miljonääriksi ja Salatut elämät. Kotimaisen viihteen jälkeen seuraavaksi suosituinta sisältöä ovat ulkomaiset sarjaohjelmat ja elokuvat", kertoo Finnpanelin Anna-Leena Lamberg ja jatkaa: ”Television katsojaennätys on tänä vuonna rikottu kuitenkin jääkiekolla, kun Suomen ja Kanadan MM-finaali tavoitti peräti 3,25 miljoonaa suomalaista. Linnan juhlat on perinteisesti ollut vuoden katsotuin yksittäinen ohjelma ja viime vuonna se tavoitti 2,99 miljoonaa katsojaa.”

Televisio-ohjelmien, eli sisällön merkitys korostuu sosiaalisen median myötä. Yhteisöllisen katsomisen lisääntyessä televisiota voikin edelleen kutsua nykyajan leirinuotioksi, kokoavaksi voimaksi, jonka äärelle keräännytään paikasta riippumatta katsomaan yhteisesti kiinnostavia ohjelmia.

”Kansainvälisten tutkimusten mukaan trendi on sama globaalistikin, eli televisio on edelleen suosituin laite viihteen katsomiseen kotona. Esimerkiksi Iso-Britanniassa nuoret 16-25-vuotiaat katsovat reilusti yli puolet (58,3 %) seuraamistaan videosisällöistä joko ihan perinteisesti suorina tai tallennettuina telkkariohjelmina. YouTube ja muut onlinevideopalvelut keräsivät saman kohderyhmän videokatseluajasta vain reilun kymmenyksen (14,4 %)”, taustoittaa Screenforce Finlandin Sanna Wester ja lisää, että pitkällä aikavälillä tarkasteltuna suomalaiset katsovat tällä hetkellä televisiota enemmän kuin koskaan.

Tutkimuksen tulokset perustuvat kyselytutkimukseen ajanjaksolla 1.-28.9.2016 (Finnpanel Oy, kaikki yli 9-vuotiaat, n=1656)

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Screenforce Finland, Sanna Wester, +358 40 7544584, sanna.wester@screenforce.fi
Finnpanel Oy, toimitusjohtaja Lena Sandell, +358 20 7515402, lena.sandell@finnpanel.fi
Viestintätoimisto Wolfcom Oy, Samuel Sorainen, +358 400 5798653, samuel.sorainen@wolfcom.fi

Kuvat

Sanna Wester, Screenforce Finland
Sanna Wester, Screenforce Finland
Lataa
Tv-ohjelmien ja videopalveluiden viikkotavoittavuus syyskuussa 2016, Finnpanel
Tv-ohjelmien ja videopalveluiden viikkotavoittavuus syyskuussa 2016, Finnpanel
Lataa
Katseluun käytetty päivittäinen katseluaika syyskuussa 2016, Finnpanel
Katseluun käytetty päivittäinen katseluaika syyskuussa 2016, Finnpanel
Lataa

Liitteet

Tietoja julkaisijasta

Wolfcom
Korkeavuorenkatu 1 B 11
00140 Helsinki

+358400579653http://www.wolfcom.fi/

Finnpanel Oy on Kantar TNS ja A.C. Nielsenin Finland Oy:n puoliksi omistama tutkimusyritys, joka mittaa Suomessa television katselua sekä radion kuuntelua. Toimeksiantajina ovat mm. Yleisradio Oy, MTV Oy, Nelonen Media, RadioMedia sekä Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitto MTL ry.www.finnpanel.fi

Screenforce Finland on tammikuussa 2016 perustettu Suomen kaupallisten televisioiden yhteinen toimielin. Sen perustajina ovat MTV Oy, Nelonen Media, Discovery Networks Finland ja Fox International Channels. www.screenforce.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Wolfcom

Suomen paras hampurilaisravintola on Grill Room Hankasalmi – jo toistamiseen!10.6.2025 10:00:44 EEST | Tiedote

Burger Lovers -yhteisön ja McCainin järjestämässä äänestyksessä valittiin vuoden 2025 Suomen parhaaksi hampurilaisravintolaksi Hankasalmen Niemisjärvellä sijaitseva Grill Room. Grill Room sai yli kymmenen prosenttia kaikista avoimessa yleisöäänestyksessä annetuista 20 581 äänestä. Toiseksi sijoittui viime vuoden kolmonen Bursalad Hyvinkäältä ja kolmanneksi äänestettiin toissavuoden ykkönen The Van Kotkasta.

Suomen paras hampurilaisravintola -äänestys alkoi2.6.2025 12:35:55 EEST | Tiedote

Burger Lovers Finland -ruokayhteisö ja McCain etsivät Suomen parasta hampurilaisravintolaa. Yleisöäänestyksen pohjaksi on listattu yli kolmesataa laadukkaita burgereita tarjoavaa ravintolaa ympäri Suomen. Yleisöäänestys alkoi tänään maanantaina 2. kesäkuuta osoitteessa burgerlovers.fi. Äänestysaikaa on sunnuntain loppuun 8.6. saakka. Suomen paras hampurilaisravintola 2025 julkistetaan Burger Lovers -festivaalin aattona 10.6.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye