Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA

Voitto osa-aikaisia lomautuksia koskevassa oikeuskiistassa

Jaa
Osa-aikaisesti lomautetulla työntekijällä on oikeus irtisanomisajan palkkaan, jos lomautus on kestänyt yhtäjaksoisesti vähintään 200 kalenteripäivää. Helsingin hovioikeuden tuore päätös vahvistaa, että 200 päivän sääntö pätee lomautustavasta riippumatta, eli myös osa-aikalomautustilanteissa.

Myynti- ja markkinointialalla osa lomautuksista toteutetaan työaikaa lyhentämällä. Työsopimuslain mukaan työntekijällä on vähintään 200 päivää kestäneen lomautuksen jälkeen oikeus irtisanomisajan palkkaan.

Osa työnantajista on tulkinnut, että 200 päivän sääntö ei kuitenkaan päde lomautuksiin, jotka on toteutettu työaikaa lyhentämällä. Työnantajien mielestä tällainen lomautus ei ole lain tarkoittamaa yhtäjaksoista lomautusta, koska lomautusjaksoon sisältyy myös työntekoa. Tämä on johtanut työntekijän kannalta selviin oikeudenmenetyksiin.

– Lomautuksen kestettyä 200 kalenteripäivää työntekijällä on oikeus irtisanoa työsopimuksensa päättymään välittömästi ja saada irtisanomisajan palkka lomakorvauksineen aivan samalla tavalla kuin jos työnantaja olisi irtisanonut hänen työsopimuksensa, Myynnin ja markkinoinnin oikeusturva MOTin lakimies Taija Numminen kertoo.

Hovioikeuden tuore lainvoiman saanut päätös vahvistaa nyt, että 200 päivän määräaikaa on sovellettava samalla tavoin riippumatta siitä, onko lomautuksella keskeytetty työnteko kokonaan vai onko työntekijän säännöllistä työaikaa vain lyhennetty esimerkiksi nelipäiväiseksi.

– Osa-aikaisesti lomautettuja myynnin ja markkinoinnin ammattilaisia ei voida siis enää roikottaa lomautettuna määräämätöntä aikaa. Heillä on oikeus irtisanomisajan palkkaansa, mikäli he irtisanovat työsopimuksensa pitkän lomautuksen jälkeen esimerkiksi uuteen työpaikkaan siirtyessään, Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset SMKJ:n toiminnanjohtaja Juha Häkkinen toteaa.

Säännösten kiertämistä

Taija Numminen kertoo, että lomautuksen enimmäiskestoa ei sinällään ole määrätty, mutta lomautuksen kestoa ja päättymistä koskevien ongelmien vuoksi työsopimuslakiin lisättiin aikanaan 200 päivän sääntö.

– Lomautusta ja irtisanoutumista koskevana pääsääntönä on, että lomautettu työntekijä saa irtisanoa työsopimuksensa ilman irtisanomisaikaa, mutta hän ei yleensä ole oikeutettu irtisanomisajan palkkaan. Lomautuksen kestettyä 200 päivää tilanne siis muuttuu.

Kun osa myynti- ja markkinointialan työnantajista tulkitsi, että 200 päivän sääntö koskee vain kokoaikalomautuksia, oli työntekijöitä edustavan SMKJ:n kanta toinen: työsopimuslain 200 päivän sääntö ei erittele erilaisia lomautustapoja, vaan kaikenlaiset lomautustavat kuuluvat sen piiriin.

– Muu tulkinta kuin nyt hovioikeuden vahvistama olisi vesittänyt tämän työntekijän suojaksi tarkoitetun säännöksen. Myynnin ja markkinoinnin ammattilaisen olisi voinut lomauttamista perusteena käyttäen laittaa lyhennetylle työviikolle ja käytännössä usein myös yksipuolisen palkanalennuksen piiriin todella pitkäksi ajaksi, Taija Numminen muistuttaa.

– Käytännössä tämä olisi myös monessa tapauksessa mahdollistanut jopa työntekijän painostamisen ja irtisanomista koskevien säännösten kiertämisen. Hyvä, että asiaan saatiin ratkaisu, toiminnanjohtaja Juha Häkkinen toteaa.

Lisätietoja:

Lakimies Taija Numminen, p. 044 536 6361, Myynnin ja markkinoinnin oikeusturva MOT Oy
Toiminnanjohtaja Juha Häkkinen, p. 0400 956 968, Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset SMKJ

Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset SMKJ on sitoutumaton lähes 27 000 myynti-, markkinointi- ja ostoalan ammattilaisen edunvalvonta- ja palvelujärjestö. Liitto kuuluu Akavaan.

Tietoja julkaisijasta

Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA
Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA
Asemamiehenkatu 2
00520 HELSINKI

020 122 4400http://www.mma.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA

Myynti- ja markkinointiala kiittää: työnantajille korvausvelvollisuus kilpailukieltosopimuksiin12.11.2021 09:44:23 EET | Tiedote

Eduskunta hyväksyi hallituksen esityksen kilpailukieltosopimuksia koskevasta lainsäädännön muutoksesta 10. marraskuuta 2021. Uudistetun lain mukaan työnantajalla on velvollisuus maksaa työntekijälle korvaus kilpailukieltosopimuksen rajoitusajalta. Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA on tyytyväinen lakimuutokseen, sillä kilpailukielto on alan työsopimuksissa erittäin yleinen käytäntö.

Digitalisaatio mullistaa myyjien ja markkinoijien työuria30.8.2021 13:00:19 EEST | Tiedote

Työmarkkinoiden murros on työntekijöille työurien murros. Digitalisaatio rikkoo perinteisiä bisneksiä ja liiketoimintamalleja, mikä näkyy myös myyjien ja markkinoijien työurissa. Digitalisaatio luo aivan uudenlaisia ammatteja ja työnteon tapoja samoin kuin vaateen jatkuvasta uuden oppimisesta työntekijöille. Myynti- ja markkinointialalla työelämän murros muuttaa ammattilaisten työtä yhä kiihtyvämmällä tahdilla.

Palkkatutkimus 2020: Myyntialan merkitys näkyy palkkapussissa6.4.2021 10:22:25 EEST | Tiedote

Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n teettämä tutkimus osoittaa, että myynnin ja markkinoinnin osaajien palkat ovat pysyneet koronapandemiasta huolimatta verrattain korkealla tasolla. Tutkimukseen vastanneiden mediaanipalkka oli 5 000 €/kk vuonna 2020. Hyväpalkkaisuus kuitenkin kohdentuu vain tietyille toimialoille. Lisäksi tutkimus osoittaa, että naisten palkat jäävät edelleen tuntuvasti miesten palkkoja jälkeen.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye