55 000 kilon edestä kahvakuulia ja käsipainoja – alkuvuoden liikuntainnostus näkyy Prismassa

”Hyvinvointitrendi näkyy meillä itse asiassa kahdella tavalla: liikutaan enemmän ja kokeillaan erilaisia liikuntamuotoja, ja lisäksi ollaan entistä kiinnostuneempia saamaan tietoa ja mittaamaan treeniä, aktiivisuutta, unen laatua ja palautumista esimerkiksi urheilukellojen avulla. Urheilukello onkin hyvä tuki terveellisen elämän seurantaan”, sanoo myyntipäällikkö Anu Keskinen S-ryhmän marketkaupasta.
Tammikuu on yksi vuoden tärkeimmistä sesongeista urheilukellojen ja mittareiden myynnissä. Alkuvuoden innostus näkyy myynnissä heti joulun jälkeen, ja kaupaksi käyvät erityisesti erilaiset sykemittarit sekä hyvinvointia tukevat mittauslaitteet. Tammikuun myynneissä korostuvat myös erilaiset tarvikkeet, kuten sykemittareiden sykevyöt, joita uusitaan myös vanhempiin laitteisiin.
Kuntoilu- ja kehonhuoltotuotteiden myynti on kasvanut viiden vuoden aikana joka vuosi edelliseen vuoteen verrattuna. Viime vuoden tammikuussa näiden tuoteryhmien tuotteita myytiin jopa 52 % enemmän kuin ennen koronapandemiaa.
”Pandemia-aika opetti suomalaisille, että kuntoilun ei tarvitse olla tiettyyn aikaan tai paikkaan sidottua, vaan myös kotona on mahdollista kuntoilla. Erityisen kysyttyjä Prismoissa ja prisma.fi-verkkokaupassa ovat jumppamatot, kahvakuulat, vastuskuminauhat ja erilaiset kehonhuollon välineet, kuten fasciarullat. Sen sijaan edellisen joulun ja tammikuun hittituotteen eli lihashuoltovasaran suurin myyntipiikki on ohi”, Keskinen toteaa.
Viime vuoden tammikuussa kahvakuulia myytiin yli 5-kertainen määrä ja käsipainojakin yli kaksinkertainen määrä edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna.
”Yhteenlaskettuna kahvakuulia ja käsipainoja ostettiin meiltä viime vuoden tammikuussa noin 55 000 kilon edestä”, Keskinen paljastaa.
Innostus voimaharjoitteluun näkyi myös levypainojen ja -tankojen myynnissä, joka oli peräti 17-kertaista vuodentakaiseen verrattuna. Kaikkiaan erilaisia kuntoiluvälineitä, kuten käsipainoja, hyppynaruja, vastuskuminauhoja ja kuntopalloja myytiin viime tammikuussa 51 % enemmän kuin vuotta aiemmin.
Uudessa harrastuksessa alkuun varusteilla ja urheiluvaatteilla
Keskinen huomauttaa, että uudessa liikuntaharrastuksessa voi päästä alkuun hyvinkin pienellä panostuksella.
”Prisman ja prisma.fi:n valikoimista löytyy esimerkiksi suosikkilaji padelia aloittaville sekä lajia jo harrastaville sopivia mailoja. Viime vuoden tammikuussa padel-mailoja ja -palloja myytiin jo kuusinkertainen määrä vuotta aiempaan verrattuna. Joogasta kiinnostuneelle puolestaan voisin suositella aloituspakkausta, jossa on joogamaton lisäksi joogatiili ja -vyö, jotka tuovat helpotusta venyttäviin liikkeisiin. Myös saliharrastuksessa tai pallopeleissä tarvittavista sisäliikuntakengistä löytyy monen hintaisia vaihtoehtoja”, Keskinen vinkkaa.
Vuoden alussa nähdään myyntipiikkejä myös urheiluvaatteissa. Esimerkiksi naisten treenivaatteiden ja tukea antavien urheilurintaliivien myynti kaksinkertaistuu Prismoissa tammikuussa joulukuuhun verrattuna. Kysyntää on myös urheilualushousuille ja -boksereille, jotka hengittävät puuvillaisia paremmin.
Vuoden alku näkyy myös urheiluravinteissa ja vitamiineissa
Urheiluvälineiden lisäksi uuden vuoden kuntoiluinnostus näkyy myös proteiinijauheiden myynnissä, joka korostuu tammikuussa selvästi. Myös muita urheiluravinteita ostetaan tammikuun parin ensimmäisen viikon aikana hieman enemmän kuin tavallisesti, minkä jälkeen into lähtee pikkuhiljaa hiipumaan, kertoo myyntipäällikkö Juhani Haara.
”Myös vitamiineja ostetaan tammikuussa ahkerasti, koska silloin on ulkona kylmää ja pimeää sekä usein flunssakausikin päällä. Lisäksi jouluherkuttelun jälkeen vatsan hyvinvointivalmisteiden myynti korostuu. Kiinnostava ilmiö on myös, että ennen koronapandemiaa oli nähtävissä myös painonhallintatuotteiden myynnin kasvua aina vuoden alussa, mutta viime vuonna tällaista isoa myyntipiikkiä ei tullut. Uskon, että tässä näkyy varmasti ainakin lisääntyneen etätyön vaikutus”, Haara pohtii.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anu Keskinen, käyttötavarakaupan myyntipäällikkö, S-ryhmän marketkauppa, anu.keskinen@sok.fi, puh. 0107680304
Kuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-Etukortin käyttö puhelimella laajenee – nyt mukana kaikki ravintolat, pian myös Kerää ja skannaa -palvelu16.10.2025 08:02:00 EEST | Tiedote
Bonuksen kerryttäminen puhelimella onnistuu nyt kaikissa S-ryhmän ravintoloissa. Lähitulevaisuudessa lompakon uskaltaa jättää kotiin entistäkin useammin, kun mobiilikortti saavuttaa myös monesta Prismasta löytyvän suositun Kerää ja skannaa -palvelun.
Oulun ravintolakentälle tunnustusta – Radisson Blu Oulu sai arvostetun Rotisseur-kilven13.10.2025 09:15:06 EEST | Tiedote
Radisson Blu Hotel Oulun yhteydessä toimiva Tilausravintola Toivo on saanut kunnian liittyä kansainväliseen gastronomiseen yhteisöön, ja vihitty Chaîne des Rôtisseurs -kilpiravintolaksi.
S-ryhmän tammi–syyskuun myynti kasvoi edellisvuodesta10.10.2025 07:57:00 EEST | Tiedote
S-ryhmään kuuluvien alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti tammi–syyskuussa 2025 oli 10 761,8 miljoonaa euroa. Myynti kasvoi 1,2 prosenttia edellisvuodesta. Marketkaupan ohella kauppa kävi vilkkaasti etenkin S-ryhmän hotelleissa ja ravintoloissa.
Kasvisten syönti koetaan hankalaksi ja kalliiksi – S-ryhmältä helpottavia ratkaisuja7.10.2025 08:40:55 EEST | Tiedote
Kasvisten kulutus on Suomessa selvästi jäljessä uusista ravitsemussuosituksista. Vaikka lähes 70 prosenttia vastaajista tietää, että kasviksia tulisi syödä yli 500 grammaa päivässä, toteutuu tämä arjessa vain joka neljännellä. Tieto suosituksista ei vielä johda tekoihin, ja uusia konkreettisia ratkaisuja tarvitaan. S-ryhmä helpottaa nyt kasvisten syömistä tuomalla myyntiin valmiiksi pestyjä, pilkottuja ja kuorittuja Helpot ja nopeat -tuotteita.
Suomalaiset panostavat entistä enemmän lemmikkiensä ravintoon – S-ryhmä tuo myyntiin superpremium-lemmikinruokasarjan22.9.2025 07:30:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän myyntidatan ja kuluttajatutkimusten mukaan suomalaiset haluavat panostaa yhä enemmän lemmikkiensä ravintoon. Tärkeitä valintakriteereitä ovat lemmikin oma mieltymys, alkuperämaa, laadukkuus ja hinta-laatusuhde. S-ryhmä laajentaa tarjontaansa superpremium-lemmikinruokasarjalla, joka tulee myyntiin Prismoihin, suurimpiin S-marketteihin ja S-kaupat ruoan verkkokauppaan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme