DNA tutki: Kosketusnäyttö lisännyt älypuhelimen nettikäyttöä merkittävästi
DNA:n tutkimuksen mukaan älypuhelimella surffaaminen internetissä on lisääntynyt ja yhteisöpalveluiden ja hakupalveluiden käyttö yleistynyt merkittävästi. Uusilla puhelimilla surffataan netissä ahkerasti. Jopa 40 prosenttia käyttää nettiä uusilla älypuhelimellaan yli 15 minuuttia päivässä. Netissä surffaaminen koetaan myös vaivattomaksi. Uusien älypuhelimien kosketusnäytöt ovat parantaneet käyttökokemusta viimevuotiseen verrattuna.
Älypuhelinta käytetään yhä monipuolisemmin myös kuvaamiseen, pelaamiseen ja navigoimiseen. Älypuhelin onkin korvannut kameraa, tietokonetta ja navigaattoria. Sen sijaan musiikin kuuntelu älypuhelimella on vähentynyt viime vuoden tutkimukseen verrattuna: nyt kaksi viidestä kuuntelee musiikkia puhelimellaan, kun vuosi sitten musiikkia kuunteli noin puolet vastaajista. Silti neljännes vastaajista sanoo älypuhelimen korvaavan myös musiikkisoittimen.
Kosketusnäytöstä hankintaperuste
Jopa 31 prosenttia suomalaisista pitää kosketusnäyttöä tärkeänä hankintaperusteena. Verrattuna aiempaan näytön merkitys on kasvanut, sen sijaan näppäimistön ja ulkonäön merkitys on pienentynyt. Kosketusnäyttö on avannut suomalaisille älypuhelimen käytön eri mahdollisuudet. Älypuhelimen merkki ei ole enää tutkimustiedon mukaan yhtä merkittävä hankintaperuste kuin vuosi sitten.
Nokia on edelleen selvä markkinajohtaja, mutta Samsungin asema on vahvistunut. Nokian puhelin on käytössä 63 prosentilla vastaajista, kun vastaava luku viime vuonna oli 71 prosenttia. Samsung oli tänä vuonna käytössä 16 prosentilla vastaajista, kun osuus viime vuoden tutkimuksessa oli 8 prosenttia. Samsung-puhelimista neljä viidestä on hankittu kuluneen vuoden aikana. Applen iPhone on 10 prosentilla vastaajista, kun viime vuonna niitä oli kuudella prosentilla.
- Mitä uudempi puhelin on, sitä enemmän sitä käytetään muuhun kuin puhumiseen tai tekstiviestittelyyn. Älypuhelimien huimasti kehittyneet kosketusnäytöt ovat tehneet netin käytöstä helppoa ja mutkatonta, ja nykyiset mobiililaajakaistanopeudet siirtävät mm. videota sujuvasti. On myös nähtävissä, että tablettitietokoneet ovat nyt lyömässä läpi, ja jo kohtuullisen suuri määrä kuluttajia arvioi sellaisen hankkivansa. Tablettien käyttäjät ovat tyytyväisiä laitteeseen ja sen ominaisuuksiin, DNA Kaupan toimitusjohtaja Sami Aavikko kertoo.
Tutkimukseen vastanneista 12 prosenttia on hankkinut tablettitietokoneen. Kolme viidestä (61 %) vastaajasta sanoo tablettitietokoneen korvanneen muun tietokoneen käyttöä ja lähes saman verran (58 %) katsoo, että tabletin käyttö yleistyy tulevaisuudessa.
Suomalaiset käyttävät älypuhelintaan eri tarkoituksiin
Suomalaiset jakautuvat käyttötottumustensa perusteella selvästi erilaisiin ryhmiin, ja älypuhelimella on kullekin ryhmälle ominainen käyttötarkoitus. Tutkimuksessa suomalaiset jakautuivat neljään käyttäjäryhmään:
Ikuistajat (29 %) kuvaavat ja surffaavat netissä älypuhelimellaan. Kalenteri ja sähköposti ovat myös käytössä, mutta lähes kaikki käyttävät yhteisöpalveluja. Puhelin valitaan hinnan ja kosketusnäytön mukaan
Superkäyttäjät (27 %) ovat miesvaltainen ja muita nuorempi ryhmä. Älypuhelinta käytetään hyvin laajasti eri käyttökohteisiin. Puhelin valitaan erityisesti kosketusnäytön, merkin ja käyttöjärjestelmän perusteella.
Elämän helpottajat (15 %) hakevat puhelimesta hyötyä ja helppoutta asioiden hoitamiseen. Elämän helpottajat surffaavat netissä ja käyttävät eri sovelluksia. Tämä ryhmä käyttää paljon älypuhelimen kalenteria, sähköpostia sekä hakupalveluita. Puhelin valitaan hinnan, kosketusnäytön ja merkin perustella.
Passiivit (29 %) ovat älypuhelimen käyttäjiä, jotka eivät varsinaisesti tarvitsisi älypuhelinta. Älypuhelin on kuitenkin hankittu ja se on valittu hinnan ja merkin perusteella. Puhelinta käytetään puhumiseen ja tekstiviestien lähetykseen. Passiivit ovat keskimäärin muita iäkkäämpiä.
Viime vuonna samaan aikaan toteutetun vastaavan tutkimuksen ns. Työkäyttäjät-ryhmä löytyy tämän vuoden tutkimuksessa kaikista aktiivisista älypuhelinkäyttäjäryhmistä. Työkäyttö ei siis enää ole erillistä vaan osa muuta älypuhelimen käyttämistä.
Valtaosalla älypuhelinten käyttäjistä on nyt kiinteähintainen datayhteys ja yhä useampi tietää datayhteytensä nopeuden. Datayhteys koetaan myös useimmiten riittävän nopeana. Valtaosa (66 %) lataa sovelluksia älypuhelimeensa ja lataaminen on lisääntynyt viime vuoteen verrattuna. Nokian käyttäjistä 58 % lataa sovelluksia, Samsungin käyttäjistä 71 % ja iPhonen käyttäjistä 92 %.
Tutkimuksen toteutti nyt toista kertaa DNA:n toimeksiannosta puolueeton tutkimusyhtiö Add Value Oy, ja siihen vastasi 1 000 suomalaista nettipaneelissa ympäri Suomea. Älypuhelimella tarkoitetaan puhelinta, jossa on puhelintoimintojen lisäksi muita ominaisuuksia kuten esimerkiksi nettiselain, sähköposti, musiikkisoitin ja peliominaisuudet.
Lisätietoja
:
toimitusjohtaja Sami Aavikko, DNA Kauppa Oy, puh. 044 044 3069, sami.aavikko@dna.fi
DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi
Kuvamateriaalia ja tutkimusraportti
:
- Oheiset graafit vapaasti käytettävissä, lähteenä mainitaan: DNA: Suomalaiset ja älypuhelin 2012.
- Laajempi tutkimusraportti median käyttöön tilattavissa DNA:n viestinnästä, viestinta@dna.fi, puh. 044 044 8000.
DNA Oy on suomalainen tietoliikennekonserni, joka tarjoaa yksityishenkilöille ja yrityksille laadukkaita, viimeisintä teknologiaa hyödyntäviä puhe-, data- ja tv-palveluita. DNA:n liikevaihto vuonna 2011 oli 728 miljoonaa euroa ja liikevoitto 51 miljoonaa euroa. DNA:lla on yli 3 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon asiakkuutta. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi.
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Tehtävämme yhteiskunnassa on yhdistää tärkeimmät. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat jo vuosien ajan olleet mobiilidatan käyttömäärissä maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,7 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työnantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2024 liikevaihtomme oli 1 100 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1 600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Facebookissa @DNA.fi, Instagramissa ja Threadsissa @dna_fi sekä LinkedInissä @DNA-Oyj.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj
Raportti: DNA:n asiakkaat käyttävät edelleen eniten mobiilidataa Euroopassa – datamäärät pysyneet vahvassa kasvussa18.9.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
DNA:n asiakkaat käyttivät alkuvuonna eniten liittymäkohtaista mobiilidataa Euroopassa ja olivat myös koko maailman kärkijoukoissa, kertoo tutkimusyhtiö Tefficientin tuore raportti*. Vuoden 2025 ensimmäisellä puoliskolla DNA:n asiakkaat käyttivät keskimäärin 58,9 gigatavua mobiilidataa kuukaudessa, mikä oikeuttaa myös maailmanlaajuisesti vertailun pronssisijaan.
Report: DNA’s customers continue to lead Europe in mobile data usage – data volumes have continued to grow strongly18.9.2025 09:00:00 EEST | Press release
According to the latest report* by research company Tefficient, DNA’s customers used the most mobile data per subscription in Europe during the first half of 2025, ranking among the top globally as well. From January to June 2025, DNA customers used an average of 58.9 gigabytes of mobile data per month per subscription, earning DNA the third place worldwide in the comparison.
Äänenlaatu on kuvan kokoa tärkeämpää katselukokemuksessa – DNA viihdeboksiin saatavilla nyt takakaiuttimet15.9.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Suomalaiset ovat siirtyneet yhä vahvemmin kohti monipuolista ja elämyksellistä kotiviihteen käyttöä. Suoratoistopalvelut ovat vakiinnuttaneet paikkansa arjessa, ja sen myötä äänentoistoon panostamisesta kotona on tullut merkittävä trendi. Ääni on noussut jopa kuvan kokoa tärkeämmäksi ominaisuudeksi katselussa. DNA tuo myyntiin 15.9.2025 Dolby Atmos -tilaääntä toistavaan viihdeboksiin uutuutena omat takakaiuttimet ensimmäisenä Pohjoismaissa. Innovaatiolla vastataan kuluttajien kasvavaan kysyntään helposta ja vaivattomasta tavasta kohentaa kotiviihteen laatua ilman monimutkaista asennusta.
Audio quality surpasses screen size in viewing experience – Rear speakers now available for DNA Entertainment Box15.9.2025 08:15:00 EEST | Press release
Finns are increasingly embracing diverse and immersive home entertainment experiences. Streaming services have become a staple of everyday life, and as a result, investing in home audio systems has emerged as a significant trend. Sound quality has now overtaken screen size as the most important feature in viewing experiences. On 15 September 2025, DNA will be the first in the Nordics to launch dedicated rear speakers for its Dolby Atmos-enabled Entertainment Box. This innovation responds to growing consumer demand for an easy and effortless way to enhance home entertainment quality without complex installation.
Ville Virtanen DNA:n strategiasta ja tekoälystä vastaavaksi johtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi3.9.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
DNA vahvistaa strategista ja teknologista osaamistaan nimittämällä Ville Virtasen strategiasta ja tekoälystä vastaavaksi johtajaksi sekä johtoryhmän jäseneksi 1. lokakuuta 2025 alkaen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme